Gå til innhold

Det beste ut av det verste - Pinnekjøtt


nickvaage

Anbefalte innlegg

Googlet meg halt ihjel, prøver å finne næringsinnhold på pinnekjøtt UTEN fettrand.

eneste jeg finner er antall kcal, da 290 kcal pr 100g uten fettrand - men ingen innholdsfortegnelse på prot/fett/karbs.

Pinnekjøtt er jo karb fri - men prøver å finne ut prot/fett fordelingen på pinnekjøtt uten fettrand.

Da med fettrand ligger på 452kcal, og uten 290kcal - hvorav med har 37g fett og 29g prot

Så om man regner 9kcal per 1g fett, så havner man på 19g fett 29g prot/100g.(287kcal/100g)

Men dette er jo veldig "tommelen i lufta" regning - noen som har noe bedre tall å gå etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bedre tall, men har kanskje litt mer nøyaktig matte, om jeg har forstått deg riktig.

Om jeg forstår deg riktig har du bare fjernet 162kcal i rent fett, funnet ut at det er ca 18gram, og trukket det fra de 37 gramene du hadde, og fått 19g fett. Da har du trukket fra 18 gram med fett bare, så du står igjen med et kjøttstykke på 82 gram, så det blir klart ikke helt riktig.

For å få det mer nøyaktig er det bedre å tenke slik:

Har man et stykke uten fett og bytter ut et gram med "rent" kjøtt med et gram fett mister man 290/100=2.9kcal fra kjøttet, men får 9kcal fra fettet, så tilsammen får man 6.1kcal mer per gram kjøtt mann bytter ut. Da må vi bytte ut 162/6.1=26.5 gram med kjøtt for fett. Fra dette vil et stykke på 100g med fettrand ha 26.5 g fett, og 73.5 g "rent" kjøtt.

Siden det er totalt 37g fett i stykket vil du stå igjen med 37-26.5=10.5g fett om du fjerner fettranden. Da har du et kjøttstykke på 73.5g som er "rent", og dette vil ha 29g prot og 10.5g fett.

I 100g vil du da ha 29g*100/73.5=39.5g prot og 10.5*100/73.5=14.3g fett.

Mener dette skal bli mer nøyaktig vertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...