Gå til innhold

Professor vil fjerne speil i treningssentrene


fitflyer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om jeg personlig ikke hadde giddet å trene på et treningsstudio uten speil, så synes jeg ikke dette er så altfor hårreisende dumt.

Det jeg imidlertid synes er ganske så hårreisende dumt er hvordan alle mulige forslag som dette avfeies så lettvint med holdningen "nei, det er jo ikke dette som er årsaken til kroppshysteriet, så derfor er det ingen vits," som om det skulle finnes en magisk løsning som tok problemet ved roten og løste det en gang for alle. Dette gjøres av samtlige "motstandere" som er intervjuet i artikkelen. Jeg tror ikke det er så vanskelig å finne forskning som antyder at du blir mer selvbevisst av å se deg selv i speilet hele tiden, og det tror jeg professor Gunnar Breivik vet ganske godt. For meg er det i hvert fall mer verdifullt enn synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn for ordens skyld: La oss prøve å holde diskusjonen på et litt høyere nivå enn inne på Norwegian Athletic Forum på Facebook, hvor de fleste bidragene er av denne typen:

faen for noe tull. det er typisk folk som ikke lifter.

dummeste jeg har hørt!!! Speil hjelper ufattelig mye på å gi feedback på form og teknikk hva er det neste? at man skal fjerne alle treningssentre for det å trene på et gym bidrar til kroppshysteri? For en J idiot

Da får de slutte å produsere speil da. Du kan jo se deg i speil andre steder enn på treningssenter også. Dette blir for dumt

E vel ikke lenge Før trening studio blir total forbudt

De er bare jelly siden vi som løfter seriøst har mad gainzz!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fornuftig å fjerne speil fra treningsstudioer, men ikke av grunner som har med kroppshysteri å gjøre. Fordelen med å trene uten speil er at man ikke blir distrahert av hvordan øvelsen ser ut i speilet, men heller utfører en øvelse utfra hvordan en kjenner at kroppen utfører øvelsen. Dette er selvfølgelig helt uvesentlig for maskinøvelser, men ved knebøy, markløft o.l., så er min erfaring at det er en fordel ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette blir for dumt. Men igjen, hvis folk ikke klarer å curle uten å se på seg selv så har de større utfordringer enn speil IMHO. (Det ser forresten ut som hun berta på bildet ikke curler riktig selv om hun ser på seg selv i speilet :whistle:)

Et mulig problem er at speilet gjør at folk ser på seg selv, også når de gjør øvelser hvor de ikke burde gjøre det fordi det forandrer stillingen til kroppen under øvelsen. F.eks. som å se rett fram i speilet for å se på seg selv under et klassisk markløft gir uheldig vinkel på nakken. Dat knekk i nakken. Enda verre: Se på seg selv fra siden under et markløft, altså med vridd nakke. I've seen it all. Det er umulig å ikke se på seg selv om det er speil rett foran, og siden synssansen er den klart dominerende sansen så vil fokus være på synet når det burde være på bevegelsen du gjør i seg selv.

Speil kan bli en krykke der man heller burde utvikle sin kinestetiske sans, altså oppfatningen hva kroppen din gjør i tid og rom uten å måtte se den i et speil. Da spesielt under sammensatte bevegelser som baseløftene. Så lenge det ikke er speil foran knebøystativene så gir jeg i grunn faen. Fuck speil foran knebøystativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting hadde vært bedre om folk var ærlige. Jeg ser ingen problemer med at folk sier "jeg liker speilene, det gjør at jeg kan se meg selv trene, noe jeg foretrekker over å stå å stirre på en tom vegg" (eventuelt at man mentalt stryker seg selv med mandommen for hver rep som kanskje er enda mer i nærhet av sannheten)

Det dummeste jeg hører er "Det er galskap å fjerne speilene, de er livsviktige for å hele tiden kunne se at man gjør teknikken riktig". Som Tronaldo sier, om du ikke kan curle uten speil, så er ikke problemet speilet eller curls, men mellom ørene.

Personlig bryr jeg meg ikke, men jeg ser på speilene litt som TV`n i stua, uten speil så blir det sosialt kaos. Folk vet ikke hvor de skal stå, hvilken vei de skal trene osv. Speilene gjør jo at vi slipper å ta stilling til de andre senteret da man kan sitte/stå og ha øyekontakt med seg selv i stedet for han creepye ved siden av.

Men ja, speil eller ikke speil, ikke skyld på teknikken, vi snakker om curls og kan du ikke curle uten speil avslutter Espen Espelund forumkontoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bryr jeg meg ikke, men jeg ser på speilene litt som TV`n i stua, uten speil så blir det sosialt kaos. Folk vet ikke hvor de skal stå, hvilken vei de skal trene osv. Speilene gjør jo at vi slipper å ta stilling til de andre senteret da man kan sitte/stå og ha øyekontakt med seg selv i stedet for han creepye ved siden av.

Bra poeng dette. Kanskje derfor det er bedre miljø på crossfit sentere, styrkeløft klubber (steder uten speil), hvor folk faktisk snakker sammen på trening? For tross alt, folk blir jo som regel creepy fordi man møter hverandres blikk uten å snakke sammen. Straks man blir kjent med noen, så blir de som regel mindre creepy (som regel) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra poeng dette. Kanskje derfor det er bedre miljø på crossfit sentere, styrkeløft klubber (steder uten speil), hvor folk faktisk snakker sammen på trening? For tross alt, folk blir jo som regel creepy fordi man møter hverandres blikk uten å snakke sammen. Straks man kjent med noen, så blir de som regel mindre creepy (som regel) :rolleyes:

Tjah, kanskje? Det er som du sier plasser hvor folk ikke bare står med musikken i ørene og stirrer tomt i speilet, men hvor folk faktisk omgås og prater sammen. Kanskje noe i det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig: Med hvilke øvelser er speil helt nødvendig, og hvorfor?

Min personlige mening uten at den er vitenskapelig forankret; skråbenk med manualer, kabeltrekk, manualer generelt.

Jeg finner det veldig vanskelig å vite hva kroppen min faktisk gjør :confused: når driver på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig? Jeg er for. Jeg hater å gå på treningssenteret og få netthinna mi voldtatt av gutter som drar av seg singleten for å flexe hver eneste muskel. Det irriterer meg helt forjævlig, og det er umulig å unngå, i og med at det er speil over-fuckings-alt. Jeg kan stå midt i et bøysett når mr. Anavar vrenger av seg tøyet og får TRT-broesa til å kjenne på pumpen hans en meter unna meg. Jeg står på 100kg på ryggen og kan følgelig ikke se andre veier enn rett frem og inn i speilet hvor refleksjonen av den svært påtrengende kroppen tvinger seg inn i hjernen min. Fuck speiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...