Gå til innhold

Progresjon med Løping og Astma


Julie_G

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt astma siden jeg var 14, men nå har jeg kun anstrengelsesastma. Ettersom jeg har veldig dårlig virking av Ventoline (2.5 % forbedring), skal jeg til ny utredning for å finne en annen medisin, men ikke før i slutten av mai. Planen var å vente men løpingen til jeg hadde en medisin som fungerte, men ettersom den timen er så lenge til tenkte jeg å starte opp tidligere.

Noen tips til hvordan jeg kan legge opp treningen? Noe langkjøring blir det jo ikke når jeg begynner å bli tett etter et par min i 12 km/t og etter 10+ min i 9-10 km/t. Antar at jeg bør bruke en del tid på oppvaming og nedkjøling, og la selve treningen være intervaller av en type? Hvilken, og hvordan jeg få noe progresjon?

Jeg løper inne på tredemølle nå og kommer til å gjøre det frem til det blir varmere. Ønsker å starte med 1 økt i uken og så øke til 2-3, hovedfokuset akkurat nå er styrke. Mål med treningen: bedre kondis. Har ikke noe spesielt jeg trener til, men har holdt meg langt unna kondisjonstrening de siste årene, så kondisen er ikke mye å skryte av. Spør hvis jeg har glemt noe.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble reversibilitetstesten tatt med ventoline 0.1, 0.5 eller dosert etter kroppsvekt? Har du forsøkt å dosere deg godt i forkant av løpinga? Intervaller type 4×4 eller 2x8 fungerer ofte greit, men forutsetter at du ikke blir økende obstruktiv underveis. Ville uansett bedt legen om en langtidsvirkende medisin du kan prøve ut frem til mai. Har han spirometrien din, bør det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble reversibilitetstesten tatt med ventoline 0.1, 0.5 eller dosert etter kroppsvekt? Har du forsøkt å dosere deg godt i forkant av løpinga? Intervaller type 4×4 eller 2x8 fungerer ofte greit, men forutsetter at du ikke blir økende obstruktiv underveis. Ville uansett bedt legen om en langtidsvirkende medisin du kan prøve ut frem til mai. Har han spirometrien din, bør det ikke være noe problem :)

Ble tatt med 2 doser ventoline diskus (0.2 mg), og fikk 2.5 % forbedring. Langtidsvirkdende medisiner har jeg bruk; har i flere mnd brukt Seretide og Singulair daglig, pluss 2 doser Ventoline før trening, uten at jeg har kjent noen forskjell. Presterer like "bra" uten som med medisiner, altså blir like fort dårlig. Så for min del blir bivirkningene av langtids- og korttidsmedisinene for plagsomme i forhold til effekten av medisinene.

Kan teste ut 4x4 og 2x8 for å se om det er gjennomførbart, men hvordan ville du lagt opp progresjonen? Økende hastighet, ekstra intervall, kortere aktiv pause, lengre drag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma selv og det er sikkert 10 år siden jeg ble satt på bricanyl og ikke ventolin. Bruker også symbicort etter streng beskjed fra legen da jeg ble innlagt og stroppet fast i en astmamaskin over natta for et par år siden :p

Legene som har behandlet meg de siste 10 årene har alle sagt at ventoline og singulair osv er dårlige alternativer, så håper du får byttet til noe mer fornuftig(?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma selv og det er sikkert 10 år siden jeg ble satt på bricanyl og ikke ventolin. Bruker også symbicort etter streng beskjed fra legen da jeg ble innlagt og stroppet fast i en astmamaskin over natta for et par år siden :p

Legene som har behandlet meg de siste 10 årene har alle sagt at ventoline og singulair osv er dårlige alternativer, så håper du får byttet til noe mer fornuftig(?). :)

Kun ventoline og singulair hadde nok vært et veldig dårlig alternativ, men nå gikk jeg på seretide også. Likevel har jeg siden starten sagt at jeg syntes den kombinasjonen ikke er god nok, men ingen har hørt på meg (og jeg har ikke hatt vilje til å pushe). Nå er astmaen min mild, men fortsatt plagsom på trening. For håpe at jeg får noe annet når jeg skal på KAL Klinikken på Ullevål i slutten av mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ventoline og singulair hadde nok vært et veldig dårlig alternativ, men nå gikk jeg på seretide også. Likevel har jeg siden starten sagt at jeg syntes den kombinasjonen ikke er god nok, men ingen har hørt på meg (og jeg har ikke hatt vilje til å pushe). Nå er astmaen min mild, men fortsatt plagsom på trening. For håpe at jeg får noe annet når jeg skal på KAL Klinikken på Ullevål i slutten av mai :)

Singulair er en leukotrienantagonist og er i utgangspunktet ganske effektiv hos de som er litt obstruktive hele tiden, men har ingen effekt mot reaktiv astma (som anstrengelsesastma), og er ganske uvanlig å bruke som førstelinjebehandling annet enn hos barn hvor inhalasjonsbehandling er et helvete å holde styr på. Jeg ville bedt om et inhalasjonssteroid med en langtidsvirkende beta-2-antagonist, f.eks symbicort som FrkHoel nevner. Seretide er noe av det samme, men er mindre potent og litt mer varierende effekt gjennom døgnet :)

(Husk også at man kan ha dårlig kondis selv om man har astma ;))

Ang. intervallene ville jeg gått for ekstra intervaller som progresjon, i alle fall frem til du er tilstrekkelig medisinert. Ikke kutt ned på de aktive pausene i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Singulair er en leukotrienantagonist og er i utgangspunktet ganske effektiv hos de som er litt obstruktive hele tiden, men har ingen effekt mot reaktiv astma (som anstrengelsesastma), og er ganske uvanlig å bruke som førstelinjebehandling annet enn hos barn hvor inhalasjonsbehandling er et helvete å holde styr på. Jeg ville bedt om et inhalasjonssteroid med en langtidsvirkende beta-2-antagonist, f.eks symbicort som FrkHoel nevner. Seretide er noe av det samme, men er mindre potent og litt mer varierende effekt gjennom døgnet :)

(Husk også at man kan ha dårlig kondis selv om man har astma ;))

Ang. intervallene ville jeg gått for ekstra intervaller som progresjon, i alle fall frem til du er tilstrekkelig medisinert. Ikke kutt ned på de aktive pausene i alle fall :)

Takk for svar :)

Trenger ikke gå så dypt inn på medisineringen, det skal jeg få fikse. Men for å svare deg så har jeg vært obstruktive hele tiden, er nok det litt fortsatt (merker det nesten ikke), derfor har jeg hatt singulair og seretide. Nå er det mest reaktiv.

virvell Har gått på høyere doser tidligere, siden det tok vel nesten 6 mnd fra starten av behandlingen til jeg selv kjente noen forbedring. Har ingen følelse av hvorvidt doseringen gjør meg markant bedre.

Jeg legger ikke skjul på dårlig kondis, er derfor jeg vil løpe, men når en kjenner at en blir kvalm, svimmel og sliter med å puste, så er det nok begge sider av saken. Dårlig kondis vil jo selvfølgelig gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner vel forøvrig med at de samme retningslinjene går i denne tråden som i testosterontråden, hvor man bør holde seg unna snakk om dosering og rutiner for bruk... selv om det er to helt forskjellige tråder.

Det er to helt forskjellige ting. Men for all del, advice shall not be given.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to helt forskjellige ting. Men for all del, advice shall not be given.

Det er helt klart forskjellige ting. Det er utelukkende problemstillingen rådgivning om medisin som er lik.

Trådstarter skriver forøvrig primært om hvordan legge opp treningen.

Om rådene angående medisinen ymter jeg bare frempå at forumet har hatt en ganske strikt policy på å ikke skulle fortelle så mye om hvordan man skal kjøre på med forslag til dosering og rutiner uten samråd med legen sin :)

At du både er helsepersonell, og kan mye om dette, gjør ikke nødvendigvis stien bredere.

Tenkte bare det var greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart forskjellige ting. Det er utelukkende problemstillingen rådgivning om medisin som er lik.

Trådstarter skriver forøvrig primært om hvordan legge opp treningen.

Om rådene angående medisinen ymter jeg bare frempå at forumet har hatt en ganske strikt policy på å ikke skulle fortelle så mye om hvordan man skal kjøre på med forslag til dosering og rutiner uten samråd med legen sin :)

At du både er helsepersonell, og kan mye om dette, gjør ikke nødvendigvis stien bredere.

Tenkte bare det var greit å ha i bakhodet.

Takk for innspill. Startet ikke tråden for råd rundt medisiner (det er mellom meg og legen), kun rundt trening i sammenheng med hvordan legge opp en plan for progresjon og intensitet, samt om det er noe jeg bør spesielt gjøre eller unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Startet ikke tråden for råd rundt medisiner (det er mellom meg og legen), kun rundt trening i sammenheng med hvordan legge opp en plan for progresjon og intensitet, samt om det er noe jeg bør spesielt gjøre eller unngå.

Det er to helt sammenvevde ting; man kan ikke anbefale noen med ubehandlet astma å drive kardiovaskulær trening uten samtidig å understreke betydningen av å bli tilstrekkelig medisinert. Risikoen er at du sensitiverer luftveiene dine ytterligere og dermed gjør det enda vanskeligere å finne en god grunnbehandling (eller får en mye mer kronisk astma), og det er bare enda kjedeligere for deg :) Men som sagt, intervaller går fint så lenge du ikke pusher det, men det forutsetter at du klarer å skille mellom obstruktiv og andpusten :) Husk også at du ikke burde løpe i kald luft eller ute om sommeren om du er allergisk, i alle fall ikke ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dette kapittelet her fra aktivitetshåndboken kan være nyttig å lese for deg, omhandler anbefalinger ved astma og trening.

Generelt er det anbefalt med lang oppvarming, start gjerne rolig og øk tempoet underveis. En god nedtrapping etter økten er også smart.

Du skriver i første innlegget ditt at du blir tett etter et par min i 12 km/t og etter 10+ min i 9-10 km/t. Sånn som jeg forstår det så har du ikke drevet så mye med løping. Et par minutter i 12 km/t og 10 + i 9-10 km/t er relativt høy belastning om du er utrent. Jeg hadde derfor heller lagt lista mye lavere, i alle fall i starten, for så å øke på gradvis. Det er bedre at du heller får en opplevelse av mestring og at du kan jogge uten å bli obstruktiv, enn å kjøre på i et tempo du synes du burde klare, for så å ligge på et for høyt nivå som begrenses av dårlig fysisk form og astmasymptomer.

En annen ting er at du skriver at du ønsker å starte med løping en gang i uken, der er ikke spesielt optimalt med tanke på forbedring av fysisk form. Legg i alle fall inn to økter i starten. En økt i uken er i beste fall vedlikehold av formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Ulike tips som har funket for meg:

- Jeg hadde veldig stor nytte av å begynne å trene med pulsklokke. Når jeg er på vei til å få astmaanfall går min puls ganske fort oppover, så ved å følge med på pulsklokka kan jeg klare å regulere litt bedre når det er greit å fortsette og presse meg når jeg blir sliten under intervaller, og når jeg må ta det mer med ro. Det gjør det også lettere å passe på at langkjørsøkter ikke blir gjort med for høy puls

- Lang oppvarming er også et must. Vet at astma og allergiforbundet anbefaler 30 min oppvarming før intervaller f.eks. Det burde jeg nok gjøre, men det gidder jeg sjelden :p litt ekstra oppvarming enn hva jeg pleier for vanlige økter gjør jeg likevel

- Når man løper intervaller kan det være greit å løpe de første intervallene på lavere intensitet, og heller øke på de andre

- Man skal ikke undervurdere effekten av lange, rolige økter! Ville lagt inn en intervalløkt og to rolige først

- Det er veldig viktig å løpe i det tempoet som astmaen "sier man får lov til", hvis du skjønner hva jeg mener :p, fremfor hva man føler man burde

- sist men ikke mist, tålmodighet! Resultatene kommer etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lett å holde egoet unna treningen, men føler jeg har klart det både med styrketreningen og "løpingen". Det vil si at jeg har lagt meg på et lavere nivå enn jeg ønsker og bruker heller tiden fremover på å jevnlig øke intensiteten. Jeg fant tilslutt ut at C25k var et greit startpunkt for meg med 6 km/h gåing og 9 km/h løping (3 ggr i uken, ikke 1 som jeg tenkte først Thess (y) ). Da klarer jeg å puste gjennom nesa hele økta, føler at det roer ned kroppen mer ift å puste med munnen.

Noen som kjenner til om det er noen sammenheng mellom muskelspenning, nedsatt mobilitet osv. og pusting? Tviler på at ryggstrekkerne har noe å si, men hva med QL, psoas, bryst (?), torakal ekstensjon? Diafragma har jo selvfølgelig noe å si. Spør fordi jeg merker at det er litt mye motstand når jeg prøver å puste dypt; er lett å starte å puste med magen, men når jeg skal så opp mot diafragma og fylle brystet så er det mye motstand. QL spente seg skikkelig etter en feil bevegelse på trening, er bra nå etter en tur til Mt, men føler at pusten har blitt verre etterpå, men det kan jo være kulden også.

Ønsker å gjøre så mye jeg kan selv i tillegg. Har begynt med pusteøvelser for å jobbe med dette (liggende på ryggen med beina i 90 grader, 5 sek pust inn, 5 sek hold, 5 sek pust ut, 5 sek hold).

aamtw Begynte nettopp å løpe med pulsbelte faktisk. Ser at pulsen øker å faller like mye fra intervall til intervall, så tror jeg har funnet en ok start. Lange, rolige økter kommer jeg nok til å legge inn etterhvert; vet ikke om det er en god ide å gjøre det før medisineringen er på plass, tåler såpass lite. Tålmodighet til meg selv eier jeg ikke, den ble skjevt fordelt når jeg ble til: altfor mye til andre, altfor lite til meg selv :p Prøver meg på C25k, det er et relativt lett program jeg tror til og med jeg kan klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...