Gå til innhold

Høy puls under hele treningen/joggeturen - en dårlig ting?


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk på joggefronten, men har begynt å like det. Nå jogger jeg vel 30 minutter i strekk, etter å ha fulgt C25K-programmet i 9 uker.

Jeg bruker pulsklokka på joggeturene og har de som regel med selskap, slik at det går i prating hele veien. Av og til må man pause pratingen og justere farten, sånn i bakker og slik, for å opprettholde jogg, men det går jo forsåvidt greit. Når økten er ferdig sier pulsklokka at jeg har gjennomsnittspuls på 85%-90% typisk. Mens makspulsen på økta har vært oppe i 97%. Her om dagen avsluttet jeg joggeturen med en skikkelig spurt, og fikk en ny makspuls(gikk opp et par slag). Jeg føler jo at min makspuls er riktig, men da synes jeg at gjennomsnittspulsen er skrekkelig høy til å holde en hel økt. Jeg vet jo at det er fordi jeg er relativt dårlig trent, men er dette dårlig? Bør jeg virkelig passe på å holde meg på et moderat nivå når jeg skal? Eller har jeg bomma på makspulsen min totalt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske så sikker på at du har høyere makspuls enn det du har stilt inn på klokka (som kanskje beregner 220 minus alder). Makspuls opp mot 97% oppleves "døden", og er ikke noe som bare hender på en "vanlig" løpetur. Selv på en proff makspulstesting/vo2 maks testing legger man til 4-8 slag etter den maksimale pulsen som oppnås for å bestemme makspulsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt en makspuls test tidligere, god.oppvarming, intervall trening og ta skikkelig ut på siste intervall. Har bare lagt på noen få slag, så nå er den på 203 bpm. Kanskje hvis jeg legger på 8 så blir det mer korrekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til TS men jeg opplever det samme, forskellen er at jeg har løpt og trent annen kardio i noen år men fortsatt ligger jeg veldig høyt på puls. Min makspuls ligger på ca 202 (testet for noen år siden, da låg den på 205) og jeg kan fint holde en snittpuls på 163-170 under et langpass på 1-2 timers løping. Hva kan dette komme av?

Og beklager TS, eg mener ikke å kapre tråden din men tenkte at vi kanskje kan ha nytte av de samme tilbakemeldingene :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har dessverre ikke noe godt svar til TS men jeg opplever det samme, forskellen er at jeg har løpt og trent annen kardio i noen år men fortsatt ligger jeg veldig høyt på puls. Min makspuls ligger på ca 202 (testet for noen år siden, da låg den på 205) og jeg kan fint holde en snittpuls på 163-170 under et langpass på 1-2 timers løping. Hva kan dette komme av?

Og beklager TS, eg mener ikke å kapre tråden din men tenkte at vi kanskje kan ha nytte av de samme tilbakemeldingene :)

Vel, det er et gjennomsnitt på 79,5-83%, synes ikke det er like "sjokkerende" høyt

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tap av væske på lengre turer eller trening i varmt vær kan også øke pulsen. Mange faktorer. Men hvis man ligger på 90% av makspuls og man jogger lett, så mener jeg definitivt makspulsen ikke er korrekt kalkulert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vil ikke ligge på 90% av makspuls hvis man føler det går lett, men det er ikke helt ekstremt å ligge på 90% av makspuls i 30 minutter på en litt hard økt.

Ligger ikke langrennsgutta på rundt 180 i puls (=omtrent 90% av makspuls) i konkurranser mesteparten av tiden, frem til de nærmer seg innspurten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...

Jo bedre trent du er, jo lavere puls vil du ha (gitt lik fart). Og selv om du er i god form kan bytte av treningsform føre til høy puls selv ved lav fart.

Jeg kan sykle 30km/t på relativt flatt terreng (med terrengsykkel) uten motvind, og har da rundt 140-150 i puls.

Men hvis jeg jogger/løper i 8km/t har jeg 160 i puls på flata. Jogger aldri.

med ski på beina har jeg 180 i puls så fort jeg starter å bevege meg, bare det at jeg tenker på ski førte til at pulsen gikk opp 30, og jeg har gjennomsnittspuls på godt over 170 når jeg går på ski. (og det går sakte, veeeeldig sakte).

Det er også enklere å få høy puls jo mer muskler som aktiveres. En nybegynner på sykkel vil aldri nå makspuls, rett og slett fordi musklene vil stivne før du når makspuls. Mens ved jogging/skigåing kan man nå makspuls fordi man bruker større/flere muskelgrupper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...