Gå til innhold

Antrekk på gymet


Tomla

Anbefalte innlegg

Det har vært diskutert en rekke ganger her på Fitnessbloggen, men de siste dagene har det jammen tatt av i nettavisene! :)

http://www.side2.no/var-for-lettkledt-pa-treningssenter---ble-bedt-om-a-kle-pa-seg/8480896.html

http://www.side2.no/trening/--det-er-ikke-seksualiserende-at-folk-viser-bar-mage/8481195.html

Selvfølgelig har Cornelis Elander noe han skulle ha sagt om saken også:

http://elander.blogg.no/1409542729_la_oss_vre_rlige__det.html

Uansett hva man mener om saken, så må det regnes som et selvskudd i foten av Sats som nekter Hansen å trene i en kort topp/sports BH, samtidig som det første som møtte meg da jeg gikk inn på www.sats.no var et bilde av en jente i omtrent eksakt samme antrekk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært diskutert en rekke ganger her på Fitnessbloggen, men de siste dagene har det jammen tatt av i nettavisene! :)

http://www.side2.no/var-for-lettkledt-pa-treningssenter---ble-bedt-om-a-kle-pa-seg/8480896.html

http://www.side2.no/trening/--det-er-ikke-seksualiserende-at-folk-viser-bar-mage/8481195.html

Selvfølgelig har Cornelis Elander noe han skulle ha sagt om saken også:

http://elander.blogg.no/1409542729_la_oss_vre_rlige__det.html

Uansett hva man mener om saken, så må det regnes som et selvskudd i foten av Sats som nekter Hansen å trene i en kort topp/sports BH, samtidig som det første som møtte meg da jeg gikk inn på www.sats.no var et bilde av en jente i omtrent eksakt samme antrekk! ;)

Det siste der er vel noe av det som Lene Hansen også har påpekt. Og det at det var kvinner som trente i hotpants da hun ble bedt om å kle på seg.

Noe av 'problemet' med SATS, i alle fall slik det virker på meg, er at de vil tiltrekke seg så mange som mulig og dermed ikke ha veltrente folk som trener i singlet eller annet avslørende i fare for å skremme vekk den 'gemene' hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan folk trene i hva de vil så lenge kjønnsorganene og brystvortene er dekket til. Er så ekstremt lei av å høre om at singlet er forbudt pga hygiene, og jeg er enig i det som står i artikkelen angående hotpants. Det er liksom helt greit at rumpa henger ut, mens en singlet som viser skuldre og rygg er helt katastrofalt?

Svette gjør man uansett gjennom klærne, og det er ikke verre enn å tørke av hvis du er redd for andres svette. Så lenge folk ikke har symøter på treningsapparatene så får de styre på som de selv ønsker, enten de har burka, sportstopp eller minishorts på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en liten digresjon, hvordan hadde det vært om man måtte trent adskilt, menn og kvinner? Las en kommentar her om at kvinner burde kle på seg så vedkommende kunne konsentrere seg om programmet sitt. Hadde ting blitt verre/bedre om trening foregikk kun med ditt eget kjønn? Hvordan ville kleskodeksen blitt da, blir man like støtt over sitt eget kjønn, bryr begge kjønn seg like mye/lite?

Der jeg trener er det forøvrig ingen voldsomme regler, du skal bruke sko og det ønskes at du ikke benytter singlet, men den siste er jo ikke påkrevd. Må innrømme at det er litt spesielt når jeg ser en mann/gutt i en meget løs singlet, hvor man er en cm unna å se brystvorter, og den såvidt henger på vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten digresjon, hvordan hadde det vært om man måtte trent adskilt, menn og kvinner? Las en kommentar her om at kvinner burde kle på seg så vedkommende kunne konsentrere seg om programmet mitt. Hadde ting blitt verre/bedre om trening foregikk kun med ditt eget kjønn? Hvordan ville kleskodeksen blitt da, blir man like støtt over sitt eget kjønn, bryr begge kjønn seg like mye/lite?

Der jeg trener er det forøvrig ingen voldsomme regler, du skal bruke sko og det ønskes at du ikke benytter singlet, men den siste er jo ikke påkrevd. Må innrømme at det er litt spesielt når jeg ser en mann/gutt i en meget løs singlet, hvor man er en cm unna å se brystvorter, og den såvidt henger på vedkommende.

spesielt ja, men ikke noe mer spesielt en de som innsisterer på å ha på seg 3 lag med tøy;) Jeg stirrer ofte mer på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Las en kommentar her om at kvinner burde kle på seg så vedkommende kunne konsentrere seg om programmet mitt -

Seriøst?

I så fall burde Rema 1000 begynne å dekke over sjokoladehyllene sine mellom 17.00 - 18.00 fordi det er da jeg stikker innom for å handle inn til middagen og ser helst ikke at jeg blir avledet fra handlelisten min. Snakk om selvsentrisk tankegang.. :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tilføye noe konstruktivt, kan det være en tilfelle av dårlig selvfølelse som blir forsterket fordi en (Lene Hansen) kom inn og brøyt en eller annen form for gruppementalitet, jantelov, sjalusi, et cetera?

Lettkledd? Man kan ikke si at en sportstopp ikke er passende til å utøve fysiske øvelser i, når det er _det_ den er laget for. På samme måte en påstår at badeshorts ikke tilhører i en svømmehall. Så ikke skyld på klærne. Det eneste som gjenstår da er kroppen til Lene som tydeligvis enkelte folk ikke tåler.

Når man selv jobber hardt for å få en veltrent kropp, for å så se et annet menneske med allerede "ferdig" veltrent kropp bringer som oftest en blandet godtepose av følelser hos de fleste.

Hos fleste (håper jeg) burde det gi inspirasjon, erkjennelse og respekt for arbeidet bak i å trene.

De fleste kjenner sikkert en knipe med misunnelse og sjalusi i samme slengen.

Dessverre så er det enkelte som ikke klarer å føle noe annet enn trussel og motgang. Sin "gode" selvfølelse ble overskygget av et mål de ironisk nok trener for å nå.

Og siden det er ikke er snilt å legge bemerkninger og nedlatende kommentarer på en person sin kropp, så går de løs på det nest beste(?), å skylde på klær og hvor lettkledd de er.:facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg fått reaksjoner hvis jeg dro på trening i bar overkropp?

Hvis så: Ville jeg da kunnet avfeie all kritikk som jantelov?

Hvis jeg noensinne trenger å markedsføre eller promotere meg selv, så er det bare for meg å gå i minimalt med klær på trening, for så å klage til mediene når jeg blir kasta ut.

Eller vent, det var visst helt vanlig å trene i bar overkropp der jeg trener :confused:

For å svare på spørsmålet ditt: Alle som er uenig med deg lider per definisjon av janteloven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tilføye noe konstruktivt, kan det være en tilfelle av dårlig selvfølelse som blir forsterket fordi en (Lene Hansen) kom inn og brøyt en eller annen form for gruppementalitet, jantelov, sjalusi, et cetera?

Lettkledd? Man kan ikke si at en sportstopp ikke er passende til å utøve fysiske øvelser i, når det er _det_ den er laget for. På samme måte en påstår at badeshorts ikke tilhører i en svømmehall. Så ikke skyld på klærne. Det eneste som gjenstår da er kroppen til Lene som tydeligvis enkelte folk ikke tåler.

Når man selv jobber hardt for å få en veltrent kropp, for å så se et annet menneske med allerede "ferdig" veltrent kropp bringer som oftest en blandet godtepose av følelser hos de fleste.

Hos fleste (håper jeg) burde det gi inspirasjon, erkjennelse og respekt for arbeidet bak i å trene.

De fleste kjenner sikkert en knipe med misunnelse og sjalusi i samme slengen.

Dessverre så er det enkelte som ikke klarer å føle noe annet enn trussel og motgang. Sin "gode" selvfølelse ble overskygget av et mål de ironisk nok trener for å nå.

Og siden det er ikke er snilt å legge bemerkninger og nedlatende kommentarer på en person sin kropp, så går de løs på det nest beste(?), å skylde på klær og hvor lettkledd de er.:facepalm:

Hadde reaksjonene vært de samme dersom det var en kvinne på 150 kg som i sitt arbeid for å gå ned i vekt ble så svett at hun tok av seg t-skjorta og trente i BH? Har hun mindre lov til å vise frem kroppen sin enn det Lene Hansen har, fordi Hansens kropp er finere å se på? Er det slik at når man har trent seg/slanket seg/operert seg til en fin kropp, så er offentligheten forunt å se på denne estetiske kroppen og dermed gjelder ikke de sosiale normene som gjelder for hvermansen? Må man vise mest mulig hud for å vise at man er trent? Må Lene Hansen og andre fitnessmodeller/utøvere være en inspirasjon for alle og enhver?

Selv mener jeg at det er alminnelig høflighet å være påkledt i det offentlige rom der du omgås andre mennesker. En sports-bh har ingen større funksjonalitet enn en singlet eller t-skjorte. En truseshorts har ikke større funksjonalitet på trening enn en tights har. Det er heller ikke så varmt i Tromsø at man ikke klarer å ha klær på seg når man trener. Det er etter min mening ingen fullgode argumenter for å være avkledt på trening, men derimot et argument imot - nemlig alminnelig folkeskikk - det er normalt å være påkledt i offentligheten. Da ingen logiske grunner taler for å være mer avkledt på trening enn det som er normen i samfunnet, blir det for min del vanskelig å forstå hvorfor det er så forferdelig å bli bedt om å kle på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde reaksjonene vært de samme dersom det var en kvinne på 150 kg som i sitt arbeid for å gå ned i vekt ble så svett at hun tok av seg t-skjorta og trente i BH? Har hun mindre lov til å vise frem kroppen sin enn det Lene Hansen har, fordi Hansens kropp er finere å se på? Er det slik at når man har trent seg/slanket seg/operert seg til en fin kropp, så er offentligheten forunt å se på denne estetiske kroppen og dermed gjelder ikke de sosiale normene som gjelder for hvermansen? Må man vise mest mulig hud for å vise at man er trent? Må Lene Hansen og andre fitnessmodeller/utøvere være en inspirasjon for alle og enhver?

Selv mener jeg at det er alminnelig høflighet å være påkledt i det offentlige rom der du omgås andre mennesker. En sports-bh har ingen større funksjonalitet enn en singlet eller t-skjorte. En truseshorts har ikke større funksjonalitet på trening enn en tights har. Det er heller ikke så varmt i Tromsø at man ikke klarer å ha klær på seg når man trener. Det er etter min mening ingen fullgode argumenter for å være avkledt på trening, men derimot et argument imot - nemlig alminnelig folkeskikk - det er normalt å være påkledt i offentligheten. Da ingen logiske grunner taler for å være mer avkledt på trening enn det som er normen i samfunnet, blir det for min del vanskelig å forstå hvorfor det er så forferdelig å bli bedt om å kle på seg.

men hvordan ville en på 150kg med valkene hengene tydelig uten for toppen tatt det om noen hadde bett hun dekke seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan ville en på 150kg med valkene hengene tydelig uten for toppen tatt det om noen hadde bett hun dekke seg til?

Tviler på at vedkommende hadde ropt høyt om janteloven ihvertfall! :D

Hadde en på 150 kg blitt bedt om å dekke seg til hadde det sikkert blitt ramaskrik om "fedmehets" og liknende. Hadde jeg som er normalvektig blitt bedt om å kle på meg hadde jeg sikkert tenkt "ja, det er jo logisk at jeg skal følge sosiale normer også her på gymmet", i stedet for å bli fornærmet i den tro at jeg enten var for fit eller for feit til å gå uten klær. Alt handler ikke alltid om en selv, noen ganger handler det om folka rundt deg.

Hvis alle bare beholder klærne på så slipper vi alt dette styret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til å gå på stranden fremover

Vel, stranda er en helt annen setting enn et treningsstudio, så det blir ikke en så logisk sammenlikning.

På stranda er man for å nyte varmen, sole seg og bade. Alle disse aktivitetene tilsier at man ikke kan ha så mye klær på, og derfor er det også normalt å gå med mindre klær på stranda enn man gjør på gata.

På gymmet er man hovedsakelig for å trene, og dette er ikke en aktivitet som forutsetter at man skal ha mindre klær på seg enn man gjør på gata. Det går like fint å kjøre benkpress i singlet som det gjør i BH. Derfor er det logisk å ha på seg "normalt" med klær på et treningsstudio.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal svare på. En veltrent kropp er penere å se på og måtte jeg velge om å enten se det eller 150kg dame i samme klær, så velger jeg så klart hun som er trent.

MEN, å sammenligne hva som er lov, og mindre lov for hver av dem, så har min mening og valg ingenting å si. Fordi jeg ser ikke på en treningstopp på et treningssenter som et brudd på norm og alminnelig høflighet og hensyn. Uansett om man veier 50kg eller 150kg. Det er ikke mitt valg hva andre velger å gå i, og det er ikke på min plass å melde til sats for å kaste ut en person utfra hva klesvalg de velger når de trener.

Hvis en føler seg truffet eller ubehag ved å se en annen gå i treningsstopp som viser hud og mage på et treningssenter, så vil jeg faktisk heller anbefale at personen begynner å innse at verden er full av mennesker i alle fasonger, og starte å finne en toleranse for dem, enn å føle seg forakt, truet eller avsky. Og jeg gjentar: uansett om de er 50 eller 150kg. Fit eller feit.

Vel... for å være realistisk, så er nå det idyllisk sett... og slik er det nå ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er litt delt i dette spørsmålet, på den ene siden mener jeg på generelt grunnlag at alle som argumenterer med Janteloven og/eller "haters gonna hate" er diskredittert fra enhver intelligent diskusjon og at det ikke på noen måte er nødvendig å trene i bare BH'en for å kjenne seg fri nok til å trene med vekter. Jeg tror heller ikke Lene Hansen hadde noen annen grunn enn å vise fram kroppen (som hun er meget fornøyd med) for å trene i dette antrekket.

På den annen side bryr det meg egentlig fint lite hva andre har på seg på trening bare de oppfører seg hyggelig mot andre. Det hindrer da ikke meg i min trening på noen måte om Lene Hansen trener i BHen, bicepsbrogutta trener i singlet som viser niplene eller et kjøtthus trener i en T-skjorte påtrykt "MIFF". Et voksent menneske burde være romslig nok til ikke å kreve at alle andre bør, tenke, mene eller kle seg som seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...