Jump to content
Tirilns

Øvelser til bedre grep?

Recommended Posts

Hei!

Når jeg tar markløft tar det ikke mange sekundene før grepet blir dårlig og stanga nesten glir ut av hendene mine. Jeg tviholder på stanga, men til slutt blir det så vondt at jeg ikke klarer å konsentrere meg om annet enn å ikke miste stangen. Når jeg endelig er ferdig har fingrene mine stivnet i grepsposisjon og jeg må bruke ca.1 min på å løsne de opp. Grunnen til at det tar så lang tid er fordi musklene ikke responderer, jeg prøver altså å strekke ut fingrene alt jeg klarer, men jeg får svært treg respons tilbake. Jeg har også prøvd å riste på hånden for å "løsne" fingrene, men dette er også smertefullt. Skyldes dette dårlig grep? Hvis det er tilfellet, hva kan jeg trene for å få et bedre grep?

I dag var det så vondt at jeg ikke ønsker å trene øvelsen lenger, men samtidig er det uaktuelt å kutte den ut.

Hvis det er relevant tok jeg 40 kg i dag. Resten av kroppen tåler denne vekten helt fint, men hendene hindrer meg i å øke vekten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Guest

Hei du!

Finnes sikkert et hav av grepsøvelser. Jeg mener det beste er å trene mark. Bare med lettere vekter til grepet blir vandt med det. Deretter øke etter hvert.

Keep it simpel:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg slet mye med det før og fikk er godt tips som har hjulpet meg mye. Nemlig å henge 5 min totalt hver økt. Altså feks i monkeybars. Henger strakt etter armene så lenge jeg orker/gidder slik at d totaly blir 5 min i løpet av hele styrkeøkta:)

Ellers kan du teste mixed grip (en håndflate mot deg og den andre vridd motsatt), dersom du ikke allerede bruker det. Husk bare å alternere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tar også mark med lettere vekter.

Brukte straps på arbeidssettene tidligere, men fant ut at jeg holder bedre når stanga "henger" innerst i fingerne, heller enn å tviholde stanga opp mot tommelen for å forklare på en halvveis forståelig måte.

Det høres kanskje ulogisk ut å flytte stanga lenger ut, men det er jo verdt et forsøk. Får mindre træler av det også, enn når stanga klemmer håndvalkene mine ned mot fingerne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje prøve kalk ? Jeg er alltid litt svett i henda og får bedre og dermed sterkere grep med kalk. Har en tube med flytende kalk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

For å utelukke den vanligste nybegynnerfeilen til dårlig grep; hvor i håndflaten har du stanga når du griper rundt den?

Forøvrig hørtes det å måtte bruke ett minutt på å lure fingrene fra hverandre veldig drøyt ut:$

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Tusen takk for alle svar :-) Jeg har vurdert å trene markløft med lettere vekter, men siden jeg trener frem mot opptakskrav må jeg bli en god del sterkere innen 2-3 måneder (noe som uansett ikke går med dårlig grep, hehe). Jeg har verken prøvd kalk eller å henge i x-antall minutter, så det skal jeg definitivt prøve!

Aurelius: Jeg begynner med et godt grep rundt stanga slik at fingrene mine nesten treffer håndflaten, så da ligger den vel midt i hånda? Jeg får træl mellom første fingerledd og håndflaten da huden "klemmes" der. Det skal sies at jo lenger jeg holder, jo slappere blir grepet. Til slutt ligger stanga og hviler på fingrene mine, da har de "løsnet" fra håndflaten og er formet som en fiskekrok (vanskelig å forklare, men forhåpentligvis forstår du).

Når det gjelder å løsne opp fingrene, synes jeg selv det tar unaturlig lang tid. Det er nesten så jeg begynner å lure på om det er noe galt, for det tar helt ærlig ca. 1 min på å få de helt utstrakt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne videoen pleier å være temmelig grei når det kommer til grep og stangposisjon i hånda.

At grepet blir dårligere jo lengre du holder er helt å forvente. Jeg skjønner hva du mener med at du "fiskekroker" stanga ja. Drar du med dobbel overhåndsgrep, alternativgrep eller med tommellås?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denne videoen pleier å være temmelig grei når det kommer til grep og stangposisjon i hånda.

At grepet blir dårligere jo lengre du holder er helt å forvente. Jeg skjønner hva du mener med at du "fiskekroker" stanga ja. Drar du med dobbel overhåndsgrep, alternativgrep eller med tommellås?

For øvrig det samme som jeg forsøkte å forklare, bare forklart på en god måte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denne videoen pleier å være temmelig grei når det kommer til grep og stangposisjon i hånda.

At grepet blir dårligere jo lengre du holder er helt å forvente. Jeg skjønner hva du mener med at du "fiskekroker" stanga ja. Drar du med dobbel overhåndsgrep, alternativgrep eller med tommellås?

Etter å ha sett filmen fikk jeg mye bedre forståelse for hvordan grepet skal være, og det er ikke tvil om at jeg holder stanga feil :-) Jeg drar med dobbel overhåndsgrep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Etter å ha sett filmen fikk jeg mye bedre forståelse for hvordan grepet skal være, og det er ikke tvil om at jeg holder stanga feil :) Jeg drar med dobbel overhåndsgrep.

Wehey!:D Prøv å marke litt med bedre grep, og se om det hjelper? Hvis ikke så kan alternativgrep(en hånd den ene veien og den andre hånda vendt den andre veien) hjelpe mye.

Hvis problemet fortsetter mtp 1 min å strekke ut fingrene kan dette muligens være en sak for bedre folk enn meg, typ fysio eller lege.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klarer du å venne deg til dette grepet (pluss magnesium selvfølgelig) så vil ikke grep være en begrensende faktor videre. Jeg vet ikke med andre, men for meg går i hvert fall mikset grep utover ryggen, ville heller brukt reimer fremfor mikset grep om det er absolutt nødvendig. Hvis du har nylig begynt å trene (?) er det sikkert bare en vanesak. Husker selv det var drittvondt i starten men går seg ganske kjapt til om du trener noen ganger i uka.

Hookgrip.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...