Gå til innhold

Unge jenter, selfies, sosiale medier, narsissisme og sånt


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke godta at folk er forskjellige og at det finnes like mange grunner til offentliggjøring på nett som det finnes mennesker?

Jeg bare lurer :) Bra med engasjement, men det er faktisk slik at vi alle er forskjellige, og har forskjellige behov for tilbakemeldinger, og ikke minst hva vi legger av mening i "likes", kommentarer ect.

Forsåvidt enig. Det er bare så synd at det virker som det er enormt mange som trenger ekstremt med bekreftelse hele tiden. Det kan umulig være sunt å oppsøke dette gjennom sosiale medier 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsåvidt enig. Det er bare så synd at det virker som det er enormt mange som trenger ekstremt med bekreftelse hele tiden. Det kan umulig være sunt å oppsøke dette gjennom sosiale medier 24/7.

Nei, men å gnage på at det er sosiale mediers feil at de det gjelder er avhengige er som å si at det er polets feil at det finnes alkoholikere.. Det er garantert en bakenforliggende grunn til at folk gjør som de gjør, og som nevnt oppi her, muligens fordi folk får instant tilbakemelding i form av likes og kommentarer.

Var ei stund med nesa i telefonen alt for mye, og hadde abstinenser dersom jeg glemte den et sted, å det er noe jeg har jobbet bevisst med for å legge ifra meg. Å være utilgjengelig i perioder er nå blitt noe jeg setter pris på :)

Kan bare snakke ut fra meg selv, men som jeg sa, det finnes nok maaaaaaange grunner til hvorfor folk gjør som de gjør. De må dessverre erkjenne selv at det er et problem før problemet kan fikses :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å gnage på at det er sosiale mediers feil at de det gjelder er avhengige er som å si at det er polets feil at det finnes alkoholikere.. Det er garantert en bakenforliggende grunn til at folk gjør som de gjør, og som nevnt oppi her, muligens fordi folk får instant tilbakemelding i form av likes og kommentarer.

Var ei stund med nesa i telefonen alt for mye, og hadde abstinenser dersom jeg glemte den et sted, å det er noe jeg har jobbet bevisst med for å legge ifra meg. Å være utilgjengelig i perioder er nå blitt noe jeg setter pris på :)

Kan bare snakke ut fra meg selv, men som jeg sa, det finnes nok maaaaaaange grunner til hvorfor folk gjør som de gjør. De må dessverre erkjenne selv at det er et problem før problemet kan fikses :)

Selvfølgelig er det ikke utelukkende sosiale medier som har skapt "problemet", men for å bruke poleksempelet. Hadde det vært færre folk med alkoholproblemer om det ikke fantes pol i hver krik og krok? Ja, definitivt. Det samme gjelder nok for sosiale medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for hvor mange av de er det faktisk positive opplevelser og ikke noe som kommer av kroppspress, flink pikesyndrom o.l? Å anta at alle koker over av sjalusi pga. dine/andres "bragder" på insta, face o.l er å være litt vel høy på seg selv. #janteloven

Å tenke negativt om andre menneskers grunn for det ene eller andre sitter i ryggmargen for de fleste, det er enkelt.

Det å tenke positivt, og det å klare å glede seg på andre mennesker vegne derimot er krevende.

Folk flest foretrekker det enkle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært færre folk med alkoholproblemer om det ikke fantes pol i hver krik og krok? Ja, definitivt. Det samme gjelder nok for sosiale medier.

Ja til pol og ja til sosiale medier, sier jeg!

Det er måtehold og balanse som må til. Et godt glass rødvin til biffen etter fredagsbøyen, fantastisk! Få med seg Håvard Vika sine siste GIFs på fitnessbloggen når en har litt dødtid i sofaen, humor med høy humrefaktor.

:)

Men det er klart, ligger du under sofabordet og leter etter den siste whiskeyflaska mens du laster insta, snap og face innimellom all supinga, så kan en kanskje se for seg at livet kunne vært bedre uten både pol og sosiale medier, ja. Men slik er det jo, alt som gir et "kick" kan en bli hekta på og etterhvert misbruke og gå til grunne av.

Ikke gjør det!

Forøvrig stusser jeg fælt på hvorfor det er jenter som er skyteskive for hvor svake de er i forhold til å ta vare på seg selv og sin integritet på Internett. Jeg tror ikke jenter får noe større selvtillit av at noen finner det riktig å gi dem et kollektivt offerstempel for sin aktivitet på nett. Bare tull! Selv om Marie på 19 år snapper sin trutmunn og dype utringning for 56 gang denne måneden, så kan hun likefullt være kul, flink, grei, vellykket og alt mulig annet. Trist om hun søker oppmerksomhet bare for sin trutmunn og utringning, men det er garantert noe som går over etterhvert. Ihvertfall om hun faktisk får oppmerksomhet på alle de andre arenaene hun oppsøker hver dag. Og da er det forhåpentligvis det at hun er kul, flink, grei og alt dette andre som fokuseres. Livet til Marie på 19 år kan virke jævlig overfladisk og endimmensjonalt om en følger henne og kjenner henne kun fra snap og insta, men hun er selvsagt mye, mye mer.

Velger jeg å tro.

Og forøvrig, de største drittsekkene på nett er stort sett menn og da ofte på mn alder.

Men det er kanskje en annen skål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til pol og ja til sosiale medier, sier jeg!

Det er måtehold og balanse som må til. Et godt glass rødvin til biffen etter fredagsbøyen, fantastisk! Få med seg Håvard Vika sine siste GIFs på fitnessbloggen når en har litt dødtid i sofaen, humor med høy humrefaktor.

:)

Men det er klart, ligger du under sofabordet og leter etter den siste whiskeyflaska mens du laster insta, snap og face innimellom all supinga, så kan en kanskje se for seg at livet kunne vært bedre uten både pol og sosiale medier, ja. Men slik er det jo, alt som gir et "kick" kan en bli hekta på og etterhvert misbruke og gå til grunne av.

Ikke gjør det!

Forøvrig stusser jeg fælt på hvorfor det er jenter som er skyteskive for hvor svake de er i forhold til å ta vare på seg selv og sin integritet på Internett. Jeg tror ikke jenter får noe større selvtillit av at noen finner det riktig å gi dem et kollektivt offerstempel for sin aktivitet på nett. Bare tull! Selv om Marie på 19 år snapper sin trutmunn og dype utringning for 56 gang denne måneden, så kan hun likefullt være kul, flink, grei, vellykket og alt mulig annet. Trist om hun søker oppmerksomhet bare for sin trutmunn og utringning, men det er garantert noe som går over etterhvert. Ihvertfall om hun faktisk får oppmerksomhet på alle de andre arenaene hun oppsøker hver dag. Og da er det forhåpentligvis det at hun er kul, flink, grei og alt dette andre som fokuseres. Livet til Marie på 19 år kan virke jævlig overfladisk og endimmensjonalt om en følger henne og kjenner henne kun fra snap og insta, men hun er selvsagt mye, mye mer.

Velger jeg å tro.

Og forøvrig, de største drittsekkene på nett er stort sett menn og da ofte på mn alder.

Men det er kanskje en annen skål..

Nok en gang. Kun for å eksemplifisere. Tror du ikke det ville vært mindre styrketrening om det ikke var treningssenter i hver krik og krok? Betyr ikke at jeg vil ha bort alle gym. Grunnen til at jenter blir skyteskiver er av den enkle grunn at de er hyppigere brukere? (baserer denne påstanden kun på egen feed). Det er helt sikkert folk som vokser det av seg og som lever lykkelige liv utenom insta. Samtidig så er det mange (hovedsakelig jenter. Igjen, egen feed) som hele tiden søker bekreftelse på sosiale medier. I bøtter og spann. Det er ikke sunt.

Edit: Om alle vokser av seg dette er umulig å vite, men det og hele tiden skulle holde fasaden krever mye arbeid. Folk blir helt oppslukte i å opprettholde en illusjon om et perfekt liv på alle måter. Det må være psykisk meget krevende. Jenter som gutter har utviklet psykiske lidelser og spiseforstyrrelser av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en gang. Kun for å eksemplifisere. Tror du ikke det ville vært mindre styrketrening om det ikke var treningssenter i hver krik og krok? Betyr ikke at jeg vil ha bort alle gym. Grunnen til at jenter blir skyteskiver er av den enkle grunn at de er hyppigere brukere? (baserer denne påstanden kun på egen feed). Det er helt sikkert folk som vokser det av seg og som lever lykkelige liv utenom insta. Samtidig så er det mange (hovedsakelig jenter. Igjen, egen feed) som hele tiden søker bekreftelse på sosiale medier. I bøtter og spann. Det er ikke sunt.

Hvorfor er ikke det sunt? Det er din påstand at det ikke er sunt. Din påstand er diskutabel. Din påstand er ikke nødvendigvis en sannhet. Hvorfor er din mening riktig? Hvorfor skal andre endre seg fordi du mener det? Ville du logget ut av face for godt dersom noen andre påsto at du bruker face for mye? bør vi egentlig la andre bestemme for oss hva som er bra eller ikke (innenfor norsk lov)?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det sunt? Det er din påstand at det ikke er sunt. Din påstand er diskutabel. Din påstand er ikke nødvendigvis en sannhet. Hvorfor er din mening riktig? Hvorfor skal andre endre seg fordi du mener det? Ville du logget ut av face for godt dersom noen andre påsto at du bruker face for mye? bør vi egentlig la andre bestemme for oss hva som er bra eller ikke (innenfor norsk lov)?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå :)

Hvorfor det ikke er sunt står under edit på forrige post. Ingen må endre seg fordi jeg sier det. Som du selv sier er kun min påstand. Allikevel mener jeg at det ikke er sunt. Jeg jobber i skoleverket og ser derfor dette hver eneste dag. Jenter som gutter som jeg har fulgt fra 8-10 klasse har blitt helt oppslukt i sosiale medier. Jeg har selv hatt foreldresamtaler hvor foreldre er bekymret for at ungen deres lever to liv. Ett på sosiale medier og ett utenom. Av jentene i min næværende klasse er det kun 1/15 som bedriver aktiviteter ved siden av skole og hjem. Det er derfor god grunn i å hevde at de ikke søker bekreftelse i like stor grad som på sosiale medier på andre arenaer. Linjemannen

Som du sier så bør vi ikke ukritisk rette seg etter det andre sier, men det er faktisk min plikt å sikre at unge har det godt med seg selv, føler mestring og trygghet. Det er ikke så lett å få en gutt eller jente til å skjønne måtehold og at alt ikke handler om popularitet og det å være perfekt. Når man hele tiden omringes av perfekte kropper, perfekte liv og et ekstremt fokus på utseende. Dette blir de overeksponert av i sosiale medier, hvor de konstant befinner seg ved enhver mulighet. De føler da et press for å oppnå det samme/toppe det igjen. Dette er jeg overbevist (har ikke noe å bygge opp under med her jeg sitter nå) om at er en stor faktor når det kommer til å utvikle spiseforstyrrelser og psykiske lidelser. Dette er høyst reelt og synes meget godt i skolen. Det er betydelig flere med dårligere selvbilde nå enn for bare 5 år siden.

Har dere tid og ork anbefaler jeg dere å lese denne masteroppgaven på temaet: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40537/Masteroppgave-2014-Line-Engene.pdf?sequence=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke vært så veldig mye av det akkurat her, men sånne saker som dette har en tendens til å utvikle seg til en kanal for selverklærte verdensmestere som vil proklamere sin totalt upåvirkelige likegyldighet til et fenomen som er 100 % reellt enten man selv føler på det eller ikke. Her henvender jeg meg til dere.

Er det slik at når det gjelder trening og mat så skal man forholde seg til rasjonalitet og science, men når det er snakk om sosiologiske fenomener som dette så trumfer ens egne og meningsfellers opplevelser det som nærmest entydig støttes av forskning og undersøkelser?

Hvorfor forsøker ikke dere som bastant benekter problemene forbundet med dette fenomenet, samt deres egen upåvirkelighet og rasjonelle omgang med tematikken i egen hverdag, heller å søke forståelse for og hos dem det faktisk handler om?

Det hjelper jack shit at du selv aldri har oppfattet det som et problem og at du selv tror du har strategier og tankemønstre for å takle det på en bedre måte. Det er ikke alle som har det, og når du er langt nok ned det sporet så handler det ikke bare om å ta seg sammen. Det verste er at de aller første som er ute for å hevde sin totale upåvirkelighet og likegyldighet nesten alltid er de som er på vei ned dette sporet selv enten de vil det eller ikke.

Alle har nemlig tilbøyelighetene til å havne på selvbekreftelseskjøret, og de eneste måtene man kan komme frem til at denne tematikken er uproblematisk på er enten fordi man overhodet ikke har reflektert over dette for sitt eget vedkommende, fordi man har på seg massive skylapper, fordi man er en skikkelig usympatisk douchebag uten empati, eller en god kombinasjon av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke vært så veldig mye av det akkurat her, men sånne saker som dette har en tendens til å utvikle seg til en kanal for selverklærte verdensmestere som vil proklamere sin totalt upåvirkelige likegyldighet til et fenomen som er 100 % reellt enten man selv føler på det eller ikke. Her henvender jeg meg til dere.

Så du klarte ikke å vente på at noen skulle skrive om disse tingene før du gi tilsvar Keegil? Eller var det for å "provosere" frem en reaksjon? :). Minner meg om en som skrev i kommentar til en løftevideo på facebook at det var flott å skryte av løftet sitt uten at bry seg om alle haterne (til tross for at alle kommentarene var positive). Finner man ikke problemer, så lager man de :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det sunt? Det er din påstand at det ikke er sunt. Din påstand er diskutabel. Din påstand er ikke nødvendigvis en sannhet. Hvorfor er din mening riktig? Hvorfor skal andre endre seg fordi du mener det? Ville du logget ut av face for godt dersom noen andre påsto at du bruker face for mye? bør vi egentlig la andre bestemme for oss hva som er bra eller ikke (innenfor norsk lov)?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå :)

Forskjellen på påstanden til Loco og andre i tråden her som avfeier problemer som følge av bruk av sosiale medier er at det Loco sier stemmer godt overens med forskning om emnet. Det virker som motargumentet er "Jeg har ikke noe problemer med sosiale medier, derfor bør ikke noen andre ha det heller." Likevel blir vi alle påvirket av vår bruk av sosiale medier, da selvfølgelig i ulik grad. Kanskje du blir mer påvirket enn du tror, ref. youtubevideoen over her.

Det funker ikke å si at alle som føler seg presset pga. sosiale medier bare må slappe av og roe ned. Det blir som å si at du ikke skal bry deg om all reklamen vi er omgitt av i byer og på alskens medier. Hjernene våre funker ikke sånn. Du kan godt bevisst prøve å ignorere reklamen, men ubevisst så blir du påvirket enten du er klar over det eller ikke eller om du anerkjenner det eller ikke.

Linjemannen: Du er en fornuftig fyr, men akkurat om dette temaet er vi uenige. Og bare for å si det: Det er helt greit! Det skulle bare mangle at vi mennesker har ulike oppfatninger om alskens emner. Når du sier at unge jenter er skyteskive med tanke på sosiale medier og usikkerhet så blir det i min mening feil rekkefølge på det hele. Det er ikke slik at forskerne som undersøker dette forårsaker at unge jenter blir usikre (selv om det muligens kan være en liten selvforsterkende effekt der), det er heller motsatt. Unge jenter er allerede usikre og sliter bl.a. pga. sosiale medier, og så plukkes dette opp vha. undersøkelser.

For noen vil nok usikkerhet og press pga. sosiale medier være en fase i livet deres, som så går over uten at de nødvendigvis har tatt noen skade av det. Men å si at det garantert går over blir feil, for det gjør det beviselig ikke for noen. Det må vi anerkjenne. Og før den fasen eventuelt går over så har vedkommende allerede blitt påvirket. Når tenåringsjenter tar plastisk kirurgi pga. kroppspress som de utsettes for på bl.a. sosiale medier så er noe rav ruskende feil. Når rekordmange unge jenter går på antidepressiva så er noe rav raskende feil. Å avvise hele problemstillingen med unge jenters usikkerhet og sosial medier blir det samme som å ignorere alle som har og får problemer med det. Ifølge Ungdata-undersøkelsen er det 1 av 4 jenter. Det er mange!

Loco: Kudos for gode innlegg (y) Det er flott å høre fra noen som har personlige erfaringer om emnet pga. jobb. Jeg skumma gjennom oppgaven du linka til og la spesielt merke til kapitlet om kommunikasjon på sosiale medier. Jeg limer inn teksten under her, siden den er veldig relevant for diskusjonen (mine uthevinger):

Sosiale medier kan assosieres med kommunikasjon. Vi chatter, kommenterer og uttrykker meninger ved hjelp av tastaturet. Aalen (2013) hevder at det er helt annerledes å kommunisere gjennom sosiale medier kontra ansikt til ansikt, da det er helt naturlig å tilpasse oppførselen sin ut i fra hvem man er fysisk sammen med. Oppførselen vår er gjerne tilpasset på en annen måte om vi er på fest eller i et jobbintervju. Kommunikasjon via sosiale medier er annerledes. Vi vet at hvem som helst kan lese en blogg som ligger offentlig ute. Vi vet at alle våre «facebookvenner» eller hvem som helst, hvis man har åpen profil kan se vår daglige aktivitet. Og om man har åpen profil på Instagram, kan alle som har denne tjenesten se og kommentere på bildene dine.

Aalen (2013) forklarer at siden vi ikke kan forutse hvem som kan komme til å bli publikummet vårt, er det vanskeligere å vite hvordan vi skal oppføre oss. En annen felle kan være at vi ikke har mulighet til å se hvordan publikummets reaksjon på det som blir sagt, eller om bildet vi legger ut kan virke støtende på folk. Kommunikasjonen på sosiale medier har også en helt annen varighet. Om du sier noe dumt eller dummer deg ut i lunsjen, blir det før eller siden glemt. Men all kommunikasjon som foregår på nettet blir automatisk lagret og arkivert. Med den digitale teknologien er det godt mulig å spore opp utsagn som ble skrevet for tre eller fem år tilbake i tid. Dette gjør det mulig å sammenkoble informasjon på en helt annen måte enn før. Kommunikasjonen er også enklere å reprodusere.

Med et klikk kan du kopiere og manipulere noe som skrives i sosiale medier, og det gjør faren for at ting kan spre seg mye større (Aalen, 2013). Noen ganger kan det også oppleves positivt at ting sprer seg på nettet. En ny trend er at mange uttrykker sorg via grupper på sosiale medier. Det finnes en rekke «til minne om» grupper og dette gir mulighet for å vise at man bryr seg som medmenneske ved å kondolere eller komme med trøstende ord til de pårørende.

Kommunikasjon er viktig i hverdagen og de sosiale mediene gjør det enklere, siden internett er lett tilgjengelig for mange av oss. En negativ side med dette kan være at vi blir overopptatt 10 med å bry oss om hva andre gjør til en hver tid, siden sosiale medier kan bidra til å tilfredsstille nysgjerrigheten vi har til andre mennesker. De gir oss en enorm mulighet til å følge med på hva idrettsstjernene, kjendisene og hva venner og familie gjør.

Særlig yngre er kontinuerlig logget inn på nettstedet Facebook og sjekker til stadighet om det har skjedd noe nytt. Dette kan være med på å skape sladder, da ingen trenger å få vite at du har vært inne på profilen til vedkommende og «snoket». Hvem har blitt singel og hvem har gått opp i vekt er bare noen av spørsmålene man kan få svar på.

Mange er nysgjerrige og bedriver tid medsåkalt «facebook-stalking» (Aalen, 2013). Dette kan beskrives som sosial overvåking, som er et begrep på den utforskningen og tittingen på venner, kjente og ukjentes profiler som har blitt

mulig via sosiale medier. Dette skjer da brukeren ønsker å danne seg et inntrykk av personen han eller hun søker opp (ibid). Dette kan være en god pådriver for at bildene skal være perfekte og beskrivelsen av deg selv kanskje blir pyntet på litt. De sosiale mediene kan også føre til avhengighet og ukonsentrasjon (Bratberg, 2013).

Takket være smarttelefoner og trådløs internett tilgang er vi stadig mer tilgjengelige og dette gjør at vi kommuniserer oftere med hverandre. Ungdom er pålogget til alle døgnets tider, i undervisning, på trening, på kino, ja til og med når de sover (Aalen, 2013). Dette vil hemme konsentrasjonen om annet en det de egentlig holder på med eller skal gjøre, enten det er skolearbeid/ lekser, studier, arbeid, tilstedeværelse i nære, fysiske relasjoner eller annet. Konsentrasjonsevnen får stadig flere utfordringer. Det er så mye som skal deles og likes, tweetes om og kommentere på at man noen ganger glemmer å være i øyeblikket. De sosiale mediene tar mye oppmerksomhet og verdifull tid og læring kan gå tapt.

Og til slutt resultatene i oppgaven:

Resultater: Samtlige informanter i min studie mener at sosiale medier generelt, og kroppsfikseringen som dominerer disse spesielt, kan bidra til å gi ungdomsskoleelever dårlig psykisk helse. I denne sammenheng vektlegges særlig fenomener som digital mobbing, et massivt press knyttet til kroppens utseende og avhengighet

- både av å være på sosiale medier samt av å få mange likes og beundrende kommentarer på bilder. Det kroppslige idealet, som betegnes som tynn, sterk og sunn, triumferer og ønsket om å oppnå dette idealet fremstilles som et stressmoment og en evig jakt og opplevelse av at man aldri blir fin og bra nok.

Som konsekvenser fremhever informantene blant annet spiseforstyrrelser, depresjon, stress, så vel som et forvrengt og ødelagt selvbilde, søvnmangel, konsentrasjonsvansker og problemer med faglig fokus og læring. Fokuset og verdiene blir av elevinformantene fremstilt som primært knyttet til de sosiale mediene og de påvirkninger og digitale responser, spesielt på bilder som gis der. Både elev- og lærerinformantene beskriver også bekymringsfulle oppfatninger om at plastisk kirurgi i dag er vanlig helt ned i ungdomsskolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du klarte ikke å vente på at noen skulle skrive om disse tingene før du gi tilsvar Keegil? Eller var det for å "provosere" frem en reaksjon? :). Minner meg om en som skrev i kommentar til en løftevideo på facebook at det var flott å skryte av løftet sitt uten at bry seg om alle haterne (til tross for at alle kommentarene var positive). Finner man ikke problemer, så lager man de :p.

Nå er det vel heller du som forsøker å provosere med å sammenligne det jeg skriver om med en banal Facebook-kommentar om "haters" og metadiskutere i stedet for å diskutere innholdet i posten. Du vet like godt som meg at dette ligger i luften hver gang denne tematikken kommer frem. At jeg henvender meg på et generelt plan kan heller anses som en courtesy til de det eventuelt måtte gjelde. Hvis du mener jeg tar feil, så kan du heller si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tronaldo

Bra innvendinger til mitt innlegg.

Takk for dem.

:)

Det er i all hovedsak slik at de fleste fikser dette med nettbruk og smarttelefoner på en god måte.

Heldigvis.

At det for mange kan være slik at det som er greit, virker ekstremt - uten at det nødvendigvis er det - bunner i at at fenomenet er nytt. Det var ikke slik før. Da snakket en i telefonen etter å ha dreiet på tallskiva. Nå er det annerledes. Men at det er annerledes trenger ikke bety at det er dårlig.

er det noen det går dårlig med. Få. Men absolutt så mange at det er verdt å adressere og debattere og ta på alvor. De skal ikke flåses bort som ubetydelige!| Men hvem har facts på at dette i all hovedsak er jenter? Sliter ikke gutta vel så mye? Jeg tror kanskje det. Dette handler om manier, psykisk helse, depresjoner og den pakka der. Nett, telefon, sosiale medier, sosiale arenaer - bekreftelse, anerkjennelse, tilhørighet. En må se det i en helhetlig sammenheng. Ingenting er løsrevet, så om en har et voldsomt behov for å søke bekreftelse på nett, så må en også se på hvordan livet til vedkommende er på andre arenaer, før en konkluderer med noe som helst. Går det bra på skolen? Driver du med noe? Håndball, sier du - er det greit? Har du venner du er med til dagen? osv. osv.

Det er flere gutter enn jenter som begår selvmord. Hvorfor det? Det betyr vel ikke at det er flere gutter som strever med sosiale medier, men det betyr kanskje at jenter er flinkere til å søke tilhørighet på flere arenaer samtidig. Og dette siste - å fungere på flere arenaer på samme tid - lykkes på noen, mislykkes på andre - det tror jeg er selve nøkkelen. Det er "det altoppslukende" som er destruktivt. Men for å få kunne definere det, så må en vite mer om personen enn nettbruken til vedkommende - uansett hvor ekstrem den kan virke å være i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel heller du som forsøker å provosere med å sammenligne det jeg skriver om med en banal Facebook-kommentar om "haters" og metadiskutere i stedet for å diskutere innholdet i posten. Du vet like godt som meg at dette ligger i luften hver gang denne tematikken kommer frem. At jeg henvender meg på et generelt plan kan heller anses som en courtesy til de det eventuelt måtte gjelde. Hvis du mener jeg tar feil, så kan du heller si det.

Haha kanskje litt for å provosere og litt for (forsøk på) humor :). Jeg synes i alle fall det er litt morsomt når noen kritiserer meninger før de er uttalt ;).

Å diskutere selv saken er litt vanskelig da det virker som om at det diskuteres flere ting.

1) Hvor dumt det er at noen eksponerer seg på sosiale medier, fordi det fører til problemer hos andre vedrørende eget selvbilde.

2) Hvor dumt det er at vi alle har behov for å eksponere oss på sosiale medier, fordi vi blir avhengig av det, ved at hjernen blir omprogrammert.

3) Hvor dumt det er at noen sier de ikke har behov for å eksponere seg på sosiale medier og later som at det ikke er et problem, når det andre som har virkelig problemer det.

Til 1) tenker jeg at jeg er for et liberalt samfunn. Jeg ønsker at vi skal selge øl på butikken og vin/sprit på polet, selv om det finnes alkoholikere som dermed får tilgang til alkohol. Det samme gjelder individets rett til å legge ut bilder fra ferie, materielle rikdommer, kjæreste, egen kropp, what not, selv om dette kan føre til problemer for enkelte. Jeg har empati for de som opplever problemer med ytre stimuli, men jeg ønsker ikke at hele samfunnet skal begrenses innfor hvert enkelt individs rammer ifht hva som oppleves som problematisk.

Til 2) tenker jeg at det nok er helt riktig at vi alle blir påvirket av sosiale medier, slik vi alle blir påvirket av for eks. reklame. Det er absolutt noe alle bør være bevisst og forsøke å kontrollere.

Til 3) tenker jeg at det er lett å bli blind på egne erfaringer og generalisere dette til å gjelde alle. Allikevel kan det jo tenkes at de som har funnet noen gode nettvettregler, har noe de kan bidra med for de som ikke har det. Sosiale medier er tross alt ikke noe som kommer til å forsvinne med det første, så man må enten lære seg å leve med det på en fornuftig måte, eller leve med problemene sine.

Beklager hvis det er ting jeg har gått glipp av eller ikke kommenterer. Er litt trøtt i dag og har ikke lest alt i denne tråden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng det siste du sier der med alle arenaene man skal prestere, Linjemannen :) Det er en sammensatt problemstilling der sosiale medier er en del av det hele. Som du sier så virker det som at det er totalen av det hele som gjør at ungdom, og da spesielt unge jenter, stresser som aldri før. Ungdomsgenerasjonen nå gjør mindre opprør enn tidligere generasjoner. De er flinke og greie, men stressa. Slik jeg oppfatter det så er det hevet over enhver tvil at sosial medier har en framtredende rolle her, bl.a. pga. årsakene som er nevnt i den siterte teksten i forrige innlegg.

Det viktigste slik jeg ser det er at sosiale medier er en konstant alltstedsværende faktor. Smarttelefonen er med oss hele tiden, og man må bevisst velge å ikke bruke den eller begrense bruken av den for at det ikke skal være en konstant faktor. Always online er ikke nødvendigvis positivt. Altså må vi utvise selvdisiplin for å begrense vår bruk av ymse sosiale medier, finne en balansegang. Det tror jeg er betraktelig lettere for et voksent menneske enn for en tenåring som fortsatt i er rivende utvikling som person.

Det jeg har sett av artikler og forskning om unge mennesker og bruk sosiale medier så kommer jenter verre ut enn gutter. Jeg ser ingen grunn til å tvile på det selv om jeg er klar over forskning aldri kan gi et 100% korrekt bilde, men heller konklusjoner ut fra et representativt utvalg. Det virker logisk for meg i og med at press på utseende er større for jenter enn gutter, spesielt i tenårene når hormonene kicker inn og jentene begynner å sminke og stæsje seg opp. Det er så enkelt som at jenter har større seksuell verdi enn gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha kanskje litt for å provosere og litt for (forsøk på) humor :). Jeg synes i alle fall det er litt morsomt å kritisere meninger før de er uttalt ;).

Greit, isåfall håper jeg du kan unnskylde min innledende humørløshet. Det er egentlig ganske ting jeg finner veldig provoserende, men den holdningen jeg beskriver i posten min er sannsynligvis #1. #2 er folk som ikke liker oliven. Anyway, det handler ikke om å kritisere meninger som ikke er blitt uttalt. De har blitt uttalt og uttales til stadighet, bare ikke så veldig mye akkurat her, akkurat nå, og jeg gidder ikke peke fingre fordi det blir dårlig diskusjon av det.

Til 1) tenker jeg at jeg er for et liberalt samfunn. Jeg ønsker at vi skal selge øl på butikken og vin/sprit på polet, selv om det finnes alkoholikere som dermed får tilgang til alkohol. Det samme gjelder individets rett til å legge ut bilder fra ferie, materielle rikdommer, kjæreste, egen kropp, what not, selv om dette kan føre til problemer for enkelte. Jeg har empati for de som opplever problemer med ytre stimuli, men jeg ønsker ikke at hele samfunnet skal begrenses innfor hvert enkelt individs rammer ifht hva som oppleves som problematisk.

I utgangspunktet enig, men jeg er ikke så gira på å diskutere politikk nå. La meg bare si det slik at når man lever i et samfunn bestående av flere individer enn seg selv så er frihet et gode som må vektes og veies akkurat slik som andre goder, snarere enn et absolutt prinsipp som overstyrer alt.

Til 2) tenker jeg at det nok er helt riktig at vi alle blir påvirket av sosiale medier, slik vi alle blir påvirket av for eks. reklame. Det er absolutt noe alle bør være bevisst og forsøke å kontrollere.

Til 3) tenker jeg at det er lett å bli blind på egne erfaringer og generalisere dette til å gjelde alle. Allikevel kan det jo tenkes at de som har funnet noen gode nettvettregler, har noe de kan bidra med for de som ikke har det. Sosiale medier er tross alt ikke noe som kommer til å forsvinne med det første, så man må enten lære seg å leve med det på en fornuftig måte, eller leve med problemene sine.

Selvfølgelig må alle lære seg å leve med sosiale medier, og forhåpentligvis kan gode nettvettregler hjelpe noen. Men det kommer ikke noe godt ut av attester som proklamerer at dette bare er tull, at det ikke er noe problem og at det bare er å gjøre ditt og datt. Som jeg skriver i posten min så oppfordrer jeg heller til å søke forståelse hos de som faktisk oppfatter det som et problem og i forskningen på tematikken. Sosiologi er også vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig, men jeg er ikke så gira på å diskutere politikk nå. La meg bare si det slik at når man lever i et samfunn bestående av flere individer enn seg selv så er frihet et gode som må vektes og veies akkurat slik som andre goder, snarere enn et absolutt prinsipp som overstyrer alt.

Ok. Er for så vidt heller ikke interessert i en politisk diskusjon, men skal man diskutere etikk og moral hos andre bør man kanskje også kaste et blikk mot seg selv. For alt du vet så har en eller annen fyr tatt selvmord fordi du har lagt ut bilder av saftige burgere, av magemusklene dine og at du tar 50 kg i ekstravekt mens du chinner. Han stakkaren hadde ikke råd til annet enn nudler, var bleikfeit og klarte ikke en eneste pushups ;). Jada, bare tullete eksempel, men jeg garantere deg at noen har reagert negativt på noe du (og alle vi andre) har lagt ut en eller annen gang på sosiale medier. En kan knapt eksistere uten at man tråkker en eller annen på tærne. Nå er ikke jeg den som deler mest på sosiale medier, men om noen blir støtt av det jeg legger ut, så er det egentlig ikke mitt problem så lenge det bare støter noen få. Om alle tenker jeg er dust, så påvirker det meg selvfølgelig.

Dessuten om man snakker etikk og moral, betyr det nødvendigvis å kategorisere gruppen som søker bekreftelse som umoralske. Da ønsker man at de forandrer adferd, ved å kritisere disse for "umoralske" handlingene (aka "slut shaming"). Dette havner i samme kategori som "fat shaming" (for å få overvektige til å slanke seg). Jeg leste denne: http://www.afpt.no/?page=17&title=helse&post=1179&rel=51 i dag, som faktisk antyder at den største helserisikoen ved fedme er som følge av "fat shaming" eller stigmatisering av overvektige. Kanskje det er et større problem med "slut shaming", enn at de er avhengig av bekreftelse?

Selvfølgelig må alle lære seg å leve med sosiale medier, og forhåpentligvis kan gode nettvettregler hjelpe noen. Men det kommer ikke noe godt ut av attester som proklamerer at dette bare er tull, at det ikke er noe problem og at det bare er å gjøre ditt og datt. Som jeg skriver i posten min så oppfordrer jeg heller til å søke forståelse hos de som faktisk oppfatter det som et problem og i forskningen på tematikken. Sosiologi er også vitenskap.

Helt enig i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på påstanden til Loco og andre i tråden her som avfeier problemer som følge av bruk av sosiale medier er at det Loco sier stemmer godt overens med forskning om emnet. Det virker som motargumentet er "Jeg har ikke noe problemer med sosiale medier, derfor bør ikke noen andre ha det heller." Likevel blir vi alle påvirket av vår bruk av sosiale medier, da selvfølgelig i ulik grad. Kanskje du blir mer påvirket enn du tror, ref. youtubevideoen over her.

Det funker ikke å si at alle som føler seg presset pga. sosiale medier bare må slappe av og roe ned. Det blir som å si at du ikke skal bry deg om all reklamen vi er omgitt av i byer og på alskens medier. Hjernene våre funker ikke sånn. Du kan godt bevisst prøve å ignorere reklamen, men ubevisst så blir du påvirket enten du er klar over det eller ikke eller om du anerkjenner det eller ikke.

Har ikke avfeid noe, har bare FORSØKT å dele min mening som et innspill til kritikken mot bruken av sosiale medier og jeg har ikke bedt noen om å slappe av å roe ned, kommer ikke til å gjøre det heller. Synes bare det er en smule negativ vinkling på ting ettersom at det tydeligvis ikke letes etter muligheter for forbedring. Syns hele greia faktisk er ganske deprimerende. Hvorfor snur vi ikke på det? Hva kan gjøres for at ungdommer ikke lar seg påvirke i like stor grad av sosiale medier? Hvordan kan vi få ungdommene til å velge andre alternativer for oppmerksomhet?

Jeg kan ikke ta ansvar for alle andre, jeg tar ansvar for meg selv og hva jeg står for, og stiller spørsmål der jeg syns ting er uklart eller jeg ikke helt skjønner hva folk har ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...