Gå til innhold

Rabdomyolyse etter crossfittime


Fluff

Anbefalte innlegg

Da er det veldig overraskende at det kunne skje. Om du hadde vært 120 kg kan jeg forstå at 50 armhevinger kan ta på i overkant mye.

Det viser jo bare at rabdo er en reell fare hos nybegynnere eller folk som ikke har trent på en stund.

God bedring.

Ja, ble utrolig overrasket selv! Økta opplevdes ikke spesielt hard heller, men jeg presset meg jo selvfølgelig. Det sier kanskje mest hvor farlig det er å være så totalt utrent i noen deler av kroppen som jeg er akkurat nå, når det skal så lite til for å bli alvorlig syk. Jeg dro til legen fire dager etter økta, og da var CK-verdiene i blodet så høye at nyrene hadde begynt å ta skade. Flaks for meg at en venn nevnte at det kunne være rabdomyolyse, hvis ikke hadde jeg bare blitt hjemme i pinlighet for at jeg var så støl etter en slik treningstime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ble utrolig overrasket selv! Økta opplevdes ikke spesielt hard heller, men jeg presset meg jo selvfølgelig. Det sier kanskje mest hvor farlig det er å være så totalt utrent i noen deler av kroppen som jeg er akkurat nå, når det skal så lite til for å bli alvorlig syk. Jeg dro til legen fire dager etter økta, og da var CK-verdiene i blodet så høye at nyrene hadde begynt å ta skade. Flaks for meg at en venn nevnte at det kunne være rabdomyolyse, hvis ikke hadde jeg bare blitt hjemme i pinlighet for at jeg var så støl etter en slik treningstime.

Hadde du ikke andre symptomer enn stølhet? Synes det høres lite ut jeg også, men noen er mer predisponert for å pådra seg rabdomyolyse en andre. De aller aller fleste ville tålt dette helt fint. Godt du kom deg til lege ihvertfall, 4 dager uten behandling høres ikke bra ut.

Ser ut som det kan bli en økning v slike caser nå. Luker nyttårsforsett laaaang vei av denne snapen jeg fikk av en kollega i går. Enda godt det blir opplyst om forskjellige steder i media for det er abdolutt ikke til å spøke med.

post-36407-14440995537091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke andre symptomer enn stølhet? Synes det høres lite ut jeg også, men noen er mer predisponert for å pådra seg rabdomyolyse en andre. Godt du kom deg til lege ihvertfall, 4 dager er ganske lang tid uten behandling!

Jeg var ikke hoven, slik mange blir, men urinen var misfarget på dag 3 og 4. I tillegg var jeg slapp/svimmel, men trodde på dette tidspunktet at det skyldtes forkjølelsen jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alle amerikanske reality serier om fitness går jo ut på PT´r som skriker til uerfarne, late og overvektige personer med null kondis. Disse blir så tynet til de ligger langflate i et hjørne med spy rundt seg, før de får en peptalk og går tilbake til treningen for å skvise ut de siste restene av krefter.

Min hypotese er at nybegynnere som får seg en aggresiv PT godtar denne behandlingen fordi det er det de har sett på TV.

Selv oppegående personer som normalt tenker rasjonelt begynner å tenke urasjonelt når man fra alle kanter får beskjed om at man skal ha en "nær døden-opplevelse" når man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...