Gå til innhold

Mat på farten i utlandet


Oslojenta

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har noen gode tips til frokost eller lunsj når man "er på farten" i utlandet/storbytur? Da tenker jeg på f.eks enkle, raske, og helst sunne løsninger man kan kjøpe i matbutikk som ikke trenger å tilberedes (og som metter - salat funker ikke..)

Ofte hvis jeg er på storbyferie ender jeg opp med å spise så mye junk, fordi det er lett tilgjengelig og ferdig forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikk innom en Carrefour, Migros whatever og kjøp noe ferdig påsmurt. I de større butikkene nedover kontinentet får du tak i helt kurant mat når du er på farta. Alternativt, om du bruker veske eller noe annet med plass, ta med matpakke med kjøleelement så kan du lage omelett osv som holder seg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt relevansen, men reiser vel 4 - 5 ganger i året, og kombinerer gjerne flere byer. Nå skal jeg på storbyferie i nesten 2 uker.

Relevansen er vel at de 2-4 turene (mer i ditt tilfelle!) en har i året ikke er det som spiller en rolle - med mindre du skal stå på scenen. Det er helst resten av året som gir deg, eller ikke gir deg, resultater.

Derfor ser jeg personlig ikke helt vitsen med å være kjip og leve på ferdigmat fra supermarkedet når en først er ute på reisefot, istedet for å få noen bra matopplevelser.

Om det er snakk om budsjettmessige grunner er ståa annerledes derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom en Carrefour, Migros whatever og kjøp noe ferdig påsmurt. I de større butikkene nedover kontinentet får du tak i helt kurant mat når du er på farta. Alternativt, om du bruker veske eller noe annet med plass, ta med matpakke med kjøleelement så kan du lage omelett osv som holder seg frisk.

Takk for tips. Skal til Spania, så Carrefour er bra. Har pleid å kjøpe ferdig påsmurt på f.eks Subway eller liknende, men det hender jo at man ikke er i nærheten av f.eks en Subway, men matbutikker finner man som regel alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relevansen er vel at de 2-4 turene (mer i ditt tilfelle!) en har i året ikke er det som spiller en rolle - med mindre du skal stå på scenen. Det er helst resten av året som gir deg, eller ikke gir deg, resultater.

Derfor ser jeg personlig ikke helt vitsen med å være kjip og leve på ferdigmat fra supermarkedet når en først er ute på reisefot, istedet for å få noen bra matopplevelser.

Om det er snakk om budsjettmessige grunner er ståa annerledes derimot.

Det er mer snakk om tidsbruk, dvs at når jeg først er på ferie så vil jeg bruke tiden ute for å se og oppleve stedet/byen, enn å "sjekke inn" på en restaurant hver gang jeg er sulten, og tape tid på å bestille litt frokost/lunsj - losing daylight! Derfor liker jeg å spise på farten slik at jeg rekker å se og oppleve mer. Så kan man heller spare de kulinariske opplevelsene til middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er mer snakk om tidsbruk, dvs at når jeg først er på ferie så vil jeg bruke tiden ute for å se og oppleve stedet/byen, enn å "sjekke inn" på en restaurant hver gang jeg er sulten, og tape tid på å bestille litt frokost/lunsj - losing daylight! Derfor liker jeg å spise på farten slik at jeg rekker å se og oppleve mer. Så kan man heller spare de kulinariske opplevelsene til middager.

Spekeskinke/serrano og frukt, siden du skal til Spania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om det finns Kvarg/Kesam/Cottage Cheece, sen köper du en påse mandler, en påse mix nötter uten salt og har i. Väldigt bra och mättande frukost/snack/lunch. Se etter kött och grönsaker tex agurk og paprika som er enkelt att ta i farten. Ellers er makrill i boks eller tunnfisk ganska bra. Jag brukar köpa kanske 200g kött/fisk og grönsaker samt mandler. Mättar bra och är gott, bra lunch. Ibland har butikerna hårdkokt ägg i 2-pack, då köper jag det. Men du kan ju tex spise 2 sunda måltider och sedan en middag/lunch som är lite mer fri? Ferie er trots allt ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker i hellas var mayhem for benkpressen min.... Derfor er kosten nokså høyt prioritert på tur.

Så, når jeg er på reise og utenlands, (Noe jeg er ca halve året.) så har jeg en liten sånn standard menu på ca 2-2500 kcal i bakhodet, og prøver å få i meg det.

Enkle ting, egg er nevnt. I noen land får du kjøpt ferdig kokt ris (gull verdt, kan spises rett av boksen) Når du booker hotell rom så sjekk om de er et lite kokekjøkken på rommet. Da kan du mekke deg noen egg, svi deg litt kylling osv.

Jeg har alltid med meg havregryn. Ekstremt lettvint og langvarig. 1 kg havregryn holder en ukes tid. Boksmat er digg... tunfisk og litt salat... voila sunn og kjapp lunch.

Går du på resturant så er det fullt mulig å be om ekstra grønnsaker, og 250g kylling. Tar ofte ikke så veldig mye lengre tid enn mc-d. Mange resturanter i mellomsjiktet tilbyr også takeaway hvis du spør pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...