Jump to content
xxKristinexx

Er det verdt det?

Recommended Posts

Jeg har en ganske full timeplan og sliter veldig med å få tid til alt jeg skal gjøre... 1-2 kondisjonsøkter (intervaller) blir det uansett, da de bare tar 20-30 minutt. Det er styrkeøktene jeg vurderer om jeg skal trappe ned på, fra 3 økter til 1 hvor jeg bare opprettholder. Jeg har hatt gode resultater i styrke, men ser liten forskjell estetisk. Derfor lurer jeg på om det er verdt det, å stresse sånn med å få skvist de øktene inn, når jeg egentlig lurer på om det er forgjeves. Noen som føler det samme? Og kan 1 styrkeøkt i uken opprettholde muskelmassen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Om du ikke ser noen endring estetisk har du antageligvis ikke så veldig mye muskelmasse og 1 økt i uken kan opprettholde det du har. Om det er verdt det?

Er det verdt å bruke penger på å vaske bilen?

Er det verdt å bruke tid på å se på TV?

... osv. Dette er spørsmål du kun selv kan svare på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva med 2-3 fullkroppsøkter i uken med fokus på kvalitet over kvantitet. Foreslår at du velger 3-4 ulike øvelser (som aktiverer kroppen i stor grad: mark, bøy, utfall, chins/pullups, dips, pushups o.l) hver gang og kjører flere sett på disse. Gjerne med ulikt fokus; f.eks noen uker med høyreps, en periode med tyngre vekter og færre reps og flere sett.

Så kan du jo evt avslutte øktene med noen kjappe intervaller. Kondisjonstrening trenger ikke ta lang tid (med mindre du skal drive med det i form av idrett!?). Kjappe, harde intervaller er gull verdt =) Trappeløp, spurttrening, bakkeløp, til og med intervaller med kettlebells og hopp er gode "finisher" på en treningsøkt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

prøv å endre litt oå kostvanene da ogse det an:) Ofte vil matinntak ha mer å si enn trening

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

Muskelproteinsyntese (MPS) er forhøyet i ca. 48 timer etter trening for nybegynnere, altså kan det være lurt å spise i overskudd dagen etter trening også så fremt ikke det er leangains for alle penga. For viderekomne/avanserte utøvere så er MPS-vinduet kortere, ca. 16-24 timer. Husk at du bygger muskler etter trening, selve treningsøkten er bare stimuli som må til for å bygge muskler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra august til nå har vekta gått ned "bare" 4 kg - men på bilder ser jeg stor forskjell takket være styrketreningen. Midjen har snurpet seg mer inn, lårene har fått bygget seg og ser trent ut, bicepsene kan jeg faktisk flexe og se at de er markerte, skuldrene er også mer markerte og lignende.. For meg er det verdt det.. Koser meg masse med trening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...