Gå til innhold

Søker råd om hvilken type kampsport som passer meg


Eirikur

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er interessert i å begynne med kampsport, og setter pris på råd om hvilken type som kan passe best for meg. Tipper det er endel her inne som har erfaring.

Situasjonen min er at jeg er en 33-årig mann bosatt i Oslo sentrum. Har ikke drevet med noen form for kampsport før, men driver aktivt med styrkeløft. 1.82cm høy, 88kg, i veldig god form. Ingen helseproblemer.

Det viktigste for meg er å lære praktisk, anvendelig selvforsvar. Altså vil jeg ikke ha fokus på ærefulle dueller i ringen, men heller på effektive teknikker jeg kan bruke for å forsvare meg selv og andre i reelle krisesituasjoner.

Belter og øvrige type graderinger og formaliteter bryr jeg meg lite om.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For situasjeoner der det ikke er noen regler, er Krav Maga et ok valg. Selv liker jeg kombinasjonen foreslåt over. På MMA Academy på Bjølsen kan du trene Muay Thai og BJJ/SW. Trives godt der. Andre klubber (som jeg ikke har erfaringer med) er Frontline, Oslo Fight Center og Fighters Lab. Spør om en prøvetime så ser du hva som virker ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener kickboxing 2 ganger i uken i Bergen. Kjempebra kondisjonstrening, mye sparring så du får prøvd ut forskjellige situasjoner og teknikker, i tillegg til kjempegodt samhold før, på og etter trening. Vil anbefale på det varmeste. Ellers går fruen på Krav maga, hvor de får prøvd ut masse reelle selvforsvarsteknikker, og situasjoner dem må komme seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Lokomotiv, Treningsmann, Homer-med-fugl, og Hund! Det virker som om det er Krav Maga som best oppfyller kriteriene basert på det jeg har hørt og lest hittil, men ærlig talt er det stort turn-off at det stammer fra Israel og er sterkt assossiert med IDF. Skal undersøke litt nærmere... muligens tar jeg prøvetime med MMA eller BJJ, først hos Frontline ettersom det tilsynelatende ligger nærmest, med mindre jeg finner bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Siden det viktigste for deg er å lære praktisk, anvendelig selvforsvar, så vil Krav Maga være veien å gå. Litt høyere opp i gradene vil du også trene VIP/tredjepartsforsvar (forsvar av andre personer). Krav Maga er et komplett system for selvforsvar. Suppler gjerne med en økt med striking og/eller grappling i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selvforsvar er hovedpri, hold deg unna bjj og alt som handler om å havne på bakken for å slåss.

Krav maga er selvfølgelig smart, men mangler faktisk ordentlig sparring. (da det funker dårlig å brekke nakken til folk hele tiden)

Boksing vil trolig være en av de bedre tingene du kan trene, da du faktisk lærer å generere kraft, men enda viktigere; du lærer å bli slått men samtidig fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene Honninggrevling, Teltmannen, og Glad-med-caps!

Får vurdere å ta en prøvetime med Jew Jitsu Krav Maga først ettersom den virker ganske skreddersydd for det jeg ber om, og sterkt anbefalt... men har fått endel annet å tenke på og ja (når jeg er mindre trøtt). Gode tips!

(da det funker dårlig å brekke nakken til folk hele tiden)

Hmm når du sier det, så tenker jeg på det gamle ordtaket 'et par brukne nakker om dagen er bra for magen', men det er mulig jeg husker feil. Skal ha tipset ditt i bakhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selvforsvar er hovedpri, hold deg unna bjj og alt som handler om å havne på bakken for å slåss.

Krav maga er selvfølgelig smart, men mangler faktisk ordentlig sparring. (da det funker dårlig å brekke nakken til folk hele tiden)

Boksing vil trolig være en av de bedre tingene du kan trene, da du faktisk lærer å generere kraft, men enda viktigere; du lærer å bli slått men samtidig fortsette.

Nei. Eller, det varierer sikkert fra klubb til klubb. Men klubber underlagt Krav Maga Global kjører ihvertfall en del sparring etter det jeg vet (ja, jeg snakker av erfaring)

Edit: lite sparring første halvår ja (mest terping på slag og spark o.l. der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Eller, det varierer sikkert fra klubb til klubb. Men klubber underlagt Krav Maga Global kjører ihvertfall en del sparring etter det jeg vet (ja, jeg snakker av erfaring)

Sparring er en del, ja.

Men det ligger i sakens natur at sparringen nødvendigvis må tones ned, da krav maga er brutalt.

Du kan ikke realistisk sparre i en stilart hvor du tar livet av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparring er en del, ja.

Men det ligger i sakens natur at sparringen nødvendigvis må tones ned, da krav maga er brutalt.

Du kan ikke realistisk sparre i en stilart hvor du tar livet av andre.

Det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparringen hos oss (Krav Maga) er todelt

  • Teknikksparring: Foregår saktere, og mer forsiktig. Sparringspartnerne blir enige om hvilket nivå de skal kjøre på (forsiktig, sakte i starten - med mer fart, og mer kraft, når man blir flinkere). Ballespark blir aldri gøy, uansett hvor bra du har klart å dytte utstyret inn i suspen.
  • Refleks/slag/spark-sparring: Her er det mer full fart, men da på slag/spark-teknikker. Det som går på nakkebrekking, øyne-utstikking, øre-avrivning, strupehode-pulverisering og sølvguttene-introkurs holdes utenfor

Jeg stortrives med Krav Maga. Ingen selvforsvarsbakgrunn, men jeg liker både treningen, teknikkene og treningsmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, men det kan jo havne der uten at det var en selv som tok den avgjørelsen, da er det greit å ha vært der før.

Ellers gjelder jo det med realistisk sparring for boksern også, det er ikke bare bare å bruke lure triks på de gutta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...