Jump to content
prebbbbbb

Teknikksjekk knebøy

Recommended Posts

Har slitt en del med "butt wink". Vet ikke om jeg er helt kvitt det, men iallfall mye bedre enn det har vært.

Noen som har noen påpekninger på teknikken? 85kg på stanga; har ikke løftet tyngre enn det før.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har slitt en del med "butt wink". Vet ikke om jeg er helt kvitt det, men iallfall mye bedre enn det har vært.

Noen som har noen påpekninger på teknikken? 85kg på stanga; har ikke løftet tyngre enn det før.

kjempebøy det der! trener du på sis forresten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knug. Trener på sis, ja. Gjør du også? eller har du, kanskje, siden du bor i Tromsø?

nei jeg trener ikke der. men har noen gale og sterke kompiser som trener der!:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

wow! jeg vil si det ser meget bra ut. sterk er du også. det er bare å peise på(y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Lekkerbøy! :) Bare å gønne på her ja:)

Men damn, det der var noen lange bein:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lekkerbøy! :) Bare å gønne på her ja:)

Men damn, det der var noen lange bein:eek:

ja at hun derfor klarer å utføre knebøyen så bra gjør jo alt bare mer imponerende. those lårbeins!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja at hun derfor klarer å utføre knebøyen så bra gjør jo alt bare mer imponerende. those lårbeins!

Word up :) til Boatsboatsboats ; Hvis du i tillegg driver med markløft, ville jeg anbefale deg å bygge til sumomark, en variant som vil være langt bedre for kroppen din(:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Word up :) til Boatsboatsboats ; Hvis du i tillegg driver med markløft, ville jeg anbefale deg å bygge til sumomark, en variant som vil være langt bedre for kroppen din:)

Jeg prøvde sumo noen uker nå nylig, men ble aldri helt forelsket. Gikk over til vanlig her om dagen, og vektene føltes lettere og teknikken enklere. Har egentlig aldri hatt noe problem med alt hoftedominant. Knebøy derimot... Bli glad i hjertet mitt når det at bøyteknikken endelig er bra ikke bare er noe jeg innbiller meg :p

Her er vanlig mark, 80kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pen bøy. Eneste jeg kan råde deg til er å dra stanga inn med latsen for tightness, ellers rimelig pen bøy IMO (til OP)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Du har veldig lange lårbein, så å jobbe litt med ankelmobilitet samt vurdere en noe bredere stance kan være nyttig. Ellers en grei bøy ved første øyekast!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg prøvde sumo noen uker nå nylig, men ble aldri helt forelsket. Gikk over til vanlig her om dagen, og vektene føltes lettere og teknikken enklere. Har egentlig aldri hatt noe problem med alt hoftedominant. Knebøy derimot... Bli glad i hjertet mitt når det at bøyteknikken endelig er bra ikke bare er noe jeg innbiller meg :p

Her er vanlig mark, 80kg

Igjen, veldig lange lårbein. Ville vurdert sumo deadlift om jeg var deg, ettersom knærne uungåelig kommer for langt frem. Teknikken var forøvrig bra :) Husk dypt innpust (ned i magen, så stram magen) for å skape en solid kjerne før løftet. Usikker på om du gjør dette, vanskelig å se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at sumo funker bra, men det burde ikke være uoppnåelig å gjøre klassisk markløft selv med lange lårbein. Det ser i grunn ganske bra ut. Før første reppen så ser det ut som hun setter opp korrekt med stanga over midtfoten. Da burde det gå fint å gjøre det med resten av settet også.

Problemet er at hun på vei ned etter lockout bøyer knærne før stanga har gått forbi de, slik at stanga må gå foran og rundt knærne. Den lander ca. 5 cm lenger frem for midtfoten på de siste to reppene. Da blir det vektarm framover og løftet blir tyngre. De lange lårbeina hjelper ikke, men det kan hende det går fint å gjøre noe med.

Det kan unngås hvis hun knekker i hofta / setter seg bakover for å senke stanga slik at stanga går rett ned og forbi knærne før de bøyes. Eller at hvis stanga først har landet foran midtfoten så må hun få tyngdepunktet sitt mer bakover og trekke stanga inntil leggene med lats før hun spenner opp til neste rep. Alltid stanga over midtfoten før man spenner opp og drar.

Annet enn det ser det bra ut IMHO. Ryggen er i alle fall rett og fin. Som Kjetil sier så husk skikkelig innpust og stram magen som faen før hver rep. Bra jobba, Boatsboatsboats! Legg på mer vekt nå (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pen bøy. Eneste jeg kan råde deg til er å dra stanga inn med latsen for tightness, ellers rimelig pen bøy IMO (til OP)

Skal prøve på det. Kom akkurat fra trening, så det blir ikke før etter helga (reiser).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det kan godt hende at sumo funker bra, men det burde ikke være uoppnåelig å gjøre klassisk markløft selv med lange lårbein. Det ser i grunn ganske bra ut. Før første reppen så ser det ut som hun setter opp korrekt med stanga over midtfoten. Da burde det gå fint å gjøre det med resten av settet også.

Problemet er at hun på vei ned etter lockout bøyer knærne før stanga har gått forbi de, slik at stanga må gå foran og rundt knærne. Den lander ca. 5 cm lenger frem for midtfoten på de siste to reppene. Da blir det vektarm framover og løftet blir tyngre. De lange lårbeina hjelper ikke, men det kan hende det går fint å gjøre noe med.

Det kan unngås hvis hun knekker i hofta / setter seg bakover for å senke stanga slik at stanga går rett ned og forbi knærne før de bøyes. Eller at hvis stanga først har landet foran midtfoten så må hun få tyngdepunktet sitt mer bakover og trekke stanga inntil leggene med lats før hun spenner opp til neste rep. Alltid stanga over midtfoten før man spenner opp og drar.

Annet enn det ser det bra ut IMHO. Ryggen er i alle fall rett og fin. Som Kjetil sier så husk skikkelig innpust og stram magen som faen før hver rep. Bra jobba, Boatsboatsboats! Legg på mer vekt nå (y)

Leste to ganger. Skjønner! Takk! Dro 100kg for første gang i går. Hurra!

Kjetil: Ang, bøyen. Alle internetteksperter, inkludert Eirik Sandvik, har sagt det samme "bred beinstilling til du som har lange bein!" Og der har jeg prøvd, igjen og igjen, og stanga hue i veggen fordi det aldri har kjentes riktig. Nå med smalere bein funker det endelig. Godt hende det har noe med skjelettet mitt eller noe :) Bred beinstilling føles alltid feil, både med mark og bøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei du!

Du gjør selvfølgelig det du føler er riktig, men jeg ville ikke forventet å få feelingen fra første stund uten å ha blitt coachet i løftet. Det er ikke gjort over natta å lære ny teknikk altså :-)

At knærne kommer såpass langt frem VIL hindre fremgangen din i lengden ift styrke, men ikke nødvendigvis så viktig om du kun har fokus på muskelbygging og fitness. Rumenske mark er et veldig bra alternativ, anbefaler dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei du!

Du gjør selvfølgelig det du føler er riktig, men jeg ville ikke forventet å få feelingen fra første stund uten å ha blitt coachet i løftet. Det er ikke gjort over natta å lære ny teknikk altså :)

At knærne kommer såpass langt frem VIL hindre fremgangen din i lengden ift styrke, men ikke nødvendigvis så viktig om du kun har fokus på muskelbygging og fitness. Rumenske mark er et veldig bra alternativ, anbefaler dette.

Så man kan ikke bøye mye med knærne foran tærne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...