Gå til innhold

Nylig negativitet på Fitnessbloggen.


Ojive

Anbefalte innlegg

Jeg holdt på å skrive en A4 side, men så ble den tråden stengt. Legger teksten ut her.

Jeg liker ikke helt retningen Fitnessbloggen går i i det siste. Det kommer en tråd enten med et lite opplyst innhold (falske fakta) eller med et "alternativt" innhold, om jeg kan kalle det. Disse tråder kommer med jevne mellomrom og de sporer av før side 2. Denne tråden er intet unntak og kunne ha sluttet (og bli stengt) etter innlegget her.

Men det gjorde den ikke og tråden fortsatte i en retning som er felles for den typen tråder. Forsiktig latterliggjøring, trollvarsel, så regelrett mobbing i velkjent "alle mot en" stil, for så å bli toppet med filosoferinger mellom enkelte individer som omhandler alt annet enn det tråden egentlig handlet om i utgangspunktet.

TS er heller ikke noe bedre og velger å kjempe ild mot ild på sin blogg.

Kan jeg foreslå et par ting for fremtiden?

1) Avvis false fakta slik at kvaliteten på informasjonen delt på Fitnessbloggen holder høy standard.

2) Bestem dere for om Fitnessbloggen har "alternativt" (ikkestandard måltidmønstre, menger, probiotika, whatever) men som funker for noen.

3) Hold dere saklig og diskuter sak og ikke person. Steng tråder myyyyeee tidligere. Man stenger tråder som viser tegn til spiseforstyrrelser rimelig fort. Jeg synes tråder som kan utarte seg i ovenfornevnt mønster bør stenges like fort (gjerne rett etter at falske fakta er tatt opp og blitt tatt hånd om).

Sist, men ikke minst, forsøk å være mer tolerante for mennesker som er annerledes enn dere. Ingen er tjent med mobbing, latterliggjøring, eller en kras tone (selv på nett). Det skaper bare mer negativitet og "popcorn".

Jeg våkna i mitt Buddha-hjørnet idag ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå svarer jeg bare for meg selv og slik jeg oppfatter det

1) Avvis false fakta slik at kvaliteten på informasjonen delt på Fitnessbloggen holder høy standard.

Dette er kun mulig om motparten faktisk forstår på hvilket grunnlag noe er fakta eller ei. Det er prøvd flere ganger, noen ganger med stor hell, og de gangene det skjærer seg er fordi personen med såkalt "falske fakta" ikke evner å backe den opp på en tilfredsstillende måte. Om en person har bestemt seg for at jorden er flat, fordi han opplever den som flat basert på egen erfaring så stopper diskusjonen der om vedkommende ikke har kjennskap eller kunnskap om basic kildekritikk m.m. Alle kan selvfølgelig komme med sine meninger og opplevelser, men da må det formidles som nettopp det. Fakta er fakta, uansett hva man måtte mene om det.

2) Bestem dere for om Fitnessbloggen har "alternativt" (ikkestandard måltidmønstre, menger, probiotika, whatever) men som funker for noen.

Fitnessbloggen (slik jeg opplever det da jeg ikke har noe med artiklene på forsiden å gjøre) har en retningslinje om at de skal være etterprøvbare og ikke "alternativ". Men i forumet kan vi ikke bestemme hva folk skal mene, det eneste man kan gjøre er å prøve å bidra til en forumkultur der påstander backes opp og at man kan diskutere innhold og ikke person. Slik som i alle andre fora. Ved å kunne skille på forskjellen mellom "opinionated" og "informed" så er man langt på vei. Synes ikke egentlig at dette er noe kjempestort problem her. At noe fungerer for noen, betyr ikke at det ikke er bra for dem, men det betyr heller ikke at årsaken til det er slik beskrevet. Korrelasjon/kausalitet.

3) Hold dere saklig og diskuter sak og ikke person. Steng tråder myyyyeee tidligere. Man stenger tråder som viser tegn til spiseforstyrrelser rimelig fort. Jeg synes tråder som kan utarte seg i ovenfornevnt mønster bør stenges like fort (gjerne rett etter at falske fakta er tatt opp og blitt tatt hånd om).

Mange tråder rekker å leve sitt eget liv før moderatorer blir obs på de, samt vi kan ikke lese igjennom alle innlegg. Enkleste måten er å rapportere tråder man mener er usaklig/off topic, personangrep eller lignende. Da blir vi obs å kan se på de. Noen ganger må de ryddes i, andre ganger deles (som ved OT) og noen ganger kanskje bare flyttes osv.

Igjen her er det ingen hensikt i å prøve å "rette falske fakta", om folk har forskjellig oppfatning om hva som er fakta. Det eneste som fungerer er den selv-korrigerende mekanismen ved felles debattskikk og saklighet. Da vil en kunne luke ut ting som er feil, eller rett med forbehold via prosessen. Men igjen, vi kan ikke sensurere meninger, bare svare på de. Det gjelder alle forumbrukere her. Moderatorstaben har ikke i oppgave å etterprøve alle poster, eller være faktapoliti så igjen, om noe er "galt" får man prøve å ta diskusjonen på en skikkelig måte. Om noe går over streken ang OT/personangrep eller annet så kan man rapportere så blir det tatt tak i.

Men det er igjen mitt syn på saken, alle innspill er velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det begge parter skriver :-)

Føler personangrep er unødvendig uansett hvordan en tråd utspiller seg. Føler egentlig de fleste trådene her inne holder en god og hjelpsom tone. Dersom folk spør ærlig og åpent, og ønsker hjelp og veiledning, får de som regel gode og utfyllende svar :-) Her kommer ofte ulike innspill, erfaringer og syn, og diskuteres åpenhjertet og respektfullt.

Der finnes selvsagt unntak for alle regler. Det som dessverre ofte går igjen i nevnte tråder, er at TS / brukere egentlig ikke ønsker å høre andres meninger, kun bekrefte at egne syn og erfaringer er riktig. Dette fører da uheldigvis litt for ofte opp i personangrep og usaklige kommentarer.

Selv må jeg innrømme at jeg til tider sliter mellom å skille når folk "troller" og er seriøse. Burde sikkert selv holde meg for god til å respondere på en usaklig måte på tråder, men til tider føler jeg utsagn blir så feilaktige og usaklige at de bør korrigeres (Noe jeg håper flere enn bare meg kjenner seg igjen i).

Dersom brukere skriver ting som er bevist direkte oppspinn, uten noe form for grunn i realitet, og som til tider kan være direkte skadelig, må det være greit med "tilsnakk". Dersom dette skjer repetativt, ender det gjerne opp i mer usaklige tilbakemeldinger.

Som eirich skriver, folk skal for all del få lov å ha egne meninger, og fremme sine personlige erfaringer. Så lenge en diskusjon kan holde seg saklig, ved felles debattskikk og "høflighet". Noe jeg tror mange av oss kan bli litt flinkere på (meg selv inkludert)

Ellers vil jeg bare si at Fitnessbloggen.no stort sett er et flott sted fullt av flotte mennesker :love:(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om Fitnessbloggen som nettsted, men alt om hvordan vi som forumbrukere oppfører oss.

En kommer lenger med normal folkeskikk om en ønsker å endre på noen andres mening. Å latterliggjøre og mobbe andre med et annet syn, virker i 10 av 10 tilfeller mot sin hensikt. Det vil si hvis hensikten er å hjelpe eller øke innsikten hos den andre.

Jeg mistenker vel egentlig at mange skriver på en flåsete måte som egentlig ikke handler om å hjelpe den som stiller spørsmål, men heller om å presentere seg selv på en bestemt måte.

Etterlyser vel egentlig at man driter å fremme seg selv på andres bekostning, og heller oppriktig forsøker å hjelpe eller argumentere på en saklig og høflig måte. Blir man ignorert eller latterliggjort tilbake, så er det bedre å la være å skrive mer i tråden.

Det vil selvfølgelig alltid være "troll" som får næring av slike "diskusjoner". Beste reaksjon er å ikke fore de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser enda ikke hvordan det er mobbing i tråden det refereres til. (Unntaket er muligens aikidoreferansene mot slutten)

Mulig det kan ses på som mobbing å utløse trollvarselet, men bortsett fra å sjekke om det er trolling, og en uheldig "skinnyfat"-kommentar... så mener jeg det her er å misforstå "alle mot en" som mobbing.

Forventes det at folk skal støtte TS bare fordi TS er i mindretall? Skal man støtte opp om feiloppfatninger bare for å skape "balanse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser enda ikke hvordan det er mobbing i tråden det refereres til. (Unntaket er muligens aikidoreferansene mot slutten)

Mulig det kan ses på som mobbing å utløse trollvarselet, men bortsett fra å sjekke om det er trolling, og en uheldig "skinnyfat"-kommentar... så mener jeg det her er å misforstå "alle mot en" som mobbing.

Forventes det at folk skal støtte TS bare fordi TS er i mindretall? Skal man støtte opp om feiloppfatninger bare for å skape "balanse"?

Hvis TS ikke vil ta det til seg etter at flere har skrevet det samme, så hjelper det vel lite å fortsette å prøve å overbevise henne mer ved å kalle det hun skriver for idiotisk, og at hun blir skinnyfat om hun ikke tar det til seg.

Jeg er enig i rådene som ble gitt i tråden, men jeg ser ikke poenget med å prøve så intenst å overbevise TS, når hun er klar på at hun har sin egen oppfatning av saken og ikke er villig til å høre på andre. La det heller ligge enn å ty til latterliggjøring. Latterliggjøring har aldri fått noen til å skifte mening. Det å ignoere noe er for øvrig ikke det samme som å støtte opp om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at å ignorere er å støtte opp om det.

Kritikken som kom var at alle var mot TS.

Med tanke på at faktaene hun kom med var feil, så gir det mening at alle som svarte var mot det hun skrev.

Eneste måten man kan gjøre noe med at alle er mot det hun sier, er ved å enten få henne til å innse at informasjonen hun skriver er feil, eller ved å støtte informasjonen hennes for å skape balanse.

Latterliggjøringen kom fra et par brukere, i en til to poster. Og var ikke en del av en større "la oss gå mot TS"-bevegelse.

Kritikk er ikke mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at å ignorere er å støtte opp om det.

Kritikken som kom var at alle var mot TS.

Med tanke på at faktaene hun kom med var feil, så gir det mening at alle som svarte var mot det hun skrev.

Litt av poenget her tror jeg er at hvis man kommer inn i en tråd og ser at noen til tross for opptil flere forsøk tidligere i tråden nekter å ta til seg korreksjoner på det de oppfatter som fakta er det ikke noen vits i å bidra med enda en stemme som "skriker til veggen" - med mindre man kan tilby en annen tilnærming som ikke har vært prøvd tidligere.

Basically, ikke gjør dette:

Someone+is+wrong+on+internet.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget ville stått dersom det primært var samme person som holdt på.

Innledningsvis var vi noen få, men som så hoppet ut da det ble tydelig at det ikke var noe håp videre.

Så kom det enkelte som hadde to-tre innlegg hvor de prøvde, ved en litt annen innfallsvinkel å fortelle TS at det hun skrev faktiske ikke stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikWL og Zigma fikk presentert det på en bedre måte enn jeg klarte.

Det hjelper sjeldent å kverulere. Det blir som regel slitsomt. Det fører til at mange blir slitne og orker ikke å diskutere på en seriøs måte. Noen ganger må man bare la ting ligge.

Hva jeg mente med "alle mot en" er nettopp det Zigma og Henrik skriver: flere stemmer som skriker det samme bidrar ikke til at en person tar det til seg (eller øker sjanser for at det skjer). Det får bare personen til å bli defensiv og det bidrar ikke til en god debattatmosfære.

Man bør se grensen mellom det å måtte forsvare fakta og "det å fremme seg selv på andres bekostning".

"Don't be nice. Be kind".

Edit: denne tråden handler ikke kun om den som ble stengt idag, men en generell trend jeg har lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit å latterliggjøre folk som spør om råd, ikke tar de til seg og serverer sine egne myter på arrogant vis.

Dessuten er det et forum. Om alle skulle vært så jævla høftlig og pertentlig, hadde det blitt ekstremt kjedelig her inne. Er vi her for å leke lærer, eller går det bunn og grunn i underholdning/tidsfordriv? Jeg irriterer meg over folk som skal være så forbanna fisefin her inne hele tida. Spyr av tanken om forumet bare hadde bestått av de jeg anser som positive/politisk korrekte/saklige. Man trenger negativitet, trolling og spydighet. Det er en fin balanse her inne synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget her tror jeg er at hvis man kommer inn i en tråd og ser at noen til tross for opptil flere forsøk tidligere i tråden nekter å ta til seg korreksjoner på det de oppfatter som fakta er det ikke noen vits i å bidra med enda en stemme som "skriker til veggen" - med mindre man kan tilby en annen tilnærming som ikke har vært prøvd tidligere.

Basically, ikke gjør dette:

Someone+is+wrong+on+internet.png

Vanskelig å være uenige med noen som siterer xkcd, men må allikevel snike inn en liten kommentar.

Dette er et åpent, offentlig forum med mye trafikk. At opptil flere svarer på en tråd der noen kommer med feilaktige påstander vil ytterst skjeldent hjelpe personen som kommer med påstanden. A belief formed in the absence of reason will not be swayed by reason.

Det er dog mange andre som leser trådene her uten forutinntatte meninger om akupunktur, ekstrem-lavkalori-slanking, 50-bananer-om-dagen, Apple-produkter *host*, chemtrails, aikido/capoeira/jazzballett som effektiv kamptrening, osv. For disse menneskenes del er det greit at dumme påstander trykkes grundig ned i søla, så vi ikke gjør samme feilen som media gjentar i det evindelige, nemlig å skape falsk balanse mellom "syn" som overhodet ikke er kompatible eller likeverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å latterliggjøre folk som spør om råd, ikke tar de til seg og serverer sine egne myter på arrogant vis.

Dessuten er det et forum. Om alle skulle vært så jævla høftlig og pertentlig, hadde det blitt ekstremt kjedelig her inne. Er vi her for å leke lærer, eller går det bunn og grunn i underholdning/tidsfordriv? Jeg irriterer meg over folk som skal være så forbanna fisefin her inne hele tida. Spyr av tanken om forumet bare hadde bestått av de jeg anser som positive/politisk korrekte/saklige. Man trenger negativitet, trolling og spydighet. Det er en fin balanse her inne synes jeg.

Litt enig med deg faktisk, men synes allikevel det er en forskjell på nye/ukjente brukere, og veteranene her inne. Vet av å følge loggen din blant annet at du ikke tar deg selv høytidlig, så hvis jeg kaller deg feiten etter et baris bilde, så er det morro. Ville ikke vært spydig mot nye brukere for aner ikke hvordan de tar det. For alt jeg vet er det usikre suicidale personer som ikke burde hatt internett tilgang.

Så på den ene siden liker jeg spydighet og kødding der jeg vet at det bare er humor. Samtidig gjelder noen andre regler i alle fall for meg når det kommer til ferske brukere.

Du får gjøre hva du vil tjukken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg faktisk, men synes allikevel det er en forskjell på nye/ukjente brukere, og veteranene her inne. Vet av å følge loggen din blant annet at du ikke tar deg selv høytidlig, så hvis jeg kaller deg feiten etter et baris bilde, så er det morro. Ville ikke vært spydig mot nye brukere for aner ikke hvordan de tar det. For alt jeg vet er det usikre suicidale personer som ikke burde hatt internett tilgang.

Så på den ene siden liker jeg spydighet og kødding der jeg vet at det bare er humor. Samtidig gjelder noen andre regler i alle fall for meg når det kommer til ferske brukere.

Du får gjøre hva du vil tjukken :)

Tror ingenting på nettet har fått meg så nærme å sprute kaffe ut av nesa som svaret på "Post beina dine!"-tråden som gikk noe sånt som "Emil. Når du starter en tråd der du ber om kroppsdeler er det must for å ikke virke pervo å begynne selv. Evt kan du spesifisere at det var damelår du mente, slik som det Sondre postet."

Alt behøver ikke være nøytralt og politisk korrekt, selv om man kanskje lar den værste/beste drittsekkhumoren ligge i de første trådene til nye medlemmer. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingenting på nettet har fått meg så nærme å sprute kaffe ut av nesa som svaret på "Post beina dine!"-tråden som gikk noe sånt som "Emil. Når du starter en tråd der du ber om kroppsdeler er det must for å ikke virke pervo å begynne selv. Evt kan du spesifisere at det var damelår du mente, slik som det Sondre postet."

Alt behøver ikke være nøytralt og politisk korrekt, selv om man kanskje lar den værste/beste drittsekkhumoren ligge i de første trådene til nye medlemmer. :p

Jeg husker den kommentaren der! Stor humor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...