Gå til innhold

Litt spørsmål om kosthold✌


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 16 år, 172 cm høy og veier 65,8 kg.

Ettersom jeg er plaget med ett kne driver jeg med mye styrketrening (nesten bare slyngeøvelser, men er lik vanlige øvelser med vekter) istedenfor fotball og får kombinert det med idrettsfag på skolen.

Men en ting jeg plages med å forstå er kosthold! Jeg vet at for å få maks ut av treningen og forkorte restitujons tiden skal jeg få i meg karbs innen en halvtime og ett ordentlig måltid innen 2 timer.

Men hvilke karbs er best og kan oppbevares på skolen? har hørt nøtter, men hvilke nøtter?

Også det med hvor mye kalorier iløpet av en dag, målet er å bygge muskler. Jeg får i meg rundt 2000 kalorier på en dag, men bruker mer enn dette tror jeg? Hvordan kan jeg evt. finne dette ut?

Selv synes jeg at jeg spiser gaanske mye:p

Samtidig tar jeg kreatin, og mener jeg har hørt at det mister sin effekt vist man drikker koffein, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? :)

Takker på forhånd for alle svar! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør alltid få i deg balanserte måltider, også rett etter trening. Det lureste du kan gjøre, er kanskje å kjøpe en sjokomelk fra Tine. Melk inneholder både karbohydrater og fullverdig protein, og en halvliter sjokomelk gir omlag 18 gram protein, noe som er nok til å kickstarte oppbyggingen. En restitusjonsdrikk fra Tine er også veldig bra, etter min erfaring. Mye det samme, de to. Nøtter er egentlig en veldig bra fett og protein kilde, ikke så mye karbs der.

Vil tro at din basale forbrenning (den du trenger for kun å holde deg i livet ligger på rundt 1400 kcal), så 2000 er nok omkring der du bør ligge. Kreatin mister ikke effekt av koffein, men kan miste effekt om du bruker det over lang tid. Kan være lurt å ta det i perioder på 6 uker, for så å ta det av i like lang tid.

Så sant du ikke trener for å bygge voldsomt med muskler, behøver du ikke gjøre noen store justeringer :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei!

Jeg er 16 år, 172 cm høy og veier 65,8 kg.

Ettersom jeg er plaget med ett kne driver jeg med mye styrketrening (nesten bare slyngeøvelser, men er lik vanlige øvelser med vekter) istedenfor fotball og får kombinert det med idrettsfag på skolen.

Men en ting jeg plages med å forstå er kosthold! Jeg vet at for å få maks ut av treningen og forkorte restitujons tiden skal jeg få i meg karbs innen en halvtime og ett ordentlig måltid innen 2 timer.

Men hvilke karbs er best og kan oppbevares på skolen? har hørt nøtter, men hvilke nøtter?

Også det med hvor mye kalorier iløpet av en dag, målet er å bygge muskler. Jeg får i meg rundt 2000 kalorier på en dag, men bruker mer enn dette tror jeg? Hvordan kan jeg evt. finne dette ut?

Selv synes jeg at jeg spiser gaanske mye:p

Samtidig tar jeg kreatin, og mener jeg har hørt at det mister sin effekt vist man drikker koffein, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? :)

Takker på forhånd for alle svar! :D

Nøtter er en dårlig karbohydratkilde. Men nøtter er utmerket for å gå opp i vekt da det inneholder mye fett og dermed mye kalorier.

Fine karbohydratkilder å ha på skolen: Banan, havregryn, melk, brød, potet, ris.

Ikke vær redd for at kreatinen skal ødelegges av koffein.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei!

Jeg er 16 år, 172 cm høy og veier 65,8 kg.

Ettersom jeg er plaget med ett kne driver jeg med mye styrketrening (nesten bare slyngeøvelser, men er lik vanlige øvelser med vekter) istedenfor fotball og får kombinert det med idrettsfag på skolen.

Men en ting jeg plages med å forstå er kosthold! Jeg vet at for å få maks ut av treningen og forkorte restitujons tiden skal jeg få i meg karbs innen en halvtime og ett ordentlig måltid innen 2 timer.

Men hvilke karbs er best og kan oppbevares på skolen? har hørt nøtter, men hvilke nøtter?

Også det med hvor mye kalorier iløpet av en dag, målet er å bygge muskler. Jeg får i meg rundt 2000 kalorier på en dag, men bruker mer enn dette tror jeg? Hvordan kan jeg evt. finne dette ut?

Selv synes jeg at jeg spiser gaanske mye:p

Samtidig tar jeg kreatin, og mener jeg har hørt at det mister sin effekt vist man drikker koffein, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? :)

Takker på forhånd for alle svar! :D

Etter min mening er melk et veldig godt alternativ hvis man vil ha en rask og bra kilde til karbohydrater etter trening.Mange har særlig sansen for Litago/sjokolademelk. Nøtter er ikke noen særlig god kilde til karbohydrater, men et godt verktøy hvis man vil få i seg mer fett (og gå opp i vekt). Her er stort sett alle nøtter ganske like.

Den enkleste måten å se hvorvidt du får i deg nok mat om dagen er å se på vekten og prestasjoner på trening.

Går den nedover? For lite. Holder vekten seg stabil,men du føler du presterer dårlig/lite trykk på trening? Da kan det hjelpe å øke inntaket noe. Holdes vekten stabil; og du føler du presterer kanonbra på trening,med masse overskudd og flesketrykk? Keep going:)

Går vekten veldig opp samtidig som du har bra overskudd? Med mindre man er veldig undervektig kan det være verdt et forsøk å redusere noe. Hvordan høres det ut?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Når man snakker om hvor sunt noe er, må man se det utifra situasjonen og hvem man snakker om. Tørkede bananchips inneholder mye karbohydrater, men og mye fiber.

Det kan være en bra ting for personer som vil få i seg mer fiber, eller folk som elsker bananer og vil opp i vekt, men som kanskje ikke bør få i seg så mye fett, men å skuffe innpå med tørkede bananer hvis man vil ned i vekt, kan være et dårligere valg :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når man snakker om hvor sunt noe er, må man se det utifra situasjonen og hvem man snakker om. Tørkede bananchips inneholder mye karbohydrater, men og mye fiber.

Det kan være en bra ting for personer som vil få i seg mer fiber, eller folk som elsker bananer og vil opp i vekt, men som kanskje ikke bør få i seg så mye fett, men å skuffe innpå med tørkede bananer hvis man vil ned i vekt, kan være et dårligere valg :)

hehe takk for info du :) men det er sunnere alternativ til lørdags gosteri for eksempel tenkte jeg dah :) i stedet for å spise plukkegodt på kino da, så spis heller tørkede bananer. Mulig publikum blir lei knaskingen, men men :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hehe takk for info du :) men det er sunnere alternativ til lørdags gosteri for eksempel tenkte jeg dah :) i stedet for å spise plukkegodt på kino da, så spis heller tørkede bananer. Mulig publikum blir lei knaskingen, men men :)

Ja, i det eksemplet er vi nok enige ja! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Da sjø jeg begynne og prlve meg på litt kaffe :) jeg har forresten begynt med litt grønn te, men synes den var litt "bitter" om det er rett ord, noen som vet noe om hva jeg kan gjøre med den smaken?

Samtidig lurer jeg på om baconsnacks kan være ett bra mellommåltid? Vertfall en bra lørdagsgodt? Så at det inneholder masse proteiner, men samtidig masse fett...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar!

Da sjø jeg begynne og prlve meg på litt kaffe :) jeg har forresten begynt med litt grønn te, men synes den var litt "bitter" om det er rett ord, noen som vet noe om hva jeg kan gjøre med den smaken?

Samtidig lurer jeg på om baconsnacks kan være ett bra mellommåltid? Vertfall en bra lørdagsgodt? Så at det inneholder masse proteiner, men samtidig masse fett...

Ha noen suketter og pøs på med sitron/lime oppi teen! blir ikke bedre enn det :D smaker himmelsk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm, okei det skal jeg prøve. Takk! :D

Men hva med spørsmålet ang. bacongull?:whistle:

Etter litt kjapp googling på ikke-vitenskapelige sider sitter jeg med bildet av at baconsvor inneholder kollagent protein(fra huden), og at dette vistnok har lav biologisk verdi, dvs vanskelig for kroppen å ta til seg /bruke proteinene som er der. Følgelig er det lite vits i å legge om kostholdet til å basere seg på baconsvor(=

Men smaker det digg, er det muligens bedre for deg enn sjokolade eller vingummi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Etter litt kjapp googling på ikke-vitenskapelige sider sitter jeg med bildet av at baconsvor inneholder kollagent protein(fra huden), og at dette vistnok har lav biologisk verdi, dvs vanskelig for kroppen å ta til seg /bruke proteinene som er der. Følgelig er det lite vits i å legge om kostholdet til å basere seg på baconsvor(=

Men smaker det digg, er det muligens bedre for deg enn sjokolade eller vingummi.

Men vist kroppen tar det opp tregt, er det ikke bra å spise en lørdagskveld slik at kroppen kan bruke hele natten på å ta proteinene opp?

Er kanskje litt blank ang. dette :blush:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men vist kroppen tar det opp tregt, er det ikke bra å spise en lørdagskveld slik at kroppen kan bruke hele natten på å ta proteinene opp?

Er kanskje litt blank ang. dette :blush:

Altså, det har ikke så mye med hvor trege proteinene tas opp av kroppen å gjøre, men i hvor stor grad proteinene kan brukes av kroppen.Begrepet "Biologisk verdi" bruker man når man forsøker å si noe om om hvor brukbart en proteinkilde er for kroppen, mtp hvor egnet en proteinrik matkilde er til å brukes til å danne nye proteiner av kroppen. Egg har f.eks en biologisk verdi på 100,cornflakes en biologisk verdi på 15 og gelatin har en biologisk verdi på null.

Proteinet i baconsvor kommer fra kollagent protein(kollagen kan omdannes til gelatin),så det er innafor å anta at den biologiske verdien her ikke er den største.

Proteiner er allerede et næringsstoff som bruker lang tid på å bli tatt opp i kroppen i forhold til f.eks sukker eller alkohol(litt avhengig av hvor den kommer fra, melk vil tas opp raskere enn schvære feite biffstykker, men vi snakker flere timer i begge tilfellene),

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å måle proteinkvaliteten bruker man en kjemisk score. PDCAAS)(Denne i seg selv har begrensinger og har mottatt kritikk og blitt i nyere tid litt modifisert, men tilføyer ikke mer at det er den man ønsker å bruke som standard - for det finnes andre metoder. Metoden tar utgangspunkt i den første begrensende aminosyren (AS) i en matvare. En score på 1,0 inneholder alle EAA (essensielle AS) kroppen trenger. Eksempler på fullverdige proteiner er melk, egg, fisk og soya . Korn og belgfrukter alene blir ikke regnet som fullverdige. Det er grunnet siden den begrensende AS i korn er lysin og i belgfrukter metionin. Kombiner man disse sammen i et måltid vil man oppnå en fullverdig score. For ved mangel av bare én essensiell AS så kan proteinsyntesen stoppe opp. For alle definisjoner, metabolisme og hvordan man man endte med å foreslå en felles standard kan leses her; http://www.fao.org/ag/humannutrition/35978-02317b979a686a57aa4593304ffc17f06.pdf

Som andre har påpekt så er baconsvor av verre kvalitet, men "ekte" baconsvor i de små pakkene smaker himmelsk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...