Jump to content
ShreddedWheat

Korsryggsmerter

Recommended Posts

Hei! Har i over en lang periode hatt vondt i korsryggen, men det har vært litt opp og ned en god stund, før det nå i det siste har blitt veldig ille. Våkner faktisk opp med ryggsmerter.

Smertene er ikke noe spesielt ille når jeg trener, men er en konstant verking.

Jeg er nøye med teknikk, og har alltid rett rygg, med god svai. Treningskompisen min er i tillegg en PT og ser på formen min.

Jeg har ikke vært så nøye med å trene mage og korsrygg direkte, men trener mye baseøvelser (stående militærpress, knebøy, benk, pull ups osv). Men har en teori om at jeg har for svak "core" og at ryggen/magen ikke helt holder mål i forhold til resten.

Jeg har også en veldig fysisk jobb, med mye løfting og gåing. Har prøvd å tenke litt mer på løfteteknikker og fysisk holdning.

Noen som har vært gjennom lignende, og har noen tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Guest =xXx=

Å jes! Velkommen til klubben. Tok piano på ryggøvelser, fant alternativer. Startet opp nå men lavere vekter økt på serier og reps. Avslutter alle økter med uttøying og kjernetrening. I tillegg en j… god kiropraktor. Lykke til, rygg er no' dritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lær hip hinge og buktrykk. Det høres kanskje lettvint ut, men ryggspesialister (som Gray Cook, Stuart McGill og Craig Liebson) har funnet ut at kompresjon under fleksjon (altså ujevnt press over ryggskivene) er #1 årsak til ryggskader.

At en PT har sett på teknikken din, betyr dessverre lite. Hvis kompensasjonen f.eks er mellom sacrum og lumbala (L5/S1 - helt nederst i korsryggen), er dette nesten umulig å se- da ryggen vil fremstå som helt rett, men bekkenet peker i en annen retning.

Fixyourownbackpain.com Kan du sjekke ut, den siden er legitim!

Ett par ting som jeg har lagt merke til hos den typiske korsryggklienten:

* Dårlig rumpeaktivering

* Dårlig evne til å skape buktrykk

* Dårlig mobilitet i hofta, spesielt fleksjon (kronisk stram hamstring)

* Hypermobil korsrygg: dårlig stabilitet (bøyer rygg istedenfor hofte, da hoften er stiv)

* Inaktiv psoas Major, overaktiv rectus femoris

* Dårlig kontroll over egen bevegelse, og trenger MASSE coaching og hjemmelekser for å komme i mål.

* Stiv brystrygg

Du kan teste disse tingene og se. Oppdager du at svaret er 'ja' til flere av disse punktene, så er det god sjanse for at førstnevnte råd vil gi utbytte.

Legger ved et interessant intervju med S McGill

http://www.t-nation.com/training/interview-with-dr-stuart-mcgill-part-1

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil først begynne med å si at jeg ikke har peiling, jeg bare stumbla over denne videoen på reddit der det hadde fungert for mange brukere.

Har selv kjørt den ca annenhver dag i 2 uker, og det har hjulpet _mye_. Om det har en fix, det har jeg ingen anelse om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Var hos en Manuell terapaut for noen dager siden. Han sa at jeg hadde skjevt bekken, og rettet visstnok det og anbefalte meg å trene mer mage og korsrygg(stabiliseringøvelser) samt strekke ut. Vi ble enige om at jeg var helt latterlig stiv, så kommer nok noen problemer derfra! Ble anbefalt å begynne med Yoga... Vet ikke helt om jeg kommer til å gjøre det :p men jeg må ihvertfall bli mye mykere!

Ryggen har faktisk blitt mye bedre allerede, fortsatt ikke helt god, men mye bedre enn da jeg skrev første post!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoga funker bra på å bli mer fleksibel, så det anbefales absolutt.

Ligge og titte på snasne frøkner i yogapants mens du blir mer tøyelig og får bedre holdning og potensielt bedre korsrygg , hva har du å tape? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...