Jump to content
-Netti-

Øke på kaloriene

Recommended Posts

Hei alle kloke mennesker! Håper dette er postet riktig. Jeg har et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på…

Jeg har for noen uker siden begynt å øke på kaloriene etter å ha gått på en smell og ligget for lavt i en periode. Prøvde å øke på kaloriene før sommeren, men grunnet mangel på kunnskap om riktig kosthold gikk det litt feil vei, og jeg fikk rett og slett panikk (I freaked out). Etter dette la jeg meg på rundt 1400-1500 per dag med minimalt med karbo i kanskje 7 uker. Har nå tatt til fornuft etter at dette nok en gang ikke fungerte, og ligger om dagen på 1700-1800, og har økt på karbo i kosten (dagens inntak var 1766 kcal, 104g karbo, 85g fett og 141g protein ifølge myfitnesspal). Følger biorytme prinsippene, og føler det fungerer for meg mtp. energi i hverdagen. MEN jeg føler virkelig at jeg begynner å ese ut igjen… Det ser ut som om jeg har lagt på meg, målebåndet viser jeg har gått opp i cm og det SYNES (vet ikke med vekta, jeg har kastet den J). Jeg har googlet og lest rundt på forumer og mange sier at når man øker på kaloriene kan dette skje, og at det bare er vann i kroppen. Men hvordan vet man dette? Altså, hvordan vet jeg at dette er vann i kroppen som gjør at jeg ser (unnskyld uttrykket) feitere ut, og at jeg ikke faktisk har økt for fort og lagt på meg? Og hvis dette bare er vann, hvor lang tid tar det før slikt normaliserer seg (snakker vi uker eller måneder)? Jeg vil virkelig ikke feige ut denne gangen og gå lavt på kaloriene igjen, men samtidig er det utrolig frustrerende å både se og føle meg så dvask…

(background info: Jente, 24 år gammel, 173cm, trener fullkropp styrke 2 ganger i uken og løper lang løpetur 1 gang i uken).

Håper på svar, eventuelt gode råd og innspill fra folk som har gått igjennom det samme! J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/min-reise-mot-en-sunn-markert-kropp-og-normalt-kosthold.31626/#post-1081038

Her er en jente som har gjort akkurat det samme å begynt å øke å merker litt av det samme som deg. Der får du litt svar på det du lurer på ;)! DEt er noen poster ned på siden så ser du det :)!

Helt normalt det du opplever og ingenting å stresse over ;)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :D Ja, det hørtes kjent ut det hun beskriver. Tenker ikke på om vekta går opp, ønsker ikke å bruke den til å måle fremgang lengre. Jeg går etter speilbilde og målebånd, problemet mitt er at jeg ser "verre ut"/øker i cm. Men jeg får vel bare ta tiden til hjelp, og håpe det er vann som slipper snart :) Skal følge med i den loggboken i hvert fall! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har skrevet i et par tidligere tråder her også (søk på f.eks reverse diet), men jeg har altså vært gjennom det samme, og stolte ikke på at andre sa jeg skulle ha is i magen og ikke freake ut. Det gikk jo feil vei!

Første gangen økte jeg kalorier over natten, så og si. Det fungerte ikke for meg, ble for brå overgang. Jeg følte meg tung, oppblåst, gikk opp i både vekt og cm. Men så fikk jeg dårlig tid og panikk fordi sommeren nærmet seg, og jeg kuttet igjen.

Nå har jeg økt svært gradvis på kaloriene siden i sommer, samt trener smart istedetfor mye. Har ikke gått opp i vekt eller cm denne gangen, har bedre energi på trening, og ser faktisk slankere ut rundt midjen og i ansiktet. Har økt på karbohydrater, men spiser ganske moderat med det, og heller litt mer fett.

Skal også sies at jeg har kuttet ut alt stress fra livet mitt, som nok bidro til mye ubalanse i systemet.... Stress (ikke bare pga jobb/skole, men også rundt mat/kropp/vekt) kan sabotere mye! Stress er stress ;)

(Spiser løselig etter biorytmeprinsippene. Med løselig mener jeg at jeg ikke er nazi på det dersom jeg en dag føler for noe annet, men det er stort sett det mønsteret som er naturlig for meg).

Det anbefales gjerne å øke litt uke for uke, så kroppen tilpasser seg. Kankskje du skal prøve det? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar, Freckles ! Jeg har økt mye mer gradvis enn sist gang, og det er nok derfor jeg ikke har merket negative effekter i like stor grad som sist. Har nå bestemt meg for at jeg skal holde meg på kaloriene jeg ligger på nå frem til ting har normalisert seg, og vente med å øke mer for øyeblikket. Jeg skal i hvert fall ikke gi opp denne gangen! :) Bare gi meg selv litt ekstra god tid, og ta et oppgjør med styrkeprogrammet mitt- og kanskje velge litt "snillere" matvarer for magen.... Finnes flere gode kilder til karbo som er enn potet og havregryn liksom ><

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tusen takk for svar, Freckles ! Jeg har økt mye mer gradvis enn sist gang, og det er nok derfor jeg ikke har merket negative effekter i like stor grad som sist. Har nå bestemt meg for at jeg skal holde meg på kaloriene jeg ligger på nå frem til ting har normalisert seg, og vente med å øke mer for øyeblikket. Jeg skal i hvert fall ikke gi opp denne gangen! :) Bare gi meg selv litt ekstra god tid, og ta et oppgjør med styrkeprogrammet mitt- og kanskje velge litt "snillere" matvarer for magen.... Finnes flere gode kilder til karbo som er enn potet og havregryn liksom ><

Det høres jo ut som du gjør det riktig, så det er bare å fortsette, være tålmodig og stole på at kroppen er ganske så smart og tilpasningsdyktig ;)(y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...