Gå til innhold

Idiottrening, artikkel fra NIH ref. Crossfit og Rhabdo


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessant og bra artikkel. Det får meg til å tenke på når jeg gjør eksentrisk arbeid selv, i den form av å bare senke feks benkpressen kontrollert ned i 3-4sek m stopp, vil det påvirke restitusjonen i noen grad, kontra om man senker den kontrollert, men kjapt ned? Hvor mye eksentrisk arbeid skal til før det er ødeleggende/øker restitusjonstiden i betydelig grad? Muligens overtenking, men interessant å høre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hører du KamillaK, vær forsiktig med den machotreningen.

"forsiktig"

Klassisk forsiktighet.

"Felles for disse er at de har deltatt på treningstimer med et innhold som har vært langt tøffere enn de er i form til."

Du vet jo at dette ikke gjelder meg, Dag. I mitt tilfelle er det treningstimene som ikke er i like god form som meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Er så lei av folk som kaller det pull-ups når det er lov å hoppe, sparke, bli løftet opp av andre osv.

Forøverig interessant artikkel

Kaller de det ikke hangups? Og en "hangup" er vel noe man er hektet på og ikke klarer å slippe tak i det - så kanskje det er rabdo-varianten av pullups? :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Interessant og bra artikkel. Det får meg til å tenke på når jeg gjør eksentrisk arbeid selv, i den form av å bare senke feks benkpressen kontrollert ned i 3-4sek m stopp, vil det påvirke restitusjonen i noen grad, kontra om man senker den kontrollert, men kjapt ned? Hvor mye eksentrisk arbeid skal til før det er ødeleggende/øker restitusjonstiden i betydelig grad? Muligens overtenking, men interessant å høre.

AFAIK så gir mye eksentrisk trening en god del høyere restitusjonstid enn "tradisjonell" trening der man kanskje i større grad fokuserer på den konsentriske fasen, så jeg tror absolutt ikke det er overtenking. Akkurat på benk tror jeg imidlertid det skal mye til før du havner i en situasjon hvor det er særlig relevant, ettersom du tross alt må dytte vekten opp etterpå og ikke har anledning til å jukse så altfor mye for å få til dette med mindre du har en spotter som hjelper deg. Det samme vil være tilfelle for bøy og mark og andre øvelser hvor det er vanskelig å jukse noe særlig. Den konsentriske fasen vil sannsynligvis sette en stopper for ting før du har fått noen vesentlig ekstra effekt av den eksentriske treningen i seg selv på restitusjonen.

Når det kommer til eksentriske ez-curls med én bro som spotter på hver side av stanga, derimot...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
100 pullups på 25 min. ... nå det skulle jeg likt å sett.

Enda bedre er det jo at Vg nå har begynt å kjøre artikkel serier av typen; "Gunnar skulle bare komme i form... døde nesten".

Og kommentarene: "ja, dette treningshysteriet er faen meg ikke sunt, asså! Koser meg med pottis og dipp på sofaen med god samvittighet jeg, håhåhå!"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke han mener å kritisere det å kose seg med "pottis og dipp", men dobbeltmoralen. Det må jo være enten eller, moderasjon er jo heeelt umulig liksom.

Ser den. Det har jeg også tenkt noen ganger. Hvordan er det mulig å være så svart - hvit i tankegangen? "Kan jeg ikke være Arnold, så skal jeg være sakkosekk", satt på spissen :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...