Gå til innhold

Markløft eller knebøy-kropp?


Anbefalte innlegg

Hadde en PT-time forrige uke, og hun sa at folk vanligvis strever med en av disse øvelsene. Hvis man liker og får til teknikk på markløft, så sliter man ofte i knebøy og vise verca.

Jeg liker markløft, og har fått inn teknikken her. Knebøy derimot....hmmm..tipper forover og sliter med denne:mad: . Liker den ikke heller, og tror egentlig ikke jeg kommer til å like den med aldri så bra teknikk.

Stemmer dette med de fleste? Er vi enten markløft-mennesker eller knebøy-mennesker?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det stemmer med de fleste vil jeg ikke si. Min erfaring er at de fleste som regel strever med begge deler :)

Det er mye du kan gjøre for å bli bedre i knebøy. Prøv deg på litt squat to stand etterfulgt av goblet squat til å begynne med, det hjelper for mange som sliter med knebøybevegelsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ut at det er kjernemuskulaturen som er det største problemet for min del, nærmere bestemt magemusklene, gir litt etter på et visst punkt.

Det i tillegg til at jeg får vekta lett for langt frampå. Fikk tips om å bygge under hælene med et par vektskiver.

Tror det hjelper litt, men fremdeles lang vei å gåo_O

Har nylig startet knebøy utenfor smith-stativet, og må nesten begynne litt på nytt igjen...frustrerende:eek:

Skal variere litt med goblet squats på de lette dagene, bra tips:)

PT'n sa vel ikke at det er slik hos alle, men at det var en tendens til at folk ofte fikk til den ene bedre enn den andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Legg ut en video.

Det er lettere å jukse i markløft enn i knebøy.

Sorry, men dette fremstår som et svært lite gjennomtenkt utsagn. Jeg har den "gleden" av å trene på et kommersielt gym med veldig blandet publikum. Det gjør at det kan være både underholdende og skremmende å tilbringe en time eller to rundt squatrackene. Jeg skal ikke uttale meg om optimale løftebaner eller perfekte løft, men om man ser i den andre enden av skalaen finner man "jukserne".

Markløft som konsept er veldig enkelt: løft stanga opp fra bakken. Der folk gjør feil er i spenn i rygg og skuldre, og som du sier, at hoftene kommer opp først. Ikke optimalt, og høyere skaderisiko, men alikvel relativt få ting å fucke opp. I den grad noen jukser i mark, er det som du sier hoftene som kommer først.

Knebøy derimot.... Manglende dybde, dårlig spenn i overkropp, hoftene kommer først (good morning!), knevandring og så videre. Her er det mange flere områder du kan jukse på, og mange flere fallgruver som kan forårsake skader og suboptimale "løft". Alle har sett joggeskoduden med smal fotstilling, rund rygg og grunnere og grunnere løft med økende vekt, til slutt er han på knesvikt med ostepoprygg og spagettiknær.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig startet knebøy utenfor smith-stativet, og må nesten begynne litt på nytt igjen...frustrerende:eek:

Ikke rart du har tilvendt deg en dårlig teknikk om du har trent knebøy i smithmaskin. Da blir man fastlåst i en bevegelsesbane.

Bare å begynne fra start igjen med kun stanga og få inn en god teknikk. Bruk gjerne goblet squat som tipset over for å øve inn riktig holdning. Kan også anbefale styrkeløftsko med oppbygget hæl. Vektskiver under hælen er noe du kan gjøre for å teste om oppbygd hæl hjelper, men ikke noe du bør bruke i lengden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sorry, men dette fremstår som et svært lite gjennomtenkt utsagn. Jeg har den "gleden" av å trene på et kommersielt gym med veldig blandet publikum. Det gjør at det kan være både underholdende og skremmende å tilbringe en time eller to rundt squatrackene. Jeg skal ikke uttale meg om optimale løftebaner eller perfekte løft, men om man ser i den andre enden av skalaen finner man "jukserne".

Markløft som konsept er veldig enkelt: løft stanga opp fra bakken. Der folk gjør feil er i spenn i rygg og skuldre, og som du sier, at hoftene kommer opp først. Ikke optimalt, og høyere skaderisiko, men alikvel relativt få ting å fucke opp. I den grad noen jukser i mark, er det som du sier hoftene som kommer først.

Knebøy derimot.... Manglende dybde, dårlig spenn i overkropp, hoftene kommer først (good morning!), knevandring og så videre. Her er det mange flere områder du kan jukse på, og mange flere fallgruver som kan forårsake skader og suboptimale "løft". Alle har sett joggeskoduden med smal fotstilling, rund rygg og grunnere og grunnere løft med økende vekt, til slutt er han på knesvikt med ostepoprygg og spagettiknær.

Knebøy krever større kontroll, mobilitet og funksjon enn mange andre øvelser. Derfor føler mange at de ikke mestrer denne. Markløft derimot, er lett å lure seg til å tro at man gjør godt, og dette er noe jeg ser OFTE. Kanskje pga den unyanserte tankegangen som du nettopp her fremviser, 'det er så enkelt'. Les innlegg fra Andy Bolton eller Benny Magnusson og så ser du på filmen av ditt eget markløft.

PS: Jeg har selv vært en av disse som anså markløft som noe enkelt. Det er jo bare å "dra stanga opp og holde ryggen rett", sant? Feil. Realiteten er at denne øvelsen krever bedre motorkontroll og mobilitet enn knebøy. Spesielt ved ugunstige proporsjoner. Hvorfor er det nettopp markløft som er omtalt som den største 'back-snapper'? Det er ikke øvelsen det er noe galt med; det er teknikken og hvordan den blir lært bort.

Om du er uenig, får du selvsagt lov til å ha din mening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knebøy krever større kontroll, mobilitet og funksjon enn mange andre øvelser. Derfor føler mange at de ikke mestrer denne. Markløft derimot, er lett å lure seg til å tro at man gjør godt, og dette er noe jeg ser OFTE. Kanskje pga den unyanserte tankegangen som du nettopp her fremviser, 'det er så enkelt'. Les innlegg fra Andy Bolton eller Benny Magnusson og så ser du på filmen av ditt eget markløft.

PS: Jeg har selv vært en av disse som anså markløft som noe enkelt. Det er jo bare å "dra stanga opp og holde ryggen rett", sant? Feil. Realiteten er at denne øvelsen krever bedre motorkontroll og mobilitet enn knebøy. Spesielt ved ugunstige proporsjoner. Hvorfor er det nettopp markløft som er omtalt som den største 'back-snapper'? Det er ikke øvelsen det er noe galt med; det er teknikken og hvordan den blir lært bort.

Om du er uenig, får du selvsagt lov til å ha din mening.

Hva du og jeg gjør er ikke så veldig interessant, vi er neppe representative for treningspopulasjonen i landet.

Jeg sier ikke at markløft er "lett", jeg sier at knebøy er vanskeligere enn markløft (for den jevne gymrottte) og at det derfor gjøres flere og verre feil der enn i markløft. At markløft er en "back-snapper" gjør vel ikke knebøy lettere?

At markløft krever bedre motorkontroll og mobilitet enn knebøy er kun en påstand. En påstand jeg ikke tror på, men det er mulig du klarer å overbevise meg om du forteller meg hvorfor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva du og jeg gjør er ikke så veldig interessant, vi er neppe representative for treningspopulasjonen i landet.

Jeg sier ikke at markløft er "lett", jeg sier at knebøy er vanskeligere enn markløft (for den jevne gymrottte) og at det derfor gjøres flere og verre feil der enn i markløft. At markløft er en "back-snapper" gjør vel ikke knebøy lettere?

At markløft krever bedre motorkontroll og mobilitet enn knebøy er kun en påstand. En påstand jeg ikke tror på, men det er mulig du klarer å overbevise meg om du forteller meg hvorfor.

Jeg sier ikke at knebøy er lett, men er helt uenig i at det er ferre feil i markløft.

Hovedsakelig fordi det kreves enorm hoftemobilitet for å holde leggene vertikale og komme helt ned til stanga uten å kompensere. Du kan sammenligne det med å utføre knebøy fra bunnen og opp (ATG), hvor mange klarer det? Markløft er end-range hver gang, og akkurat som knebøy er dette noe man må jobbe seg opp mot å gjøre riktig. Har man i tillegg lange bein og korte armer, blir det enda verre.

I knebøy kan man relativt lett tilpasse seg sin egen fleksibilitet og løftebane (proporsjoner, bregrensninger, osv), med litt coaching. Markløft derimot, kan ta jævlig lang tid å få riktig, selv med coaching. Dette pga kravet om end-range. Jeg pleier å anbefale rumenske mark eller mark fra blocks hos nye klienter, da de ikke har sjans til å nå stanga uten å fucke det opp (krumme korsrygg, stiv brystrygg, shrugga skuldre, inadekvat hoftemobilitet)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt litt på å prøve lavstangbøy i det siste, kun for moro, men lurer på hva som ligger mest naturlig for meg av lavstang/høy mtp. kroppen jeg har. Samme gjelder sumo/vanlig mark.

Jeg har en lang overkropp med korte armer. Korte bein, veldig korte lårbein.

Veldig myke ankler og hofter, men stram hamstring. Veldig dårlig mobilitet i skuldre og.

I bøyen er teknikken bra og styrken god, men lurer på om jeg kanskje kan ha mer å hente i lavstang?

I marken føler jeg skuldrene detter framover (delvis fordi jeg ikke greier å dra de ordentlig bak fra før av), men det er samtidig lett for rygg og spesielt bein å dra det opp. Kan det være et tegn på at sumo ville kunne funke bedre? Eller er det kun det at skuldermbiliteten er dårlig?

Kjetil1234

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...