Gå til innhold

Søvnproblemer, hjelp!


Morten Korsnes

Anbefalte innlegg

Har slitet med å sove godt i et par uker nå, problemet er ikke at jeg ikke er trøtt når jeg legger meg, kan godt legge meg kl 11 og ikke sovne før 2tiden. Grunnen? jeg tenker på absolutt alt det er mulig å tenke på, alt fra religion, døden, sex, rosa elefanter, samtaler jeg har hatt, samtaler jeg kanskje kommer til å ha, hva jeg skal ha på meg på skolen imorgen, trening, mat (ja dere skjønner tegninga). Noen som har noen tips om hvordan man kan skru av hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med dette selv. Jeg løser det med å aldri engang prøve å sove før jeg er skikkelig trøtt. Dette vil selvsagt føre til enkelte netter med lite søvn (eller en kontinuerlig forskyvning av døgnrytmen, ettersom de fleste ikke har en naturlig 24timers-klokke).

Ellers kan jeg anbefale et par pilsner. Det fungerer helt ypperlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer bra er strenge rutiner på når du skal stå opp om morgenen. Da vil det etter hvert regulere seg selv. Stå opp en time tidligere hver dag i uka og aldri sov lengre enn 9-9:30 i helgene (helgene ødelegger oftest for søvnrytmen i ukene). Når det normaliserer seg med innsoving kan du stå opp en time senere i ukene, men hold på helgerutinen. Og carbs og Magnesium på kvelden er også almenkjente råd. Lykke til, det der er no dritt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lydbok på øret? Gjerne en litt tung og kjedelig. Jeg elsker tunge lydbøker, men å prøve å ligge med de i senga funker ikke :p sovner med en gang.

Ellers tilrettelegg miljøet litt. Kaldt og godt, mørkt. Legg vekk telefonen, ikke bare for internettet sin skyld, men fordi elektrisitet og stråling og alt det jeg har lite peiling på kan påvirke søvnen. Og rutiner, ikke middagslur fordi du er trøtt, ikke slumre med klokka og kom deg opp en halvtime for sent... Iallefall mine tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke avslapningsteknikker/tenke på spesielle ting for å få til å sovne.

F.eks å tenke gjennom dagen du har hatt, baklengs, fra du la deg og tilbake til du stod opp.

Eller å tenke deg gjennom hele kroppen, kroppsdel for kroppsdel og kjenne at hver del er avslappet. Begynn med tærne, så fotbladet, så helen osv ..

Ellers er rutiner alfa omega og å begynne å forberede leggerutiner sånn en time før du ønsker å sove; rydd opp, gjør ting klart til morgendagen, ta en kopp te og ro ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt samme problemet. Full aktivitet i hjernen har hindret meg fra å sovne.

Lydbok, som nevnt, fungerer brukbart! Finnes applikasjoner på telefonen for dette, så det går an å prøve gratis =)

I tilegg er jo søvndisiplin som å stå opp til rett/fast tid og ikke sove på dagen essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lider" av det samme ;)

Jeg gjør gjerne litt meditasjon/avspenningsøvelser (last f.eks ned en app på mobilen din, så slipper du å tenke så mye selv). Eller rolig yoga for å roe ned. Da jobber man jo også med fokus på pusten, som får hodet og kroppen til å slappe av.

Jeg avslutter gjerne med å ligge med bena rett opp etter veggen, og puste langsomt og dypt inn og ut gjennom nesen.

Har ellers en app med avslappende lyder/musikk, som jeg kan stille inn på antall minutter før den fader ut av seg selv.

En pusteøvelse jeg synes er effektiv i sengen, er å holde for høyre nesebor, og puste normalt gjennom venstre (puster da gjennom nesen). Også en "yogagreie", men hodet mitt tømmes lettere da. Bottom line for meg er igrunnen pusten! Mister jeg fokuset på den, strømmer tankene fort tilbake igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting:

- Søvnhygiene

- 10 minutter meditasjon/mindfulness før leggetid

Alt du trenger.

100% seriøst. Utvid gjerne punkt to med 20min.

Freckles var inne på pusten. SYKT viktig shit. Blander du Freckles og Tronaldos svar, så har du en perfekt oppskrift på hvordan du kan fikse søvnen din. Og ikke bare fikse den, men sove som en stein, natt på natt. Så jævlig at du kommer til å våkne med sikkel over hele puta.

10/10 would recommend.

edit: også, for guds skyld ikke snooze. Bare stå opp. Om du er en snoozer, tving deg selv opp hver morgen når klokka ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjelder snoozinga - my two cents er vel at det viktigste egentlig er at man har fått nok søvn før man skal stå opp (slik at man ikke føler man trenger å snooze). Meeeen, for å komme dit så må man vel få sovnet tidlig nok, så det kan helt sikkert lønne seg å kutte snoozinga i perioden der man lærer kroppen nye vaner, slik at den ikke har dette å "falle tilbake på" i andre enden av natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...