Gå til innhold

Vondt på utsiden av kneskålen??!


Anette84

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittel sier, har begynt å få vondt på utsiden av kneskålen. Er dette kjent for noen?? Merket det første gang i forrige uke, etter en rolig løpeøkt... Trodde det hang sammen med generell stølhet (og håper og tror litt fortsatt at det bare er det!!) og det gikk litt bort etter noen dager. Så stod jeg slalom på søndag, og kjente det på utsiden igjen etter bare et par korte turer! Ble jo sliten andre steder og, som lår og legger og i pusten :p var 10 år siden jeg hadde stått sist... Men synes det kom så innmari fort, og ble egentlig ganske plagsomt den dagen... Så har det gått litt gradvis over de siste dagene, men på ny roooolig løpetur i dag så var det tilbake igjen! :/ Det er altså øverst på kneskåla, på utsida... Gir det mening? Og kan det bare være stølhet/belastning? Det føles helt likt på begge knærne da, på nøyaktig samme sted. Så noe sier meg at det er bruken av noen nye muskler/senere/whatsoever som sier ifra at de er der... Men har jo aldri hørt om folk som blir støle I knærne!? Kanskje det er alderen som henter meg inn nå...? :cry:

Blitt veldig lykkelig for oppklarende svar, i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et steg (type løping) er et kontrollert fall fremover, der muskler og ligamenter(sener og ledd) skal kontrollere og absorbere kraften i det en lander med hele sin kroppstyngde ++ på en fot -> ankel -> legg - > kne -> lår -> hofte -> sete -> kjerne -> brystrygg - > skuldre. Dersom en ikke er "sterk eller utholdende nok" i støttemuskulaturen til å takle denne belastningen kan det oppleves som smerter et sted i kjeden.

Knær stabiliseres i bunn og grunn av muskulatur i hofte med påvirkning av legg og ankel, en trenger ikke se linjalrett ut for å oppleve smerte bare for å utelukke "benlengdeforskjell og over/underpronasjon etc", her er det snakk om muskulatur som jobber vs ikke jobber.

Dersom hofte og sete ikke tar "sin del av kaka" når det gjelder å absorbere og kontrollere belastningen som kroppen blir utsatt for, kan en oppleve smerte som muskulaturen sender ut fordi den "jobber overtid", av samme grunn som nevnt ovenfor.

Et slikt tilfelle er absolutt ikke ukjent, direkte belastning eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke heeelt om jeg skjønte bildet ditt Kjetil1234, men det sitter uansett ikke så langt "inn" i kneet nei. Helt på yttersida av skåla, egentlig litt som om du får et blåmerke :p Har prøvd å merke på nytt på bildet ditt med blått.

post-36585-14440996281174_thumb.jpg

Takk for svar Therese :) Blir litt lettet av at du ikke direkte skriver at du tror det er en skade, i allefall. det som er er jo at jeg har løpt en god stund nå, både ute og inne, uten å ha kjent dette, så litt overraskende at det plutselig kommer nå uten at jeg har gjort noen spesielle endringer. Men tenker også i og med at det er så "jevnt" på begge knærne at det bare er belastning/stølhet og ikke skade det er snakk om :)

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette da? Uttøying/oppvarming eller lignenende (for knær??) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at du har fått en liten strekk i vastus lateralis (ytre lårmuskel), ettersom det minner litt om stølhet.

Vanskelig å si! Dersom det var f.eks feil glidning av kneskåla (mer alvorlig) så ville ikke stølhet være noe typisk tegn etter min (begrensede) viten :)

picture291349643214801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke heeelt om jeg skjønte bildet ditt Kjetil1234, men det sitter uansett ikke så langt "inn" i kneet nei. Helt på yttersida av skåla, egentlig litt som om du får et blåmerke :p Har prøvd å merke på nytt på bildet ditt med blått.

[ATTACH=full]157307[/ATTACH]

Takk for svar Therese :) Blir litt lettet av at du ikke direkte skriver at du tror det er en skade, i allefall. det som er er jo at jeg har løpt en god stund nå, både ute og inne, uten å ha kjent dette, så litt overraskende at det plutselig kommer nå uten at jeg har gjort noen spesielle endringer. Men tenker også i og med at det er så "jevnt" på begge knærne at det bare er belastning/stølhet og ikke skade det er snakk om :)

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette da? Uttøying/oppvarming eller lignenende (for knær??) :p

Styrketrening av støttemuskulatur og å gjøre bevegelser med fullt utslag er det beste for muskler og ledd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker! (y) vet ikke helt om stølhet heller er den mest passende beskrivelsen, men det er det nærmeste jeg kommer. uansett bare "vondt" når jeg trener/løper og litt nedover trapper, så igjen tror jeg ikke det er noen alvorlig skade.

Bevegelser med fullt utslag, hva betyr det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! (y) vet ikke helt om stølhet heller er den mest passende beskrivelsen, men det er det nærmeste jeg kommer. uansett bare "vondt" når jeg trener/løper og litt nedover trapper, så igjen tror jeg ikke det er noen alvorlig skade.

Bevegelser med fullt utslag, hva betyr det? :)

Bevegelse med fullt utslag er å gjøre hele bevegelsen, som å feks sette seg helt ned i en knebøy eller strekke ut armer/rygg i toppen av en nedtrekk/bunnen av en pullup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har fått litt slitasje på en menisk, siden den ytre menisken ligger akkurat der du beskriver smerten. I tilfelle av det er det nok bare første grads slitasjeskade, som vil gro helt fint av seg selv i de aller, aller fleste tilfeller, men kan være lurt å ikke pushe smertegrensene de første to ukene så det ikke får utvikle seg. Brusk gror sakte. dvs dersom det er menisk. Det vet jeg ikke helt sikkert. Kan være noe helt annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! (y) vet ikke helt om stølhet heller er den mest passende beskrivelsen, men det er det nærmeste jeg kommer. uansett bare "vondt" når jeg trener/løper og litt nedover trapper, så igjen tror jeg ikke det er noen alvorlig skade.

Bevegelser med fullt utslag, hva betyr det? :)

Vanskelig å si. Høres uansett ikke ut som at det er noe som er skadet (ennå). Foreslår at du tar en tur innom fysio eller lignende. Tviler på at det er meniscus eller brusk, ettersom smertene sitter ovenfor dette området. Men kan for all del ta feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...