Gå til innhold

-


moyes

Anbefalte innlegg

Skal du ha noe som føles flaut, så er det å gå fra en treningsvekt på 65 kg til å så vidt greie å løfte stanga på 6 måneder. har jeg av den grunn sluttet å trene benk? Nope, har valgt å løfte den forbanna stanga en gang i uka, og sakte men sikkert lagt på 2-4 kg for vær gang jeg har følt at jeg kan løfte litt mer. Gode dager ligger jeg på 50, men det tar føkkings tid å få kroppen til å samarbeide optimalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha noe som føles flaut, så er det å gå fra en treningsvekt på 65 kg til å så vidt greie å løfte stanga på 6 måneder. har jeg av den grunn sluttet å trene benk? Nope, har valgt å løfte den forbanna stanga en gang i uka, og sakte men sikkert lagt på 2-4 kg for vær gang jeg har følt at jeg kan løfte litt mer. Gode dager ligger jeg på 50, men det tar føkkings tid å få kroppen til å samarbeide optimalt igjen.

Kan jeg spørre hva som er grunnen til at du er der? Skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbredt. Jeg nekta å høre på hodet, så da begynte kroppen å bremse opp. Når jeg nekta å ta til meg det og, så stoppa både hode og kropp så og si helt opp. Noe jeg virkelig ikke unner noen å oppleve :)

Skjønner.. Skjedde noe ala det samme med meg og knebøy et par år tilbake også. Synes dog det var mer destruktivt og umotiverende for min egen del, og stoppet helt opp med all trening. Ble rett og slett helt fra meg. Så all respekt til deg, for at du fremdeles står på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt umotiverende, men i mine øyne var alternativet å gi opp og dermed bli enda svakere og slite mer med ryggen eller løfte det jeg klarte å løfte og dermed holde rutiner og musklatur i gang. Ja, det var sykt flaut og ikke minst kjedelig å gå fra å løfte som en mann til å ikke greie noe, selv 4kg hantlene var for tunge en periode når jeg trente biceps. Resultat av et år med tvungen tålmodighet har nå gjort at jeg er nesten like sterk som jeg var for 18 måneder siden, men jeg regner med at det vil ta enda 4-6 måneder til jeg er tilbake og kanskje litt over der jeg en gang var.

Å unngå øvelser fordi man er svak i dem vil kun resultere i at man vil fortsette å være svak i dem, du blir aldri god i sprangridning om du bare trener dressur (åh, nå vil min tidligere ridelærer bli stolt over at jeg bruker hennes ord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt umotiverende, men i mine øyne var alternativet å gi opp og dermed bli enda svakere og slite mer med ryggen eller løfte det jeg klarte å løfte og dermed holde rutiner og musklatur i gang. Ja, det var sykt flaut og ikke minst kjedelig å gå fra å løfte som en mann til å ikke greie noe, selv 4kg hantlene var for tunge en periode når jeg trente biceps. Resultat av et år med tvungen tålmodighet har nå gjort at jeg er nesten like sterk som jeg var for 18 måneder siden, men jeg regner med at det vil ta enda 4-6 måneder til jeg er tilbake og kanskje litt over der jeg en gang var.

Å unngå øvelser fordi man er svak i dem vil kun resultere i at man vil fortsette å være svak i dem, du blir aldri god i sprangridning om du bare trener dressur (åh, nå vil min tidligere ridelærer bli stolt over at jeg bruker hennes ord).

For min del er det overhode ikke snakk om å kutte ut benk TOTALT, men å finne erstatninger som kan bygge meg opp mot øvelsen, slik at jeg etterhvert kan klare en femmer på hver side (y) Det er ikke så kult å slite med STANGEN for min del, men manualer med små kgs skrevet på, er ikke like flaut i mitt hode. Mitt spørsmål var hverken om jeg kunne klare å drite i det eller hvordan øke kgs fort- men derimot øvelser som kunne erstatte for en liten stund - nettop slik at jeg har et litt mer solid grunnlag. Og det har jeg fått masse flotte svar på:D Som også i dag fikk jeg meg under stangen i fylt senter!

PS: dressur og sprang er dog helt to forskjellige ting, i motsetning til benkpress med stang og benkpress med manualer..? Jeg hadde ikke akkurat trent knebøy for å bli sterk i benkpress :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var ikke direkte rettet mot deg, tenkte mer på alle de som unngår div øvelser helt fordi de føler seg svake og dermed blir de ikke bare svake i div muskler, men blir også litt uproposjonert(det finnes de som tror at de blir sterkere i bøy om de bare trener benk). Synes det er flott at du vil jobbe deg sterkere med tilsvarende øvelser, men jeg håper du ikke vil være for redd for å prøve stanga litt innimellom selv om du føler deg svak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel løsning? Kjør benkpress hver trening. Det tar 10 minutter, og jeg kan love deg at med mindre du lager voldsomt høye sexlyder mens du løfter kommer ingen til å huske at du benket 3 sekunder etter du er ferdig. Alle som bekymrer seg for hvor flaut et eller annet måtte være må innse at de ikke er alle andres center of attention. Alle andre følger med på seg selv og lurer (i varierende grad) på om alle andre synes det akkurat de gjør er teit.

Get over yourself, folk legger ikke merke til deg med mindre du setter deg på huk og bæsjer på benken mens du skriker høyt. :p

Tren benkpress minst 3 ganger i uka, med den vekta du klarer. Når du klarer 3x8 (eller hva du måtte ha som måltall), øker du vekta det minste trinnet du kan til neste trening. Legg gjerne på et par sånne feste-greier om det ikke er vektskiver som er små nok. (y)

Edit: Til variasjon er jeg selv veldig glad i skrå hantelpress. Den krever mer av støttemusklatur og balanse, men så øker man til gjengjeld ganske fort når disse begynner å komme seg. Skal du bli sterkere i benkpress er dog det suverent mest effektive å bite i det sure eplet og kjøre nettopp benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å sette det i perspektiv.

Ifølge en populær styrkestatistikk:

En dame på 60 kg som tar 60 kg i benk er like imponerende som:

En mann på 80 kg som tar 120 kg i benk.

Hvor mange menn kjenner dere på 80kg som tar 120kg i benken?

Hvorfor bruke benkpress når man har manualer?

Jeg pleier å si til mine venner at så lenge du ikke kan trene med minimum 60kg i benken, så har du ingen ting å vinne på å presse med stang kontra manualer.

Benkpress går man til når man har nådd grensen på tilgjenglige manualer:)

La stanga være ledig for de som faktisk trenger den:)

http://dougfioranelli.com/videos/are-you-ready-to-bench-press/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg lese denne styrkestatistikken?

Ellers litt uenig i tanken om at personer som er svake i benkpress tjener på å ikke benkpresse .

Det er jeg også uenig i, for det har jeg heller aldri sagt.

hvis du ikke har giddet å lese linken: http://dougfioranelli.com/videos/are-you-ready-to-bench-press/

Kort oppsummert: Det er mere å hente på å trene opp skulderstabilitet (manualer) når man er på dette styrkenivået

Styrkestatistikk:

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det i perspektiv.

Ifølge en populær styrkestatistikk:

En dame på 60 kg som tar 60 kg i benk er like imponerende som:

En mann på 80 kg som tar 120 kg i benk.

Hvor mange menn kjenner dere på 80kg som tar 120kg i benken?

Hvorfor bruke benkpress når man har manualer?

Jeg pleier å si til mine venner at så lenge du ikke kan trene med minimum 60kg i benken, så har du ingen ting å vinne på å presse med stang kontra manualer.

Benkpress går man til når man har nådd grensen på tilgjenglige manualer:)

La stanga være ledig for de som faktisk trenger den:)

http://dougfioranelli.com/videos/are-you-ready-to-bench-press/

Wat?

For å øke i styrke, bør man trene eksplosivt. prøv og kjør speedreps med manualer feks .. Godt og stabilt for skuldrene :p benkpress bør man begynne med med en gang. Manualer blir mer byggertrening/supplement, og man får ikke til å tilegne seg et skikkelig oppspenn med manualer, så den ekstra ROMen det medfører, er en fin kilde til skulderslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benkpress med stang er et teknisk vanskelig løft.

Skal du trene teknikk eller skal du trene?

Hvis dit 1RM er kun stanga, hvordan skal du da lære deg god teknikk??

manualene kan du løfte med handflatene mot hverandre hvis man er redd for skuldrene.

http://www.lift-run-bang.com/2013/09/why-beginners-shouldnt-bench-pressat.html

Hvis man ikke klarer å løfte stanga /stangen er maks, så vil jeg si meg enig i at lettere stang/damestang/manualer er et fint verktøy, på samme måte som at beinpress kan være en greit steg på veien mot knebøy.

Hvis man er sterk nok til at dette ikke er tilfellet, går det finfint an å både trene og trene teknikk samtidig ; man må ikke perse i alt hele tiden. Veldig mye trening av teknikk burde jo og utføres under belastning, siden dette bidrar til at evnen til å opprettholde god teknikk når det blir virkelig tungt, øker.

Man blir mer stabil i skulderleddet av å drive med mer ustabile øvelser, men denne ustabiliteten vil og hindre at optimal styrkeutvikling tar sted.

Følgelig burde dette (sammen med flere andre faktorer) føre til at benkpress med stang gir større utvikling av styrke over tid, sammenlignet med benkpress med manualer.

Antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier. Jeg sporer kanksje litt av da trådstarter spør om hvordan hun kan ta mer i benken.

Min skjulte agenda var vel egentlig å lure folk til å bruke manualer slik at jeg kan få benken for meg selv. Ingenting som er være enn å vente på tur:)

Men trådstarter burde ta en titt på siste link, mye fine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...