Gå til innhold

SHEIKO spørsmålstråd, erfaringer mm


Myr

Anbefalte innlegg

Både og! Det er et spm. æ har diskutert flittig både her og der. Mange ting å tenke på.

Når det gjelder Sheiko #29 som er diskutert lengre opp her, så mener jeg det er ca. 1000 løft totalt ila. 1 mnd, og ifølge div. kilder, så bør man være på et visst nivå (mener class 3) før man starter nettopp det programmet. For å si det slik. Er du 100kg og har en total på ca. 350kg, så skal/bør du ikke trene like mye som en som har 700kg totalt på samme vekt.

Mtp på sheiko, månedlig progresjon, ukentlig progresjon o.l.

Om en middels løfter (en som kan øke fra uke til uke) bør velge sheiko eller Texas method. Du vil muligens øke litt raskere på TM, men ikke nødvendigvis. F.eks på TM så øker du arbeidssettene med 10kg i mnd, men likevel så vil arbeidssettene blir litt tyngre å gjennomføre fra mnd til mnd, og ettersom øktene blir tyngre og tyngre, så vil mest sannsynelig teknikken blir mer og mer slurvete. Om du stiller opp arbeidsvektene med 5kg på en sheikosyklus, dvs 5kg mindre i mnd enn TM, så vil arbeidssettene blir mer "smooth", teknikken finere mtp. at det er flere sett å gjøre alt perfekt på, og mest sannsynelig så vil man ved en eventuell "maxing" etter 2 mnd komme ut tilnærmet likt selv om treningsløftene er betydelig lettere på Sheiko. Dette legger til grunn at man velger et sheikoprogram etter evne, dvs å ikke starte som nybegynner/middels på de mest "hardcore" Sheikoprogrammene, men heller velger noen av de med minst volum, og faktisk stripper de ned litt også.

For en absolutt nybegynner er progresjon fra økt til økt absolutt å anbefale og folk har blitt ufattelig sterk ved hjelp av TM også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det en oversikt over klasser og anbefalte programmer?

Om en middels løfter (en som kan øke fra uke til uke) bør velge sheiko eller Texas method. Du vil muligens øke litt raskere på TM, men ikke nødvendigvis. F.eks på TM så øker du arbeidssettene med 10kg i mnd, men likevel så vil arbeidssettene blir litt tyngre å gjennomføre fra mnd til mnd, og ettersom øktene blir tyngre og tyngre, så vil mest sannsynelig teknikken blir mer og mer slurvete. Om du stiller opp arbeidsvektene med 5kg på en sheikosyklus, dvs 5kg mindre i mnd enn TM, så vil arbeidssettene blir mer "smooth", teknikken finere mtp. at det er flere sett å gjøre alt perfekt på, og mest sannsynelig så vil man ved en eventuell "maxing" etter 2 mnd komme ut tilnærmet likt selv om treningsløftene er betydelig lettere på Sheiko.

Det er ett veldig godt poeng. Er jo ikke noe verre enn å øke der, kanskje man til og med kan øke med mer enn 5kg per runde. Man mister (kanskje?) den ukentlige adapsjonen man kunne ha drevet frem med f.eks. TM - så kommer det an på hvor mye den utgjør.

Mitt svar tidligere var kanskje mer ment til Sheiko etter skade. Jeg tror fint man kan justere på det selv, eller ha en trener som gjør det for en. For meg, som kan lite om Sheiko (og kanskje generelt om styrketrening :p), var det enklere å få hjelp, for så å gå tilbake til ett mer lineært oppsett og jeg gikk fra å ha en 1RM på 120kg i bøy, til å trene med 122.5x5 5 uker senere. Man kan sikkert gjøre det samme med Sheiko, men da tror jeg man skal være bra trygg på hva man holder på med :). Når det er sagt; så vil jeg igjen understreke at jeg digget Sheiko, og skal trene det igjen senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over antall løft pr. mnd. fra Sheiko selv.

Beginner = 700

Class 3 = 900

Classes 1 & 2 = 1000

CMS = 1100

MS = 1250

MSIC = 1700

Hvis du ser i de excelarkene med sheikoprogrammer har som florert nettet ei stund, (vet det ligger en link til et fantastisk regneark i den andre sheikotråden) så vil du se hvor mange løft det er pr. mnd på de forskjellige programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Texas method har mindre volum ja, men mye høyere intensitet, og det er det som er vanskelig å hente seg inn fra. Texas method legger til grunn at man øker 2,5kg i uka på arbeidssettene, mens sheiko legger opp til månedlig progresjon. Selv om arbeidsmengden er høyere er toppsettene lavere.

Hmm er du sikker på det? Da jeg trente Texas Method så økte jeg ikke arbeidssettene hver mandag, men forsøkte å sette ny pers på 5RM hver fredag. Sånn jeg leste og forsto TM, så var ikke hensikten å øke på volumdagen hver uke, men på persingen hver intensitetdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er du sikker på det? Da jeg trente Texas Method så økte jeg ikke arbeidssettene hver mandag, men forsøkte å sette ny pers på 5RM hver fredag. Sånn jeg leste og forsto TM, så var ikke hensikten å øke på volumdagen hver uke, men på persingen hver intensitetdag.

Godt mulig, var igrunn det med å øke hver uke som uansett var poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt mulig, var igrunn det med å øke hver uke som uansett var poenget :)

Siden konteksten var at Sheiko har dobbelt så stort volum som TM, så er det jo vesentlig om man øker volumvektene på TM med 2,5 kg/uke eller ikke ;). Men ser poenget ditt med månedlig kontra ukentlig progresjon.

Ellers er jeg helt enig i at TM har mindre volum, men høyere intensitet. Dermed er ikke Sheiko nødvendigvis avskrekkende selv med dobbelt så mye volum, når man trener med lettere vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med litt peil som kan svare på hvor sterk man bør være i bigthree for å øke relativt fort på sheiko?

Slik jeg har skjønt det er ikke Sheiko et program for å øke relativt fort, da er SS, GSLP eller TM bedre egnet. Sheiko er heller egnet for utøvere som allerede har trent såpass at nybegynnergainz er utilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt ingenting om Sheiko, men disse to anmeldelsene under her var en grei innføring for min del. Stort sett synes jeg anmeldelsene av ulike treningsprogram på denne nettsiden er gode og informative.

http://www.powerliftingtowin.com/sheiko/

http://www.powerliftingtowin.com/sheiko-novice-routine/

Dette utsnittet er nok til å skremme meg fra Sheiko for alltid, men så er jeg ikke styrkeløfter heller :whistle:

Jeg tar ikke den mannen seriøst, greit at han gir inntrykk av å ha litt peiling men allikevel så skurrer det når han anmelder x antall programmer som han helt sikkert (ikke) har trent iløpet av livet. That being said, Sheiko er et system man må få til å funke for seg selv. Man starter ikke med Fedorenko MSIC-syklusene som florerer rundt på ymse forum.

Tl;dr powerliftingtowin er full av piss, som resten av treningsheltene på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=17139

Joda, som jeg trodde. Iflg. denne kalken, så økes arbeidssettene på 5x5 økten/Mandagen med 5lbs hver uke :)

Det der har blitt endret etter at den kalkulatoren ble laget. Det er som Zigma sier at volumdagen skal ikke nødvendigvis økes hver uke så lenge intensitetsdagen øker. Hvis volumdagen fortsatt gir nok stress til at intensitetsdagen øker så kan den vedlikeholdes i flere uker før vekten økes. Akkurat dette aspektet er vel kanskje det mest trickye med TM, da det må tilpasses hver enkelt løfter. Det står en del om dette i Texas Method Advanced av Justin Lascek.

Jeg tar ikke den mannen seriøst, greit at han gir inntrykk av å ha litt peiling men allikevel så skurrer det når han anmelder x antall programmer som han helt sikkert (ikke) har trent iløpet av livet. That being said, Sheiko er et system man må få til å funke for seg selv. Man starter ikke med Fedorenko MSIC-syklusene som florerer rundt på ymse forum.

Tl;dr powerliftingtowin er full av piss, som resten av treningsheltene på YouTube.

Må man ha trent Sheiko for å anmelde Sheiko ut i fra kriterier som han selv har klargjort for alle programmene som anmeldes? Må man ha trent German Volume Training for å kunne si at det er drøyt høyt volum? Eller kan det fortsatt være nyttig å vurdere ut i fra fornuftige kriterier?

Det beste er selvfølgelig å gjennomført et program i lengre tid, siden det gir større kunnskap og direkte erfaring som ikke kan erstattes av teori. Det betyr ikke at teori er unyttig, tatt i betraktning det vi vet om programmering og hvordan kroppen responderer på stress.

Det er greit at du ikke tar han seriøst, men istedenfor å diskreditere mannen så er det bedre å argumentere imot om det er noen av argumentene som ikke holder mål (gitt at argumentene ikke er helt på bærtur og fornuftig diskusjon blir fånyttes). Å diskreditere noen simpelthen fordi de har en Youtube-kanal anser jeg ikke som et godt argument i seg selv. Er det noe spesifikt i anmeldelsene av Sheiko du reagerer på?

Og bare så det er sagt: Jeg er ikke ute etter å dasse Sheiko eller de som følger Sheiko på noe som helst vis. Jeg vil først og fremst lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt det er ikke Sheiko et program for å øke relativt fort, da er SS, GSLP eller TM bedre egnet. Sheiko er heller egnet for utøvere som allerede har trent såpass at nybegynnergainz er utilgjengelig.

Ja, det er slik jeg også har skjønt det. Men da regner jeg 2 kg i mnden som en rask økning i benk, og 5 kg som raskt i bøy og mark. Dette er mulig på sheiko etter det jeg har hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er Ikke den store kveruleringstråden, ikke den store SS-tråden (dere har egen.) og heller ikke tråden hvor vi måler penislengden vår. Så nei, jeg gidder ikke argumentere mot et subjekt som ikke er OT.

Ingenting personlig, men hold TM og alt det andre tullet til en egen tråd. Sist jeg sjekka skulle denne tråden eksplisitt handle om sheiko.

Henger du med? Takk.

edit: glemte å nevne Tronaldo Du skjønner greia right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen gode sider på norsk ang Sheiko som dere vil anbefale? Er ikke sikker på at jeg skjønner alt som f.eks forskjellen på #32 #37 osv

Jeg tviler. Men kort forklart så er #32 syklusen hvor du skal peake, altså sette ny 1RM i de 3 store. #37 er en adapterings-syklus (tilpassing). Adaption, accumulation, realization.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kunne tenke seg å starte på en "guide" som kan bli første post ? Så kan jeg sørge for at delene dere skriver sammenfattes til en post ? Slik at spørsmål som stilles, linker, forklaringer osv blir samlet i første post eller noe?

Så har tråden en solid førstepost som gjør at diskusjonen kan flyte friere og på et høyere nivå da nye tilskudd kan få litt bakgrunnsinfo før de spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kunne tenke seg å starte på en "guide" som kan bli første post ? Så kan jeg sørge for at delene dere skriver sammenfattes til en post ? Slik at spørsmål som stilles, linker, forklaringer osv blir samlet i første post eller noe?

Så har tråden en solid førstepost som gjør at diskusjonen kan flyte friere og på et høyere nivå da nye tilskudd kan få litt bakgrunnsinfo før de spør?

Kan sikkert få skrotet sammen noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør dette inn?

3 og 4 dagers eksempler fra Sheikosidene http://sheiko-program.ru/training-programs/examples-of-programs

De to linkene på siden inneholder under 80 program, over 80 program og 4 dagers Class1/CMS som jeg har linket tidligere her i tråden. Men det står godt over gjennomsnittet mye nyttig informasjon i begge trådene som er skrevet av RF (Sheiko admin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...