Gå til innhold

Legeforeningens president: Har ikke spist kylling i hele høst


Anbefalte innlegg

Jeg spiser kylling. Liker det faktisk veldig godt.

Jeg liker dårlig den dårlige tilstanden rundt dette med resistente bakterier og dårlige forhold rundt kyllingholdet generelt. Men, å gå over til kun å spise Stange-kylling, kommer ikke til å skje enda for min del. Vel er det mer digg, men som forbrukere flest i verdens rikeste land, så er jeg prisbevisst

Jeg håper og tror at forbrukermakt i samarbeid med et gravende og pågående mediatrykk, kan skape vei i vellinga.

Straks.

Greia er jo at det er motstridende krav her. Billig kylling til ~100kr kiloen lar seg ikke produsere på forsvarlig vis. Tettheten av dyr gjør at sykdom spres lettere, og følgelig blir antibiotika brukt i preventivt store mengder for å forhindre og behandle sykdomsutbrudd. Det gjelder i grunn produksjon av alt kjøtt, kylling, svin, storfe, laks. Det er galskap når vi vet at resistente bakterier er en av de største utfordringene vi har på global basis når det gjelder helse og sykdom de neste tiårene.

Og hvorfor er tettheten av dyr så høy? Jo, for at forbrukerne vil ha billig kjøtt. I Danmark er nå 9 av 10 griser smittet av multiresistente bakterier, en voldsom økning i løpet av kort tid. Og folk dauer av de. Skal forbrukermakten kunne føre til noe så må det være realistiske alternativ. Billig og trygg mat lar seg ikke forene sånn uten videre, det må en omlegging til. Når vi ser hvor lite en familie bruker av inntekten sin på mat i dag sammenlignet med noen tiår tilbake så er det vel verdt å betale for bedre produksjon. Når det er sagt så er det funnet resistente bakterier i økologisk kylling også, så det må kanskje en enda større omlegging til når det gjelder avl av kyllinger. All kylling og kalkun i Norge blir importert, vi har ikke egen avl.

http://www.nrk.no/ytring/prisen-for-billig-bacon-1.11920335

Anekdote: Faren min er smittet av multiresistente bakterier, da riktignok ikke via mat. Det er fucked up shit. Kuren består av tre ulike typer kraftig antibiotika. Bivirkninger: Forhøyet risiko for rabdomyolyse(!) og nyresvikt, utmattethet, muskelsmerter, magetrøbbel, hodepine og en god del til. Kuren må pågå i minst to år, for å forsikre om at bakteriene virkelig er borte for hvis de blir resistente mot de siste typene antibiotika så er han fucked for life. Det er to år med veldig nedsatt livskvalitet. Det samme kan skje i mye større skala i nær framtid pga. det som i dag er enkle infeksjoner om vi ikke gjør tiltak. Multiresistente bakterier er alvorlige greier, og bør i min mening tas med største alvor. Trygg mat er en del av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...