Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Tenker at dette passer inn her:

Jeg sluttet på p-piller for ca et år siden. Etter det hadde jeg mensen et par ganger, men uregelmessig - nå kan jeg ikke huske sist gang jeg hadde det. Er dette fordi jeg sluttet på p-piller (har hørt at man kan miste/være uregelmessig en stund), eller er det fordi jeg har for lite fett og fucka hormonproduksjon? Jeg er veldig usikker, men tviler på det siste, for jeg er virkelig ikke så tynn, og spiser godt.

Bør jeg kanskje oppsøke lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette passer inn her:

Jeg sluttet på p-piller for ca et år siden. Etter det hadde jeg mensen et par ganger, men uregelmessig - nå kan jeg ikke huske sist gang jeg hadde det. Er dette fordi jeg sluttet på p-piller (har hørt at man kan miste/være uregelmessig en stund), eller er det fordi jeg har for lite fett og fucka hormonproduksjon? Jeg er veldig usikker, men tviler på det siste, for jeg er virkelig ikke så tynn, og spiser godt.

Bør jeg kanskje oppsøke lege?

Har faktisk tenkt på dette når jeg har vært innom loggen din - har hun regelmessig mens? Rett og slett fordi jeg helt ærlig tror at et litt forstyrret syn på kropp og mat sitter igjen hos deg, og du ikke ser selv hvor lite fett du har på kroppen. Ikke meninga å såre/skape konflikt her, for du har kommet veldig langt + veldig sterk (!), men som sagt, du spiser for lite, spesielt karb, og har for lav fettprosent. Når du gikk på p-piller før tipper jeg det var den som skapte mensen. Hadde du mensen regelmessig før du begynte på p-piller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

^ hadde regelmessig før jeg startet, ja, og fikk det jo igjen etter ca 3mnd, for en liten stund. Har søkt det opp og sett at man kan miste i opp til et år etter man slutter på piller, så har tenkt at det bare er det.

Blir ikke såret, er tvert i mot ok at folk sier i fra. Vil bare legge til at jeg som oftest spiser over 2000kcal dagen og trolig ikke er underernært, til tross for at jeg ikke spiser mye carbs. (husk at carbs ikke er et must, og jeg har dager der jeg spiser over 100gram). Men at jeg har et litt forstyrret syn, det er nok helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette passer inn her:

Jeg sluttet på p-piller for ca et år siden. Etter det hadde jeg mensen et par ganger, men uregelmessig - nå kan jeg ikke huske sist gang jeg hadde det. Er dette fordi jeg sluttet på p-piller (har hørt at man kan miste/være uregelmessig en stund), eller er det fordi jeg har for lite fett og fucka hormonproduksjon? Jeg er veldig usikker, men tviler på det siste, for jeg er virkelig ikke så tynn, og spiser godt.

Bør jeg kanskje oppsøke lege?

Jeg sluttet på en type p-piller etter kun 8 måneder fordi de ikke funket for meg(fikk mensen oftere og mer smerter...), og da gikk jeg uten mensen i 7 måneder. Da gikk jeg til legen og ble satt på nye piller. Jeg hadde tatt en tur til legen for å være på den sikre siden :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ hadde regelmessig før jeg startet, ja, og fikk det jo igjen etter ca 3mnd, for en liten stund. Har søkt det opp og sett at man kan miste i opp til et år etter man slutter på piller, så har tenkt at det bare er det.

Blir ikke såret, er tvert i mot ok at folk sier i fra. Vil bare legge til at jeg som oftest spiser over 2000kcal dagen og trolig ikke er underernært, til tross for at jeg ikke spiser mye carbs. (husk at carbs ikke er et must, og jeg har dager der jeg spiser over 100gram). Men at jeg har et litt forstyrret syn, det er nok helt rett.

Når du får mensen tilbake, men så uteblir den igjen over en lengre periode så er det bra du selv stiller spørsmål rundt det. Å gå lenge uten mensen er en risiko i seg selv.

Hva er vekt og høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ hadde regelmessig før jeg startet, ja, og fikk det jo igjen etter ca 3mnd, for en liten stund. Har søkt det opp og sett at man kan miste i opp til et år etter man slutter på piller, så har tenkt at det bare er det.

Blir ikke såret, er tvert i mot ok at folk sier i fra. Vil bare legge til at jeg som oftest spiser over 2000kcal dagen og trolig ikke er underernært, til tross for at jeg ikke spiser mye carbs. (husk at carbs ikke er et must, og jeg har dager der jeg spiser over 100gram). Men at jeg har et litt forstyrret syn, det er nok helt rett.

Henger meg litt på her. Jeg har vært uten mens så lenge jeg kan huske, da både med relativt likt og også høyere fettprosent enn du :) Nå har jeg det siste året gått på p-pilla, men før det hadde jeg ikke mensen til tross for at jeg var innafor normalvekt og hadde vært det leenge. Tror ikke du selv ser hvor lite fett du faktisk har på kroppen, for det skal ikke mye til før kroppen sier i fra (er ihvertfall min erfaring). Men det er slettes ikke vondt ment, for du er finfin, Ina :love: Likevel må jeg påstå at jeg tror det har mer med andel prosent fett du har på kroppen din heller enn at du slutta på pilla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Jeg sluttet på en type p-piller etter kun 8 måneder fordi de ikke funket for meg(fikk mensen oftere og mer smerter...), og da gikk jeg uten mensen i 7 måneder. Da gikk jeg til legen og ble satt på nye piller. Jeg hadde tatt en tur til legen for å være på den sikre siden :)

Ca like lenge som jeg gikk på det, altså. Har ikke tenkt til å begynne på nye piller, men får kanskje ta meg en tur å sjekke allikevel (:

Når du får mensen tilbake, men så uteblir den igjen over en lengre periode så er det bra du selv stiller spørsmål rundt det. Å gå lenge uten mensen er en risiko i seg selv.

Hva er vekt og høyde?

Fikk aldri tilbake regelmessig. 165cm og 52/53kg, altså normalvektig. (:

Plingrii - takk, søte :giggle: Har ikke lyst til å gå på p-piller igjen, fordi jeg følte meg konstant ganske jævelig pga det, men får heller ta meg en tur til legen og få sjekket litt hormonverdier.

Tusen takk for svar, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca like lenge som jeg gikk på det, altså. Har ikke tenkt til å begynne på nye piller, men får kanskje ta meg en tur å sjekke allikevel (:

Fikk aldri tilbake regelmessig. 165cm og 52/53kg, altså normalvektig. (:

Plingrii - takk, søte :giggle: Har ikke lyst til å gå på p-piller igjen, fordi jeg følte meg konstant ganske jævelig pga det, men får heller ta meg en tur til legen og få sjekket litt hormonverdier.

Tusen takk for svar, alle sammen!

Du er heller ikke veldig stor. En kombinasjon av mye trening og et litt anstrengt kosthold til mat kan gjøre at kroppen ikke klarer å finne helt tilbake. Så å ta turen til legen tror jeg blir godt for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

^Ikke veldig stor, nei, men ikke så pass liten at det er farlig for kroppen min (-: Som sagt, tenker selv at en tur til legen er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært alvorlig undervektig og gikk på p-piller frem til juni 2013. Hadde fra da en kropp som trodde den var i klimakteriet frem til jeg fikk progesteron-piller av gynekologen min i januar. Går nå på disse 12 dager i måneden i tre måneder (en måned igjen) og jeg har endelig fått mensen tilbake. Men nå er kroppen min avhengig av en sunn og stabil vekt og fettprosent for at den ikke skal forsvinne igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca like lenge som jeg gikk på det, altså. Har ikke tenkt til å begynne på nye piller, men får kanskje ta meg en tur å sjekke allikevel :)

Jeg hadde heller ikke store planer om å starte på nytt, men legen ville jeg skulle sånn at jeg fikk den tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette burde sikkert vært stilt i tråden for dumme spørsmål, men..

Hvorfor får jeg mensen midt i pille-syklusen? Altså pille nummer 14, og ikke rundt 21 og utover?

Er det fordi det er både min egen naturlige syklus og pille-syklusen som "lager mensen"?

Info: startet nettopp på p-piller, dette er andre brettet. Merke Loette. På første brettet var det ikke sånt tull.

Bivirkninger:

Mensen er relativt kraftig, og har masse kramper i mage, og dritvondt i ryggen, og mye kramper i leggen. (ingen blodpropp før 45 år i familien osv., er selv ikke i risikogruppen - åreknuter derimot..)

I går trodde jeg noen slo øret mitt ut på andre siden av huet - skikkelig tinitus. Relativt unormalt for min del.. Og vondt i huet. Svetter mye (ved litt aktivitet). Humørsvingninger.

Vet at det er relativt normalt med blødninger midt på brettet og egentlig alle bivirkningene, og at det vanligvis blir bedre etter noen mnd. Men hvorfor skjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette burde sikkert vært stilt i tråden for dumme spørsmål, men..

Hvorfor får jeg mensen midt i pille-syklusen? Altså pille nummer 14, og ikke rundt 21 og utover?

Er det fordi det er både min egen naturlige syklus og pille-syklusen som "lager mensen"?

Info: startet nettopp på p-piller, dette er andre brettet. Merke Loette. På første brettet var det ikke sånt tull.

Bivirkninger:

Mensen er relativt kraftig, og har masse kramper i mage, og dritvondt i ryggen, og mye kramper i leggen. (ingen blodpropp før 45 år i familien osv., er selv ikke i risikogruppen - åreknuter derimot..)

I går trodde jeg noen slo øret mitt ut på andre siden av huet - skikkelig tinitus. Relativt unormalt for min del.. Og vondt i huet. Svetter mye (ved litt aktivitet). Humørsvingninger.

Vet at det er relativt normalt med blødninger midt på brettet og egentlig alle bivirkningene, og at det vanligvis blir bedre etter noen mnd. Men hvorfor skjer det?

Jeg vet ikke hvorfor det skjer, men det er ganske vanlig at mensen tuller seg mye når du begynner på nye p-piller. Jeg fikk også masse smerter og blødninger på helt rare tidspunkter. Ting pleier å være litt uregelmessig når du begynner på nye piller, men det blir bedre etter hvert. Det har sikkert noe med at hormonene kommer litt i ubalanse, og kroppen trenger sikkert bare litt tid til å venne seg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde sikkert vært stilt i tråden for dumme spørsmål, men..

Hvorfor får jeg mensen midt i pille-syklusen? Altså pille nummer 14, og ikke rundt 21 og utover?

Er det fordi det er både min egen naturlige syklus og pille-syklusen som "lager mensen"?

Info: startet nettopp på p-piller, dette er andre brettet. Merke Loette. På første brettet var det ikke sånt tull.

Bivirkninger:

Mensen er relativt kraftig, og har masse kramper i mage, og dritvondt i ryggen, og mye kramper i leggen. (ingen blodpropp før 45 år i familien osv., er selv ikke i risikogruppen - åreknuter derimot..)

I går trodde jeg noen slo øret mitt ut på andre siden av huet - skikkelig tinitus. Relativt unormalt for min del.. Og vondt i huet. Svetter mye (ved litt aktivitet). Humørsvingninger.

Vet at det er relativt normalt med blødninger midt på brettet og egentlig alle bivirkningene, og at det vanligvis blir bedre etter noen mnd. Men hvorfor skjer det?

Jeg brukte også Loette ett halvt års tid og fikk mensen to ganger i mnd. Først ca midt i brettet ett par dager, og så når mensen skulle komme ut i fra brettet. Hadde også bivirkninger som du beskriver. Byttet til cerazette for to mnd siden, nå er mensen stabil, og kommer heldigvis kun en gang i mnd. Opplever heller ingen bivirkninger.

Har prøvd flere typer p-piller tidligere, men har aldri før hatt så mange bivirkninger av andre piller som jeg fikk av Loette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også Loette ett halvt års tid og fikk mensen to ganger i mnd. Først ca midt i brettet ett par dager, og så når mensen skulle komme ut i fra brettet. Hadde også bivirkninger som du beskriver. Byttet til cerazette for to mnd siden, nå er mensen stabil, og kommer heldigvis kun en gang i mnd. Opplever heller ingen bivirkninger.

Har prøvd flere typer p-piller tidligere, men har aldri før hatt så mange bivirkninger av andre piller som jeg fikk av Loette.

Så rart.. Ut fra hva jeg finner på nettet på type legesider osv skal loette ha relativt få bivirkinger, og være en fin "førstegangspille", fordi den har både østrogen og gestagen - derfor er det også mindre sjanse for kreft..

Er det cerazette som er uten hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart.. Ut fra hva jeg finner på nettet på type legesider osv skal loette ha relativt få bivirkinger, og være en fin "førstegangspille", fordi den har både østrogen og gestagen - derfor er det også mindre sjanse for kreft..

Er det cerazette som er uten hormoner?

Alle p-piller fungerer forskjellig fra person til person. Man må bare teste det ut og se hvordan det fungerer for deg. Og du må minst gi det 3 måneder.

Jeg hadde konstant vonde bryster i 4 måneder etter at jeg startet på Yasmin. Men siden har det ikke vært noe problem. Så det handler om å la kroppen tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri tilbake regelmessig. 165cm og 52/53kg, altså normalvektig. :)

Er selv like høy som deg. For 8 år siden trente jeg aktivt skiskyting og var stort sett muskler på mine 62-64kg. Kom jeg under 60kg forsvant mensen for min del pga for lav fettprosent (og her begynte flere år med spiseforstyrrelser) Så selv om BMIen din er innenfor normalen, så kan det være for lavt for deg og fettprosenten din kan være for lav siden du er såpass godt trent. Også noe å ta i betraktning :)

Angående å få menstruasjonen tilbake, så opplevde hvertfall jeg at den ikke kom med en gang jeg hadde kommet opp i ei grei vekt. Jeg trente jo veldig hardt, så det spiller nok en stor rolle det også, men selv med vektoppgang så var nok kroppen stresset og fikk et veldig ujevnt inntak av mat (mye eller nesten ingenting). Etter 2år med normalvekt og mer stabilt måltidsmønster kom mensen tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle p-piller fungerer forskjellig fra person til person. Man må bare teste det ut og se hvordan det fungerer for deg. Og du må minst gi det 3 måneder.

Jeg hadde konstant vonde bryster i 4 måneder etter at jeg startet på Yasmin. Men siden har det ikke vært noe problem. Så det handler om å la kroppen tilpasse seg.

Ja, skal gi det noen mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart.. Ut fra hva jeg finner på nettet på type legesider osv skal loette ha relativt få bivirkinger, og være en fin "førstegangspille", fordi den har både østrogen og gestagen - derfor er det også mindre sjanse for kreft..

Er det cerazette som er uten hormoner?

Beklager sent svar. Cerazette er uten østrogen. I følge fastlegen min var det østrogenet i Loette som gav bivirkningene. Som Groenhaug sier er det lurt å gi det litt tid før du eventuelt bytter, men for meg ble bivirkningene bare verre. De siste månedene jeg brukte Loette var jævlige. Humøret svingte noe vannvittig, og jeg hadde svettetokter om nettene. Håper det fungerer bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...