Gå til innhold

Styrketrening og vektoppgang


Anbefalte innlegg

Jeg har trent i 6 år. Fokuset mitt har vært på cardio. Rett og slett fordi jeg har vært redd styrketommet. De siste året har jeg trent mer og mer styrke, og rett før jul ble det mer seriøst med målsettinger. Jeg har vært så dum å ikke tatt mål av lår, mage osv. Men har vært flittig bruker av badevekta. Hold på å dette av stolen idag når jeg skulle veie meg. Har følt meg så sterk, stram og flott i kroppen de siste ukene. Men jeg har altså går opp 3 kg!!! Har hørt før at man "krymper" men kan oppleve vektoppgang av styrketrening. Er dette tilfellet? Eller lurer øynene mine meg, så jeg går rundt og tror at jeg er strammere og flottere enn jeg egentlg er.. Vet at vekta mi ikke skal definere min lykke. Men har vært så fornøyd med å ha klart å holde meg på samme sted på vekta en stund! Håper det er noen her som kan "roe meg ned" ;P jente 23 år, 167/68 høy. 58.8 kg. 6-9 økter i uka da jeg går idrett. Ikke alle er av samme tempo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hent vekta på badet. 2. Ta på deg sko. 3. Ut i søpla med den.

Helt enig!

streber Hvorfor fokusere på vekten når den bare gjør deg deppa? Tallet på vekten viser ikke din verdi som et menneske, sant den viser ikke forholdet fett - muskelmasse. Hvis du føler deg sterk, stram og flott i kroppen så er det der fokuset fortsatt bør ligge. Muskelmasse veier mer enn fettmasse, så jeg vil anta at du har økt muskelmassen og endret litt på kroppssammensetningen. Styrketrening gir bivirkninger, svært positive bivirkninger!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt enig!

streber Hvorfor fokusere på vekten når den bare gjør deg deppa? Tallet på vekten viser ikke din verdi som et menneske, sant den viser ikke forholdet fett - muskelmasse. Hvis du føler deg sterk, stram og flott i kroppen så er det der fokuset fortsatt bør ligge. Muskelmasse veier mer enn fettmasse, så jeg vil anta at du har økt muskelmassen og endret litt på kroppssammensetningen. Styrketrening gir bivirkninger, svært positive bivirkninger!

Jeg har vel egentlig ikke noe godt svar på hvorfor jeg fokuserer på den.. Tenker at det er "det som står på vekta som stemmer". Bør kanskje legge den tanken fra meg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når du ser stram og flott ut, hvilken rolle spiller da egentlig tallet på vekta?

Tanken på at " du lurer deg selv". Viser vekta mer har du gjort noe feil. Men skjønner jo at det kanskje ikke er tilfelle. Som det ble sagt, kroppen har en annen sammensetning, mer muskler :) er jo det jeg vil! Vare bare ikke forberedt på den vektøkningen..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel egentlig ikke noe godt svar på hvorfor jeg fokuserer på den.. Tenker at det er "det som står på vekta som stemmer". Bør kanskje legge den tanken fra meg

Legg den fra deg! :) Vekt er bare tull for de som trener styrke. Jeg veier selv 57 kg fordelt på 161 cm. Jeg er på ingen måte stor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
du er jo ikke i nærheten av å veie mye på noe som helst måte.Man kan gå opp i vekt, jeg gjorde det. tok kroppsanalyse i mai, og en nye en np nylig. OPP 1,8 kg i muskelmasse, NED 0,8 kg i fett. Selv om fettprosenten er lavere nå enn da, veier jeg likevell 2,5 kg mer nå enn da.

Jeg vet at jeg ikke veier så mye. Men det vare bare det å se at vekta gikk opp, når målet har vært å få den ned:) jeg har mindre fett på magen, så er vel det at jeg har gått opp i kg pga muskelmasse:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dette skurrer litt i mitt hodet. Hvorfor er målet å få den ned, når du vet at du ikke veier særlig mye?

Målet er ikke det lengte! Har vært 68kg. Der jeg startet. Når jeg har gått fra å være der, til å klare å komme meg godt ned på 50 tallet, er det skremmende å se at jeg snart er på 60 tallet igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gir det mer mening:) Men tenk litt slik da; drite i vekta og bruke speilet/klær o.l for å bestemme deg for hva du synes om kroppen din, eller la et tall (som ikke sier noe om fett% vs muskelmasse) avgjøre det for deg. Hva tror du vil gjøre deg lykkeligst til slutt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da gir det mer mening:) Men tenk litt slik da; drite i vekta og bruke speilet/klær o.l for å bestemme deg for hva du synes om kroppen din, eller la et tall (som ikke sier noe om fett% vs muskelmasse) avgjøre det for deg. Hva tror du vil gjøre deg lykkeligst til slutt?

:-) det er helt sant. Jeg VET jo at jeg har mer muskelmasse! å ingen klær har blitt for små:p så da er bare en ting å gjøre; kaste veka bort, å bli lykkelig

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tanken på at " du lurer deg selv". Viser vekta mer har du gjort noe feil. Men skjønner jo at det kanskje ikke er tilfelle. Som det ble sagt, kroppen har en annen sammensetning, mer muskler :) er jo det jeg vil! Vare bare ikke forberedt på den vektøkningen..

Jeg har gått opp 10-12kg i løpet av to år med målretta styrketrening og moderat kalorioverskudd. I løpet av denne tiden har jeg bare blitt mer og mer fornøyd med kroppen. Mer muskler -> laver fettprosent -> strammere kropp! Du må endre tankegangen din, legge bort badevekta en stund - og begynne og stole på det du ser i speilet :-) vektoppgang er ikke "feil", med din høyde/vekt er dette heller ett tegn på at du gjør noe riktig :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...