Gå til innhold

Styrketrening for jenter


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg Styrketrening for jenter her om dagen, og må innrømme at jeg har noen spørsmål jeg ikke finner svar på.

Hva er hensikten med at en kettlebell skal erstatte olympiske stenger med vekter i samtlige baseøvelser? Jeg skjønner at man sikkert får trent bra med goblet squat og markløft med kettlebell, men er det ikke like greit å trene olympisk/styrkeløft knebøy og olympisk/tradisjonell markløft? Og øvelser som omvendt roing med kroppsvekt, pushups på stang, ettbeins strakmark med manualer.... Jeg kritisere ikke, jeg bare forstår det ikke. Og jeg savner dips, som ikke er i et eneste program.

En annen ting jeg lurer på. I et av de tyngre treningsprogrammene enkelte dager er en til to øvelser (av 5-6 øvelser eksludert mage) teknikktrening med 5 x 3 repetisjoner. Mange utnytter sikkert få repetisjoner til å løfte veldig tungt, men det står at det skal være veldig lett slik at man skal perfeksjonere teknikken i løftene. Hvorfor er 2 av 6 øvelser teknikktrening når man skal trene 4x6, 5x3, 3x6-8? Er det en bra ting?

I den guiden om styrketrening for nybegynnere er det litt slik "Keep it simple stupid" med relativt få baseøvelser. I Styrketrening for jenter er baseøvelsene litt annerledes satt opp, etterfulgt av noen isolasjonsøvelser (hvor enkelte har en morsom vri). Jeg blir litt forvirret om hva som er "riktig vei til ROM" her :)

Jeg gidder ikke å høre "TS er dum som ikke skjønner at de øvelsene nevnt ovenfor er sykt bra. Bare stol på det som står der" osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke akkurat svar på det jeg lurte på, men okey. Jeg tror Martin Norum presiserer at det ikke er noen forskjell, men at boken skal appellere mer til jenter på et vis likevel. I don't know :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I følge Boris Sheiko, som er en av verdens fremste styrke-coacher, så finnes det kun en signifikant forskjell på gutter og jenter i forhold til styrketrening. Jenter får mensen. I de dagene bør en skru ned på belastningen i bøy og markløft.

Resten er; same same.

:)

Hvorfor det? Altså hvorfor skal man skru ned belasningen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke akkurat svar på det jeg lurte på, men okey. Jeg tror Martin Norum presiserer at det ikke er noen forskjell, men at boken skal appellere mer til jenter på et vis likevel. I don't know :)

Målet hans er vel å "ufarliggjøre" styrketrening, og få jenter bort fra elipsemaskinen/tredemølla og ut i styrkerommet...bare noe jeg innbiller meg :) Beklager avsporingen =)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ingen god og hensiktsmessig grunn til å erstatte olympisk stang og liknende med kettlebell. Hovedgrunnen til at Martin har gjort det er nok fordi mange jenter frykter "styrkerommet/frivektsavdelingen". Det er nok derfor han sier den skal appellere mer til jenter, og gjøre det lettere og trene frivekter uten å bli låst i bevegelsesbanen til en maskin.

Jeg har forøvrig ikke lest boka, og vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt, men håper det hjalp!

Prøvde å tagge Martin her, men han har ikke bruker lengre virker det som? Hvis ikke så kunne jo han svart selv! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er nok ingen god og hensiktsmessig grunn til å erstatte olympisk stang og liknende med kettlebell. Hovedgrunnen til at Martin har gjort det er nok fordi mange jenter frykter "styrkerommet/frivektsavdelingen". Det er nok derfor han sier den skal appellere mer til jenter, og gjøre det lettere og trene frivekter uten å bli låst i bevegelsesbanen til en maskin.

Jeg har forøvrig ikke lest boka, og vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt, men håper det hjalp!

Prøvde å tagge Martin her, men han har ikke bruker lengre virker det som? Hvis ikke så kunne jo han svart selv! :)

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Nytt spm: Noen gode programmer for muskelbygging? 2, 3 eller 4-splitt hakke noe å si. Vil også bli sterkere i chins/pullups, men at det ikke blir FOR mye fokus på bare det. Klarer bare en når jeg henger helt ned :(

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei dere,

Det er helt riktig at ikke jenter må trene annerledes, det er blant annet akkurat det vi har skrevet om - At jenter bør trene mer som gutter. Årsaken til at vi har skrevet boken er:

- For å motivere flere jenter til å trene styrke

- For å vise og guide jenter til bra trening som er systematisk og gjennomtenkt

- For å lære jenter mer om ernæring og vise hvordan kostholdet kan tilpasses jenters unike behov avhengig av målsetting og hva slags situasjon de er i.

- Fordi målene til jenter ofte skiller seg relativt mye fra gutters.

- Skrivestil, treningsprogrammer og måten disse er satt opp på er tilpasset ulike mål jenter har.

Hva er hensikten med at en kettlebell skal erstatte olympiske stenger med vekter i samtlige baseøvelser? Jeg skjønner at man sikkert får trent bra med goblet squat og markløft med kettlebell, men er det ikke like greit å trene olympisk/styrkeløft knebøy og olympisk/tradisjonell markløft?

Dette er ikke helt riktig, for goblet squat står i boken som et steg på "veien mot knebøy", altså en progresjon mot knebøy. Det samme er det med markløft med kettlebell som er en progresjon mot å lære en markløft. Alle vanlige styrkeøvelser utført med stenger står i boken. Det er altså enkelte øvelser der andre måter å belaste benyttes som en innlæringsprosess :)

Håper du blir fornøyd med boka!

Martin

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for at du tok deg tid til å svare! Forøvrig vet jeg ikke helt om jeg liker programmene som er i boka, men det er godt mulig at jeg har vendt meg til for mye til baseøvelser og fullkropp, og er litt skeptisk til mange "uhørte" isolasjonsøvelser!! :)

Nytt spm: Noen gode programmer for muskelbygging? 2, 3 eller 4-splitt hakke noe å si. Vil også bli sterkere i chins/pullups, men at det ikke blir FOR mye fokus på bare det. Klarer bare en når jeg henger helt ned :(

Så vidt jeg vet kan du byte ut alle øvelsene han har satt opp med kettlebell til olympiastang og gjøre det du liker best. Som sagt er det nok mest for å ufarligjøre styrketrening, og jeg tror ikke han mener at jenter burde ta goblet squat istedefor olympic squat. Om du ikke liker programmene i boka er jo det og en ærlig sak, og da ville jeg absolutt ikke trent de heller. Har selv prøvd å trene "supre" programmer, nettopp fordi de er supre og ikke fordi jeg liker måten å trene på. Det endte med at jeg byttet program etter 4 uker.

Jeg forstår det som at du er ute etter å bli større/få større muskler. Styrketrening og bodybuilding går hånd i hånd, og man får litt av begge ved å kjøre en stil, men man burde vele program utifra hovedmål. Sånn sett ville jeg tatt en titt på PHAT : http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/

X-Size: http://fitnessbloggen.no/x-size/

Jeg vet veldig lite om deg og din erfaring/mål, så vanskelig å si noe konkret. Hvis jeg var deg ville jeg valgt en av 2 overnevnte, og erstattet eventuelle øvelser med noe du foretrekker. Du kan jo også legge til ekstra pullupstrening, Gjerne varier med strikk, få reps, pyramide, mange reps og negativer.

Håper det hjalp litt, og lykke til! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så vidt jeg vet kan du byte ut alle øvelsene han har satt opp med kettlebell til olympiastang og gjøre det du liker best. Som sagt er det nok mest for å ufarligjøre styrketrening, og jeg tror ikke han mener at jenter burde ta goblet squat istedefor olympic squat. Om du ikke liker programmene i boka er jo det og en ærlig sak, og da ville jeg absolutt ikke trent de heller. Har selv prøvd å trene "supre" programmer, nettopp fordi de er supre og ikke fordi jeg liker måten å trene på. Det endte med at jeg byttet program etter 4 uker.

Jeg forstår det som at du er ute etter å bli større/få større muskler. Styrketrening og bodybuilding går hånd i hånd, og man får litt av begge ved å kjøre en stil, men man burde vele program utifra hovedmål. Sånn sett ville jeg tatt en titt på PHAT : http://fitnessbloggen.no/treningsmetoden-phat/

X-Size: http://fitnessbloggen.no/x-size/

Jeg vet veldig lite om deg og din erfaring/mål, så vanskelig å si noe konkret. Hvis jeg var deg ville jeg valgt en av 2 overnevnte, og erstattet eventuelle øvelser med noe du foretrekker. Du kan jo også legge til ekstra pullupstrening, Gjerne varier med strikk, få reps, pyramide, mange reps og negativer.

Håper det hjalp litt, og lykke til! :)

Peronlig tror jeg at X-Size passer meg best, men det kan være fordi at jeg ikke har trent mange øvelser med mange repetisjoner før! Finnes det noen gode øvelser for hamstrings utenom strakmark?? :) Og droppsett typr 1, gjelder det alle settene hvor man skal ta av?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:p Hehe. Men fra spøk til alvor- hørt eller lest at vi tåler mer smerte og fysisk stress i tiden før eggløsning. Dunno if it's true, eller om det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.

Kjenner også et par venninner som sier at det alltid perses rett før uka!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...