Gå til innhold

Lavt energinivå. Tatt blodprøver, men ingenting galt - You feel the same?


Anbefalte innlegg

Energi - hvor ble det av den?

Jeg vil nok regne meg selv som en atletisk type, trener alt fra 4-6 dager i uka, variert, lett/tungt. Spiser generelt sunt. Litt for mye fiber kanskje som legen sa siden jeg har et for raskt fordøyelsessystem (you get what I mean).

Er noen i samme båt? Jeg kan sove opptil 10 timer hvis jeg vil og da kan jeg føle meg helt ok, ikke full av liv, men ok. Perioder jeg trener veldig lite er jeg ikke like sliten. Jeg blir ofte lett støl i perioder jeg har veldig lite energi og trener. Kan ha vondt i kroppen faktisk. What to do with that? Stop lifting as a man? Nope, ain't gonna happen..

post-31192-14440992858486_thumb.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det likt som deg i lang tid, sovet 10 timer i døgnet, sliten og trøtt hele tiden. Ingenting galt på blodprøvene osv osv. Nå har jeg bare måtte erkjenne at jeg har spist for lite mat i forhold til aktivitetsnivået.

Matdagen min så ganske lik ut som din. Nå har jeg økt matinntaket betraktelig, fremdeles sunn og god mat. Resultatet er: mer energi, bedre søvnkvalitet og trenger derfor færre timer, bedre trøkk på trening(de dagene jeg får i meg nok mat), ned i vekt og inn i cm. Først og fremst en mental øvelse å få i seg nok mat for min del, og ikke alle dager er like bra, men det går fremover og energinivået øker :) Anbefales :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det likt som deg i lang tid, sovet 10 timer i døgnet, sliten og trøtt hele tiden. Ingenting galt på blodprøvene osv osv. Nå har jeg bare måtte erkjenne at jeg har spist for lite mat i forhold til aktivitetsnivået.

Matdagen min så ganske lik ut som din. Nå har jeg økt matinntaket betraktelig, fremdeles sunn og god mat. Resultatet er: mer energi, bedre søvnkvalitet og trenger derfor færre timer, bedre trøkk på trening(de dagene jeg får i meg nok mat), ned i vekt og inn i cm. Først og fremst en mental øvelse å få i seg nok mat for min del, og ikke alle dager er like bra, men det går fremover og energinivået øker :) Anbefales :)

Jeg gikk på sånn gaining diet fordi jeg ville bulke 1 1/2 år siden, men jeg er genetisk normal/tynn, har kun litt rumpe, så jeg måtte jobbe hardt for å legge på meg og bli sterkere - var også ganske sliten den gangen så har vært sånn lenge. Jeg stoppet med det fordi det var så mye annet som kom i veien, så ble andre prioriteringer. Er nok verre nå som jeg stoppet, gikk ned 5 kg og begynte å trene thai conditioning mer enn rent styrke med vekter. Jeg har forsøkt å spise, men da blir jeg ikke like markert osv. pluss jeg er ikke mer sulten, jeg spiser til jeg er nesten helt mett - ofte etter trening spiser jeg til jeg blir helt mett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
joda, men siden maten går fort gjennom systemet, må du jo fortsette fylle på med mat så kroppen rekker trekke ut energi:p (skulle min ulærde skalle tro hvertfall)

Ja, men da legger jeg jo bare på meg fordi jeg ikke forbrenner i forhold til den mengden jeg får i meg. Tror noen ganger det jeg spiser bare kommer rett ut før kroppen i det hele tatt får tatt til seg næringsstoffene - det kan jo være en grunn hehe

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor lenge spiste du mer? I starten er det jo vanlig at man legger på seg litt pga mer vann, mer mat i magen osv.Prøv i en litt lengre periode så det vil stabilisere seg, evt økt litt og litt. Ellers har du sjekka jernlageret?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Men hvor lenge spiste du mer? I starten er det jo vanlig at man legger på seg litt pga mer vann, mer mat i magen osv.Prøv i en litt lengre periode så det vil stabilisere seg, evt økt litt og litt. Ellers har du sjekka jernlageret?

Ca. 8 mnd og så tenkte jeg at jeg skulle trene hardere, gjorde det, er mer markert nå men egentlig like sliten. Tok blodprøve forrige mnd og ingenting var galt - akkurat som med de to andre jeg tok jan 2014, sep 2013, feb 2013.

I tillegg går jeg på multivit og ekstra vit d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trodde fiber saktet "bevegelsen" ned? At ting tok lengre tid på å passere?

"Generelt vil mye fiber i kosten lette fordøyelsen. Fiber er en del av planten som ikke brytes ned i magesekken. Den vil passere uforandret gjennom tarmen og ta med seg avfallstoffer som ikke skal tas opp. Personer som er plaget medforstoppelse, hemorroider, irritabel tarmeller som har fått høre at de har divertikler (utposninger) i tarmen, vil alle ha stor nytte av å spise mye fiber. " (Norsk Helseformatikk, 2014)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
"Generelt vil mye fiber i kosten lette fordøyelsen. Fiber er en del av planten som ikke brytes ned i magesekken. Den vil passere uforandret gjennom tarmen og ta med seg avfallstoffer som ikke skal tas opp. Personer som er plaget medforstoppelse, hemorroider, irritabel tarmeller som har fått høre at de har divertikler (utposninger) i tarmen, vil alle ha stor nytte av å spise mye fiber. " (Norsk Helseformatikk, 2014)

hah! kult. Veldig rart og fordi alt "stoppa" nærmest opp så fort jeg økte fiberinntaket.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vil du bytte? Her tømmes altfor mye ut...Fikk ikke sagt det på en mindre ekkel måte, beklager hehe

Fra en som har nærmest IBS: det er få ting som er ekle å snakke om for meg nå :p

For morro skyld: har du prøvd å kutte ned på fiber istedet? Bare en prøveperiode på en uke. Høres uansett ut som noe en fastlege/spesialist ville ha sett på. They know their shit. HEHEHE.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiber kan være no-no: Hvis du har irritabel tarm (et veldig ullent begrep, det kan være et utall med forskjellige symptomer) eller generelt har et trøblete system så er det ikke nødvendigvis bra med mye fiber. For meg er det bare å be om trøbbel å ha for høyt fiberinntak. Hvis jeg spiser feil får jeg veldig lavt energinivå og tarmene er særs lite samarbeidsvillige.

Nå ser jeg på de måltidene du nevnte - og hvis det var meg det gjaldt, måtte jeg sørget for at melken jeg brukte var laktosefri (men havregrøt er bra (y)), kuttet ut bananen til lunsj og spist mindre frukt og grønnsaker som f.eks. brokkoli og kål (lager bråk for meg), byttet ut pasta med ris/quinoa elns, spist mer kjøtt og fett. Dette er det jeg har gjort for å forbedre energien, og det fungerer. Kanskje du også kan forsøke, vi reagerer jo så forskjellig :barefoot:

http://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-sykdommer/2011/08/tenker-nytt-om-irritabel-tarm

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...