Gå til innhold

3000metern MÅ i boks(!!!) ellers ryker karrieren. Treningstips?


inaaa

Anbefalte innlegg

Jeg skal svare igjen, og tenker jeg må komme meg enda mer til poenget enn jeg gjorde tidligere.

14:30 på 3000-meter er en dårlig tid, uansett kjønn.

Det kan sammenliknes med å knebøye 80% av kroppsvekt.

Dersom du heller vil fokusere på løpeteknikk, fremfor bare teit trening, så blir det for dumt når det er et konkret minimumskrav du skal nå.

Løpeteknikk er viktig. Det er faktisk veldig viktig. Men dersom du ikke greier å løpe 3000 raskere enn 14:30, så er det ikke teknikken som holder deg igjen.

Du sier du ikke vil endre på treningsprogrammet ditt (som virket latterlig med tanke på målet du har satt deg), men at det heller var teknikkvideoer du var på utkikk etter... (eller støtteøvelser, for å maksimalt kuke vekk alle sjanser for å bestå eksamen).

Spørr heller Thess her inne, som tross alt er løpedronningen. Det du holder på med blir som ei som vil løfte 60 kg i markløft, men bare trener støtteøvelser.

Du verden, så mye du visste om hva jeg bedriver tiden min med.. Og å si at 14.30 er ei dårlig tid er så relativt at jeg blir lei meg på vegne av alle som sliter med løping. For en gjennomsnittlig norsk dame er 14,30 en helt okei tid, som ikke er særdeles vanskelig å oppnå for dem som legger sjela i det.

Nå skal det sies at jeg på mitt lag nå i to år har drevet med å forandre løpeprogram i regi av idretsoffiser, og nå har jeg funnet et som den siste tiden har gitt meg god framgang. Idrettsofiseren og jeg har vært i forbindelse med både leger og andre trenere for å sette opp et program som får progresjonen i taket.

Men det skjer ingenting radikalt. Jeg kuker ikke på trening. 2 økter i uka løper jeg så man skulle tro beina faller av,og den siste rolige langkjøringen fokuserer jeg på løpsteknikk. Da sitter jeg igjen med 4 dager som burde være løpsfrie, for å ikke trigge skaden noe mer enn nødvendig. Noen ganger løper jeg, noen ganger sykler jeg for å få litt ekstra. Det er fortsatt særdeles mange timer jeg kan bruke til å bygge støttemusklatur, øve løpsteknikk etc.

Så da kan jeg også være mer konkret. Hvorfor i min rette forstand skulle jeg da, når jeg har spesifisert at det ikke er noe vits å prøve å endre løpeprogrammet mitt, velge noe nytt nå over anbefalingene jeg har fått fra min sjef og hans kolleger? På en fitnesside? Det er for meg relativt tydelig at noe er galt med løpssettet mitt eller noe i den duren, når jeg i to år har gjort alt som er mulig å finne i bøker og studier uten å komme tilbake til en form jeg ikke prøvde å trene til engang tidligere?

Å være ovenpå er helt okei. Å være ovenpå uten å vite hva du snakker om er ikke okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting er treningsfrekvens da. Tre ganger i uken er jo lite. Om du virkelig skal guffe så bør du jo kjøre mye høyere frekvens. Ville kjørt to daglige økter som økte i varighet etterhvert som du tåler loaden.

Tre kvalitetsøkter i uka har vist seg å være det som trigger meg best når det er så lenge til eksamen enda :) Så skal det sies at jeg er i relativt mye aktivitet ellers også, jeg sykler gjerne en ekstra økt når jeg har energi og bena føles helt greie. Noen uker passer det seg også med fire økter :) Av det jeg har prøvd ut mengdemessig har fire økter i uka (kvalitetsøkter) vært akkurat over grensa til nedbrytende, noe mer enn det gav bare dårlige økter og vonde bein på tross av forebyggende øvelser.. (n) Vekta jobbes med! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, så mye du visste om hva jeg bedriver tiden min med.. Og å si at 14.30 er ei dårlig tid er så relativt at jeg blir lei meg på vegne av alle som sliter med løping. For en gjennomsnittlig norsk dame er 14,30 en helt okei tid, som ikke er særdeles vanskelig å oppnå for dem som legger sjela i det.

Nå skal det sies at jeg på mitt lag nå i to år har drevet med å forandre løpeprogram i regi av idretsoffiser, og nå har jeg funnet et som den siste tiden har gitt meg god framgang. Idrettsofiseren og jeg har vært i forbindelse med både leger og andre trenere for å sette opp et program som får progresjonen i taket.

Men det skjer ingenting radikalt. Jeg kuker ikke på trening. 2 økter i uka løper jeg så man skulle tro beina faller av,og den siste rolige langkjøringen fokuserer jeg på løpsteknikk. Da sitter jeg igjen med 4 dager som burde være løpsfrie, for å ikke trigge skaden noe mer enn nødvendig. Noen ganger løper jeg, noen ganger sykler jeg for å få litt ekstra. Det er fortsatt særdeles mange timer jeg kan bruke til å bygge støttemusklatur, øve løpsteknikk etc.

Så da kan jeg også være mer konkret. Hvorfor i min rette forstand skulle jeg da, når jeg har spesifisert at det ikke er noe vits å prøve å endre løpeprogrammet mitt, velge noe nytt nå over anbefalingene jeg har fått fra min sjef og hans kolleger? På en fitnesside? Det er for meg relativt tydelig at noe er galt med løpssettet mitt eller noe i den duren, når jeg i to år har gjort alt som er mulig å finne i bøker og studier uten å komme tilbake til en form jeg ikke prøvde å trene til engang tidligere?

Å være ovenpå er helt okei. Å være ovenpå uten å vite hva du snakker om er ikke okei.

Du har spesifisert hva målet du ønsker å oppnå er. Du har spesifisert hvordan du vil oppnå det. Du har fortalt om utgangspunktet ditt.

At i.off har hjulpet er av liten relevans, da programmet ikke gir mening.

Dette er et treningsforum, der en del folk har stor kompetanse. I-off er ikke Gud.

Man kan godt være ovenpå, så lenge du spør om råd men nekter å følge de råd som fungerer.

Om du blir lei deg er irrelevant. Ja, for de som sliter med løping så er det vanskelig. For en yrkessoldat er det et MINIMUMSKRAV. Det er ikke de som sliter du skal sammenlikne deg med. Du skal presterende 1430 er en dårlig tid. Fortsett gjerne å kuke rundt, men da må du sette deg andre karrieremål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden treningsregimet ditt er diskutert opp og ihjel ila denne tråden, så skal du slippe å få flere tips angående det.

Jeg skal heller komme med noen tips angående selve konkurranseløpet:

1: La kroppen din bestå av de berømte 67% vann som man snakker så varmt om. Det har ekstremt mye å si for prestasjon, og innen utholdenhet spesielt. 3000m er likevel for kort til at du kan tillate deg drikkepauser underveis så du må ha lagrene fulle. Her er det mange veier til Rom, og det viktigste er at du pisser tilnærmet hvitt rett før start (da du forhåpentligvis er nervøs og må pisse). Én bankers vei er å drive "suping" uken før konk. det vil si å konstant ha en flaske vann tilgjengelig, og ta småslurker hele tiden. Du vil ha behov for å pisse mye oftere, men bonus er at du vil bli kvitt et par hundre gram dødvekt ekstra i form av avfallsstoffer som ligger rundt omkring i musklene osv.

2: Lag et tidsskjema for løpet, og få noen til å følge det for deg og rope rundetider underveis. Dette vil hjelpe deg å holde jevn høy nok fart. Jeg regner med 3000m testen er på en 400m bane, da er rundetider ypperlig. Sett deg ned og skaler opp minstekravet, og regn ut hva rundene dine må ligge på for å klare det. 3000m = 7,5 runder. La de første 3 rundene gå 1-3 sek fortere enn minstekravet, så har du en buffer som tillater deg at de siste 3 rundene går rett bak skjema. Den siste runden vil alltid gå litt fortere siden det er den siste runden, og man har alltid mer å gi på 3000m enn det kjennes ut. Om du hadde hatt en hare som holdt det tempoet du må holde, hadde vært ideelt, men det er sannsynligvis for mye å be om.

3: Visualiser løpet. Dette er kanskje opplagt for deg, eller det er det ikke. Kanskje du har gått gjennom løpet i hodet en million ganger. Det har du sikkert. Det er uansett veldig lurt. Om du har gjort løpet i hodet hundre ganger, er det mye lettere å gjøre det i virkeligheten. Dét som dog er diabolsk viktig når du går gjennom løpet i hodet, er at du lykkes. Sett deg ned med klokken og tidsskjemaet ditt, og gå gjennom løpet. Jeg holdt på med løping i mange år tidligere, og min erfaring er at om ikke halve løpet gjør fryktelig vondt, så er det et dårlig løp. Om du ikke kollapser over streken og spyr ut din nød over nærmeste publikum, så har du ikke gjort jobben din (spy er ikke oblig). Det skal ikke være noe igjen. Kjempelett å si, fryktelig vondt å gjennomføre. Med andre ord skal du gjennom 1500m med smerte. I ditt tilfelle 7 min med smerte. Sånn er det.

Nå kommer et par opplagte tips, ikke for å fornærme deg, men fordi eg var så godt igang:

4: Søvn to netter før konk er viktigere enn natten før konk.

5: Nerver er bra. Ikke frykt dem, bruk dem.

6: Siden du har beinhinnebetennelse bruker du sikkert meget godt dempede sko. Det er supert, men akkurat på konkurransedagen bør du bytte disse. De veier antagelig 5-600 g, og du sparer en del totalt arbeid om du investerer i et par lette konkurransesko på 100g med god løpsfølelse og elendig demping. (piggsko er absolutt optimalt, men om du aldri har brukt det før, så la det heller være). Å ha lettere sko på konkurransedagen vil dessuten gi deg en "fyfaensålettjegeribeinaboost".

7: Carb opp før konk.

8: Ikke bruk mye krefter på oppvarmingen. 30min totalt på rolig jogg + tøying + noen sprintdrag holder lenge.

9: Tenk positivt.

10: Hør på Amba.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet som skurrer her. Du burde i utgangspunktet ha klart kravet for lenge siden hvis du har lagt ned treningsmengden du oppgir i første post. Hvor mye plager beinhinnebetennelsen deg? Har du vondt på noe vis når du løper? Gjør det noe med løpesettet ditt?

Jeg kjenner alltid at det er der under oppvarming, men etter 15-20 minutters skikkelig oppvarming går økten smertefritt. Det virker dog som om jeg sliter med å bygge tilbake styrken i leggene, på tross av at jeg jevnlig trener forebyggende øvelser. Det går framover, men meget meget sakte.. Ettersom jeg ikke kjenner smerter under økten vil jeg ikke tro det gjør noe med løpesettet mitt, men det kan jeg ikke si med 100% sikkerhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har spesifisert hva målet du ønsker å oppnå er. Du har spesifisert hvordan du vil oppnå det. Du har fortalt om utgangspunktet ditt.

At i.off har hjulpet er av liten relevans, da programmet ikke gir mening.

Dette er et treningsforum, der en del folk har stor kompetanse. I-off er ikke Gud.

Man kan godt være ovenpå, så lenge du spør om råd men nekter å følge de råd som fungerer.

Om du blir lei deg er irrelevant. Ja, for de som sliter med løping så er det vanskelig. For en yrkessoldat er det et MINIMUMSKRAV. Det er ikke de som sliter du skal sammenlikne deg med. Du skal presterende 1430 er en dårlig tid. Fortsett gjerne å kuke rundt, men da må du sette deg andre karrieremål

For meg er det relevant, og dessverre er dette min tråd :) Jeg kunne brukt tiden min på å skrive et langt innlegg tilbake, men det virker som om din hensikt i denne tråden er å vise meg hvor mye du vet og hvor dum jeg er. Jippi, du vant (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden treningsregimet ditt er diskutert opp og ihjel ila denne tråden, så skal du slippe å få flere tips angående det.

Jeg skal heller komme med noen tips angående selve konkurranseløpet:

1: La kroppen din bestå av de berømte 67% vann som man snakker så varmt om. Det har ekstremt mye å si for prestasjon, og innen utholdenhet spesielt. 3000m er likevel for kort til at du kan tillate deg drikkepauser underveis så du må ha lagrene fulle. Her er det mange veier til Rom, og det viktigste er at du pisser tilnærmet hvitt rett før start (da du forhåpentligvis er nervøs og må pisse). Én bankers vei er å drive "suping" uken før konk. det vil si å konstant ha en flaske vann tilgjengelig, og ta småslurker hele tiden. Du vil ha behov for å pisse mye oftere, men bonus er at du vil bli kvitt et par hundre gram dødvekt ekstra i form av avfallsstoffer som ligger rundt omkring i musklene osv.

2: Lag et tidsskjema for løpet, og få noen til å følge det for deg og rope rundetider underveis. Dette vil hjelpe deg å holde jevn høy nok fart. Jeg regner med 3000m testen er på en 400m bane, da er rundetider ypperlig. Sett deg ned og skaler opp minstekravet, og regn ut hva rundene dine må ligge på for å klare det. 3000m = 7,5 runder. La de første 3 rundene gå 1-3 sek fortere enn minstekravet, så har du en buffer som tillater deg at de siste 3 rundene går rett bak skjema. Den siste runden vil alltid gå litt fortere siden det er den siste runden, og man har alltid mer å gi på 3000m enn det kjennes ut. Om du hadde hatt en hare som holdt det tempoet du må holde, hadde vært ideelt, men det er sannsynligvis for mye å be om.

3: Visualiser løpet. Dette er kanskje opplagt for deg, eller det er det ikke. Kanskje du har gått gjennom løpet i hodet en million ganger. Det har du sikkert. Det er uansett veldig lurt. Om du har gjort løpet i hodet hundre ganger, er det mye lettere å gjøre det i virkeligheten. Dét som dog er diabolsk viktig når du går gjennom løpet i hodet, er at du lykkes. Sett deg ned med klokken og tidsskjemaet ditt, og gå gjennom løpet. Jeg holdt på med løping i mange år tidligere, og min erfaring er at om ikke halve løpet gjør fryktelig vondt, så er det et dårlig løp. Om du ikke kollapser over streken og spyr ut din nød over nærmeste publikum, så har du ikke gjort jobben din (spy er ikke oblig). Det skal ikke være noe igjen. Kjempelett å si, fryktelig vondt å gjennomføre. Med andre ord skal du gjennom 1500m med smerte. I ditt tilfelle 7 min med smerte. Sånn er det.

Nå kommer et par opplagte tips, ikke for å fornærme deg, men fordi eg var så godt igang:

4: Søvn to netter før konk er viktigere enn natten før konk.

5: Nerver er bra. Ikke frykt dem, bruk dem.

6: Siden du har beinhinnebetennelse bruker du sikkert meget godt dempede sko. Det er supert, men akkurat på konkurransedagen bør du bytte disse. De veier antagelig 5-600 g, og du sparer en del totalt arbeid om du investerer i et par lette konkurransesko på 100g med god løpsfølelse og elendig demping. (piggsko er absolutt optimalt, men om du aldri har brukt det før, så la det heller være). Å ha lettere sko på konkurransedagen vil dessuten gi deg en "fyfaensålettjegeribeinaboost".

7: Carb opp før konk.

8: Ikke bruk mye krefter på oppvarmingen. 30min totalt på rolig jogg + tøying + noen sprintdrag holder lenge.

9: Tenk positivt.

10: Hør på Amba.

Lykke til :)

På ingen måte fornærmet, dette var midt i blinken :) Dessverre løper vi eksamen på 2x1500m runde, men vi har oppmerking hver 500m, hvor jeg har tidene på hånda når jeg løper! Tusen takk, jeg skal løpe for livet :dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål var først å hjelpe, så å påpeke at du velger bevisst å ikke følge råd som går på å forbedre dine sjanser til å bestå løpetesten.

Alle her gir ålreite råd, men det er idiotisk å kun følge de som kun er for å spisse formen når du systematisk driter i å skaffe grunnformen.

Å lære deg god sittestilling, og finjustere våpen, er viktig. Men skal du bli en god skytter må du først og fremst skyte mye.

Du er per definisjon dårlig på å løpe 3000- meter. Hvorfor vil du bare ha hjelp til det lille ekstra? Ekstremt arrogant holdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei kunde på 18år som aldri hadde trent verken styrke eller løping før. Formen hennes var mildt sakt dårlig. Hun hadde 15 dager til 3km-opptakskrav.

Dag 1 testa vi 3km, jeg pusha hu til tårer og litt til. Tida ble 18.00

Deretter kjørte vi 3-4 økter annenhver 4x4 og annen hver 3km. 1km rolig oppvarming og 1km rolig nedkjøring hver økt. Utover det var taktikken å holde bittelitt igjen første halvdel av både øktene og selve løpet, for så å gradvis øke og løpe drithardt mot slutten. Jeg pusha hu så hardt at hu fikk hold og gråt nesten hver økt. Siste økta var 3 dager før opptak og det løp hun på 15.16. Hvilte de neste dagene og løp på 14.49. 15 dager etter hun løp for første gang.

Jeg hadde 2 poeng med dette:

1. For en person som aldri har trent før var det mulig å kutte 3km tida si fra 18.00 til 14.49 på 15 dager. Dette er da kun EN person så slevfølgelig vil dette variere stort, men igjen, dette var en ehlt avrage jente helt uten treningsform.

2. Det krevde ikke avanserte programmer, drikkemetoder eller masse løpeteknikk og kjernetrening. Det krevde brutalt hardt arbeid (brutalt grunnet veldig kort tid, ellers ville jeg ikke anbefale det).

Hun hadde beinhinnebetennelse 1 månede før vi starta å trene.

Noen ganger er hodet i veien. Tren hardt og kontinuerlig så vil du nok klare å kutte tida di innen mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål var først å hjelpe, så å påpeke at du velger bevisst å ikke følge råd som går på å forbedre dine sjanser til å bestå løpetesten.

Alle her gir ålreite råd, men det er idiotisk å kun følge de som kun er for å spisse formen når du systematisk driter i å skaffe grunnformen.

Å lære deg god sittestilling, og finjustere våpen, er viktig. Men skal du bli en god skytter må du først og fremst skyte mye.

Du er per definisjon dårlig på å løpe 3000- meter. Hvorfor vil du bare ha hjelp til det lille ekstra? Ekstremt arrogant holdning

Da vil jeg veldig gjerne høre hva du mener jeg skal gjøre annerledes for å oppnå dette. Jeg løper to grådige intervalløkter (en kortintervall og en langintervall) i uka pluss en rolig langkjøring. Fortell meg hva jeg gjør feil.

Hvor har du hentet at jeg kuker rundt? Jeg jobber hardt og målrettet om ikke alt jeg har lært om arbeid er feil.. Jeg skriver logg etter hver økt med fart, tid og form. Om jeg ikke er for dum til å telle da, har jeg fortsatt 4 dager ledig, som jeg

1) Kan sitte på ræva å tenke på livet

2) Kan bruke tid på støtteøvelser, styrke/basetrening som bedrer løpsteknikk, arbeidsøkonomi and so on

Det er helt greit at folk tenker jeg oppfører meg drittsekk nå, men jeg skal inrømme at det er nærmest umulig for meg å ikke gå på defansiven når noen mener jeg har brukt 1,5 år på å kuke rundt og vært dum ut ifra noen få setninger jeg har skrevet i et forum. Det er ikke noe som helst gøy å bli kalt arrogant når alt jeg har gjort er å påpeke at jeg allerede har prøvd det noen her har foreslått. Er det ikke da dummere av meg å gå tilbake til noe som ikke funket, bare for å se om det funker en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. For å gjøre det ekstremt enkelt:

For å bli god på en spesifik ting, må man gjøre den ene spesifike tingen.

En rolig langkjøring, en kortintervall og en langintervall, er ikke den spesifikke tingen du skal bli god på.

Ingen her har kalt deg dum, det er det du selv som sier.

Har du brukt 1.5 år på å ikke greie å løpe 3000 meter på under 14:30, så har du kuket rundt. Du kan komme med alle unnskyldninger i verden. Du har misbrukt tiden din.

Denne artikkelen er primært rettet mot styrketrening, men poenget er det samme.

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Kukerundtsyndrom er en psykisk lidelse som karakteriseres av en middelmådig fysikk og en fullstendig mangel på fremgang, selv med flerfoldige timer tilbrakt på gymmen hver uke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen. For å gjøre det ekstremt enkelt:

For å bli god på en spesifik ting, må man gjøre den ene spesifike tingen.

En rolig langkjøring, en kortintervall og en langintervall, er ikke den spesifikke tingen du skal bli god på.

Ingen her har kalt deg dum, det er det du selv som sier.

Har du brukt 1.5 år på å ikke greie å løpe 3000 meter på under 14:30, så har du kuket rundt. Du kan komme med alle unnskyldninger i verden. Du har misbrukt tiden din.

Denne artikkelen er primært rettet mot styrketrening, men poenget er det samme.

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Jeg må jo være dum når du skriver at det er så ekstremt enkelt, men jeg ikke får til?

Jeg har løpt 3000m 1-2 ganger i uken, og det eneste det førte til, var 14 sekunder dårligere tid.

Når jeg har brukt 1,5 år på å løpe 3000m fort nok , så har jeg brukt store deler av tiden på å gjøre leggene mine sterke nok til å tåle treningsbelastningen jeg påfører dem. Samtidig som jeg har testet ut utallige løpeprogram jeg har fått kastet i ansiktet av alt fra amatører til Jostein Hallen ved olympiatoppen, før jeg har kommet fram til at mitt nåværende program har gitt meg mer på 3 uker enn jeg har hatt det siste året. Likevel er jeg arrogant fordi jeg ikke ønsker å gå bort fra det nå?

Men nei, jeg kuker rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du om kukerundtsyndromet?

Man kan godt jobbe hardt og ofte og likevel kuke rundt.

Jeg er enig i mye av det du har skrevet så langt. Men nå har du gitt dine råd, og det ser ikke ut til at de synker så veldig inn. Så jeg ser ikke helt poenget med å krangle på dette. Dette er tross alt hennes tråd, ikke din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra teorier her...

Umulig å vite nøyaktig hva problemet ditt er ut fra beskrivelsen.

Jeg tror personlig at nettopp det poenget at du har trent så lenge, og ikke når en tid under 14:30, kan tyde på at du har et ineffektivt løpesett, og kanskje til og med har anatomiske utfordringer i forhold ti å løpe raskt. Finner det usannsynlig at du ikke oppnår den kapasiteten du trenger med så mye/lang trening (Selv om det kan være litt Kukerrundt som en Kuk en gang påpekte).

Hvilken fart holder du på intervaller? f.eks 1min intervaller vs. 4min intervaller.

Få noen med litt peiling til å sjekke løpesett, følg 1 av de 10 gode rådene på treningsopplegg som finnes, og du vil helt sikkert kunne bryte gjennom dette platået så det ljomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...