Jump to content
ajohan

Dårlig ankelmobilitet - hvor ofte kan jeg tøye?

Recommended Posts

Hei! (y)

Jeg sliter veldig med dårlig ankelmobilitet, noe som hemmer meg under enkelte øvelser (særlig knebøy). Kommer ikke ned i 90 grader en gang, da faller jeg bakover. Kommer ned i 90 grader med vektløftersko (Adidas), men det stopper der.

Jeg varmer opp/tøyer i 15 min+ før hver treningsøkt slik som på bildet helt til venstre, og gjør også dette på hviledager. Men kan ikke stå særlig langt fra veggen, knappe 5-6 cm med venstrebeinet og så godt som helt inntil med høyrebeinet. Høyrebeinet er med andre ord helt katastrofe, det er nesten til å le av. Forskjellen er ganske stor, som dere ser på bildene med de sexy tennissokkene! Bildene ble tatt i dag.

Spørsmålet er; hvor mye kan jeg egentlig tøye ankelen, og hvor "hardt" kan jeg ta i på hviledagene? Finnes det andre øvelser som er bedre? Merker jeg blir mykere, men kan også merke at jeg har vondt utover dagen/på morgenen. Derfor jeg lurer på hvor mye jeg egentlig kan gjøre dette.

Setter pris på tips :)

post-21133-14440998449594_thumb.jpg

post-21133-14440998450498_thumb.jpg

post-21133-14440998451446_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Ekstremt stramme legger har ofte røtter i annen problematikk. F.eks dårlig seteaktivering, eller lateral og medial ankelstabilitet.

Om du tøyer og tøyer, men det ikke blir bedre, ville jeg ha sjekket dette først.

Sliter du med at du faller bakover, foreslår jeg en bredere fotstilling. Det vil også kreve mindre ankelmobilitet med en bredere stilling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrensningen er vel hvor vondt du har det.

Men jeg har fått beskjed om å gjøre ankeløvelser hver dag.

I tillegg til den øvelsen du viser til over kan du gjøre følgende: Sett deg ned på gulvet med knærne i bakken. Overkroppen/rompa presses således ned. Målet er at du skal kunne sitte på leggene med rompa (om det gir mening) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang mobilitetstrening generelt er dette den formen for belastning som kroppen henter seg fortest inn igjen fra. Du kan trene mobilitet 4 ganger spredt utover dagen om du gidder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...