Gå til innhold

Få bort "vannvekt" før fest


Anbefalte innlegg

Ut av interesse - hvordan miste mest mulig vann/få kroppen til å se bra ut, på to dager?

Og nå snakker jeg ikke om typ faste, spise etter PSMF-prinsipper eller den slags råd - men hva slags type matvarer, drikke osv. som gjør at man får en liten whooosh-effekt før man skal på - ja la oss si julebord.

Sånn jeg har skjønt det:

Mye vann (men hvor mye?)

"Rene" (uprossesserte) matvarer

Lite salt

Innspill?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at dette er noe jeg ville gjort for ett julebord, men til konkurranser med vektklasser driver man ofte man vannkutting.

To-tre dager før drikker du mye vann - mellom 4 - 7l, kutter ned på karb og salt. Er "konkurransen" f.eks kl. 1800 så slutter du helt å drikke vann og spise ca 20 - 24t før. Ila natten der vil du antagelig miste det meste, og du vil åpenbart tisse ut mye og. Har du lyst å gå full retard kan du jo ta en badstu i 12-1400 tida, eller ta en joggetur med mye klær.

Det er vel noe om at man kanskje kan kjøre på med karb igjen rett før på kroppsbyggerkonkurranser for å få "trykk" i musklene igjen eller noe, men det har jeg aldri prøvd.

Og bare så det er sagt: Dette er helt høl i huet for ett julebord, men jeg ønsker deg lykke til og ha det morsomt på fest :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, hadde ikke tenkt å gå all out - men noen dager er man jo mer "blubb" enn andre. Tenkte mer på overkommelige tips for å gjøre noe med det til spesielle anledninger. Skal lese til eksamen i helgen og, så gidder ikke sulte eller løpe på do hver kvarter. 4-7 liter vann høres drukningsfare ut :eek:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg nok tatt en mild versjon. Drikk så mye vann du gidder og klarer to dager før, kutt all karb og salt og lev som vanlig. Dagen før prøver du bare å drikke litt mindre enn vanlig(24t før), men tar deg ett glass når du er tørst. Og på kvelden før kan du godt også ta ett par glass vin da det også er vanndrivende.

Da er du sannsynligvis mer tørka enn vanlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også greit å huske... etter en sånn "bli kvitt vannvekt"-økt, så pleier kroppen, erfaringsmessig, å tåle jævlig alkohol jævlig dårlig.

Julebordet kan med andre ord bli mindre hyggelig enn man har ønsker.

Det er kjedelig når man må snakke i den store hvite telefonen, og rope på elgen, etter bare to glass vin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Også greit å huske... etter en sånn "bli kvitt vannvekt"-økt, så pleier kroppen, erfaringsmessig, å tåle jævlig alkohol jævlig dårlig.

Julebordet kan med andre ord bli mindre hyggelig enn man har ønsker.

Det er kjedelig når man må snakke i den store hvite telefonen, og rope på elgen, etter bare to glass vin.

Evt få beskjeden fra sjefen "Vi må prate litt om det som skjedde lørdag" mandag morgen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Altså; først og fremst ønsker jeg å påpeke at dette ikke anbefales uten medisinsk bistand, men med prosedyren matre beskriver er det teknisk mulig å gå ned 7-10kg på under en uke.

I forbindelse med konkurranse i taekwondo har jeg droppet jeg fra alt rundt 95 til 100 til å klare cutoff (enten 85 eller 87 avhengig av organisasjonen) på 14 dager, hvorav de siste 5-ish kiloene pleier å være i løpet av de siste 72 timene.

Grunnleggende prinsipper rundt dette er som følger:

- Start med et latterlig høyt vanninntak, typ 6-7 liter

- Reduser dette lineært frem til dagen før innveiing (eller fest eller whatever)

- Hold karbohydratene realtivt lavt, 50-60g for en person på min størrelse (90-100kg)

- Minimalt eller intet inntak av frukt, sukker, salt, eller stivelse

- Høykvalitetsprotein av typen biff eller kyllingfilet

For å kunne takle krevende fysisk aktivitet er det imidlertid fullstendig essensielt med minimum ~12 timer fra innveiing til den fysiske aktiviteten starter, men selv da vil kroppens maksimale yteevne sannsynligvis ikke ligge på mer enn 85-90% av hva du klarte før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, her var det masse drøye tips. Gangene jeg har opplevd å være mest "ripped" er jo faktisk dagen derpå... Interessant. Uansett, tror ikke jeg skal satse på å ende opp med sykehusinnleggelse pågrunn av et ønske om å se bedre ut til julebordet. Det hadde vært kleint. Men takk for alle tips!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe, her var det masse drøye tips. Gangene jeg har opplevd å være mest "ripped" er jo faktisk dagen derpå... Interessant.

Ja, her har du vel i grunnen svart på spørsmålet ditt selv da ;) En to dagers må være den enkleste løsningen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester
Det enkle er ofte det beste. Dropp hele "bli-kvitt-vann-greia", og kos deg på julebordet likevel!

Må si meg enig her, ellers er det ikke mye julebord igjen å kose seg på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...