Gå til innhold

Hva med litt mindre motivasjonsmas og litt mer holde kjeft og gjøre ting fordi det er lurt?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Ok, her er i hvert fall mitt endelige svar - det er et utdrag av det jeg kaller "fuck it"-skalaen. Den kan brukes innen de fleste områdene i livet.

post-28009-14440988941798_thumb.jpg

Man kan enten bruke en om gangen eller slå dem sammen. Nedre høyre er sånne man vil hjelpe eller være vennlig mot. Øvre venstre er komplett "fuck it, don't bother me". En fin måte her i tråden er å sette sutreskalaen inni hver rute i gjør-/vil-skalaen. Hvis du har en som er vil:nei, og ekstern sutring (altså sutrer over andre og ikke over ting i seg selv): ja, så gidder ikke jeg å bekymre meg om vedkommende engang. De fleste av oss ligger nok i, eller temmelig nært, gjør: ja og sutring: nei.

Så da er spørsmålet, som det uansett er - skal vi egentlig gi det amerikanerne så fint kaller en "flying fuck"? Spesielt om det er folk som ikke vil? Eller som forsøker å lure seg til at de vil? Det er klart at folk som vil av interne grunner klarer å karre seg over i ruten til de som gjør. De andre er en lost cause uansett. Og om de som uansett gjør synes det pynter fint opp med ei fin dame med noe tekst i veien på bildet, so what?

Egentlig kunne man laget et eget rutenett for utvikling av magesår og plassert ytterst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke spesifikt ute etter å "put you on the spot" her, jamfør kommentaren om at jeg ikke ønsket å være så veldig konfronterende. Det var et forsøk på å poengtere noe jeg ser veldig ofte blant de som kommenterer i slike baner som du nettopp gjorde, i diskusjoner om ting de selv angivelig ikke bryr seg så veldig mye om fordi det ikke påvirker dem direkte og derfor burde alle kunne bry seg like lite om denne tingen; nemlig at så fort kjepphesten blir en annen så synes en plutselig det er akkurat like morsomt å ri på den som det alle andre gjør. Og det er faktisk helt greit!

Jeg har øvd meg på å være politisk ukorrekt lenge nå, etter at jeg lærte her forleden at politisk ukorrekthet faktisk gir legitimitet til argumenter i en debatt. Fornøyd med at du la merke til det! :D

Men det finnes da grenser til hva man skal gidde å ta opp. Jeg ser, og syns fitspo er like latterlig som deg/dere. Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hvorvidt man synes fitspo er latterlig heller (i alle fall for min del) men mer på at jeg kanskje synes det kan være greit å fokusere på det harde og til dels kjedelige arbeidet som ligger bak det meste som er verdifullt å oppnå, og fokus på et litt sånn flyktig og humøravhengig fenomen som _motivasjon_ for å oppnå målene sine.

Det er en del av hele kaken, men i mitt hode er kanskje motivasjon litt som chili eller kaffe i sjokoladekake, det høyner helheten men prøver man å lage hele kaken med bare det blir det ganske uspiselig. Det handler om hvor mye tid og krefter man skal bruke på sånt, uten å dermed avskrive det som verdiløst i seg selv. (Derfor "mindre" i trådtittel og ikke "droppe")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hvorvidt man synes fitspo er latterlig heller (i alle fall for min del) men mer på at jeg kanskje synes det kan være greit å fokusere på det harde og til dels kjedelige arbeidet som ligger bak det meste som er verdifullt å oppnå, og fokus på et litt sånn flyktig og humøravhengig fenomen som _motivasjon_ for å oppnå målene sine.

Det er en del av hele kaken, men i mitt hode er kanskje motivasjon litt som chili eller kaffe i sjokoladekake, det høyner helheten men prøver man å lage hele kaken med bare det blir det ganske uspiselig. Det handler om hvor mye tid og krefter man skal bruke på sånt, uten å dermed avskrive det som verdiløst i seg selv. (Derfor "mindre" i trådtittel og ikke "droppe")

Serr, om noen klarer å misforstå dette innlegget nå, så kan man bare gå rett til "evolusjonstråden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innertier! BRAVO! Jeg er helt enig! Kjempeinnlegg!!! Takk for påminnelsen.

Hva med mer kunnskap og skriverier om hva SELVDISIPLIN er? :) Gjerne fra trådstarter!

Overføringsverdien til andre livsområder er også ENORM -hvor motivert er du til å gjøre verden til et bedre sted? Uinteressant, for det må gjøres uansett så det er bare å ta tak og starte der du er! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serr, om noen klarer å misforstå dette innlegget nå, så kan man bare gå rett til "evolusjonstråden".

Men her tar du utgangspunkt i at alle som ikke hyllet innlegget som gospel ikke forsto det? Selv er jeg enig i mye av kjernen, men må innrømme at jeg ser null grunn til å plages av at andre legger ut motivasjonsdill - det legitimerer jo treningsformen jeg driver med og liker. Så får folk sitter i sofaen med potetgull i valkene og legge ut #fitspo til de blir blå i ansiktet - jeg klarer rett og slett ikke å bry meg før det går ut over meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her tar du utgangspunkt i at alle som ikke hyllet innlegget som gospel ikke forsto det? Selv er jeg enig i mye av kjernen, men må innrømme at jeg ser null grunn til å plages av at andre legger ut motivasjonsdill - det legitimerer jo treningsformen jeg driver med og liker. Så får folk sitter i sofaen med potetgull i valkene og legge ut #fitspo til de blir blå i ansiktet - jeg klarer rett og slett ikke å bry meg før det går ut over meg ;)

Som det har blitt poengtert et par ganger nå så handler det ikke egentlig om fitspo i det hele tatt, det ble bare litt feiltolket og tatt videre som et eksempel i en semi-avsporing. Det handler om at å fremstille regelmessig trening og fornuftig kosthold som noe man først og fremst skal tenke på når man er motivert rett og slett er et utrolig dårlig råd, og det er verdt en forumtråd. Om man plages personlig eller ikke har ikke noe med saken å gjøre, og grunnen til at det ble tatt opp er at jeg anså det som betimelig å påpeke nettopp dette, ettersom jeg (og forhåpentligvis noen andre også) er litt trøtt av å se Kardemommeloven-kortet bli spilt når man forsøker å snakke om ting på internett. Det dro ut lengre enn jeg forventet.

Uansett: Kanskje noen bloggere eller forumbrukere får input til noen mer konstruktive tankemønstre som de kan videreformidle, i stedet for å trille videre på motivasjons-berg-og-dal-banen? Likevel må jeg si jeg gruer meg litt til alle bloggpostene har byttet ut "motivasjon" med "disiplin" og ellers ser helt like ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel må jeg si jeg gruer meg litt til alle bloggpostene har byttet ut "motivasjon" med "disiplin" og ellers ser helt like ut...

Og jeg som trodde "disiplin" allerede ble brukt som "motivasjon"

Hard-Work-5.jpg

Hard-Work-2.jpg

Hard-Work-3.jpg

Hard-Work-4.jpg

Det å fokusere på eget "hardt arbeid" og andres "latskap" er også en form for motivasjon :troll:

Sånn, nå er jeg dønn med denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om at å fremstille regelmessig trening og fornuftig kosthold som noe man først og fremst skal tenke på når man er motivert rett og slett er et utrolig dårlig råd, og det er verdt en forumtråd.

Men altså...kardemommeby eller ei, så er det jo litt som jeg har vært inne på før - de som gjør, de gjør uansett mens de som ikke gjør (spesielt om de sutrer i tillegg) kommer neppe til å gjøre. Slik jeg ser på den typen ting så er det mer for å gjøre ting litt mer lystbetong og skape en følelse av tilhørighet. De færreste tror vel at det vil fungere for å motivere noen som ikke er motivert fra før...?...

Det er litt derfor jeg synes det er så snodig å bruke energi på akkurat dette - for jeg mener det er feil fokus. Det har ikke noe med kardemommebylover eller noe som helst å gjøre. Rett og slett at man ikke får gjort noe med det, og at de som ikke trener kommer ikke til å endre seg uansett - og om de forsøker å finne motivasjon fra et sted? Ok, så famler de kanskje i mørket for å finne noe som motiverer dem. Og hvorfor skal man da irritere seg over det? Eller kritisere det? Og hvor går grensen, egentlig?

Jeg synes det er et sunnhetstegn at folk i det minste vet at de burde klare å motivere seg til å gjøre noe. Om de da motiveres av interne eller eksterne belønninger kommer helt an på både oppvekst og personlighetstype. Hvordan de reagerer likeså. Og at de i det hele tatt prøver er jo et sunnhetstegn.

Personlig er jeg mye mer bekymret for hvilke mål man setter seg. Super-rippa gutter/menn med store muskler, og så lav fettprosent på jenter/damer at de i praksis er ufruktbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel må jeg si jeg gruer meg litt til alle bloggpostene har byttet ut "motivasjon" med "disiplin" og ellers ser helt like ut...

Får assosiasjoner til de 15 minuttene alle skulle være så sunnhetsfokusert og klistret "happy is the new healthy" på formbilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av problemet er at det har gått inflasjon i bruken av ordet "motivasjon". Det er egentlig ganske enkelt. Motivasjon betyr drivkraft. Hva er drivkraften bak alt man gjør? Man har strengt tatt en motivasjon for å gjøre det meste. Problemet oppstår når man opphøyer "motivasjon" til å bli noe stort og spirituelt, at motivasjonen må være, som Pinglo er inne på, noe lystbetont som gjør at hver treningsøkt er så fantastisk gøy. Om ikke alt er gøy hele tiden blir man...demotivert?

Jeg drister meg til å påstå at mennesker som gjør ting selv om de ikke har lyst, også er avhengige av å være motiverte - men at de forankrer motivasjonen sin i noe litt mer solid enn fitspo og det er grunnen til at de trener/leser pensum/vasker huset selv om de ikke har lyst akkurat der og da.

motivasjon

Letter-K-blue-icon.png

motivasjon m1 (fra eng av motivate'motivere') drivkraft, motivering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjon.. for noe piss. Problemet er folk som baserer livsførselen sin på følelsene sine. De må bare innse at følelsene deres kun er elektriske ladninger gjennom en celle og er helt uten betydning eller konsekvens for noe eller noen i universet. Zoomer du ut universet er ikke denne cellen engang påvisbar fra 1 meters høyde, langt mindre fra andromedagalaksen. Den er 0. Alt vedkommende tenker og gjør og er er uten betydning for kosmos og evigheten. Man kan likegodt legge seg ned og dø. Men det å legge seg ned og dø kan være ubehagelig, så hvorfor ikke gå på trening i stedet, det er vel ikke en så stor greie? Min motivational speak der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for meg er en form for meditasjon og avkobling. Den halvannen timen med trening jeg rekker 3-4 ganger i uken er gull. Etter snart 10 år med jernjekking har forholdet til trening blitt mer avslappet, lite fancy treningstøy her gitt. Bruker dagens t-skjorte og en sliten umbro fotballshorts. Blir heller ikke humøssyk eller gretten om jeg ikke får trent en dag, tar heller den økta i morra. Men jeg elsker virkelig å trene, går hele dagen å gleder meg til dagens bøy, og det er kun for min egen del, for madammen trener ikke, ingen av mine omgangsvenner trener heller, så det er ingen ytre motivasjon, kun fler kg på stanga og eventuelt neste stevne (for min del nasjonalt 6-8. mars 2015) som teller. Prøve å leve någenlunde sunt, men vandrer konstant rundt med kraftig bloat og skyhøy BMI, har snusa i 15 år og drikk mye alkohol, både i kverdagen og i helgene. Men treninga føre til at blodtrykket er perfekt, sjøl på en stor og tung kropp og er overraskende sprek for en som er så feit.

Ikke for å være spydig, men skal være det likevel, egentlig driter jeg i hva Jen Seltazer(?) Martin Norum, eller noen annen mener på sosiale medier, får jeg er likevel ikke målgruppen. Forresten veldig lite motiverende postere på instagram som er myntet på overvektigte styrkeløftere i 30-årene som er gift og har 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde etter beste evne å finne noen motivasjonsbilder nå for å kunne skulderpresse ungene over hodet hele livet, men fant dessverre ikke :( Bra innspill! :D

Mitt mål er å kunne militærpresse egen vekt 5 reps - hvilket betyr at jeg må på slanker'n :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...