Gå til innhold

Hva med litt mindre motivasjonsmas og litt mer holde kjeft og gjøre ting fordi det er lurt?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har blitt like populært og skulle ta offentlige oppgjør med trender som trendene i seg selv. Det er litt morsomt.

Så er det jo nettopp ved å gidde å sette seg litt inn i fenomener som preger større eller mindre deler av samfunnet og reflektere over dem at man kan bli mer selvbevisst, og lære noe om hvorfor en gjør som en gjør og hvorfor andre gjør som de gjør. Hvis man gjør dette på offentlige arenaer kan man få verdifulle innspill fra andre som kanskje har helt andre standpunkt og nyansere sine egne meninger, noe som gjør det hele mange ganger mer produktivt enn om en utelukkende skulle forholde seg til det en klarer å koke sammen i ens eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo nettopp ved å gidde å sette seg litt inn i fenomener som preger større eller mindre deler av samfunnet og reflektere over dem at man kan bli mer selvbevisst, og lære noe om hvorfor en gjør som en gjør og hvorfor andre gjør som de gjør. Hvis man gjør dette på offentlige arenaer kan man få verdifulle innspill fra andre som kanskje har helt andre standpunkt og nyansere sine egne meninger, noe som gjør det hele mange ganger mer produktivt enn om en utelukkende skulle forholde seg til det en klarer å koke sammen i ens eget hode.

Men hvorfor skal man ha så agressive og bastante meninger om noe som ikke involverer en selv?

Om noen klarer å bli motiverte av et bilde med en fitnesschick og noe skrift på, la dem. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal la seg bli provosert av det, eller har et behov for å peke eller le de patetiske, svake folka det måtte anngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Zigma sin måte å se det på: en angrer stort sett aldri på at en dro på trening, men en angrer ofte som en hund de gangene man ikke gjør det. Så da er det bare å komme seg av gårde. Ett bein foran det andre ut døra, og før man vet ordet av det sitter man utmattet i sofaen med en fornøyd mine over at en har gjort noe som er bra for en denne kvelden også.

.

Jeg er en stor tilhenger av Braveheart Technique for å komme meg på treningsrommet.

1. Ta på treningstøyet uten å tenke

2. Så står jeg der i treningstøyet, og da ser jeg dum ut om jeg ikke går og trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ha så agressive og bastante meninger om noe som ikke involverer en selv?

Om noen klarer å bli motiverte av et bilde med en fitnesschick og noe skrift på, la dem. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal la seg bli provosert av det, eller har et behov for å peke eller le de patetiske, svake folka det måtte anngå.

Sånn utover det jeg sa i sted: Det går an å innbille seg at man ikke har behovet for å gjøre seg opp meninger om ting som ikke involverer en selv, eller at man ikke lar seg provosere av ting man synes er tullete og derfor ikke har behov for å engasjere seg i dem, men det er bare tull.

Hverken du eller jeg er så uskyldsrene og har så små ego; vi har bare forskjellige pet peeves og hjertesaker. Der du synes x, y og z er teit (jeg kan referere til tidligere tråder og poster, men det var ikke meningen å være så veldig konfronterende... still, jeg kan alltids nevne #fitnok), så synes jeg motivasjonspostere er teit - og ingen av disse tingene påvirker egentlig noen av oss, men vi skriver negativt og bastant om dem likevel. Det er mer komfortabelt å innfinne seg med at man har dette behovet enn å late som man ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skal man ha så agressive og bastante meninger om noe som ikke involverer en selv?

Om noen klarer å bli motiverte av et bilde med en fitnesschick og noe skrift på, la dem. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal la seg bli provosert av det, eller har et behov for å peke eller le de patetiske, svake folka det måtte anngå.

Nå tror ikke jeg at Kjetil har et sykt behov for å le av de som vi anser som svakere eller folk som ikke er motiverte, men jeg skjønner veldig godt utsagnene hans og er enig. Det er helt greit at folk vil bli motiverte, men at det skal være nødvendig å poste 10 memes på instagram som enten dreier seg om diet, questbars, #killed the workout, the rock sitater og annen spam bare for å høste likes og tro de blir mer motivert av at random folk trykker "like" på bildene de poster førti ganger i uka. Det er på lik linje med foreldrene som poster tyve bilder av drittungen dems og utbretter for hele verden hvordan konsistensen på gulpet de akkurat fikk i håret var. Om folk må være så besatt på motivasjon fra eksterne faktorer, så syns jeg ærlig talt de må gå i seg selv og oppsøke en fagperson som kan gi de passende utredning.

Tl;dr folk må slutte å være så sykt avhengige av andre for å komme igang med ting. Det er faen ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover det jeg sa i sted: Det går an å innbille seg at man ikke har behovet for å gjøre seg opp meninger om ting som ikke involverer en selv, eller at man ikke lar seg provosere av ting man synes er tullete og derfor ikke har behov for å engasjere seg i dem, men det er bare tull.

Hverken du eller jeg er så uskyldsrene og har så små ego; vi har bare forskjellige pet peeves og hjertesaker. Der du synes x, y og z er teit (jeg kan referere til tidligere tråder og poster, men det var ikke meningen å være så veldig konfronterende... still, jeg kan alltids nevne #fitnok), så synes jeg motivasjonspostere er teit - og ingen av disse tingene påvirker egentlig noen av oss, men vi skriver negativt og bastant om dem likevel. Det er mer komfortabelt å innfinne seg med at man har dette behovet enn å late som man ikke har det.

Jeg skrev egentlig et veldig langt innlegg med bla noe fint om respekt for ulikheter, og at jeg selv ikke er perfekt og har dobbletmoral osv osv, men er ikke i dramahumør så droppa det.

Nå tror ikke jeg at Kjetil har et sykt behov for å le av de som vi anser som svakere eller folk som ikke er motiverte, men jeg skjønner veldig godt utsagnene hans og er enig. Det er helt greit at folk vil bli motiverte, men at det skal være nødvendig å poste 10 memes på instagram som enten dreier seg om diet, questbars, #killed the workout, the rock sitater og annen spam bare for å høste likes og tro de blir mer motivert av at random folk trykker "like" på bildene de poster førti ganger i uka. Det er på lik linje med foreldrene som poster tyve bilder av drittungen dems og utbretter for hele verden hvordan konsistensen på gulpet de akkurat fikk i håret var. Om folk må være så besatt på motivasjon fra eksterne faktorer, så syns jeg ærlig talt de må gå i seg selv og oppsøke en fagperson som kan gi de passende utredning.

Tl;dr folk må slutte å være så sykt avhengige av andre for å komme igang med ting. Det er faen ikke så vanskelig.

6a010536340e31970b01a5116685c5970c-pi

Tl;dr folk må slutte å være så sykt avhengige av andre for å komme igang med ting. Det er faen ikke så vanskelig

for deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror ikke jeg at Kjetil har et sykt behov for å le av de som vi anser som svakere eller folk som ikke er motiverte, men jeg skjønner veldig godt utsagnene hans og er enig. Det er helt greit at folk vil bli motiverte, men at det skal være nødvendig å poste 10 memes på instagram som enten dreier seg om diet, questbars, #killed the workout, the rock sitater og annen spam bare for å høste likes og tro de blir mer motivert av at random folk trykker "like" på bildene de poster førti ganger i uka. Det er på lik linje med foreldrene som poster tyve bilder av drittungen dems og utbretter for hele verden hvordan konsistensen på gulpet de akkurat fikk i håret var. Om folk må være så besatt på motivasjon fra eksterne faktorer, så syns jeg ærlig talt de må gå i seg selv og oppsøke en fagperson som kan gi de passende utredning.

Tl;dr folk må slutte å være så sykt avhengige av andre for å komme igang med ting. Det er faen ikke så vanskelig.

Unnskyld men har ikke du postet bilde av rumpa di + triceps en deeel ganger i loggboka di? Hvorfor hakke på andre som legger ut memes for likes da? Eller har jeg misforstått noe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover det jeg sa i sted: Det går an å innbille seg at man ikke har behovet for å gjøre seg opp meninger om ting som ikke involverer en selv, eller at man ikke lar seg provosere av ting man synes er tullete og derfor ikke har behov for å engasjere seg i dem, men det er bare tull.

Prøver du å late som at du ikke er politisk korrekt nå? Har du ikke skjønt det er gøyere å provosere ved å innta en politisk korrekt holdning, enn å late som at du er en rebell?

Hverken du eller jeg er så uskyldsrene og har så små ego; vi har bare forskjellige pet peeves og hjertesaker. Der du synes x, y og z er teit (jeg kan referere til tidligere tråder og poster, men det var ikke meningen å være så veldig konfronterende... still, jeg kan alltids nevne #fitnok), så synes jeg motivasjonspostere er teit - og ingen av disse tingene påvirker egentlig noen av oss, men vi skriver negativt og bastant om dem likevel. Det er mer komfortabelt å innfinne seg med at man har dette behovet enn å late som man ikke har det.

Og nå prøver du å blåse deg selv opp ved å vise til en lite sannsynlig ydmykhet og selvinnsikt. Jeg er sjokkert :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ha så agressive og bastante meninger om noe som ikke involverer en selv?

Om noen klarer å bli motiverte av et bilde med en fitnesschick og noe skrift på, la dem. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal la seg bli provosert av det, eller har et behov for å peke eller le de patetiske, svake folka det måtte anngå.

Lol, dette handler ikke om motivasjonsbilder i det hele tatt. Ei heller å kategorisere folk i gruppe a, b eller c. Jeg har egentlig mest problemer med strategien og lite problemer med folk som utøver den, jeg synes ideen om å skulle sette seg ned i sofaen og vente til man blir motivert likner på rådet folk med ryggsmerter fikk om å legge seg ned i sengen til det ble bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol, dette handler ikke om motivasjonsbilder i det hele tatt. Ei heller å kategorisere folk i gruppe a, b eller c. Jeg har egentlig mest problemer med strategien og lite problemer med folk som utøver den, jeg synes ideen om å skulle sette seg ned i sofaen og vente til man blir motivert likner på rådet folk med ryggsmerter fikk om å legge seg ned i sengen til det ble bra.

Du har med andre ord problemer med folk som "spinner" og prokrastinerer - ikke folk som gjør det de har bestemt seg for (hva nå enn det måtte være). Korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har med andre ord problemer med folk som "spinner" og prokrastinerer - ikke folk som gjør det de har bestemt seg for (hva nå enn det måtte være). Korrekt?

Det jeg tror kanskje Pinglo tenker i retning av er alle de som sitter passiv å venter på motivasjon utelukkende skal komme av eksterne faktorer. Motivasjon er jo en blanding mellom eksterne og interne faktorer. Hvor de eksterne faktorer er ting som motiverer deg utenfra (filmer, bøker, ideer, sitater, drømmer, mål, påskjønnelser, anerkjennelse osv) Disse får deg som regel "igang", men så stopper det der om en ikke har noen egen indre motivasjon, altså internalisere det til en "vane" i mangel på bedre ord. Denne vane eller drivkraften kan ingen andre skape for deg, den blir til ved at man vedvarende jobber mot et mål. Målet i enden må være drivkraften, da prosessen gjerne er kjedelig (Lese til eksamen?).

En slik indre drivkraft får en ikke via ytre faktorer alene, ingen kan fortelle deg at du skal bli rippa, få en god karakter og så skjer det, du må selv ville det, og da må det stå sterkere en ubehaget du vet du må igjennom for å komme dit. Men en slik indre drivkraft kan forsterkes ved ytre påvirkninger, som anerkjennelse (alt fra komplimenter for vekttap eller gode skussmål i akademia etc).

Så er det jo også innsatsen man legger i det, jo mer du jobber for noe, jo mer vil du ha det, jo hardere jobber du som en form for selvforsterkende sirkel. Derfor opplever kanskje mange tap av motivasjon etter et stort mål er nådd, nettopp på grunn av at prosessen er fullført og uten nye mål føles det fånyttes. Du legger fra deg bøkene etter eksamen, du slapper av etter konkurranse, du har endelig fått jobben eller what ever.

Men for å ikke bable i vei, det kan VIRKE til at mange tror at folk oppnår ting fordi de er så motiverte, og dermed sitter å venter på motivasjonen selv. Motivasjonen KOMMER som regel etter man er starta, når resultatene begynner å vise seg, med mestringsfølelse, med måloppnåelse osv. Det viktigste er å ha noe å jobbe mot, og det kan ingen andre en en selv vite hva er, hvor mye man er villig til å ofre for det, og hvor viktig det er. (Motivasjon er heller ikke en statisk sak, man har ikke høy eller lav motivasjon, den svinger som alt annet i livet. Det som er forskjellen er at de som har et mål klarer å motivere seg, eller i "verste fall" gjøre det selv når man er umotivert i motsetning til de som famler i blinde og gir seg med engang det butter i mot. yo-yo slanking, eller bare starte på prosjekter som havner i skuffa)

Ingen liker jo å gjøre kjedelige ting, men man gjør kjedelige ting på grunn av gevinsten det medfører. (Jobbe, helse, skole, samliv etc)

Du starter fordi du vil, du slutter fordi du ikke vil nok...

Såeh.. finn ut hva du vil, ikke forvent at andre skal banke det i skallen på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev egentlig et veldig langt innlegg med bla noe fint om respekt for ulikheter, og at jeg selv ikke er perfekt og har dobbletmoral osv osv, men er ikke i dramahumør så droppa det.

Jeg var ikke spesifikt ute etter å "put you on the spot" her, jamfør kommentaren om at jeg ikke ønsket å være så veldig konfronterende. Det var et forsøk på å poengtere noe jeg ser veldig ofte blant de som kommenterer i slike baner som du nettopp gjorde, i diskusjoner om ting de selv angivelig ikke bryr seg så veldig mye om fordi det ikke påvirker dem direkte og derfor burde alle kunne bry seg like lite om denne tingen; nemlig at så fort kjepphesten blir en annen så synes en plutselig det er akkurat like morsomt å ri på den som det alle andre gjør. Og det er faktisk helt greit!

Prøver du å late som at du ikke er politisk korrekt nå? Har du ikke skjønt det er gøyere å provosere ved å innta en politisk korrekt holdning, enn å late som at du er en rebell?

Og nå prøver du å blåse deg selv opp ved å vise til en lite sannsynlig ydmykhet og selvinnsikt. Jeg er sjokkert :eek:

Jeg har øvd meg på å være politisk ukorrekt lenge nå, etter at jeg lærte her forleden at politisk ukorrekthet faktisk gir legitimitet til argumenter i en debatt. Fornøyd med at du la merke til det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...