Jump to content
Existed

Trenger tips, Svak jente!

Recommended Posts

allright! så er det min tur da!

Jeg er en jente på 26 år, som har bestemt seg for å ta ett grep.

Det siste året har jeg est ut, jeg har kastet badevekta, men ligger nok på en 74-75 kg og er 168 høy, målet er å komme meg ned til 65, men formen er det viktigste å forbedre. Første tanke er at jeg vil ned i vekt, og at jeg vil gjøre dette i kombinasjon med styrketrening. Så jeg håper på å få dra nybegynnerfordelene til det maksimale, med å øke i styrke samtidig som jeg går ned i vekt.

Starting strength virker som det programmet som er for meg. Så da tenker jeg å bruke dette oppsettet:

Treningsøkt A

Knebøy 3 x 5 reps

Benkpress 3 x 5 reps

Markløft 1 x 5 reps

Dips 2 x 8 reps

Mage 3 sett

Treningsøkt B

Knebøy 3 x 5 reps

Militærpress 3 x 5 reps

Foroverbøyd roing med stang / pendlay rows 3 x 5 reps

Hang-ups 3 x 8 reps

Mage 3 sett

Første problemet mitt er at jeg er sykt svak i muskelaturen, spesielt bein. Har alltid vært greit aktiv, men er redd for at jeg har oversett gode råd om riktig løfteteknikk i jobbsammenheng osv.

Tenkte derfor nå å bruke 2 uker på å rett å slett forbedre mobiliteten i hofter og ledd.

Tenkte å kjøre goblet Squat hjemme i to uker, prøvde dette i går, og klarer ikke en gang ass to grass uten å miste riktig teknikk, fra sittende posisjon og opp klarer jeg kun 3 squats, føler dette er ekstremt svakt, eller kan det fortsatt være håp for at jeg en dag kan klare en skikkelig utførelse av knebøy i minst paralell? mister motivasjonen når jeg er så svak!

Når det kommer til kosthold, så er jeg pr i dag matlei, det har gått i junk food, junk food, junk food. Og jeg har blitt sukkeravhengig. Jeg er heldigvis ikke fan av kaloriholdig drikke, så dette unngår jeg.

Men 1700-2000 kcal pr dag, bør vel være overkommelig for meg som vil bygge muskler, samt gå ned i vekt i begynnerstadiet? Målet er å spise ca etter biorytmedietten, med en tvist av periodisk faste, altså med et spisevindu 12-18/19.

Så er da spørsmålet, høres kombinasjonen av mine ønsker ut som en god plan? eller er jeg på viddene her? Takker for tilbakemelding, og håper på litt rettledning for dem som måtte ville komme med det. :)

Beklager hvis tråden har havnet i feil underforum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg synes treningsprogrammet er meget bra, men siden du er ganske nybegynner så er det litt for få repetisjoner på programmet etter min mening. Det viktigste er at du får riktig løfteteknikk, før du begynner å gå på mye med vekter.

Mange av de øvelsene som du nevner er veldig belastende og kan være litt tekniskkrevende .

Hvis du kjenner noen som er flinke til å trene så kanskje h*n kan hjelpe deg i starten med å se at du gjør øvelsene riktig?

At du kan bygge muskler samt gå ned i vekt i begynnerstadiet er fullt mulig. Men vær forsiktig med å spise for lite. Mat = Energi. For å trene bra må du ha energi, og hvis du da går tom av energi og ikke orker å trene ordentlig det du skal fordi du spiser for lite, så vil det ha en negativ effekt på trening og forbrenningen din.

Men det er mange som er forskjellige der, og mange som reagerer annerledes på kaloriunderskudd. Føler du at du ikke får nok energi, så spis mer. Føler du at det går bra med progresjon og trening, så er det bare å fortsette.

Prøv deg forsiktig fram og husk at du skal endre en livsstil, ikke vær for drastisk med mat i starten, da det ofte skjer at man gir opp og går tilbake til vanene. Husk å få riktig teknikk på øvelsene du tar. Det er super viktig! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ikke greier ass to the grass, så er ikke det noe å tenke på. 90 % av alle som løfter gjør ikke det, uten å få rund rygg. Og det er heller ikke noen grunn til det, styrkemessig sett. Rett under parallell er ideelt, men det får komme med tiden.

Starting Strengt er jo en velkjent program og godt dokumentert, med tusenvis av ivrige entusiaster. Om du skal følge det, så er det viktig at du setter deg inn i hvordan du drar nytte av det, for her skal det økes på hver eneste økt. Det er sparsmomt med sett og reps, og du skal derfor også gi jernet på hver rep. Rippetoe er jo også kjent for sin forkjærlighet for melk "a gallon a day", men 4 liter helmelk for deg som skal ned i vekt er jo ikke riktige veien å gå. Legg deg 500 kcal under din basaleforbrenning, så er du innenfor rammene vil jeg tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...