Gå til innhold

Antrekk på gymet


Tomla

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at jeg er litt delt i dette spørsmålet, på den ene siden mener jeg på generelt grunnlag at alle som argumenterer med Janteloven og/eller "haters gonna hate" er diskredittert fra enhver intelligent diskusjon og at det ikke på noen måte er nødvendig å trene i bare BH'en for å kjenne seg fri nok til å trene med vekter. Jeg tror heller ikke Lene Hansen hadde noen annen grunn enn å vise fram kroppen (som hun er meget fornøyd med) for å trene i dette antrekket.

På den annen side bryr det meg egentlig fint lite hva andre har på seg på trening bare de oppfører seg hyggelig mot andre. Det hindrer da ikke meg i min trening på noen måte om Lene Hansen trener i BHen, bicepsbrogutta trener i singlet som viser niplene eller et kjøtthus trener i en T-skjorte påtrykt "MIFF". Et voksent menneske burde være romslig nok til ikke å kreve at alle andre bør, tenke, mene eller kle seg som seg selv!

Må bare poengtere at det er mer enn dødelig varmt på sats lagnes, og hvis solen står i vinduet, og kanskje skinner direkte på det er det ihvertfall etter min mening nesten for varmt til å trene. Men så tviler jeg på at det er spesielt stor forskjellig tempraturmessig å trene i en treningsbh kontra tskjorte eller tanktop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lene Hansen har ikke kommentert dette videre, men dette er det hun la ut i kommentatorfeltet på Nordlys-artikkelen:

"Æ trene ALLTID i singlett og tights så "casen" e ikke her om æ skal få lov å trene i sportstopp eller ikke. Men æ stille bare spørsmål med kordan korte hotpants med rompa utfor kan være lov,mens bar mage ikke e det. Æ har ingen problem med å følge regla og SATS vet æ går anstendig kledd på trening. Av og til glemme man skoen hjemme,andre ganga flyr man ut uten singlett på..Det her ble bare en prinsippsak æ gjerne ville ha diskusjon på av egen interesse. Æ e ikke uenig med Kari. Må gjerne ha regla på kleskode for min del. Og derfor tok æ det opp til debatt på fb.

Æ har ikke lest at det står at sportstopp ikke e lov.. Heller ikke hotpants. Men anstendig kledd skal man være. Og æ e vel strengt tatt ikke så voldsomt uanstendig der æ sto med ryggen til senteret klokka 17.00 en lørdags ettermiddag?? Eller? Da e en kort hotpants mer uanstendig i mine øya.. Men man e forskjellig.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle bare beholder klærne på så slipper vi alt dette styret! :)

Der har du vel løsningen på alle verdens problemer gjennom all tid, men som desverre også medfører slutten på verdenshistorien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ordtaket "alt til sin tid". For meg, selv om jeg liker kropper, blir det dumt om de "gode gamle" singlet-forbudene skal komme tilbake fordi det blir for mange klager fra "vanlige medlemmer". Jeg forstår godt at folk som sliter med å komme seg i form, akkurat har startet og synes alt er teit og vondt osv osv klager når listen blir lagt så høyt. Resultatet er jo at "vi", som jo er i et fåtall, får ytterligere innskrenkede rettigheter. Det er allerede sentre som forsøker å si at man ikke får lage lyd med stanga når man feiler i en øvelse osv.

Vi må huske at de av oss som trener fast og trener mye ikke er noe inntektsgrunnlag for sentrene. Sentrene tjener mest penger på "dem som vil". Gjett hvem som får merke pisken først.

Skal man trene i sportstopp eller bar overkropp, som blir tilsvarende for oss gutta, kan man gjøre det på steder som er laget for entusiastene. 24 Fitness, Haralds osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå at "vanlige" folk på et treningssenter føler seg ukomfortable med å trene sammen med brautende singletbrødre, men jeg skjønner ikke tilbøyeligheten til å ty til forklaringer som innebærer at ubehaget først og fremst kommer av misunnelse, jantelov, at lista blir lagt så høyt og at alt er så teit og vondt.

Som trofast bruker av singlet på alle mine treningssentre er jeg pinlig klar over at jeg for all intents and purposes tilhører en demografi som jevnt over oppfattes som sjenerende av "vanlige" gymgåere. Personlig rydder jeg alltid opp etter meg, jeg brøler ikke i overkant mye med mindre det skjer automatisk (lol), og jeg kaster ikke vektene rundt meg og lager unødvendig støy med mindre det kan sies å være en del av øvelsen (markløft, pendlay rows). Men hver gang jeg ser noen som gjør disse tingene og på andre måter går full retard, så kan du banne på at han har på seg singlet og passer godt inn i singelfantom-stereotypen. At singlet = bråkmaker er ikke akkurat tatt ut av løse lufta, selv om det kanskje er litt mindre gyldig nå i senere tid enn før årtusenskiftet.

Jeg gidder derfor ikke klandre mindre ivrige gymgjengere for å ha en negativ oppfatning av folk som trener i singlet, eller treningssentrene som iverksetter tiltak for å sørge for at disse folka finner seg et annet sted og trene og dermed forbedrer treningshverdagen til de som utgjør størsteparten av kundemassen deres. Det går an å være såpass voksen at man godtar å være collateral damage når man på død og liv velger å kle seg på en slik måte at man havner i samme gruppering som stereotype bråkmakere, og heller finne seg et annet senter hvis man ikke er villig til å gå på kompromiss med tildekking av skuldre, mage, tits eller ass.

Det er heller ingen vits å bullshitte seg selv ved å være sikker på at man selv ikke stereotyper folk basert på hva de har på seg, ettersom det har nesten alt å gjøre med hvor god kjennskap man har til situasjonen og hvor mye erfaring man har med konteksten. Erfarne treningsfolk er selvfølgelig mindre tilbøyelige til å tillegge likemenn negative personlige egenskaper basert på treningsklærne deres, men om de havner i en annen situasjon i en annen kontekst så er de akkurat like fordomsfulle som the next guy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som trofast bruker av singlet på alle mine treningssentre er jeg pinlig klar over at jeg for all intents and purposes tilhører en demografi som jevnt over oppfattes som sjenerende av "vanlige" gymgåere.

Morsomt poeng du trekker frem her, for det merker jeg selv fra PT-sjefen der jeg trener. Det er liksom "vi" med over gjennomsnittet muskelmasse, som løfter tungt og som noen ganger lager spetakkel når metall treffer metall fordi vi trener helt opp mot grensen og til tider feiler, som får skylden for alt. Men...det morsomme er jo at det ofte er "vi", altså de hjernedøde gorillaene som skaper mistrivsel, som setter småguttene på plass, ber dem rydde etter seg, ikke kaste vekter i bakken med mindre noe holder på gå galt osv osv. "Vi" fungerer ofte som ordensvakter, rydder opp minst like mye som vi trakk ut og sørger for at det i hvert fall ikke ser verre ut når vi går enn da vi kom. "De små" og "de utrente" er jo ofte de som lar ting flyte ut, lager rare gurglelyder, glaner på damene osv osv - fordi de ikke har trent lenge nok til å vite hvor kjipt det er å komme til rot og ikke finne det man skal ha. Fordi de aldri har sett eller opplevd en hantel som knekker. Fordi de rett og slett er for unge og/eller uerfarne til å vite hva som er farlig. Men samme pokker, så er det "vi" som blir tillagt skylden.

Noen ganger tenker jeg på de første som tok opp moten med å barbere hodet, ha bukseseler som hang nedover og boots - uten å være hverken ekstreme mot venstre eller høyre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt poeng du trekker frem her, for det merker jeg selv fra PT-sjefen der jeg trener. Det er liksom "vi" med over gjennomsnittet muskelmasse, som løfter tungt og som noen ganger lager spetakkel når metall treffer metall fordi vi trener helt opp mot grensen og til tider feiler, som får skylden for alt. Men...det morsomme er jo at det ofte er "vi", altså de hjernedøde gorillaene som skaper mistrivsel, som setter småguttene på plass, ber dem rydde etter seg, ikke kaste vekter i bakken med mindre noe holder på gå galt osv osv. "Vi" fungerer ofte som ordensvakter, rydder opp minst like mye som vi trakk ut og sørger for at det i hvert fall ikke ser verre ut når vi går enn da vi kom. "De små" og "de utrente" er jo ofte de som lar ting flyte ut, lager rare gurglelyder, glaner på damene osv osv - fordi de ikke har trent lenge nok til å vite hvor kjipt det er å komme til rot og ikke finne det man skal ha. Fordi de aldri har sett eller opplevd en hantel som knekker. Fordi de rett og slett er for unge og/eller uerfarne til å vite hva som er farlig. Men samme pokker, så er det "vi" som blir tillagt skylden.

Ja, jeg er enig i det, og etter å ha trent en stund så blir flere og flere singletbrødre til upstanding citizens på gymmen som på mange måter oppfører seg mye bedre enn sine mer påkledde medmosjonister. Stereotypen består likevel, mye takket være singletkids som nettopp har funnet ut at de skal bli svære/shredded/ripped for å få draget på damene (aller helst på studioet, mens de trener), men også takket være mer erfarne treningsfolk som ikke forstår at det de driver med oppfattes som unødvendig brautende og ikke evner å tilpasse seg det grann etter andre på gymmen. Jeg godtar å bli stereotypet og synes egentlig det er ganske funny, men kommer til å bytte gym umiddelbart hvis jeg ikke får lov til å trene i det jeg anser som kurant bekledning. Men kommer jeg til å blogge om min harnisk over å ikke få lov til å glane på musklene mine i speilet på akkurat den gymmen jeg har lyst til å gjøre det på? Nei, det blir faktisk for kleint. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser nå mest på at hun, som er vant til å trene, tar på seg KUN en treningsjakke over sportsbhen sin.

Hun må da kjenne seg selv godt nok til at hun vet at den jakka forsvinner?

Og nei, sportsbh er ikke passende bekledning på treningsstudio like lite som hotpants er. Lik det eller ei, men folk er noe forskjellig og flerparten av samfunnet lever etter den normen at enkelte deler av kroppen skal man tildekke i offentlig rom.

Det er heller ingen som vet om hun i hotpantsa også fikk tilsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må i hvert fall si at det toppet seg for meg på trening her om dagen når en kar trente i kun stripete (vertikale hvite/sorte striper) brytedrakt. Begge brystvortene på utsiden av "drakta" osv osv. Om slike eller fitnessbabes, uansett hvor trente eller utrente de er, gjør at jeg kun kan trene i t-shirt blir jeg sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt senter (evo) finnes det vel egentlig ingen regler for antrekk. Ihvertfall er det ingen som følger de. Ansatte går i hotpants og magetopp, jentene går i hotpants og magetopp, og noen av gutta går hotpants og magetopp. Skikkelig 80-tallsvibe:-)

Synes kanskje de ansatte kunne hatt på seg mer ift at de er der på jobb. Og legger vel mer merke til at guttene går i minishorts enn jentene. Og er noen av de kule gutta som går uten noe på overkroppen. Har lurt litt på det der, om eg vrengte av meg og, hvordan ville det blitt godtatt? :-)

Folk skifter ved inngangen og gjør som de vil. Bryr meg vel ikkje egentlig, so lenge eg og kan skifte der :-)

Eneste som virkelig plager meg er når de piller seg i nesa uten å vaske seg på hendene.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse shortsene befinner seg oftest på litt eldre herremenn, og kan være i overkant avslørende hvis man befinner seg i horisontal stilling, f.eks. liggende skrevende ifm. benkpress....... "ting" kan komme litt brått på da:inpain:

[ATTACH=full]150051[/ATTACH]

Egentlig ikke verre enn yoga pants (ikke kompresjon, men yoga pants) på damer - men det var visst skikkelig politisk ukorrekt å si i går, for jeg fikk så mye kjeft at jeg måtte sjekke om ørene fremdeles satt fast etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig brydd meg lite om hva folk har på seg på trening/gymmet, annet å registrere at det er et.......eh ... mangfold. Hvis det nå var et plagg jeg kunne fjerne fra styrkeavdeling måtte det bli korte løpeshortser, sånne man vanligvis bruker til langdistanse løp, og som ofte i tillegg til å være korte har en splitt i siden (illustrasjon vedlagt). Disse shortsene befinner seg oftest på litt eldre herremenn, og kan være i overkant avslørende hvis man befinner seg i horisontal stilling, f.eks. liggende skrevende ifm. benkpress....... "ting" kan komme litt brått på da:inpain:

[ATTACH=full]150051[/ATTACH]

En lignende type shorts blir brukt av flere jenter der jeg trener, og de kryper både hit og dit, er ikke langt unna eller bortimot at man ser en rumpeball eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke verre enn yoga pants (ikke kompresjon, men yoga pants) på damer - men det var visst skikkelig politisk ukorrekt å si i går, for jeg fikk så mye kjeft at jeg måtte sjekke om ørene fremdeles satt fast etterpå...

De dekker ihvertfall the privates (selv om de overlater lite til fantasien), men jeg må trekke en grense når jeg har fritt innsyn til baller. Så lenge jeg ikke ser genitalier eller klærne stinker gammel svette kan folk ha på seg pretty much hva de vil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...