Jump to content
Rodolfo

Kutter ut knebøy fordi....

Recommended Posts

Fordi jeg ikke øker i det hele tatt, og da mener jeg at jeg ikke har øket 5 kg i løpet av de siste 12 mnd, og det er ille, da max er 125, og jeg har trent i 2-3 år.

Hvorfor? Fordi jeg får vondt på forsiden/inni hofta, der lårbeinet går inn skåla. Mobiliteten er vanlig, men vepserumpa kommer tidlig, noe som kanskje indikerer at kroppen min ikke er egnet til squats? Hvor tung belastning har jeg da jeg kjenner smerten? Ca 20...det er vel det stanga veier. Hvor mange reps? Fra rep nr 1. Hvor lenge? 8-9 mnd.

Benpress i maskin går brillefint. Utfall og bulgarsk går som bare det. Leg extension? Sign me up. Markløft? Kan en leve uten..? Men bøy...? Jeg tror jeg desverre - og da mener jeg desverre, for knebøy var min store kjæleik for 2 år siden - at jeg må legge den på hylla...

Noen som har kjent på det samme? Vondt inni forsiden på hofta? For meg er det mest på høyre, men det kjennes på begge sider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jepp, hadde samme problemet med hofta da æ startet på Dietmar. Men æ begynte med dynamisk oppvarming (Børge Fagerli) sin, den ligg under øvelsesguiden, deretter kjørte æ skumrulle. Rullet hamstrings, forside lår, hoftene, spes der æ hadde smerter. (Ja det så perverst ut å rulle sånn på en gym) men men. Dette gjorde æ før alle beinøktene. Dvs før hver økt, så avsluttet æ med skumrulle og tøying etter økta. Tok vel noen uker så var smertene borte, og ikke vært plaget siden.

Smertene mine kom også i starten, dvs bare stanga. Men hva og hvorfor er æ faktisk usikker på. Regner med noen med mer kunnskap vil svare deg her :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fordi jeg ikke øker i det hele tatt./ Fordi jeg får vondt på forsiden/inni hofta,

Øker du ikkje pga at du ikkje klarer å løfte meire pga styrken ikkje øker eller pga smertene er for kraftige til å øke?

Korleis har volum på bøy vore det siste året?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså, smertene klarer jeg å takle, men de er, vel, irriterende når du står med 100 kg og skal begynne på en 5 x 5..det tar på konsentrasjonen. Men jeg øker ikke pga at det går bare ikke, på en måte. Ta skråbenk med hantler, der har jeg hatt grei progresjon fra 24 til 38 kg. Eller Nedtrekk, skulderpress, roing, chins,...men bøy..NOT. Volumet var vel noenlunde bra, men pga frustrasjon har jeg hatt lite kontroll på det etterhvert. Jeg fikk vel den innstillinga "kan bare gi f for det funker ikke likevel". Kjørte opptil et kvarter med dynamisk oppvarming og hele regla, men nei..Får det bare ikke til, styrken øker ikke. På det meste var jeg vel på 5 x 5 x 100 på dag 1 og 4 x 10 på 80 på dag 2 (2 splitt). Men det var sjelden jeg kjørte noe tillegg på låra..Bortsett fra baksiden, og glutes, der har jeg hatt voldsomt bra progresjon. Men bare 4 uker på utfall har gjort at låra har begynt å vokse igjen, og det er jo et pluss, der får jeg også et voldsomt syrekjør på 3 x10 bare, på 2 x 14 kgs hantler. På bøy kjente jeg nesten ingenting i låra. I ryggen derimot, men jeg kjørte alltid med speil og makker for å sjekke ryggen. Kjørte sammen med medaljist i styrkeløft NM også, og teknikken var visst ok - dengang for 6 mnd siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Video hadde vært fint. Og har du prøvd smalere beinstilling? Er det ingen utvei og du har prøvd alt, så skjønner jeg deg. Knebøy er ikke noe man må trene, med mindre man er styrkeløfter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Video hadde vært fint. Og har du prøvd smalere beinstilling? Er det ingen utvei og du har prøvd alt, så skjønner jeg deg. Knebøy er ikke noe man må trene, med mindre man er styrkeløfter.

Video har jeg forsåvidt ikke - ennå. Kunne jo kjørt et par sett og lagt ut. Ellers er jeg enig i det at med mindre man er styrkeløfter, er knebøy ingen absolutt nødvendighet, men det er såklart en av de bedre øvelsene, når man mestrer og fikser den. Kroppen min er jo også laget for å løpe i det uendelige, jeg får umiddelbar bedre kondis av å se på en joggesko, mens jeg må slite og svette mye mer enn de jeg trener sammen med, for å få samme resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har du stramme hoftebøyere? Det kan være en mulig forklaring på tidlig buttwink. Sjekk ut couch stretch. Eneste gangen jeg har hatt vondt på forside av hofta var når jeg hadde shitty teknikk i knebøy, der knærne gikk framover i bunnen i bøyen. Da lugger det i hoftebøyerne, spesielt psoas. Men hvis det er dypere inn i hofta og har med fysiologiske forhold som utforming på hofta og lårbeinet ditt så er det verre.

Det går evt. an å prøve seg fram med annen teknikk. Bytt til lavstangbøy eller vice versa. Skyv knærne godt ut til siden om du har bøyd med de mer framover. Eksperimentér med ulik fotstilling og vinkel på føttene. Varm opp skikkelig først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her høres det jo ut som en skade som bør undersøkes. En runde i MR er vel på sin plass og eventuell behandling deretter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har noe stramme hoftebøyere ja. Men ikke såpass at det går på bekostning av teknikken, det var en av grunnene til at jeg startet med grundig oppvarming, dynamisk og statisk og hele pakka til Børge Fagerli og Martin Norum samtidig. Jeg har kjørt både høy og lav stang, smal og bred fotstilling. Har boka til Eirik Sandvik og kjører som anbefalt der også, men uansett...det virker for meg som om det er utforminga av bekken og lårbein som ikke digger knebøy. Men det er positive saker også. Låra har begynt å vokse igjen, etter kun fire uker med utfall, det er iallefall morro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde samme smerte selv. Er det kun bøy eller gjør det også vondt hvis du ligger på ryggen å trekker kneet mot magen? Blir det verre ved intern rotasjon?

For min del tok det 5 år før jeg fant ut hva problemet var; labrumruptur. Er en vanlig skade for de som allerede har FAI, eller sånne som meg som bedriver idretter som bruker mye rotasjon i hofta (kampsport for min del, andre er vel tennis, golf osv.). Trenger ikke å være en skade, men er greit å ha i bakhode dersom bedre mobilitet ikke hjelper. En øvelse som har hjulpet meg er denne. Pluss selvfølgelig god oppvarming og teknikk som nevnes over!

(PS: For å finne ut om du har lambrumruptur må du til en ortoped. Er ikke lett å se på MR. Vanlig er å se om bedøvelse og kortison inn i leddet hjelper)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Her høres det jo ut som en skade som bør undersøkes. En runde i MR er vel på sin plass og eventuell behandling deretter.

Det er bare det at om jeg skal få MR kjapt nok, sånn at det ikke går 3-6 mnd, så må jeg betale 2500 for det selv. Og DET gjør jeg ikke, det betyr jo egentlig ikke så mye, i og med at utfall fungerer såpass bra som det gjør.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er bare det at om jeg skal få MR kjapt nok, sånn at det ikke går 3-6 mnd, så må jeg betale 2500 for det selv. Og DET gjør jeg ikke, det betyr jo egentlig ikke så mye, i og med at utfall fungerer såpass bra som det gjør.

Hvis du er i jobb, sjekk hva slags forsikring du har der. Jeg fikk operasjon, timer, og rehab dekket, alt på volvat slik at det bare var maks 2 uker ventetid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du er i jobb, sjekk hva slags forsikring du har der. Jeg fikk operasjon, timer, og rehab dekket, alt på volvat slik at det bare var maks 2 uker ventetid.

Jobber som PT på et relativt nytt senter, der mesteparten av fortjenesten går med på å bygge ut, og jeg vet ikke engang om jeg ER forsikret, for å si det sånn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg har vært gjennom mye av samme greia som deg høres det ut som, og fikk av manuellterapeut anbefalt (og har gjennomført)

  1. Røntgen for å undersøke cam- og/eller pincerproblematikk (eller i dine ord "om det er utforminga av bekken og
    lårbein som ikke digger knebøy")
  2. MR av vev i hofta (i mitt tilfelle hadde de mye fokus på labrum)

Det er ikke sikkert de finner noe, men da vet du i hvert fall mer om hva det ikke er :) Hvis jeg var deg ville jeg kanskje bare satt meg på venteliste (de har kortere køer utenfor storbyene) og trent som du gjør nå frem til den tid? Du er i hvertfall ikke alene om denne typen smerter, hvis det er noen trøst (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hadde samme smerte selv. Er det kun bøy eller gjør det også vondt hvis du ligger på ryggen å trekker kneet mot magen? Blir det verre ved intern rotasjon?

For min del tok det 5 år før jeg fant ut hva problemet var; labrumruptur. Er en vanlig skade for de som allerede har FAI, eller sånne som meg som bedriver idretter som bruker mye rotasjon i hofta (kampsport for min del, andre er vel tennis, golf osv.). Trenger ikke å være en skade, men er greit å ha i bakhode dersom bedre mobilitet ikke hjelper. En øvelse som har hjulpet meg er denne. Pluss selvfølgelig god oppvarming og teknikk som nevnes over!

(PS: For å finne ut om du har lambrumruptur må du til en ortoped. Er ikke lett å se på MR. Vanlig er å se om bedøvelse og kortison inn i leddet hjelper)

Det er ingen skarp smerte, mer "dulgt" langt der inne, og rotasjon er det lite av om dagen (selv om jeg er nyforelsket :p) . Mulig det kan være en gammel fotballskade, jeg var kjent for å være rå i taklingene. Men fikk aldri et eneste kort da. Jeg undres også om dette kan sitte i ryggen, egentlig, siden jeg har slitt med 12!! såkalte hekseskudd mellom 1998 - 2010. Den siste satt i 8 mnd, og jeg måtte da reparere meg selv med mye markløft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har vært gjennom mye av samme greia som deg høres det ut som, og fikk av manuellterapeut anbefalt (og har gjennomført)

  1. Røntgen for å undersøke cam- og/eller pincerproblematikk (eller i dine ord "om det er utforminga av bekken og
    lårbein som ikke digger knebøy")
  2. MR av vev i hofta (i mitt tilfelle hadde de mye fokus på labrum)

Det er ikke sikkert de finner noe, men da vet du i hvert fall mer om hva det ikke er :) Hvis jeg var deg ville jeg kanskje bare satt meg på venteliste (de har kortere køer utenfor storbyene) og trent som du gjør nå frem til den tid? Du er i hvertfall ikke alene om denne typen smerter, hvis det er noen trøst (y)

Hehe, nei jeg er ikke alene, og det var en av grunnene til denne tråden. Det ante meg at det kunne komme mange tips, og det har det jo også gjort, mange vettuge også.

Det er egentlig et problem som bare blir mindre og mindre, jo mer jeg øker i utfall. Men i fremtiden vil jeg sikkert få lyst til å rote frem bøy igjen, og da kan det være greit å få satt litt lys på denne saken - og det høres ut som om jeg må bite i det sure eplet og gå til legen for å få en henvisning. I mitt tilfelle er Fredrikstad det nærmeste, og der har de visst ventetider så lenge som en vondt år. Sa legen forrige gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, nei jeg er ikke alene, og det var en av grunnene til denne tråden. Det ante meg at det kunne komme mange tips, og det har det jo også gjort, mange vettuge også.

Det er egentlig et problem som bare blir mindre og mindre, jo mer jeg øker i utfall. Men i fremtiden vil jeg sikkert få lyst til å rote frem bøy igjen, og da kan det være greit å få satt litt lys på denne saken - og det høres ut som om jeg må bite i det sure eplet og gå til legen for å få en henvisning. I mitt tilfelle er Fredrikstad det nærmeste, og der har de visst ventetider så lenge som en vondt år. Sa legen forrige gang.

Med henvisning fikk jeg time hos Curato i Sandvika i.l.a. noen dager, og Unilabs i Oslo etter et par uker. Kan være greit å ringe litt rundt, er jo ikke så langt til Ski feks :) Lykke til!

(PS: For å finne ut om du har lambrumruptur må du til en ortoped. Er ikke lett å se på MR. Vanlig er å se om bedøvelse og kortison inn i leddet hjelper)

Og da må jeg nesten spørre om det skal hjelpe med kortison i leddet eller ikke? :) Jeg får i hvertfall vondt ved all fleksjon i fofta (inkl. når jeg trekker beinet mot magen), og det blir værre ved innoverrotasjon (men bedre ved utoverrotasjon). Både røntgen og MR har vært negative her, så er fremdeles litt rådvill :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Med henvisning fikk jeg time hos Curato i Sandvika i.l.a. noen dager, og Unilabs i Oslo etter et par uker. Kan være greit å ringe litt rundt, er jo ikke så langt til Ski feks :) Lykke til!

Og da må jeg nesten spørre om det skal hjelpe med kortison i leddet eller ikke? :) Jeg får i hvertfall vondt ved all fleksjon i fofta (inkl. når jeg trekker beinet mot magen), og det blir værre ved innoverrotasjon (men bedre ved utoverrotasjon). Både røntgen og MR har vært negative her, så er fremdeles litt rådvill :unsure:

Kortison og bedøvelse i hofta er ingen behandling. Hvis det fungerer er det en god indikasjon på at problemet ligger inne i leddet og ikke utenpå. Da vil ortopeden gå inn å kikke på leddet, altså utføre en kikkehullsoperasjon/artroskopi. Det er sikkert litt forskjell fra lege til lege, men det var slik det var for min del. Noen tar også MR med kontrast inn i leddet, tror jeg. Få deg en henvisning til ortoped (om labrumpatologi) og hør, det skader ingen. Selv var jeg innom 10 behandlere/leger før jeg kom til en manuellterapeut som kjente igjen symptomene. Alternativt kan jeg anbefale manuellterapeuten jeg gikk til: [Link]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom det kun er knebøy som forårsaker smertene og ikke f.eks utfall eller beinpress (avhengig av teknikk, beinstilling osv), så tenker jeg at dette kan være irritasjon av iliopsoas. Vanlig problem, men lite omtalt.

Smerten er her?

Screen-Shot-2012-09-22-at-13.24.163-300x288.png

Her ligger en slimpose, også kalt bursa. Denne er plassert mellom ben og bløtvev for å redusere friksjon.

Dersom musklene som glir over denne slimposen av en eller annen grunn er for stramme, vil det forårsake unormalt høy friksjon over bursa og den kan bli betent.

At pectineus irriterer bursa er sjeldent, da den ikke har særlig friksjonspotensiale annet enn ved særdeles innroterte lårbein (derav kronisk tightness) eller i bunn av en f.eks knebøy, hvor kneet er over hofta. Adductors vil da fungere som en hofteekstensor. Jeg tror at dette er grunnen til at det er lite omtale av adductor som problemområde, og siden symptomene er helt like som det stramme hoftebøyere vil gi (meget vanlig problem) så er det lett å gi samme diagnose. (kilde)

21084-0550x0475.jpg

Både pectineus og iliopsoas glir altså over denne slimposen, men hoftebøyerne er forkortet i bunn mens adductor forlenget dersom en har nok fleksjon og/eller abduksjon i hofta.

Anterior_Hip_Muscles_2.PNG

En lang post for å forklare et enkelt forslag... Strekk pectineus og adductors, se om det hjelper.

province-lower-body-posture-groin.jpg

Hjelper ikke dette, så tenker jeg mer i baner av hoftas rotator cuff eller sacroiliac, men smertene burde da ha vist seg i flere øvelser enn kun knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greit nok at dette kan være problemet. Og selvfølgelig burde jeg - og jeg kommer til å gjøre - gjort noe for å øke bevegligheten i dette området. Men problemet er mer omfattende. Jeg vet ikke om det kanskje er psykisk, eller om årsaken er at jeg har lange bein (derfor spilte jeg alltid midstopper som liten, ingen raget høyere i lufta enn jeg. ) Men når jeg ikke øker - og dette var før smertene kom - så sitter årsaken andre steder .Max økning på 2 år var vel fra ca 80 kg til 125. Og den økningen kom i løpet av de 4 første mnd, etter det var det brått stopp. Det var da jeg følte at jeg var et baseløftmenneske. Elsket å kjøre bøy. Så kom problemene. Jeg var jo sjelden sliten i bena, jeg ble jo litt kjørt, men like mye i ryggen. Og jeg hadde mye vondt i korsryggen, mange dager da jeg også ikke hadde trening.

Tenkte på det på vei til jobb i dag. Det er lenge siden jeg har hatt smerter i ryggen nå, og bena vokser som bare det, i forhold til før. Jeg har aldri kjørt utfall før, og kombinert med benpress, strakmark og leg extension, blir jeg så kjørt i låra at jeg ikke klarer å stå. Uten å merke noe i ryggen, bortsett fra å bli sliten der da, av strakmark. Mulig jeg kommer til å kjøre knebøy igjen, om et års tid eller så, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det nå. Markløft har jeg også, 2 dager i uka, og jeg anser det som en bedre helkroppsøvelse enn bøy for min del. Mulig at jeg har svak quadriceps og sterk gluteus og hamstrings. Boksbøy med vertikale leggbein gikk greit, forøvrig. Men det er jo en hoftedominant øvelse, og det er jo ikke der problemet ligger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...