Gå til innhold

SHEIKO spørsmålstråd, erfaringer mm


Myr

Anbefalte innlegg

Ærlig talt skjønner jeg ikke helt greia med at det er så tungt og at man skal bruke så lang tid? Jeg supersetter mye mellom øvelsene, for å spare tid. Det er jo generelt justert så lavt, at om man hopper fra 80% bøy og supersetter til 85% benk med en 2er så er jo ikke det noe stress? :p Jeg skjønner det kan bli lange økter om man kjører styrkeløftpauser hele veien og ikke supersetter noe. Nå er jeg i en lett fase, og skal ikke være noe fasit her, men prinsipppet gjelder jo uansett.

Jeg kjører superset på runde 2 og støtteøvelser, f.eks hvis dagen ser slik ut:

post-22450-14440987887819_thumb.png

så veksler jeg på 3 og 4 (bøy og flyes i dette tilfellet), deretter 5 og 6.

Har stort sett behov for alle pausene mine i starten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal på en liten ferie etterhvert og lurer på hvordan dere ville lagt opp løpet om man misser onsdag fredag og lørdagstreningene en uke? Kjøre tung mandagsøkt fullkropp og bare ha den aktuelle sheikouka på vent til neste uke?

Personlig ville jeg gjort det du sier, ta deg en "random økt" på mandagen, og bare utsett sheikoen en uke å start på det du skulle når du er tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Noen som vet hva som menes med "Squat w/pause at half squat position on the way down"? Er det bøy med pause i bunn, eller..? :p Skal visst kjøre det to ganger i programmet "4 day prep" som varer i 4 uker, så det hadde jo vært greit å vite om jeg gjør det rett.

Stopp når du når kvartbøy, også fullfører du bøyen som vanlig. Stussa selv når jeg så det men skjønte tegninga fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som menes med "Squat w/pause at half squat position on the way down"? Er det bøy med pause i bunn, eller..? :p Skal visst kjøre det to ganger i programmet "4 day prep" som varer i 4 uker, så det hadde jo vært greit å vite om jeg gjør det rett.

Det er akkurat som det står :)

Bøy med pause ved halvbøy(90 grader ish eller kvartbøy litt usikker der) på vei ned, fortsette resten ned for å løfte opp igjen. *repeat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 2 måneder senere...

3-dagers sheiko over 80kg kjører i syklusene 37v2, 31 og 32v2. Men jeg tenker i de baner at mengde er jo det man blir sterk av, så oppkjøring/comp er vel ikke nødvendig? Så er det mulig å bare kjøre #31 i evige sykluser og bare plusse på 2,5kg evt i baseøvelsene og kjøre mengdesyklusen evig, uten å "kaste bort" tid på oppkjøring? Eller er de tre syklusene et must, eller er det satt opp slik for å få best mulig effekt til stevne mtp peaking? BluebearWebcoaching

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-dagers sheiko over 80kg kjører i syklusene 37v2, 31 og 32v2. Men jeg tenker i de baner at mengde er jo det man blir sterk av, så oppkjøring/comp er vel ikke nødvendig? Så er det mulig å bare kjøre #31 i evige sykluser og bare plusse på 2,5kg evt i baseøvelsene og kjøre mengdesyklusen evig, uten å "kaste bort" tid på oppkjøring? Eller er de tre syklusene et must, eller er det satt opp slik for å få best mulig effekt til stevne mtp peaking? BluebearWebcoaching

Peaking.

Korrekt. Du kan skippe den, eller legge den til når du begynner å føle deg sliten.

Tenk på volum som vann i en bøtte: rotasjoner i volum hindrer vannet i å flyte over.

Du klarer fint å hindre vannet å flyte over uten peaking, bare du lytter på kroppen :)

Jeg hadde økt 5-10 kg i underkroppsøvelsene og 2,5-5 i overkroppsøvelsene. Dette varierer på mange faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peaking.

Korrekt. Du kan skippe den, eller legge den til når du begynner å føle deg sliten.

Tenk på volum som vann i en bøtte: rotasjoner i volum hindrer vannet i å flyte over.

Du klarer fint å hindre vannet å flyte over uten peaking, bare du lytter på kroppen :)

Jeg hadde økt 5-10 kg i underkroppsøvelsene og 2,5-5 i overkroppsøvelsene. Dette varierer på mange faktorer.

Kung, takker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Boris sier selv på sine sider at det vil variere fra utøver til utøver. Han har forøvrig lagt inn 1 RM test etter ca 12-13 uker (sånn ca) trening ihht prep 1-3 periode. Han anbefaler da at man bruker ca 5% økning i videre trening, selv om du f.eks skulle ha økt 10%. Sheiko tar utgangspunkt i din reelle 1RM maks ved start av en syklus. I ditt tilfelle om du kun skal bruke en og samme syklus, så er det nok en ide å fullføre 2 komplette sykluser (selv om det er samme) før du tar en 1RM test. Bruk da dette nye som grunnlag for neste periodes treningprogram. Det hadde jeg gjort.... Sheiko sine sykluser og særlig Prep 1-3 pluss comp er ment å være en oppbygning mot konkurranse. Alle hans tidligere programmer som florerer på nett i excelformater er ifølge hans offisielle sider erstattet av nytt program i hans app...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...