Gå til innhold

Bli myk? Tøye eller ikke ?


Anbefalte innlegg

Hei, lurte rett og slett på om noen der ute kunne komme med noen gode råd til en som ønsker å bli myk(ere). Trener styrke 2 ganger i uka og fotballtrening 3 ganger i uken i tillegg til at jeg står masse på ski ( hopper og railer osv ). siden skisporten er blitt min store lidenskap er jeg veldig avhengig av kroppen min for å prestere bra. jeg klarer mange triks men er rett og slett ikke myk nok til å klare de fleste grabs og noen få triks. ønsker da og bli mykere slik at jeg kan klare det men har rett og slett ikke peil på hvordan, skal jeg tøye etter trening? daglig? :) takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest

Jeg har dessverre ingen referanser på mine synspunkt, men de er, om ikke annet, en oppsummering av diverse fysioterapauter, kiropraktorer etc og egne erfaringer (har vært stiv som et spett i alle år).

Jeg bruker ikke å tøye etter hard trening da musklene allerede er påført stort stress og "skader". I stedet bruker jeg foamroller eller lignende. I tilegg synes jeg at jeg mye raskere like stiv når jeg tøyer umiddelbart etter trening framfor å vente noen timer. Dette kan muligens være individuelt, men jeg føler den gode "post-tøye-følelsen" og fleksibiliteten varer lengre på denne måten.

Jeg varmer opp noe før jeg tøyer musklene, for å bli litt mer elastisk i utgangspunktet. Bruker også gjerne foamroller i forkant.

Som ved all trening er kontinuitet viktig. Hvis man dropper å tøye en stund, går (iallfall jeg) kraftig tilbake i fleksibilitet...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøy det du har trent.

Strekking av psoas er f.eks veldig populært, men de fleste har en ekstremt svak psoas. En svak muskel kan refleksivt stramme seg inn for å bevare stabiliteten i leddet. Lignende kan en overarbeidet muskel stramme seg inn fordi den blir overarbeidet (f.eks hvis en samarbeider (synergist) ikke bidrar godt nok). Åpenbart kan nr2 strekkes mens den første bør styrkes, selv om begge føles stramme.

Ofte er det trygt å strekke quadriceps, hamstrings, biceps triceps og lignende store muskelgrupper. La vær å strekke stabilisatormuskler om du ikke veit hva du driver med :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...