Gå til innhold

For mye? Og hva slags helkroppsprogram?


Anbefalte innlegg

Grunnet innmelding i universitetets treningssenter, har jeg tilgang til flere ulike gruppetimer og lignende. Jeg har valgt å gå vekk fra styrketrening 3 ganger i uka til dette mye fordi jeg progresjonen har vært fraværende på styrkerommet de siste månedene.

Treningsplanen min ser derfor slik ut:

Mandag: crossfitt-inspirert treningstime (60 min)

Tirsdag: fekting (90 min)

Onsdag: styrke (60 min)

Torsdag: fekting (90 min) eller noe ala crossfitt-inspirert treningstime men med lavere intensitet og belastning

Fredag: crossfitt-inspirert treningstime (60 min)

Lørdag: fekting (120 min)

Fektingen gjør meg primært ikke særlig sliten (foreløpig), dog varm mye grunnet drakta, men er jo også en "aktiv" sport hvor en hele tiden holder seg i bevegelse.

I tillegg vurderer jeg å forsøke å få inn en pilates/yoga økt en gang i uka - kanskje på onsdager.

Er dette for mye? Har prøvd ei uke med dette, ca., og har da følt at det går bra, men hva tror andre? Men hvor mange dager er det f.eks. anbefalt å ha restitusjon - etter crossfit-aktig trening?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crossfit-aktige treningen består av ca. 5 ulike stasjoner hvor en har fullt kjør i 7 min. Sist jeg var på det var det en stasjon med pullups/pushup, sprint/burpes, kettlebel-øvelse/enarmsroing, to benøvelser i slynger og utfall/skulderpress.

Noe av grunnen til at progresjonen uteblir er trolig grunnet et for lavt matinntak - muligens -, og fordi jeg ikke har noen til å spotte meg på noen øvelser slik at jeg føler det er utrygt å øke alene (spesielt benkpress).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å spise mer er at jeg heller ikke vil legge på meg (vet, en svært dårlig kombinasjon). Tenkte derfor å trene litt variert og "intensivt/med høy puls" en tid for å få ned fettprosent noe og ordne litt opp i matveien, og så heller gå tilbake til styrke 3 ganger i uken.

Har trent styrke 3 ganger i uken, så er ikke det at jeg bare har kjørt det en gang i uken heller som er grunnen.

Hvorfor vil du anbefale styrke fremfor f.eks. crossfit? Ser jo at styrke gir en mer muskler som jo er positivt, men har også merket at jeg har fått svært dårlig kondis av å bare fokusere på styrke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål: om jeg legger ann til styrke 2 dager i uken og crossfit-aktig trening 1, samt fekting 3 dager - hva slags styrkeprogram skal jeg ha de to dagene?

Selv tenkte jeg å ha en dag med tung (4-8 rep x 4 sett) og en dag med lett (10-15 rep x 3 sett). Hvordan høres det ut?

Men hvilke øvelser? Vet jeg må ha baseøvelser, og slik programmet var på forrige økt ble det

Markløft

Benkpress

Roing

Bulgars utfall

Skulderpress

Chinpus

Hipthrust

Mage

Jeg valgte markløft og bulgarsk utfall da jeg føler jeg har stagnert på knebøy med stang og vet jeg har potensial til mer, men føler det blant annet går ut over ryggen og kneet mitt. Føler riktignok ikke at jeg gjør markløft rett og dermed legger for mye vekt på korsryggen, så er usikker på om jeg skal ta en annen benøvelse. Kjenner også at ben får seg noe trim på fektingen - men det varierer litt så vil jo absolutt ha noe ben i programmet.

Tenker også at dette er litt mange øvelser - antar jeg burde ligge rundt 6? Noen tips til både øvelser jeg kan bytte, evt. fjerne?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tenkt å trene rundt 10 timer i uka og i tillegg spise i kaloriunderskudd?

Hvordan skal du ha tid og overskudd til å gjøre det i lengden?

Du kan fint trene styrke 2 ganger i uka, hive deg på en gruppetime når du føler for det og ha en enkel og effektiv tilnærming til kostholdet. Så kan du ha tid og overskudd til resten av livet også :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt å trene rundt 10 timer i uka og i tillegg spise i kaloriunderskudd?

Hvordan skal du ha tid og overskudd til å gjøre det i lengden?

Du kan fint trene styrke 2 ganger i uka, hive deg på en gruppetime når du føler for det og ha en enkel og effektiv tilnærming til kostholdet. Så kan du ha tid og overskudd til resten av livet også :)

Når du sier det slik høres det ikke så bra ut O.o

Jeg jobber meg oppover mot å -ikke- ligge i kaloriunderskudd, blant annet fordi jeg opprinnelig liker styrke og vet at jeg der må ligge i et visst overskudd for å faktisk bygge muskler. Men det er en tid- og mentalt krevende prosess.

Fullt mulig at jeg tar noen timer etter hvert som det passer, men har litt lyst til å prøve på alt sammen da jeg vil ha styrke for å få muskler, men fekting både for det sosiale, fordi det er nokså artig og for kondisen sin skyld - samt noe helt annet. Og crossfit-aktig trening gir jo også variasjon samt en blanding av styrke og kondis - slik jeg ser på det. Korriger meg om jeg tar feil!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når du sier det slik høres det ikke så bra ut o_O

Jeg jobber meg oppover mot å -ikke- ligge i kaloriunderskudd, blant annet fordi jeg opprinnelig liker styrke og vet at jeg der må ligge i et visst overskudd for å faktisk bygge muskler. Men det er en tid- og mentalt krevende prosess.

Fullt mulig at jeg tar noen timer etter hvert som det passer, men har litt lyst til å prøve på alt sammen da jeg vil ha styrke for å få muskler, men fekting både for det sosiale, fordi det er nokså artig og for kondisen sin skyld - samt noe helt annet. Og crossfit-aktig trening gir jo også variasjon samt en blanding av styrke og kondis - slik jeg ser på det. Korriger meg om jeg tar feil!

Det går jo an å ta en crossfit time her og en fektetime der. Det trenger ikke være alt eller ingenting :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Et annet spørsmål: om jeg legger ann til styrke 2 dager i uken og crossfit-aktig trening 1, samt fekting 3 dager - hva slags styrkeprogram skal jeg ha de to dagene?

Selv tenkte jeg å ha en dag med tung (4-8 rep x 4 sett) og en dag med lett (10-15 rep x 3 sett). Hvordan høres det ut?

Men hvilke øvelser? Vet jeg må ha baseøvelser, og slik programmet var på forrige økt ble det

Markløft

Benkpress

Roing

Bulgars utfall

Skulderpress

Chinpus

Hipthrust

Mage

Jeg valgte markløft og bulgarsk utfall da jeg føler jeg har stagnert på knebøy med stang og vet jeg har potensial til mer, men føler det blant annet går ut over ryggen og kneet mitt. Føler riktignok ikke at jeg gjør markløft rett og dermed legger for mye vekt på korsryggen, så er usikker på om jeg skal ta en annen benøvelse. Kjenner også at ben får seg noe trim på fektingen - men det varierer litt så vil jo absolutt ha noe ben i programmet.

Tenker også at dette er litt mange øvelser - antar jeg burde ligge rundt 6? Noen tips til både øvelser jeg kan bytte, evt. fjerne?

Ingen som har noen tanker om hvilke øvelser jeg her evt. kan bytte ut, fjerne eller annet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...