Gå til innhold

Håndledd


Lueklumpen

Anbefalte innlegg

Heihei.

Fikk for et halvt års tid siden en veldig smerte i venstre håndleddet rett etter en skulderpress, følelsen var akkurat lik som når jeg forstuet tommelen for noen år siden. Mobilitet forsvant, kunne ikke vri det på flere dager. Hadde enda et sterkt grep hvis jeg holdt det bent.

Når jeg sjekka teknikken på skulderpress i speilet så jeg at jeg hadde mye knekk i det håndleddet. Plutselig la spotteren merke til samme greien på benk, litt mer knekk i venstre håndledd når jeg løfter.

Bytta ut skulderpress med en annen skulderøvelse. Fortsatte med benk, med fokus på å holde det benere. Ser igjen og igjen at jeg får knekken når jeg løfter maks. Tenkte derfor å løfte høyrep med lav vekt en stund framover, med fokus på å holde det bent.

Har for all del blitt en del bedre, men en del av smerten henger ennå igjen. Får tilbakefall hvis jeg f.eks bicepscurler eller sjekker 1RM på benk.

Spørsmålet er, har noen erfaring med dette, og kanskje en bedre oppskrift på å få styrket håndleddet?

Er disse støttehanskene som finnes lure, eller gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste fordi jeg aldri får trent opp den nødvendige styrken i håndleddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slitt litt med betennelse i håndleddet, som særlig ble provosert hvis jeg bøyde hånden enten forover eller bakover, og presset.

Derfor slet jeg en stund med teknikken i benkpress , hvor jeg hadde lagt meg til å legge stanga ganske langt bak i hånda.

For meg hjalp håndleddbind veldig mye for å holde håndleddene i god stilling.

Støttehansker vet jeg ikke helt hva er.

Ellers vil jeg bare anbefale å ikke gjøre øvelser som gjør vondt. Det fører ikke noe bra med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig problem, fordi folk ikke låser håndleddene sine under pressøvelser, men lar de falle bakover. Alltid klem stanga og rett ut håndleddet i pressøvelser!

Personlig bruker jeg masse tid på å styrke håndleddet og underarmene. Trenger nesten aldri å bruke wrist wraps av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter jeg ble bevisst på at jeg lot de knekke bakover så strammer jeg de og holder de bent. Men har jeg nok vekt på så sliter jeg veldig med det. Spanderer nok wristwraps på meg selv da, for akkurat nå er det for vondt i håndleddet når jeg gjør øvelser som skal styrke det. Når smertene går over får jeg trene dem som fanden :) Resten av teknikken sitter slik han sier i videoen, det var kjekt å få bekreftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut. Jeg har opplevd noe tilsvarende selv, og det var i forbindelse med reverserte en-arms kabelcurls (bro deluxe) hvor jeg til slutt ikke klarte å holde håndleddet strakt. Gutset selvfølgelig videre på med mer vekt, og det tok ikke mange ukene før jeg fikk skikkelig vondt på alle press- og curløvelser med stang.

Løsningen for min del var å droppe alle øvelser som provoserte håndleddet en periode, og finne alternativer som ikke gjorde vondt til det ble bra igjen. Jeg kjørte alle stangøvelser med manualer i stedet, og jeg trente kun curls og chins med nøytralt grep. Etter hvert introduserte jeg stangøvelsene gradvis og passet bedre på hvordan jeg holdt håndleddene. I ettertid har jeg også kjøpt meg wrist wraps, og jeg synes egentlig at det ikke er noen grunn til å ikke bruke wrist wraps når du presser vekter. Jeg er fortsatt nødt til å være veldig forsiktig med bicepsøvelser med stang, though, og det tre år etter at dette skjedde! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut. Jeg har opplevd noe tilsvarende selv, og det var i forbindelse med reverserte en-arms kabelcurls (bro deluxe) hvor jeg til slutt ikke klarte å holde håndleddet strakt. Gutset selvfølgelig videre på med mer vekt, og det tok ikke mange ukene før jeg fikk skikkelig vondt på alle press- og curløvelser med stang.

Løsningen for min del var å droppe alle øvelser som provoserte håndleddet en periode, og finne alternativer som ikke gjorde vondt til det ble bra igjen. Jeg kjørte alle stangøvelser med manualer i stedet, og jeg trente kun curls og chins med nøytralt grep. Etter hvert introduserte jeg stangøvelsene gradvis og passet bedre på hvordan jeg holdt håndleddene. I ettertid har jeg også kjøpt meg wrist wraps, og jeg synes egentlig at det ikke er noen grunn til å ikke bruke wrist wraps når du presser vekter. Jeg er fortsatt nødt til å være veldig forsiktig med bicepsøvelser med stang, though, og det tre år etter at dette skjedde! :p

Hvor lenge måtte du holde deg unna stangøvelsene med pressing? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte holde meg unna pressøvelsene i ca en måned. Så en rolig tilbakegang med forandret program. Smerten var og er enda der, men svakere så lenge jeg ikke provoserer. Bicepscurl ble bytta med hammercurl, skulderpress tok jeg pause fra i 3 måneder, tar det igjen nå men med lav vekt og høyrep. Benk også med høyrep og lav vekt. Bruker wristwraps fra nå av da, så går det seg sikkert til. Håper jeg kan curle igjen før det har gått 3 år. Stakkar gunsa mine hvis ikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte holde meg unna pressøvelsene i ca en måned. Så en rolig tilbakegang med forandret program. Smerten var og er enda der, men svakere så lenge jeg ikke provoserer. Bicepscurl ble bytta med hammercurl, skulderpress tok jeg pause fra i 3 måneder, tar det igjen nå men med lav vekt og høyrep. Benk også med høyrep og lav vekt. Bruker wristwraps fra nå av da, så går det seg sikkert til. Håper jeg kan curle igjen før det har gått 3 år. Stakkar gunsa mine hvis ikke :p

Haha, don't worry! Du bør kunne hammercurle og hantelcurle til den store gullmedaljen, så lenge du er litt forsiktig med stangen – hvis det gjør vondt da, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte holde meg unna pressøvelsene i ca en måned. Så en rolig tilbakegang med forandret program. Smerten var og er enda der, men svakere så lenge jeg ikke provoserer. Bicepscurl ble bytta med hammercurl, skulderpress tok jeg pause fra i 3 måneder, tar det igjen nå men med lav vekt og høyrep. Benk også med høyrep og lav vekt. Bruker wristwraps fra nå av da, så går det seg sikkert til. Håper jeg kan curle igjen før det har gått 3 år. Stakkar gunsa mine hvis ikke :p

Greit å kunne trene alternativt, så man i det minste vedlikeholder :) Har selv en overbelastning i begge underarmene etter håndbaktrening, og da er det lett benkpress med 12-15 reps som gjelder. Venstre fikset seg etter halvannen uke med det, men så fucka jeg høyre rett etterpå, haha. Unner meg vel halvannen uke til med lett benk hvis 5x5settene gjør vondt i morgen (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt betennelseslignende symptomer i både håndledd og underarmer nå i vår og i sommer. Jeg ble mer bevisst på grepet jeg holder under pressøvelser samtidig som jeg anskaffet meg wristwraps og bruker de på de tyngste settene i utsatte øvelser. Føler meg enda ikke helt kvitt problemet, men holder det ihvertfall i sjakk! Satser på at økt fokus på problemet framover vil hjelpe i så måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...