Jump to content
Lindaalarsenn

Bra eller dårlig økt?

Recommended Posts

Har lenge trent en del styrke men nå har jeg fått litt teken på kondisjonstrening igjen! :)

Lurer derfor på om denne økten er god eller dårlig, vet det er vanskelig å svare på, men jeg føler meg sliten når jeg løper, men blir veldig fort "ikke sliten". Er så og si aldri sliten etter en treningsøkt, bare når jeg trener.

Økten så slik ut;

Jogging 15 min

Gerrilja intervaller (incline 3) (speed 12,5) 1min/30 eek pause *10

Gåing (incline 10) (speed 6.4) 5min

Gåing (speed 6.4) 3min

Jogging (incline 4) (speed 8) 5 min

Rolig gåing (speed 6) 4 min

Planke 2*2 min

Uttøyning 10 min

Løpingen brukte jeg 47 min på og hadde en gjennomsnittspuls på 147, makspuls på 174 og en treningseffekt på 3.1 (dette er da gjennomsnittelig for hele økten).

Har dere evt. tips til forbedring tar jeg gjerne imot? (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Lurer derfor på om denne økten er god eller dårlig,

Økten så slik ut;

Jogging 15 min

Gerrilja intervaller (incline 3) (speed 12,5) 1min/30 eek pause *10

Gåing (incline 10) (speed 6.4) 5min

Gåing (speed 6.4) 3min

Jogging (incline 4) (speed 8) 5 min

Rolig gåing (speed 6) 4 min

Planke 2*2 min

Uttøyning 10 min

Løpingen brukte jeg 47 min på og hadde en gjennomsnittspuls på 147, makspuls på 174 og en treningseffekt på 3.1 (dette er da gjennomsnittelig for hele økten).

Jeg har foreløpig bare ett spørsmål: Hva vil du oppnå med økta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har foreløpig bare ett spørsmål: Hva vil du oppnå med økta?

Bedre kondisjon! Trener som regel mye styrke, men kan bli mye med styrketrening flere dager etterhverandre, så tankte å bli flinkere til å legge inn kondisjonsøveøser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hvis poenget er å forbedre kondisjonen - hvordan da tenker du? Vil du kunne løpe lenge og langt, eller fort over kortere distanse?

De fleste vil ha utbytte av å variere treningen - altså kombinasjon av langkjøring OG intervaller. Hvis du f.eks trene løping 2-3 ganger i uka, bør ikke øktene være kliss like hver gang. En økt med langkjøring (hurtig: 45 - 60 min, eller rolig 90min +), en med intervaller (4x4min, 10 x 2 min, 4 x 6 min osv... uendelige muligheter), og evt. en tredje med fartslek eller progressiv løping (at du starter rolig, og økter tempo jevnt under hele økta slik at du avslutter mye harderer enn du slutter, ingen pause underveis).

Poenget mitt er at du vil få mer ut av løpetreningen hvis du varierer litt. Unngå å låse deg fast i én slags økt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...