Gå til innhold
Myr

SHEIKO spørsmålstråd, erfaringer mm

Anbefalte innlegg

Ærlig talt skjønner jeg ikke helt greia med at det er så tungt og at man skal bruke så lang tid? Jeg supersetter mye mellom øvelsene, for å spare tid. Det er jo generelt justert så lavt, at om man hopper fra 80% bøy og supersetter til 85% benk med en 2er så er jo ikke det noe stress? :p Jeg skjønner det kan bli lange økter om man kjører styrkeløftpauser hele veien og ikke supersetter noe. Nå er jeg i en lett fase, og skal ikke være noe fasit her, men prinsipppet gjelder jo uansett.

Jeg kjører superset på runde 2 og støtteøvelser, f.eks hvis dagen ser slik ut:

post-22450-14440987887819_thumb.png

så veksler jeg på 3 og 4 (bøy og flyes i dette tilfellet), deretter 5 og 6.

Har stort sett behov for alle pausene mine i starten :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal på en liten ferie etterhvert og lurer på hvordan dere ville lagt opp løpet om man misser onsdag fredag og lørdagstreningene en uke? Kjøre tung mandagsøkt fullkropp og bare ha den aktuelle sheikouka på vent til neste uke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester
Skal på en liten ferie etterhvert og lurer på hvordan dere ville lagt opp løpet om man misser onsdag fredag og lørdagstreningene en uke? Kjøre tung mandagsøkt fullkropp og bare ha den aktuelle sheikouka på vent til neste uke?

Personlig ville jeg gjort det du sier, ta deg en "random økt" på mandagen, og bare utsett sheikoen en uke å start på det du skulle når du er tilbake :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Personlig ville jeg gjort det du sier, ta deg en "random økt" på mandagen, og bare utsett sheikoen en uke å start på det du skulle når du er tilbake :)

Flott. Da får jeg muligheten til å presse på litt og. Woho :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sheiko e heftige greier altså.. hehe. Har kjørt #37 og er på uke 3 av #30. Antar at det er greit å legge inn en deload uke før man går løs på #32? :)

Nei, det er meningen at kroppen skal superkompensere når man går løs på #32. Siste ukene i #32 er "deload" uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er meningen at kroppen skal superkompensere når man går løs på #32. Siste ukene i #32 er "deload" uansett.

Åkei, da er det vel intet annet å gjøre enn å gunne på :-) Kroppen har det fint, bare at skjelettet i skuldrepartiet har det ikke så altfor flott, men det får gå :lol: Takk for svar Poyekhali :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva som menes med "Squat w/pause at half squat position on the way down"? Er det bøy med pause i bunn, eller..? :p Skal visst kjøre det to ganger i programmet "4 day prep" som varer i 4 uker, så det hadde jo vært greit å vite om jeg gjør det rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen som vet hva som menes med "Squat w/pause at half squat position on the way down"? Er det bøy med pause i bunn, eller..? :p Skal visst kjøre det to ganger i programmet "4 day prep" som varer i 4 uker, så det hadde jo vært greit å vite om jeg gjør det rett.

Stopp når du når kvartbøy, også fullfører du bøyen som vanlig. Stussa selv når jeg så det men skjønte tegninga fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen som vet hva som menes med "Squat w/pause at half squat position on the way down"? Er det bøy med pause i bunn, eller..? :p Skal visst kjøre det to ganger i programmet "4 day prep" som varer i 4 uker, så det hadde jo vært greit å vite om jeg gjør det rett.

Det er akkurat som det står :)

Bøy med pause ved halvbøy(90 grader ish eller kvartbøy litt usikker der) på vei ned, fortsette resten ned for å løfte opp igjen. *repeat*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Kjører CMS prep periode 1 nå og så langt virker det lovende. Mange sett riktignok, så kroppen får kjørt seg. I følge programmet skal jeg da være temmelig klar for konkurranse (hvis aktuelt) i mars en gang, så blir spennende å se progresjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-dagers sheiko over 80kg kjører i syklusene 37v2, 31 og 32v2. Men jeg tenker i de baner at mengde er jo det man blir sterk av, så oppkjøring/comp er vel ikke nødvendig? Så er det mulig å bare kjøre #31 i evige sykluser og bare plusse på 2,5kg evt i baseøvelsene og kjøre mengdesyklusen evig, uten å "kaste bort" tid på oppkjøring? Eller er de tre syklusene et must, eller er det satt opp slik for å få best mulig effekt til stevne mtp peaking? BluebearWebcoaching

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3-dagers sheiko over 80kg kjører i syklusene 37v2, 31 og 32v2. Men jeg tenker i de baner at mengde er jo det man blir sterk av, så oppkjøring/comp er vel ikke nødvendig? Så er det mulig å bare kjøre #31 i evige sykluser og bare plusse på 2,5kg evt i baseøvelsene og kjøre mengdesyklusen evig, uten å "kaste bort" tid på oppkjøring? Eller er de tre syklusene et must, eller er det satt opp slik for å få best mulig effekt til stevne mtp peaking? BluebearWebcoaching

Peaking.

Korrekt. Du kan skippe den, eller legge den til når du begynner å føle deg sliten.

Tenk på volum som vann i en bøtte: rotasjoner i volum hindrer vannet i å flyte over.

Du klarer fint å hindre vannet å flyte over uten peaking, bare du lytter på kroppen :)

Jeg hadde økt 5-10 kg i underkroppsøvelsene og 2,5-5 i overkroppsøvelsene. Dette varierer på mange faktorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peaking.

Korrekt. Du kan skippe den, eller legge den til når du begynner å føle deg sliten.

Tenk på volum som vann i en bøtte: rotasjoner i volum hindrer vannet i å flyte over.

Du klarer fint å hindre vannet å flyte over uten peaking, bare du lytter på kroppen :)

Jeg hadde økt 5-10 kg i underkroppsøvelsene og 2,5-5 i overkroppsøvelsene. Dette varierer på mange faktorer.

Kung, takker :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg skal kjøre sammen program kontinuerlig, øker jeg bøy/mark med 5kg og benk 2,5kg per syklus? Eller er det lagt om til mindre/større økninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boris sier selv på sine sider at det vil variere fra utøver til utøver. Han har forøvrig lagt inn 1 RM test etter ca 12-13 uker (sånn ca) trening ihht prep 1-3 periode. Han anbefaler da at man bruker ca 5% økning i videre trening, selv om du f.eks skulle ha økt 10%. Sheiko tar utgangspunkt i din reelle 1RM maks ved start av en syklus. I ditt tilfelle om du kun skal bruke en og samme syklus, så er det nok en ide å fullføre 2 komplette sykluser (selv om det er samme) før du tar en 1RM test. Bruk da dette nye som grunnlag for neste periodes treningprogram. Det hadde jeg gjort.... Sheiko sine sykluser og særlig Prep 1-3 pluss comp er ment å være en oppbygning mot konkurranse. Alle hans tidligere programmer som florerer på nett i excelformater er ifølge hans offisielle sider erstattet av nytt program i hans app...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her