Gå til innhold

Diett for å ned i fett%


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har holdt på med en diett i 3 uker nå for å gå ned i fettprosent. Vekten min er ca 80-81 kg. Det jeg lurte på var om noen her kunne sett på dietten min som ble laget av en PT, om den er riktig. Har nemlig en følelse av at jeg går ned i muskler også..

Her er dietten:

Måltid 1 - Frokost

• En liten yoghurt

•En proteinshake med 1 scoop og 1 glass lettmelk

•En neve nøtter

•En appelsin/eple/banan/kopp bær

Måltid 2 - Lunsj

•En salat med 1/2 salathode, 1/2 agurk, 1/2 paprika, en tomat, 1/2 avokado, en kopp pasta og en kyllingfilet på 200 gram.

• Et eple/appelsin

Måltid 3 - Middag

•200 g laks/biff/kylling

•100 g brokkoli

•1 kopp ris/2 små potet

• 1 kopp bær

Måltid 4 - Kveldsmat

•En fruktsalat med 1 eple og 1 banan med kopp cottage cheese (som er ca 200 g cottage cheese) eller 1 kopp bær og 1 neve nøtter

Det som jeg i hovedsak er bekymret av er om jeg får i meg nok protein. Innholdet varierer fra dag til dag men ligger på 180-200 g protein hver dag. Håper på svar :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalori inntaket ligger på ca. 2000 kalorier om dagen. Når jeg ikke er på diett så ligger vel det på rundt 3000.

Du får i deg mer enn nok protein (144-160g)

Vanskelig å si uten å vite høyde, alder, kjønn, aktivitetsnivå (med og utenom trening)..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høyde: 176 cm, alder: 15,5 år, kjønn: mann, aktivitetsnivå: trener omtrent alle hverdager (altså 5 dager i uka), men er ikke noe særlig aktiv når jeg ikke er på trening

Jeg (personlig) synes ikke en 15åring skal tenke så mye på "diett", men heller velge gode matvarer og spise etter sult og metthetsfølelse. Du er fortsatt i vekst og et kosthold som like gjerne kunne vært til en bikinifitnessjente på diett lønner seg ikke for deg i lengden.

http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/

En noe lang artikkel som oppsummeres med praktiske eksempler nederst - velger du i tillegg gode matvarer -> kort holdbarhetsdato, kort innholdsfortegnelse, tilknytning til ens naturlige form, gjerne økologisk/villfanget har du kommet ganske mye lengre enn de fleste gjør gjennom et helt liv med "prøv og feil" i kostholdsjungelen :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg (personlig) synes ikke en 15åring skal tenke så mye på "diett", men heller velge gode matvarer og spise etter sult og metthetsfølelse. Du er fortsatt i vekst og et kosthold som like gjerne kunne vært til en bikinifitnessjente på diett lønner seg ikke for deg i lengden.

http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/

En noe lang artikkel som oppsummeres med praktiske eksempler nederst - velger du i tillegg gode matvarer -> kort holdbarhetsdato, kort innholdsfortegnelse, tilknytning til ens naturlige form, gjerne økologisk/villfanget har du kommet ganske mye lengre enn de fleste gjør gjennom et helt liv med "prøv og feil" i kostholdsjungelen :)

Jeg velger å gå på diett siden jeg rett og slett vil ned i fett% :) Spørsmålet mitt til deg, siden du er utdannet PT, er kaloriinntaket mitt for lavt til min vekt? PT'en der jeg trener sa om jeg fikk et høyere kaloriintak ville det bare legge seg som fett, men jeg er usikker..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å gå på diett siden jeg rett og slett vil ned i fett% :) Spørsmålet mitt til deg, siden du er utdannet PT, er kaloriinntaket mitt for lavt til min vekt? PT'en der jeg trener sa om jeg fikk et høyere kaloriintak ville det bare legge seg som fett, men jeg er usikker..

PTen din har nok gjort det h*n har gjort av en grunn, å da å spørre andre blir jo flere kokker jo mere søl. Ha tillit til PTen din eller bytt. Du vil få like mange svar som antall personer du velger å spørre

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver igjen :) Jeg ligger på ca 2000 kcal om dagen, spiser ca 180-200 g protein og skal ned i fettprosent :) Jeg vil gå ned så lite som mulig av muskler, derfor må jeg vite om jeg har i meg nok kalorier :) på forhånd takk til de som ønsker å hjelpe meg :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prøver igjen :) Jeg ligger på ca 2000 kcal om dagen, spiser ca 180-200 g protein og skal ned i fettprosent :) Jeg vil gå ned så lite som mulig av muskler, derfor må jeg vite om jeg har i meg nok kalorier :) på forhånd takk til de som ønsker å hjelpe meg :)

Hva er vekta/høyden din? Du spiser isåfall like mye (lite) som meg, og jeg er 172cm og 70kg, som også er på diett :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veier 80 kg og 176 cm høy. Men min personlige trener sa om jeg hadde mer kalorier, så hadde det bare godt på fett.

Da er 180-200g prot mer enn nok, ville personlig heller kjørt på med mere karbs eller fett da! Hadde uansett aldri villet gått på "diett" om jeg var deg! Tviler på at du har så forferdelig mye å ta av heller... Du er 15 år og burde heller fokusere på major styrkegains! :cool: Og det betyr ikke at du trenger å legge på deg unødvendig mye fett.. Uansett er ikke 2000 kalorier mye mat, ville heller startet høyere å se hvor høyt du faktisk kan ligge og fortsatt gå ned om det er det du ønsker, tipper du kan dra den lengre enn som så iallefall :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da er 180-200g prot mer enn nok, ville personlig heller kjørt på med mere karbs eller fett da! Hadde uansett aldri villet gått på "diett" om jeg var deg! Tviler på at du har så forferdelig mye å ta av heller... Du er 15 år og burde heller fokusere på major styrkegains! :cool: Og det betyr ikke at du trenger å legge på deg unødvendig mye fett.. Uansett er ikke 2000 kalorier mye mat, ville heller startet høyere å se hvor høyt du faktisk kan ligge og fortsatt gå ned om det er det du ønsker, tipper du kan dra den lengre enn som så iallefall :)

Har fett på magen som jeg gjerne vil bli kvitt, men jeg skal prøve å spise rundt 200 kalorier mer, f.eks ved å spise 100 g mer kjøtt hver dag :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Har fett på magen som jeg gjerne vil bli kvitt, men jeg skal prøve å spise rundt 200 kalorier mer, f.eks ved å spise 100 g mer kjøtt hver dag :)

(y) Bra, og om du da enda går ned i vekt, kan du trygt øke litt til for å se. Men hvorfor ikke fett/karb isteden? Det blir bare som å fylle på en allerede full tank bensin! Men for all del, om du heller vil spise kjøtt enn awesome karbs/fett, go for it :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du spiser mindre enn meg, og jeg er jente på 17år, 154 høy og veier 58kg. Det fettet på magen skjønner jeg ikke hvorfor du stresser med i en alder av 15? Du er i utvuklingsfasen? Hvorfor ikke fokusere på å prestere, og å gi kroppen næringsrik mat, istedet for å gå ned i fett %? Du har hele livet ditt foran deg, hvorfor ikke bygge et bra grunnlag til du er ferdig utvikla, også heller fokusere på det estetiske når du blir eldre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du spiser mindre enn meg, og jeg er jente på 17år, 154 høy og veier 58kg. Det fettet på magen skjønner jeg ikke hvorfor du stresser med i en alder av 15? Du er i utvuklingsfasen? Hvorfor ikke fokusere på å prestere, og å gi kroppen næringsrik mat, istedet for å gå ned i fett %? Du har hele livet ditt foran deg, hvorfor ikke bygge et bra grunnlag til du er ferdig utvikla, også heller fokusere på det estetiske når du blir eldre?

Spiser mindre enn deg? Hvor mange kalorier ligger du i løpet av en dag da? Begynner å lure på om han PT'en der jeg trener har gjort noe galt når han lagde dietten..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spiser mindre enn deg? Hvor mange kalorier ligger du i løpet av en dag da? Begynner å lure på om han PT'en der jeg trener har gjort noe galt når han lagde dietten..

Er bare at mange PT'er har lite peiling

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver at du ligger på 2000? jeg ligger på 2500 +-, vekta rykker seg ikke. Jeg har kansje litt høyere aktivitetsnivå enn deg (dans 3 ganger i uken + styrke 4), men gitt at jeg er en god del lavere enn deg og lettere, så ja.. Men synes først og fremst det er rart at du tenker på fett% i en alder av 15 da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du skriver at du ligger på 2000? jeg ligger på 2500 +-, vekta rykker seg ikke. Jeg har kansje litt høyere aktivitetsnivå enn deg (dans 3 ganger i uken + styrke 4), men gitt at jeg er en god del lavere enn deg og lettere, så ja.. Men synes først og fremst det er rart at du tenker på fett% i en alder av 15 da.

Jeg trener 5 dager i uka, men når jeg kommer hjem for trening så er jeg ikke veldig aktiv. Jeg synes det er rart at du spiser 2500 kcals ++ og ikke legger på deg, da må du enten han en veldig høy forbrenning eller veldig aktiv

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...