Gå til innhold

Tips til å sovne.. Søvnproblemer!


doingading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg føler med deg! Sliter med veldig med søvn selv fortiden! Ligger og vrir meg til i 4-6 tiden på morgenkvisten -.-

Håper noen har noen gode råd til oss:D!

Tror forresten det er en annen tråd om søvn et sted, men jeg fant den ikke nå:)

EDIT: Er endel tips her:http://forum.fitnessbloggen.no/threads/hvorfor-får-jeg-ikke-sove-selv-om-jeg-er-utslitt.2304/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZMA er ikke noe hokus pokus, men skal gi forbedret søvnkvalitet. De dagene jeg har problemer med å sove hender det faktisk at det fungerer å ta noen kapsler og prøve å legge seg igjen og da tenke at man lettere faller i søvne da disse er inntatt (rett og slett lurer meg selv ved en placebo, lettlurt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min svigerinne som er sykepleier lærte meg at det kan hjelpe å ta to Paracet før man legger seg. Det praktiserer de ved sykehuset i Molde om det er pasienter som ikke kan få sovemedisin.Jeg har prøvd det, og effekten var grei nok; jeg sovnet på noe kortere tid enn normalt.

Første gangen jeg prøvde ZMA fikk jeg ikke sove i det hele tatt. Jeg trodde det var en tilfeldighet, så jeg prøvde igjen kvelden etter - med samme resultat. Kvelden etter det sovnet jeg som en stein uten noenting. Prøvde så ZMA igjen noen måneder seinere, bare fordi man liksom "skal" sove bedre av det, men endte nok en gang opp med å ikke få sove. Da det samme skjedde siste gangen jeg prøvde det måtte jeg bare innse at jeg ikke kan ta det.

Jeg sliter såpass med både å sovne og det at jeg våkner mange ganger i løpet av natta at jeg funderer på å prate med legen om melatonin. Jeg kan overleve å ligge våken ei stund utover når jeg har lagt meg, men alle disse oppvåkningene i løpet av natta tar knekken på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne som er sykepleier lærte meg at det kan hjelpe å ta to Paracet før man legger seg. Det praktiserer de ved sykehuset i Molde om det er pasienter som ikke kan få sovemedisin.Jeg har prøvd det, og effekten var grei nok; jeg sovnet på noe kortere tid enn normalt.

Første gangen jeg prøvde ZMA fikk jeg ikke sove i det hele tatt. Jeg trodde det var en tilfeldighet, så jeg prøvde igjen kvelden etter - med samme resultat. Kvelden etter det sovnet jeg som en stein uten noenting. Prøvde så ZMA igjen noen måneder seinere, bare fordi man liksom "skal" sove bedre av det, men endte nok en gang opp med å ikke få sove. Da det samme skjedde siste gangen jeg prøvde det måtte jeg bare innse at jeg ikke kan ta det.

Jeg sliter såpass med både å sovne og det at jeg våkner mange ganger i løpet av natta at jeg funderer på å prate med legen om melatonin. Jeg kan overleve å ligge våken ei stund utover når jeg har lagt meg, men alle disse oppvåkningene i løpet av natta tar knekken på meg.

Har akuratt samme problem som deg og har fått melatoning av legen. Det som er dumt med melatonin er at man ikke kan ta det "bare en kveld" og forvente at det skal fungere. Man må bruke det i noen dager før det begynner å virke. Jeg ble så drita lei av å dytte i meg piller før jeg skulle sove at jeg begynte å gå turer ute, kom inn og dusja. Jeg begynte å sove med vinduet oppe om natta og that's it. Frisk luft og mørkt rom var det som skulle til for min del! :-D

Men det skal sies at melatonin fungerer bra når det først fungerer og det er jo noe hjernen produserer av seg selv, så det er jo ikke avhengighetsskapende eller farlig! Men jeg opplevde å bli veldig trøtt dagen etter.. strevde noen ganger med å komme meg opp av senga om morgenen. Men så er jeg litt av et sovedyr, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig anbefale Tart Cherry! Du sovner som en stein. Var/er det som gjør susen for meg. Inneholder naturlig sovemedisin (melatonin). Jeg garantere deg at du sitter og gjesper etter en halvtime. Jeg kjøper det her.

Klippet dette fra nettet:

Tart Cherry, endelig noe som fungerer på søvnen!

Hvorfor er dette produktet vår bestselger?

Tart cherry er engelsk for syrlige kirsebær, og i Pure Planet Tart Cherry kirsebærkonsentrat har du en solid kilde til disse helsebringende stoffene som antioksidanter og fytokjemikalier.

Kirsebæret som Tart Cherry kirsebærkonsentrat lages av, har den høyeste ORAC-verdien vi noen sinne har målt i frukt. ORAC er kort for Oxygen Radical Absorbance Capacity, og er et mål på innholdet av antioksidanter.

Antioksidanter beskytter kroppens celler og kan hindre prematur aldring av huden. Tart Cherry kirsebærkonsentrat virker oppløftende og vitaliserende og har en deilig, naturlig smak av friske kirsebær.

De kraftigste antioksidantene i Tart Cherry er melatonin og antocyanin. Melatonin er et hormon som naturlig finnes i kroppen og som spiller en viktig rolle i regulering av søvn. Antocyanin gir planter farge – det gjør blåbæret blått og auberginen burgunder. Begge stoffene er i også kraftige antioksidanter med en egen evne til å uskadeliggjøre frie radikaler

Bruk Tart Cherry for å bedre:

-Vitalitet

-Velvære

-Immunforsvar

-Lette betennelser

-Søvn: Med Tart cherry vil du kutte ned behovet for søvn fra 8 timer til kun 6 pga at tiden før du går ned REM søvnen og tiden du bruker opp igjen forkortes til halvparten. Du vil sove dypt og mye bedre og føle deg mye mer opplagt.

Anbefalt bruk:

En skje i et halvt glass vann en time før leggetid. Smaker kjempe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! :) Har akkuratt tatt meg et langt, glovarmt bad. Skal se nå om det fungerer, ble i vertfall noe sløvere enn jeg var før badet :) ZMA har jeg fått forskjellige tilbakemeldinger på, noen mener de får mareritt og sover dårligere osv, noen mener det er bra :confused: Paracet var kanskje ikke så dumt, er ikke noe vanskelig å få tak i heller, bruker det for å sovne når jeg er syk å vil dagen skal bli over på et blunk... Men er vell kanskje litt dumt å ta paracet hver kveld før jeg legger meg i lengden å... :p

Nå skal jeg sette opp vinduet mitt, slå av alle lys, ta 2 paracet å se om jeg får sove...:D:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig anbefale Tart Cherry! Du sovner som en stein. Var/er det som gjør susen for meg. Inneholder naturlig sovemedisin (melatonin). Jeg garantere deg at du sitter og gjesper etter en halvtime. Jeg kjøper det her.

Klippet dette fra nettet:

Tart Cherry, endelig noe som fungerer på søvnen!

Hvorfor er dette produktet vår bestselger?

Tart cherry er engelsk for syrlige kirsebær, og i Pure Planet Tart Cherry kirsebærkonsentrat har du en solid kilde til disse helsebringende stoffene som antioksidanter og fytokjemikalier.

Kirsebæret som Tart Cherry kirsebærkonsentrat lages av, har den høyeste ORAC-verdien vi noen sinne har målt i frukt. ORAC er kort for Oxygen Radical Absorbance Capacity, og er et mål på innholdet av antioksidanter.

Antioksidanter beskytter kroppens celler og kan hindre prematur aldring av huden. Tart Cherry kirsebærkonsentrat virker oppløftende og vitaliserende og har en deilig, naturlig smak av friske kirsebær.

De kraftigste antioksidantene i Tart Cherry er melatonin og antocyanin. Melatonin er et hormon som naturlig finnes i kroppen og som spiller en viktig rolle i regulering av søvn. Antocyanin gir planter farge – det gjør blåbæret blått og auberginen burgunder. Begge stoffene er i også kraftige antioksidanter med en egen evne til å uskadeliggjøre frie radikaler

Bruk Tart Cherry for å bedre:

-Vitalitet

-Velvære

-Immunforsvar

-Lette betennelser

-Søvn: Med Tart cherry vil du kutte ned behovet for søvn fra 8 timer til kun 6 pga at tiden før du går ned REM søvnen og tiden du bruker opp igjen forkortes til halvparten. Du vil sove dypt og mye bedre og føle deg mye mer opplagt.

Anbefalt bruk:

En skje i et halvt glass vann en time før leggetid. Smaker kjempe godt!

Denne hørtes spennende ut! Spørst om jeg må bestille en sånn å teste ut :D:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med å sove, så kan du bare drite i alt av naturmedesin og annet crap. Det virker ikke, om det mot all formoding skal virke, så er du enten blitt overbevist (psykosomatisk) Eller så sliter du virkelig ikke så mye med å sove.

Kom deg til legen, fortell han at Vallergan og alt annet skit han prøver å kaste på deg ikke funker, så får du en fin dose med Zopiclone, som du kan bruke til å rette opp døgnrytmen din.

ZMA og paracet for å sove, det høres kanskje lurt ut i teorien, men ZMA er absolutt ikke søvndyssende, og det å putte i seg smertestillende hver dag, sier seg selv at er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ZMA og paracet for å sove, det høres kanskje lurt ut i teorien, men ZMA er absolutt ikke søvndyssende, og det å putte i seg smertestillende hver dag, sier seg selv at er helt bak mål.

100% klar over at ZMA ikke er søvndyssende, men for min del fungerer det å bruke det som en slags placebo for å "lure" meg selv om at det hjelper meg til å lettere sovne. Psykiske spiller utvilsomt en sentral rolle både i idrett, søvn og alt mulig annet og man kan derfor dra sine fordeler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ut på en lang busstur her nede i varmen (les: 27timer), og kjøpte i den forbindelse "naturlig sovemedisin" på apoteket. Det funka fett, men jeg tenkte inni meg at siden det var naturlig kunne jeg liksom spise så mye jeg ville. Jeg tok to stk hver gang jeg våknet.

Det endte med at jeg mistet følelsen i både armer og bein.

Anbefales ikke fra min side, tell heller sauer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Skrive ned alt du tenker på, må huske, eller føler du burde få gjort. slik at du lettere kan "legge fra deg" alt du tenker på.

- Drikk varm melk med honning/ camillete.. begge tingene skal vistnok virke roende på kroppen

- les noe kjedelig

- slå av tv, data og elektriske saker minst 1 time før du legger deg. sånne ting gjør deg våken.

- mediter

- ta deg et varm bad

- prøv ZMA. jeg føler at jeg sover dypere etter at jeg begynte med disse pillene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har slitt med periodevise søvnproblemer i flere år, og nå sist når jeg var hos legen, fikk jeg noe som heter Circadin. Det er et melatoninpreparat som i følge legen ikke gir noen bivirkninger og ikke medfører noen avhengighetsfare. Det virker, i alle fall - tar en 2 mg tablett 1 -1 1/2 t før leggetid, og sovner som en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...