Gå til innhold

Hårtap / håravfall


TrainGre

Anbefalte innlegg

Hei!

For 1,5 år siden startet jeg med å legge om livsstilen min da jeg flyttet vekk for å studere. Jeg spiste bra, trente bra, kostholdet var i mine øyne bra. Jeg gikk ned mange kilo og fikk en helt ny figur. Fra da jeg startet med min nye livsstil spiste jeg mye proteiner, lå i generelt kaloriunderskudd. Når jeg flyttet hjem igjen etter studie til sommeren i juni 2014, så ble det til at jeg spiste hva jeg fikk hjemme, jeg laget ikke maten selv lenger.. Lettere når man bor for seg selv. Ikke veldig lenge etterpå fikk jeg første kommentar på at jeg hadde blitt tynn i luggen, ok tenkte jeg - og tenkte ikke noe mer over det. Etter som tida gikk, oktober/november 2014 hadde jeg blitt markant mye tynnere i håret (bor fortsatt hjemme). Fra høst har jeg egentlig bare spist "dritt" i forhold til da jeg bodde for meg selv, og jeg tror dette har vært en stor overgang for kroppen.

Jeg begynner å tenke at ettersom kostholdet mitt har gått fra å vær veldig bra til å ikke lenger ha noe kosthold, er en stor påkjenning for kroppen. Og over tid tror jeg dette vil merkes.

Er det noe som har noe mening om dette? eventuelt lignende erfaring? Trykker i meg multivitamin, ølgjær, b vitaminer. Og er topp motivert for å ta tak i kostholdet mitt igjen!

Takk for alle svar!

- Mann 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i alle år brukt hårgele (og t.o.m. sov med uvasket hår :p ) i mange år. Om det er det eller generelt genetikk, men jeg har begynt å miste hår når jeg var rundt 24-25. Jeg er 30 nå.

shit happens. Du kan jo seff gå til legen og sjekke ditt opptak av vitaminer og sånt skit for å utelukke det, men det er nok en stor sannsynlighet for at det er genene dine som gjør det :) Det behøver ikke å være mer komplisert enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte vel som smått å miste rundt 23-24 årsalderen. Ihvertfall da jeg ble oppmerksom på det. Jeg har tenkt mye på de samme spørsmålene selv, om hvor mye kosthold og hvordan man behandler håret å si. Selv tror jeg det meste, om ikke alt, handler om arv. Nå skal det sies at du har noen andre former for hårtap, men de er sjeldne, og utvikler seg litt annerledes. Hos disse kan det i noen tilfeller også hende hår kommer tilbake når ulike påvirkende faktorer stabiliserer seg. Det hadde jo vært interessant å høre hvordan status er hos far, bestefedre, brødre, onkler. Hvis alle de har full manke, så kan man jo begynne å tenke at det er andre grunner. Hvis man har arvelige håravfall så vil nok ikke ulike tilskudd påvirke i stor grad, kanskje til nød senke det litt. Om det viser seg at det er arvelig, så har du noen ulike behandlingsmetoder som kan være med på å senke det, og i noen tilfeller gi tilbakevekst. Du som er såpass ung kan nok få gode resultater av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være telogen effluvium

Norsk Elektronisk Legehåndbok:

"Tilstanden kommer ca. 3 måneder etter en alvorlig sykdom eller betydelig stress - som kirurgi, fødsel, raskt vekttap, ernæringssvikt, høy feber, blødning - eller som følge av hormonforstyrrelser, eller etter oppstart av visse medikamenter

Dersom årsaken fjernes, kan hårtapet vedvare i opptil 6 måneder

Kronisk telogen effluvium er hårtap som varer lengre enn 6 måneder. Hos noen kan et slikt hårtap vare i årevis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være telogen effluvium

Norsk Elektronisk Legehåndbok:

"Tilstanden kommer ca. 3 måneder etter en alvorlig sykdom eller betydelig stress - som kirurgi, fødsel, raskt vekttap, ernæringssvikt, høy feber, blødning - eller som følge av hormonforstyrrelser, eller etter oppstart av visse medikamenter

Dersom årsaken fjernes, kan hårtapet vedvare i opptil 6 måneder

Kronisk telogen effluvium er hårtap som varer lengre enn 6 måneder. Hos noen kan et slikt hårtap vare i årevis."

Tror uansett det er lurt å IKKE diagnosere over nett, for da ender du opp med kreft, AIDS og gjerne ebola også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=

Stikk en tur til legen du, så slpeer du å bekymre deg unødig. Er selv tynn i hyssingen, men det er genetisk og dermed forventet. Som en annen her sa, shit happens;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte vel som smått å miste rundt 23-24 årsalderen. Ihvertfall da jeg ble oppmerksom på det. Jeg har tenkt mye på de samme spørsmålene selv, om hvor mye kosthold og hvordan man behandler håret å si. Selv tror jeg det meste, om ikke alt, handler om arv. Nå skal det sies at du har noen andre former for hårtap, men de er sjeldne, og utvikler seg litt annerledes. Hos disse kan det i noen tilfeller også hende hår kommer tilbake når ulike påvirkende faktorer stabiliserer seg. Det hadde jo vært interessant å høre hvordan status er hos far, bestefedre, brødre, onkler. Hvis alle de har full manke, så kan man jo begynne å tenke at det er andre grunner. Hvis man har arvelige håravfall så vil nok ikke ulike tilskudd påvirke i stor grad, kanskje til nød senke det litt. Om det viser seg at det er arvelig, så har du noen ulike behandlingsmetoder som kan være med på å senke det, og i noen tilfeller gi tilbakevekst. Du som er såpass ung kan nok få gode resultater av dette.

Bare sånn kjapt.

Hovedårsak til hårtap ligger på x-kromosomet. (litt mer komplisert, men den vanligste årsaken)

Far bidrar bare med y dersom du er gutt.

Ska du sjekke noen, så er det morfar som er relevant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar deg selv for all tid og utgifter på ting som ikke fungerer og gå til innkjøp at en barbermaskin. Det er dessverre kjørt for ditt hår, og det må du må du lære deg å leve med. Minst halvparten av alle jeg kjenner som har mistet håret brukte masse tid og penger på å kjempe imot det, og det var selvsagt bortkastet. Jeg synes dere som mister håret er heldige. Man ser mye tøffere ut uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får i meg ølgjær, b-vitamin og multivitaminkapsler. Prøver å få i meg greit med proteiner og mye grønnsaker også.

Føler selv at det har blitt litt tjukkere, samtidig som jeg også prøver en sjampo (kerastase + kerastase spray).

Jeg har stor tru på at dette vil funke.

Har også vært utsatt for veldig mye stress og uro i kroppen, så tror det henger sammen. Jeg tror det vil ordne seg med tiden. Det er ikke slik som det var før at man måtte bare ta til takke med en mindre hårmanke, i dag går det faktisk ann å gjøre noe med det, trur jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det går an å gjøre noe med hårtap, ihvertfall i mange tilfeller. Start med å finne årsaken, en lege kan hjelpe deg med det.

Telogen effluvium er nevnt, oftest forårsaket av psykisk og fysisk stress og/eller mangelfullt kosthold. Dette er i de fleste tilfeller forbigående og kan i langvarige tilfeller behandles. Anagen effluvium er sjeldnere, og oftest knyttet opp mot medisinbruk, f.eks cellegift.

Allopecia areata er flekkvis håravfall, og kan i flere tilfeller behandles med ditranol eller kortison.

Den vanligste årsaken er dog androgen allopeci, arvelig, genetisk betinget hårtap. Dette kommer til uttrykk som hårfeste som sakte kryper oppover, hårtap på issen eller tiltagende måne. Androgen allopeci skyldes genetisk følsomhet for androgener som forårsaker en økt mengde dihydrotestosteron (DHT) i hårfolliklene. Området på toppen av hodet har flere androgenreseptorer og er følgelig mer utsatt.

Genetisk betinget hårtap kan behandles og flere har svært god effekt av behandling. De vanligste behandlingene er med finasteride, virkestoffet i bl.a. Propecia som finnes på registeringsfritak i Norge og som kan skrives ut av lege, og minoxidil som finnes reseptfritt på apotek (jeg tror den heter Recrea Forte eller noe sånt i Norge).

Finasteride er en type II 5-Alfa-reduktase hemmer som reduserer omdannelsen av testosteron til dihydrotestosteron. Den tas som en pille om dagen, men virkningen opphører om man avslutter behandlingen. Finasteride har dessuten noen kjente bivirkninger der redusert potens og impotens er blant dem.

Minoxidil er til utvortes behandling og litt mer søl, men har få kjente bivirkninger. Det masseres inn i hodebunnen to ganger daglig, men virkningen opphører etter noen måneder om man slutter med det. Begge er effektive legemidler, grundig testet og godkjent av FDA i USA. (Propecia har 1 mg finasteride og er ganske dyrt, en rimeligere metode er å få legen til å skive ut Proscar som brukes mot forstørret prostata og har 5 mg finasteride. Den koster en brøkdel, og ganske enkelt dele tablettene i fire.)

Det finnes reseptfrie måter å redusere DHT på også, du har sikkert sett all reklamen for prostatapreparater på nettet. Virksomme urter her er bl.a. dvergpalme (serenoa repens) og pygeum (pygeum afrikanum), som begge hemmer enzymet 5-Alfa-reduktase. Det er altså i prinsippet akkurat det samme som finasteride gjør, dog sies det å ha mindre bivirkninger.

Ved bruk av finasteride (eller tilsvarende urtemedisin) er det viktig å merke seg at det vil redusere mengden PSA (prostata spesifikt antigen) ved en blodprøve, og følgelig gjøre det vanskligere å oppdage prostatakreft tidlig. Dette er noe legen bør vite, og ta forholdsregler mot før behandling med finasteride for de som er i risikogruppen for det. Og som bør opplyses eventuelle andre leger ved blodprøver i etterkant om man bruker finasteride fast.

Har du mye penger og eventyrlyst finnes det dessuten massevis av mer avanserte behandlinger på markedet, alt fra laser til stamceller. Noe sies å være effektivt, uten at jeg har sett overbevisende dokumentasjon på det.

Kosthold har mye å si for sunt hår, som for sunn hud og for resten av kroppen. B-vitaminer, spesielt B-5 (pantotensyre) er viktig for sunn hårvekst, og B-2 (riboflavin) bidrar til normal omsetning av jern som i for store doser kan bidra til håravfall. Men å dytte i seg enorme mengder med B-vitaminer er lite meningsfylt, kroppen tar bare opp det den kan nyttegjøre seg av.

Men igjen, start med å finne årsaken til hårtapet i stedet for å prøve alle råd som finnes på nettet. En lege eller en hudlege kan hjelpe deg med det. Det er betydelig mer effektivt, og tidsbesparende. Samt at du slipper eventuelle bivirkninger av preparater du ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...