Gå til innhold

Politi inn på treningssentre


Sozsoz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oppsøkende virksomhet er forebyggende. Dette er et tiltak primært rettet mot undommen vår. Så er det vel sånn at noen syns det er guffent med at de blir "overvåket". Men slik jeg kjenner til politiets virksomhet handler det om dialog primært.

Spørsmålet er vel hvor neste grense blir? Husker jo historien fra Sverige, der politiet annholdte en på treningsstudio som så ut som om han var dopet. Er det greit i lille Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak, burde ikke være noe problem for oss som ikke doper oss. Kom med koppen så skal jeg tisse, jeg! :D

Enig. Det kom ikke godt frem i mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hva de faktisk skal gjøre på treningssentrene? Skal de bare snakke med folk?

Virker i og for seg som et greit tiltak. Kanskje det vil være avskrekkende for noen.

Kjipt at det skal være nødvendig, men det er nok mye doping rundt omkring. I følge en fra Antidoping Norge er det estimert å være 13 stykker som distribuerer bare i Bergen! Viss det stemmer må jo bruken være ganske omfattende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er elendig prioritering av ressurser. Hvertfall når de sier de har så lite av dem :)! De kan heller stå i en gate å utføre promille kontroll. Eller sørge for bedre kontroll i rus-miljøene.

I tillegg blir garantert enkelte personer mer overvåket en andre. Husk at det er ikke hva som er fakta som folk hører på, men det dem ser og TROR. Om politiet går bort til en naturlig bygger på ett senter å tar han med ut bare for å prate, så er det nok til at han blir stemplet av alle som så det og ryktet går.

Om politiet kommer til meg skal jeg utfordre til benk, pullups og alle de øvelsene de såvidt klarte seg gjennom på opptaket, latterliggjøre dem der for så å la dem gå derifra med det lunka pisset mitt i ett glass sammen med ei bøtte gainer og ta meg en proteinshake.

"rent senter" avtalen er så himmla mye bedre, den er 100% anonym og greit for absolutt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte ikke helt hva de faktisk skal gjøre på treningssentrene? Skal de bare snakke med folk?

Virker i og for seg som et greit tiltak. Kanskje det vil være avskrekkende for noen.

Kjipt at det skal være nødvendig, men det er nok mye doping rundt omkring. I følge en fra Antidoping Norge er det estimert å være 13 stykker som distribuerer bare i Bergen! Viss det stemmer må jo bruken være ganske omfattende...

"Avtalen innebærer at personer som er medlem av et treningssenter med i «Rent senter»-programmet, skriver under en avtale om dopingkontroll. Dersom avtalen ikke signeres, kan treningssenteret avslutte medlemskapet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg liker tanken på at de skal være uniformert, kan liksom gjøre det litt kjipt for dem politiet prater med, da andre ungdommer muligens vil med en gang spre rykter om at han/hun doper seg, fordi purken ptata med han/hun i 5 min. Men kan jo være at tidene har forandra seg på sladder fronten..

Men tommelopp for at de vil ta den jobben med forebygging seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avtalen innebærer at personer som er medlem av et treningssenter med i «Rent senter»-programmet, skriver under en avtale om dopingkontroll. Dersom avtalen ikke signeres, kan treningssenteret avslutte medlemskapet."

Problemet med "Rent senter"-programmet er at det er utrolig sjeldent det blir utført dopingtester. Rett og slett fordi det koster senteret 16 000 kr for å teste noen. Da kan de teste 4 personer, det er visst en slags pakkeløsning. Hvor mange sentere har lyst til å spytte i så mye penger for å få testet noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med "Rent senter"-programmet er at det er utrolig sjeldent det blir utført dopingtester. Rett og slett fordi det koster senteret 16 000 kr for å teste noen. Da kan de teste 4 personer, det er visst en slags pakkeløsning. Hvor mange sentere har lyst til å spytte i så mye penger for å få testet noen?

Spiller det noen rolle om de blir testet? Om medlemmene som blir spurt ikke vil, blir de utestengt fra senteret. Om de doper seg er da demmers problem, men via rent senter er de iallefall borte fra offentligheten og vanlige folk på vanlige treningssenter og er det ikke det som er mye av målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om de blir testet? Om medlemmene som blir spurt ikke vil, blir de utestengt fra senteret. Om de doper seg er da demmers problem, men via rent senter er de iallefall borte fra offentligheten og vanlige folk på vanlige treningssenter og er det ikke det som er mye av målet?

Nei, nå er vel målet å fange opp unge som doper seg så tidlig som mulig, slik at man kan forhindre at de fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med "Rent senter"-programmet er at det er utrolig sjeldent det blir utført dopingtester. Rett og slett fordi det koster senteret 16 000 kr for å teste noen. Da kan de teste 4 personer, det er visst en slags pakkeløsning. Hvor mange sentere har lyst til å spytte i så mye penger for å få testet noen?

Ja, det er helt klart et problem! Poenget med uniformert politi på senterne er vel at de skal prøve å informere om virkning og evt. skader som kan oppstå av anabole steroider. Pluss at politiet skal kartlegge hvem som faktisk driver med dette, da de sier at dette er "ungdom som ikke har hatt kontakt med politiet tidligere". Jeg håper bare nok ressurser blir brukt til tiltaket slik at det er gjennomførbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart et problem! Poenget med uniformert politi på senterne er vel at de skal prøve å informere om virkning og evt. skader som kan oppstå av anabole steroider. Pluss at politiet skal kartlegge hvem som faktisk driver med dette, da de sier at dette er "ungdom som ikke har hatt kontakt med politiet tidligere". Jeg håper bare nok ressurser blir brukt til tiltaket slik at det er gjennomførbart!

Da kan dem heller informere rundt om på ungdomsskoler og videregåendeskoler istede for å møte opp midt i treningstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra at de gjør det. Forebyggende arbeid er viktig og tar så uendelig mye mindre med ressurser enn mye annet. Forebyggende er en egen enhet i politiet og sparer politiet for mye arbeid i fremtiden ved nettopp; forebygging.

Men så kan det jo diskuteres hvordan de skal opptre, om de skal ta runder rundt inne på senteret eller om de kun skal vise seg, og ikke minst hvor ofte. Selv jeg som ikke har gjort noe ulovlig siden den ene gangen jeg ble tatt for å kjøre for fort, blir stressa av politiets tilstedeværelse. Men jeg blir mer stressa av aggressive typer på anabole steroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebyggende? Hahah. Dokumentert effekt: 0.

Av og til lurer jeg på om politiet gjør hva som helst for å få ungdom til å mislike dem. Det er jo ikke rent få som føler seg litt utilpass med politi luskende rundt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor alle her har vokst opp, men jeg har aldri følt meg spesielt krenket, mistenkeliggjort, utilpass eller på noen som helst måte stemple, skyldig eller stigmatisert av å bli kontrollert av uniformert politi, hverken som barn, ungdom eller nå i relativt ungvoksen alder. At jeg blir kontrollert og sjekket - i hennhold til lovgivning - syns jeg er veldig betryggende. For da vet jeg at ALLE kan bli sjekket, og at de som måtte forsøke å lure seg unna faktisk blir tatt.

Jeg jobber selv ikke innenfor politi-relaterte yrker, men har relativt god kjennskap til en del av virksomheten. Å hennvise til at det er ressurssløsing må være en missforståelse. Dette er personell som a) jobber med dette daglig, b)har andre arbeidsoppgaver ila en dag og c) kan respondere på andre oppdrag om det skulle være nødvendig. Om noe er dette veldig, veldig fin bruk av ressurser ettersom forebygging ofte gagner mer enn brannslukking.

Appropos. Er det ressurssløsing at brannmannskaper bruker mye av tiden sin på dialog med befolkning, befaringer, brannvernrunder osv istedenfor å slukke branner? Samme argumentasjonen der som med politi, den holder ikke vann ettersom mennesklige ressurser IKKE er en statisk variabel, men en dynamisk. Heller å ha politi ute i nærmiljøet, enn at de sitter forran en pult og venter på tips.

Og når var det negativt med mer synlig politi i nærmiljøet? Er det ikke det vi stadig roper etter?

Om ungdommer føler seg utilpass med politi rundt seg, så syns jeg det er enda bedre at politiet går i dialog på "hjemmebane". Ikke rent skjeldent har jeg hørt og sett politi være veldig dyktige i dialoger. Hvor vil ungdom prate med politiet egentlig? Når de kommer å avslutter hjemmefesten? Når mopeden kontrolleres? Når ølen helles ut? Eller kanskje når politiet kommer på senteret ene og alene for å føre dialog og samtale. Det å treffe en autoriteter på en mer avslappet arena enn konfrontasjoner og situasjoner ellers må være ypperlig for ungdommer som føler at politiet er "noe skummelt" eller som "føler seg mistenkeliggjort". I dialog kan begge parter stille spørsmål og få svar, det er derfor det kalles en DIALOG.

Fantastisk hvordan man klarer å snu noe positivt til noe negativt. Å gå i dialog ER forebyggende, og jeg tipper det hadde vært minst like mye ståhei om politiet hadde vært i sivil. Da med argumenter som: "de spionerer", "mistenkeliggjøring når sivile sjekker sivile", "identifisering", "frykt for å bli oppdaget for noe man ikke har gjort".. etc etc. Listen er lang.

Og når debatten burde gå på hvordan man best mulig skal tilretetlegge for at oppmøtene blir fornuftige så skal man rope ulv, advare og spre negativitet.

100% rent senter er også et fantastisk tilbud som godt står på egne bein, at det er flere virkemidler i sving får å dempe missbruket så er det da vitterlig ikke noe negativt?

Fatte å begripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U-18 arbeidet til politiet er også til stedet i alpinanlegg, skateparker, skole arrangementer, i sentrum og på andre arrangementer og steder ungdom under 18 ferdes og oppholdes for å være synlig og kunne ha en god tone med ungdommene. Det viser seg gang på gang at det er forebyggende, så ser ikke problemet her egentlig. På samme måte som de ikke veiver deg inn til siden i slalombakken så får du nok også trene i fred. Det handler bare om å være synlig der det skjer, og kunne ha en dialog med ungdom under 18.

En dialog her betyr ikke "hei, du der, kom hit, jeg skal snakke med DEG", men dialog som i "åpne kommunikasjonskanaler mellom politi og ungdom som ønsker det".

Jeg må si meg enig med Tor, jeg føler meg ikke mer krenket av dette en å se de på sykkel i samme gågate som meg, i trafikken på samme vei som meg, på fjellet i samme bakke som meg eller på trening på samme senter som meg.

Jeg understreker igjen også at dette gjelder U-18 så det er en annen fremgangsmåte, og jeg tror ikke så veldig mange her inne er mellom 14-18 uansett så dere er ikke målgruppen. Slapp av, Onkel skal ikke ta din svenske Jack3d...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...