Gå til innhold

Eneste mål er å bli slank/tynn?


Anette84

Anbefalte innlegg

Mitt absolutt eneste mål jeg har er å bli tynn/slank, altså minske omkretsen overalt på kroppen, få mindre fettprosent og få en slank kropp og flat mage. Jeg bryr meg ikke om å beholde eller å få mer muskler, markert eller ikke, bryr meg ikke om å øke i noen øvelser eller å bli sterkere. Bryr meg ikke om mageruter eller de perfekte lårene, eneste jeg vil er å bli slankere. OM jeg skulle måtte sette et opp et mål/ønske til, så måtte det være å bli en bedre/raskere løper. Mener dere fortsatt at løsningen min er å spise shitloads av mat :p ca 1500-2000kcal (mest mulig proteiner) og å bedrive tung styrketrening for å nå dette målet?? Det er den løsningen jeg holder på med akkurat nå, så tror ikke nødvendigvis den er feil...

Jeg spør av ren nysgjerrighet, for jeg sliter litt med å finne "min" vei til dette målet... Vært moro å høre argumenter, for er innimellom vanskelig å forklare dette for visse folk innen familien hvorfor jeg gjør det slik (ja, de er en gjeng jojo-slankere fra 100 Grete Roede-kurs :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig kort (mobilskriving = slitsomt) - vær forsiktig med kombinasjon av mye kardio og 1500 kcal over tid. Det VIL fucke med hormonene dine som igjen vil gjøre vektnedgangen (og enda verre; vedlikehold av lavere kroppsvekt) veldig mye vanskeligere enn nødvendig. Jobb MED kroppen - ikke mot den. Med det mener jeg at nok fett, nok protein og også litt gode karbs kombinert med smart trening (LITT kardio med fokus på kvalitet over kvantitet og litt styrketrening for å holde muskelmassen mest mulig ved like. Muskler=forbrenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Sier ikke at det er det jeg gjør da, 1500 + masse cardio. Jeg driver mest med styrke for tiden, og har gjort i det siste, og jeg jobber med å komme meg opp på 2000kcal om dagen, spesielt på treningsdager, så har ingen planer om den løsningen der. Men lurer vel kanskje litt på å bytte ut noe av styrken med løping ja? Kan det gi mer effekt? Utifra ønsket målsetting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ve mye kardio og lavt på kcal kommer du til å bli tynnere, men det garanterer likevel ikke flat mage (med mindre du blir sykelig tynn).

Hva med 1-2 økter i uken kondisjon og 1-2 med styrke? Kondisjon hjelper til å forbrenne, det samme gjør styrke, men styrke forbrenner ofte mindre men gir til gjengjeld muskler. Kondisjon kan ofte byttes ut med kcal underskudd, men siden du ønsker å bli en bedre løper ville jeg lagt inn 1-3 dag av dette i tillegg til styrketrening.

btw: 1500-2000 kcal er aldri shitloads, og er egentlig ganske lite for mange - så ikke la det skremme deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke undervurdere jogging folkens! Man får flat mage med lavere fettprosent og det er lett å få lav fettprosent med jogging og rett mat(viser til profilbildet mitt)

Jeg har jogget fast i 6 år uten noen form for styrke og tør å påstå at kroppen min ser både frisk og veltrent ut. Nå jogger ikke jeg for vektas skyld, men noe skjedde definitivt da jeg ble en fast jogger. Fettprosenten gikk ned, men med nok og næringsrik mat så ble jeg langt i fra mager.

Om målet kun er å bli slank og du ikke bryr deg om muskler så er det kaloriunderskudd som vil avgjøre om du går ned i vekt. Enkelt og greit. Men du får definitiv en finere kropp av å kombinere nedgang på fettprosent med en eller annen form for trening.

Det er mange som synes det er vanskeligere og gå ned med styrke enn med kardio. En god del jenter synes det er enklere å fokusere på kardio for å komme ned til "ideal" fettprosent og så starte å bygge muskler om det er det som er målet. Men man finne ut hva som funker for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens (y)

Jeg har ikke tenkt å gi opp styrketreninga, men lurer på om jeg kan få like god effekt av å løpe mere...? Synes allerede jeg har for mye muskler, og er for sterk :p ønsker ikke mer av det! (skjønner dette er feil forum å fronte slike tanker på, men sånn er det nå bare!)

Så om jeg klarer å ligge på ca 2000kcal om dagen, mye proteiner, med 2-3 økter kondis og 3 økter styrke per uke så kan jeg like fullt nå målet mitt, enn om det hadde vært 4-5 dager kun styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sterk????

:p:p:p Hehe!

ja, skjønner det er veldig feil å si her inne, men ja, jeg synes selv at jeg er sterk nok nå. Tar over 100kg i strakmark og nært kroppsvekt i knebøy og har liksom hverken lyst eller som mål å bli noe sterkere... Det eneste viktige jeg trener mot er å bli slank!

Jeg digger styrketrening altså! det er ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens (y)

Jeg har ikke tenkt å gi opp styrketreninga, men lurer på om jeg kan få like god effekt av å løpe mere...? Synes allerede jeg har for mye muskler, og er for sterk :p ønsker ikke mer av det! (skjønner dette er feil forum å fronte slike tanker på, men sånn er det nå bare!)

Så om jeg klarer å ligge på ca 2000kcal om dagen, mye proteiner, med 2-3 økter kondis og 3 økter styrke per uke så kan jeg like fullt nå målet mitt, enn om det hadde vært 4-5 dager kun styrke?

For å si det kort - alt handler om kcal ut og kcal inn.

Hvordan du velger å forbrenne kcal har ikke all verden å si når du kun vil ned i vekt, kostholdet er det som virkelig spiller størst rolle her. 2000 kcal høres greit ut, prøv en periode å se hvordan kroppen reagerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:p:p:p Hehe!

ja, skjønner det er veldig feil å si her inne, men ja, jeg synes selv at jeg er sterk nok nå. Tar over 100kg i strakmark og nært kroppsvekt i knebøy og har liksom hverken lyst eller som mål å bli noe sterkere... Det eneste viktige jeg trener mot er å bli slank!

Jeg digger styrketrening altså! det er ikke det :)

Jeg er enig i at du er sterk, men for sterk er du ikke :) husk at det er mange helsemessige fordeler med å være sterk. Dersom ditt eneste mål er å bli tynn, ville jeg lagt meg på et fornuftig underskudd og trent uten mål. Altså såkalt kukerundt i styrkesalen, pluss gruppetreninger som body pump, spinning, tabata og lignende. Det ble i hvert fall jeg tynn av. Jeg drev med denne typen "trening" i årevis, veide da 58-60kg på 175cm.

(noe som egentlige ikke var målet, men det er en annen historie :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at du er sterk, men for sterk er du ikke :) husk at det er mange helsemessige fordeler med å være sterk. Dersom ditt eneste mål er å bli tynn, ville jeg lagt meg på et fornuftig underskudd og trent uten mål. Altså såkalt kukerundt i styrkesalen, pluss gruppetreninger som body pump, spinning, tabata og lignende. Det ble i hvert fall jeg tynn av. Jeg drev med denne typen "trening" i årevis, veide da 58-60kg på 175cm.

(noe som egentlige ikke var målet, men det er en annen historie :) )

Kanskje ikke FOR sterk nei, det var dårlig formulering av meg :p Men mer enn sterk NOK for mitt eget vedkommende og mål/ønsker per dags dato :) Har som sagt ingen mål eller ønsker om mer styrke eller muskler akkurat nå, eneste målet mitt nå er å bli "tynn"/slank... Kommer ikke til å slutte med styrketrening, for tror absolutt det forbrenner en del og vil være et bra virkemiddel, og ja, en senere gang når jeg har kommet meg med på trivelsvekt og er fornøyd med cm rundt mage og rumpe så kan jeg godt se for meg at jeg vil begynne å bygge meg opp mot å få den styrken jeg har nå igjen.

Tror ikke kukerundt-syndromet er særlig effektivt her :p vil gjerne følge en fornuftig plan, spm er bare om jeg bør putte inn mer cardio, og hvor mye i underskudd i forhold til den type og mengde trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In that case - tren etter lyst! Med tanke på målsetning vil kontinuitet være viktigere enn program, så gjør det du liker slik at du ikke går lei.

Et daglig underskudd på 500 kcal bør være fornuftig. Det skal resultere i en vektnedgang på omlag 0,5kg i uka, og du vil nå målet ditt til sommeren ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må ha noe mer håndfast å følge enn bare lysten... Må finne en god kombinasjon av løping og styrke og i tillegg finne et fornuftig inntak av mat. Noe som også er en utfordring.... Har ikke ligget jevnt i inntak på århundrer, så aner ikke hvordan jeg skal legge meg i naturlig godt underskudd. og spes ikke i forhold til treningsmengden. aaaah! Hvordan VET folk sånt her?? Får bare prøve meg frem en stund da.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Én måte å estimere ditt eget kaloribehov ut fra din aktivitet er å spise og trene akkurat som du pleier å gjøre en ukes tid, registrere all maten i en kaloriteller av noe slag (MyFitnessPal eller Chronometer). Del dette tallet på 7 for å finne ut dagsbehov. Det er litt pes å registrere mat, men det er bare én uke. Hvis du holder deg vektstabil denne uken så har du funnet ditt eget dagsbehov, noe som sannsynligvis er mer presist enn alskens kalorikalkulatorer. Så kan du ta utgangspunkt i dagsbehovet ditt for å justere kalorier og/eller aktivitet.

Hovedformålet med å trene styrke samtidig som man går ned i vekt er for å bevare muskelmasse. Er man helt nybegynner og overvektig så kan man øke i muskelmasse og miste fett samtidig den første tiden (noen uker). Uten styrketrening (og tilstrekkelig med protein) vil noe muskelmasse også forsvinne sammen med kroppsfett. Her har du en kort artikkel om kardio VS. intervalltrening VS. styrketrening for fett-tap. De Grete Roede-damene burde løfte vekter de óg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må ha noe mer håndfast å følge enn bare lysten... Må finne en god kombinasjon av løping og styrke og i tillegg finne et fornuftig inntak av mat. Noe som også er en utfordring.... Har ikke ligget jevnt i inntak på århundrer, så aner ikke hvordan jeg skal legge meg i naturlig godt underskudd. og spes ikke i forhold til treningsmengden. aaaah! Hvordan VET folk sånt her?? Får bare prøve meg frem en stund da.... :)

Jeg mente at du skulle gjøre ting du trivs med, fortsett med x-press om du er fornøyd med det.

Appen "lifesum" funker fint til kaloritelling om du har iPhone/smartphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...