Gå til innhold

Et forsøk på periodisering


Aldara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil i utgangspunktet si ja - og da spesielt i benkpress.

Ellers så trenes i strykeløft både knebøy og markløft i varianter hvor en er overdrevent sakte både oppover og nedover i bevegelsen.

:)

Dorian Yates påpekte i en av sine videoer hvor viktig det var å kjøre sakte ned og gjerne kjøre et par rep etter failure hvor fokuset er å få stanga ned så sakte som mulig. Husker ikke alle de fine ordene, men jeg kjøper tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente benk to dager i uken i 2013 og gikk fra 105 kg til 110 kg i maksløft på det året.

I 2014 trente jeg benk tre dager i uken og gikk fra 110 kg til 130 kg i maksløft på det året.

:)

hmmm.... det er jo saktens noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorian Yates påpekte i en av sine videoer hvor viktig det var å kjøre sakte ned og gjerne kjøre et par rep etter failure hvor fokuset er å få stanga ned så sakte som mulig. Husker ikke alle de fine ordene, men jeg kjøper tanken.

Dorian er svær og har størst fokus på akkurat det.

CYC er også svær, men har størst fokus på styrken.

Alt henger sammen med alt, men vil du bli sterk, så tren styrkeløftorientert.

Negative reps har vært mye brukt tidligere og det funker fortsatt veldig bra for noen, men selv er jeg skeptisk - spesielt med tanke på økt skaderisiko og denslags. For noe mindre farefult i så måte vil jeg heller anbefale bruk av strikk for eksempel.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorian er svær og har størst fokus på akkurat det.

CYC er også svær, men har størst fokus på styrken.

Alt henger sammen med alt, men vil du bli sterk, så tren styrkeløftorientert.

Negative reps har vært mye brukt tidligere og det funker fortsatt veldig bra for noen, men selv er jeg skeptisk - spesielt med tanke på økt skaderisiko og denslags. For noe mindre farefult i så måte vil jeg heller anbefale bruk av strikk for eksempel.

:)

Sakte reps på submaksimale vekter og tunge negativer etter failure skal ikke sammenlignes.

Hva Dorian gjorde for å bli stor kan du glemme

point taken(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende diskusjon. Er strikkmotstand kombinert med vekter en "bra" øvelse? ..Når målet er styrke og muskelvekst.

Er særdeles svak i benkpress, men trener det nå 2 ganger i uken, der hvertfall den ene av øktene er med strikk. Jeg har også lest at det skal være fordel å trene med strikk mtp. skaderisiko.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For muskelvekst så absolutt, trolig overlegen vanlig benkpress så lenge strikkmotstanden ikke overdrives i forhold til vekta som brukes. For styrkeøkning? Tja. Løfter man uten benkpresskjorte er tvilsomt toppstyrken noe problem uansett, løfter man med vil den derimot være veldig spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon. Er strikkmotstand kombinert med vekter en "bra" øvelse? ..Når målet er styrke og muskelvekst.

Er særdeles svak i benkpress, men trener det nå 2 ganger i uken, der hvertfall den ene av øktene er med strikk. Jeg har også lest at det skal være fordel å trene med strikk mtp. skaderisiko.

Noen synspunkter?

Vil du øke benkpressen så tren den oftere (dvs hver gang du er på gymmet). Men ikke tren til failure i benken, De fleste øktene bør være med en del reps i reserve.

Kommer du inn i en god flow kan du sannsynligvis forbedre din 5 rm ukentlig i en lengre periode uten å ta ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kommer mine erfaringer de siste 4 ukene...

Er på jobb i utlandet, så spise/hvile mønsteret mitt er rimelig kontrollerbart og likt fra dag til dag.

Har kjørt benk to dager i uken, 1 dag med veldig få repper og tunge vekter. Har også kjørt 1 dag med rundt lavere vekt men med fokus på å gjennomføre 8 rep. a 5 ganger.

Planen var 97.5 i forrige uke, det gikk heller dårlig. Ny runde i dag og da kjørte jeg stanga opp på egenhånd 2 + 1 + 1

Hadde også en god spotter med meg så jeg fikk kjørt endel reps med bittelitt hjelp etter avløftet. Jeg følte at jeg kanskje kunne fått opp 100kg men som det er nevnt, så lar jeg litt ligge i banken.

Konset litt på teknikk også idag, spesielt grep, fotstilling og spenn. Tar meg stadig i å bli overrasket på hvor mye et satans hardt grep om stangen gjør for et løft.

Progress, og det er kjekt. Nå blir det spennende å kjenne på formen i neste uke. Tror dog jeg skal konse på å få inn mere reps på 97,5 før jeg prøver meg på 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten kjapp update her..

100 kg gikk opp som kniv i smør idag. Har kjørt en periode nå på 97.5 for å "sementere" vekta i kropp og ikke minst psyken. Samtidig så har jeg også kjørt en dag med lavere vekt og flere reptisjoner. Det ser ut til å virke veldig bra.

Har vært oppe og snust på 100kg for et par år siden, da var imidlertid både kost og treningsregimet mitt litt tilfeldig og styrken "satte" seg aldri skikkelig.

Overraskelsen idag, var at tøye øvelsene jeg gjør for knebøy og mark har forbedret fleksibiliteten min i hofte/lår slik at jeg fikk et mer stabilt og solid spenn i kroppen.

Kan også nevne at jeg nå kjører med et litt brede grep enn jeg tidligere har gjort. Ikke veldig mye, omtrent 1.5-2 cm men nok til at øvelsen føles bedre.

Jævelen er i detaljene:devil: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...