Gå til innhold

Worlds Most Athletic Sport ?


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja for all del, men vi snakker om verdens mest atletiske kropp vil jeg påstå at en ringturners overkropp er mer atletisk enn oly (etter min mening og alt det der...)

Ja, enig i det. Men skal man se på hele kroppen er oly-løfterene, etter min mening, mest atletisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du da på utseende eller styrke?

Putt en ringturner i en hvem som helst annen idrettsseting og jeg tror han vil gjøre det best.

Tja, da er vi jo inne på definering av det å være "atletisk", noe jeg ikke har noe god definisjon på. Jeg tenker mest på sånn all over. Oly-løftere er sterke, smidige og vanvittig eksplosive! Og ja, alle disse tingene er ringturnere også. Mitt synspunkt på dette er selvfølgelig svært subjektivt og farget av min interesse for oly. Akkurat som ditt synspunkt er farget av din interesse for turning :)

Men vi kan vel være enige om at skulle en oly-løfter og en turner ha løpt noe særlig mer enn 100m, hadde begge vært ganske fucked! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turnere har som regel en enorm fordel hvis de bestemmer seg for å begynne med vektløfting. Spesielt med tanke på kroppspropriosepsjon og koordinasjon. Og siden det er lett å øke i styrke er argumentet ganske klart. Det sagt, begge deler er enormt imponerende. Og selvfølgelig er "mest atletisk" ca en meningsløs påstand i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på utseende eller styrke?

Putt en ringturner i en hvem som helst annen idrettsseting og jeg tror han vil gjøre det best.

Hva med sprint, lengdehopp, høydehopp, tresteg, discos, sleggekast, kulestøt, fotball, håndball, rugby, amerikansk fotball, alpint, basketball, ishockey, baseball, volleyball, lacrosse, boksing, mma, kickboksing, judo og sykling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sprint, lengdehopp, høydehopp, tresteg, discos, sleggekast, kulestøt, fotball, håndball, rugby, amerikansk fotball, alpint, basketball, ishockey, baseball, volleyball, lacrosse, boksing, mma, kickboksing, judo og sykling?

Fjern de som har med skills å gjøre så, ja jeg tror en turner vil hevde seg i flest av de grenene vs en vektløfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at andre idretter heller ikke trener variert men hvis du tar en titt på denne (gamle) videoen fra vektløftere i Polen ser man at det er svært allsidig trening de driver og de lager atleter først og så gjør de vektløftere av dem.

Kort oppsummering av øvelser i videoen: Skogsløping/hinderløype, matterulling, hopp, ballspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern de som har med skills å gjøre så, ja jeg tror en turner vil hevde seg i flest av de grenene vs en vektløfter.

Jeg har alltid trodd at turnere var "bare overkropp"(for å ha minst mulig dødvekt når de henger og slenger) og derfor vil komme til kort i det meste av idretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid trodd at turnere var "bare overkropp"(for å ha minst mulig dødvekt når de henger og slenger) og derfor vil komme til kort i det meste av idretter?

Nevnte på at bein ikke var deres sterkeste side, men utover styrkeløft og vektløfting trenger man ikke være sterk nok til å klare 200kg i bøy for å hevde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte på at bein ikke var deres sterkeste side, men utover styrkeløft og vektløfting trenger man ikke være sterk nok til å klare 200kg i bøy for å hevde seg.

Å hevde seg er jo relativt så det stemmer nok. Om alle andre forutsetninger er like vil alltid den som er sterkest vinne. I Mark Bell sine ord: Styrke er aldri en svakhet.

Jeg kan nok altfor altfor lite om turn til å si noe om det som du har skjønt, så det var litt på siden det over her da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern de som har med skills å gjøre så, ja jeg tror en turner vil hevde seg i flest av de grenene vs en vektløfter.

Turnere kan sjeldent hoppe (bra) siden alle hopp de gjør er på fjæret gulv. Så jeg vil tippe alle idretter hvor spenst og eksplosiv styrke i beina er viktig vil en vektløfter være bedre i.

Men både turn og vektløfting er relativt tekniske idretter som gir utøverne en veldig bra evne til å lære nye ting (idretter). Vi også tro at det er stor forskjell på hvorvidt man velger en vektløfter i 69kg-klassen eller 105+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tviler jeg på at videotittelen var ment seriøst for å skape en debatt om hvorvidt det var det, men at Vektløfting er en atletisk sport. Omg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...