Gå til innhold

Hvor ofte endre treningsprogram?


Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvor ofte en bør bytte om på øvelser i treningsprogrammet? Trener alltid Knebøy og hip thrust, og har 1 til øvelse som jeg pleier å variere mellom bulgarske utfall/vanlige utfall/abductor + reverse hyper osv. :) Kan jeg kjøre Knebøy og hip thrust hver gang? Forbedrer meg hver økt, enten ved mer vekter, mer reps eller dypere Knebøy... Er det når en stagnerer en skal endre programmet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert kun kjøre knebøy i 10 år å få ganske råe ben (så lenge du alltid går for progresjon)

Trikset er intensitet!

Du risikere kanskje ubalanse foran og bak del av benet hvis du løfter veldig dominant med f eks lårmuskler kontra hamstrings og rompe. Det spørs hva slags teknikk du kjører bøy med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du kan sikkert kun kjøre knebøy i 10 år å få ganske råe ben (så lenge du alltid går for progresjon)

Trikset er intensitet!

Du risikere kanskje ubalanse foran og bak del av benet hvis du løfter veldig dominant med f eks lårmuskler kontra hamstrings og rompe. Det spørs hva slags teknikk du kjører bøy med.

Å, bygger en muskler gjennom de 10 årene også? Det er vel mikromini :p Prøver å forbedre meg hver økt, men står fast på 60 kg for øyeblikket så prøver å gå dypere ned!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Å, bygger en muskler gjennom de 10 årene også? Det er vel mikromini :p Prøver å forbedre meg hver økt, men står fast på 60 kg for øyeblikket så prøver å gå dypere ned!

Når du sier du stopper på 60, hva mener du da? er det sånn at du akkurat klarer 1x60kg og feiler hver gang du prøver deg på 60,5 eller føles det bare ikke riktig?

Hvis du får filmet deg selv neste gang du knebøyer, er det masse folk her på forumet som nok kunne kommet med tips for å forbedre teknikken/dybden din:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Å si man går til 90* er en litt shaky måte å "måle" på, det kommer helt an på hvor på kroppen man måler vinkelen hen. Da synes jeg det er bedre å bruke følgende for å si noe om dybde ; toppen av hofta på linje med, eller såvidt nedenfor toppen av kneet.

Med mindre du begynner å drive med vektløfting (idretten) så trenger man egentlig ikke å gå lavere enn det, ass to grass krever veldig god mobilitet, og det er det ikke mange som har.

Slik jeg har skjønt det trener man mer bakside lår og mer rumpe når man går til skikkelig dybde, hvis man bare trener forside øker sjansen for at du blir sterkere på forsiden enn baksiden av lårene, og da blir man lettere skadet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ass to grass krever veldig god mobilitet, og det er det ikke mange som har.

For ikke å nevne riktig anatomi.

Slik jeg har skjønt det trener man mer bakside lår og mer rumpe når man går til skikkelig dybde, hvis man bare trener forside øker sjansen for at du blir sterkere på forsiden enn baksiden av lårene, og da blir man lettere skadet.

Eller så kan du kjøre lavstangsbøy til vanlig dybde og få full aktivering av posterior chain ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...