Jump to content
TrainGre

Stram halsmuskel, stiv øvre del av nakke - HODEPINE

Recommended Posts

Heihei!

Har vært plaget med hodepine (kan vel kalles kronisk) i 2 år nå. Den har kommet som følge av dårlig holdning, derav forover-head posture samt stress, som igjen har ført til at jeg har pustet med bryst og ikke magen. Igjen har jeg i mange mange år trent bare biceps og bryst, og derfor fått dårlig holdning.

Holdningen har siste halvåret blitt mye bedre. Problemet er spenningshodepine som sitter sånn i.. Det ene har bygd på det andre, som igjen har ført til anspent kjeve (har strammet kjeven mye under stress).

Har bra mobilitet i nakken, det kan både kiropraktor og fysioterapeut bekrefte. Men kiropraktor mente jeg var stiv i øvre del av nakke.

[ATTACH]159684[/ATTACH]

Er det noen som vet hva jeg bør gjøre? Jeg har som sagt hatt dette i to år nå, og burde tatt tak i problemet med engang........

Jeg er ganske sikker på at spenningene, derav stram hals muskulatur gir hodepine hos meg - som stråler opp i hodet/panne

post-14086-14440999148356_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Tøy muskelen? Kan det være en løsning? I tillegg bør du trene rygg, facepulls osv. samt tøye brystkasse og kutte ned på benkinga.

Men jeg er hverken kiropraktor eller fysioterapeut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Har slitt med det samme. Mitt tilfelle var det underliggende stress/pyskisk stress, så hjalp ikke med manuellterapeut og behandling.

Men lærte et par tips. Manuellterapeuten brukte å ta tak i muskelen du peker på og klemme helt til det ikke gjør vondt mer (forutsetter at du faktisk slapper av). Dette kan du gjøre på egenhånd. Det gjør vondt, men er bedre etterpå.

Ellers så må du lære å takle det som gjør deg stresset. Å jobbe med øvre rygg + tøye bryst er bra. Men stresser du unødvendig sånn at muskulaturen strammer seg så hjelper det lite.

Og jeg vet det ikke er lett. Jeg er selv super flink til å legge press og forventninger på meg selv som fører til stress og som igjen fører til spenningshodepine + stram nakke, osv. Men man må bare jobbe med seg selv. Og gjøre alle andre øvelser :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sternocleidomastoid vil forkortes ved dårlig holdning, og dårlig pusteteknikk.

http://treningogrehab.no/viktigheten-av-god-pusteteknikk/

OVERMOBILITET i nedre nakke og UNDERmobilitet i øvre nakke, er typisk for dem med nakke problemer og forward head posture.

Har du stram kjeve også? Klikking i kjeven, vondt i kjeveområdet? TMJ kan utvilsomt føre til hodepine.

delany2_20283_1_1_9690.gif

hqdefault.jpg

Sørg for at du ikke kollapser brystryggen, men hold den oppe. Sørg for å puste dypt, ikke overfladisk (skuldrene skal IKKE heves ved innpust).

SCM-Triggers.png

Sørg for at du ikke slumper hodet og brystet fremover, holdningsmessig.

ForwardHdEv.jpg

Kan være vanskelig å plassere hode og bryst riktig uten at hofta også er korrekt plassert. Vurder. Stress er som du selv nevner, også en faktor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...